2022-02-18, 20:26
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Hyundai/KIA utnyttjar detta till max, de kräver att elbilarna servas varje 1.500e mil eller en gång per år, det som inträffar först, och de är stenhårda med att du följer serviceschemat och inte överskrider serviceintervallet med för många km eller dagar, för ryker alla garantier på bilen.
Därmed har man bundit kunden till sig under en lång tid, då batterigarantin på elbilar oftast är 8 år eller 16.000 mil, och den vill man ju gärna inte bli av med..

Räknade precis vad service upp till 19.500 mil/13 år skulle kosta min e-Niro.

Servicekostnad. 20.015kr

Jag tror du hade 17-18.000kr eller kommer jag ihåg fel?

Första ligger mellan 600-800 Andra mellan 2200-2400 sen fortsätter det sådär.
Förutom 18.000 mil servicen som var lite dyrare kostade 3.225kr
Citera
2022-02-18, 20:35
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kan inte tvätta hemma då jag bor i lägenhet, men jag kan åka till OKQ8 självtvätt, brukar hamna på max 100 kr för tiden plus de saker jag själv behöver köpa, som tvättmedel plus svampar osv, annars åker jag till en tvätttunnel, som tar typ 350 kr för en bra tvätt.

Etta annat alaternativ är attlåta invandrarna tvätta bilen manuellt och det bli bra, men kostar lika mycket som en automattvätt. Blir mycket bättre, men tar typ 1 timme. Vettefan vad man ska göra av tiden under tiden, så därför är det lätt att det blir en automattvätt i tvätttunnelen.

Var ett tag sen man tvättade bilen själv.
Det händer att man spolar av den på uppfarten.

Annars blir det att boka in en "Ali på hörnet" tvätt under tiden man storhandlar.
Går lös på hela 350kr in- och utvändig tvätt.
Citera
2022-02-18, 20:36
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Renault 3.000 mil mellan service, Hyundai/KIA har 1.500 mil, det är en avsevärd skillnad.
Jag har oxå en renault. 1 års service. Gjorde min i somras.
Citera
2022-02-18, 20:38
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Renault medger 30dagar försenad service eller Max 150mil,sen gäller inte garantin. Serviceintervallen på Zoe är 1år eller 3000mil, det som inträffar först. Servicekostnaden varierar mellan 1500kr-8000kr! På vissa årsmodeller ligger byte av kylväska samt 12v batteri på,samma service och då snackar vi 5000kr+ för den servicen.
Precis! Hutlöst. Men så äre hos alla
Citera
2022-02-18, 20:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon

Servicekostnad. 20.015kr

Ja, det är korrekt, runt 17-18.000 kr har jag nog lagt ut på service på min ZOE under dessa 19.000 mil.
Då är det ungefär samma kostnad på din och min, du måste serva lite oftare men vissa av mina servicar är lite dyrare.
ZOE har en dyr service där man byter både 12 volts batteriet och kylvätskan, samt kupeluftfilter på samma service, därför är den dyrare.
Citera
2022-02-18, 21:01
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nevelepride
Kör VW ID3 och vad jag fick info om när jag hämtade ut den var serviceintervall på 8000 mil / 24 månader.
När det väl är dags lät det ju inte vara några stora arbeten.
Möjligtvis kan jag tänka mig byta kupefilter i förtid.

Det kommer dock ifrån företaget som tycker att 3000 mil på motorolja är en bra idé…
Citera
2022-02-18, 21:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Hyundai/KIA utnyttjar detta till max, de kräver att elbilarna servas varje 1.500e mil eller en gång per år, det som inträffar först, och de är stenhårda med att du följer serviceschemat och inte överskrider serviceintervallet med för många km eller dagar, för ryker alla garantier på bilen.
Därmed har man bundit kunden till sig under en lång tid, då batterigarantin på elbilar oftast är 8 år eller 16.000 mil, och den vill man ju gärna inte bli av med..

Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon

Servicekostnad. 20.015kr

Jag kanske ska tillägga det också att det hade varit dyrare för mig att köra en KIA eftersom jag kör så mycket, och serviceintervallerna på KIA är täta.
Efter 19.000 mil hade jag fått serva en KIA elbil hela 12 gånger, snart 13 gånger..
Det hade gett en servicekostnad på runt 30.000 kr, jämfört med "bara" 17-18.000 kr som det är nu med min ZOE.
Det är 12-13.000 kr mer i servicekostnad för en KIA elbil på 3 år.
Citera
2022-02-18, 21:32
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Jag kanske ska tillägga det också att det hade varit dyrare för mig att köra en KIA eftersom jag kör så mycket, och serviceintervallerna på KIA är täta.
Efter 19.000 mil hade jag fått serva en KIA elbil hela 12 gånger, snart 13 gånger..
Det hade gett en servicekostnad på runt 30.000 kr, jämfört med "bara" 17-18.000 kr som det är nu med min ZOE.
Det är 12-13.000 kr mer i servicekostnad för en KIA elbil på 3 år.

Tätare service men blir inte blir inte 30.000kr på 19.500 mil eller då 13 år

Skrev att jag kollade detta och blev 20.015kr

https://www.kia.com/se/aga/boka-service/step-1/

Blir alltså på 19.500 mil en kostnad på mellan 10-13 öre milen dyrare än ZOE'n.

Sen är det väldigt många fler besök på verkstaden och det "kostar" också.

Tid är pengar!

Rätt trist med täta besök för service.

Nya KIA EV6 har de serviceintervall 3.000 mil eller 24 månader
Citera
2022-02-18, 21:39
Medlem
S Nubbens avatar
Citat:
ZOE har en dyr service där man byter både 12 volts batteriet och kylvätskan, samt kupeluftfilter på samma service, därför är den dyrare.

Byter man ut 12 V-batteriet på intervall oavsett om det behövs eller ej? Det verkar ju helt snurrigt.

Tesla har ju förövrigt börjat med lithium-ion-batteri som håller mycket längre än det klassiska blybatteriet. Som Elon säger: Unlike other makers of cars, our goal is *not* to profit from service. Best service is not needing service in the first place.

https://twitter.com/elonmusk/status/1419571113076695040

För att hålla sig till ämnet så har jag på 2,5 år och 6000 mil lämnat in för uppsmörjning av bromsar två gånger, vid andra tillfället byttes även kupéfiltret samt att det gjordes kontroll av bromsvätska. Allt enligt vad manualen rekommenderar. Total kostnad ca 3500 kr men det ingår i leasingavtalet. Torkarbladen är original och fungerar finfint fortfarande. Sen har det varit några garantireparationer men det belastar ju inte min plånbok och ett par reparationer pga yttre åverkan, kostnaden för dessa låg under självrisken för vagnskada så där fick jag själv stå för allt. Ja just det, några stenskottslagningar på vindrutan har det blivit också.
Senast redigerad av S Nubben 2022-02-18 kl. 21:53.
Citera
2022-02-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Byter man ut 12 V-batteriet på intervall oavsett om det behövs eller ej? Det verkar ju helt snurrigt.

Tesla har ju förövrigt börjat med lithium-ion-batteri som håller mycket längre än det klassiska blybatteriet. Som Elon säger: Unlike other makers of cars, our goal is *not* to profit from service. Best service is not needing service in the first place.

https://twitter.com/elonmusk/status/1419571113076695040

För att hålla sig till ämnet så har jag på 2,5 år och 6000 mil lämnat in för uppsmörjning av bromsar två gånger, vid andra tillfället byttes även kupéfiltret samt att det gjordes kontroll av bromsvätska. Allt enligt vad manualen rekommenderar. Total kostnad ca 3500 kr men det ingår i leasingavtalet. Torkarbladen är original och fungerar finfint fortfarande. Sen har det varit några garantireparationer men det belastar ju inte min plånbok och ett par reparationer pga yttre åverkan, kostnaden för dessa låg under självrisken för vagnskada så där fick jag själv stå för allt. Ja just det, några stenskottslagningar på vindrutan har det blivit också.

Håller helt med Elon, bäst är att inte ens göra service om det inte behövs, men gamla puckon gör det ändå bara för att. Kostar pengar för inget.
Citera
2022-02-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det kommer dock ifrån företaget som tycker att 3000 mil på motorolja är en bra idé…

Men med tanke på hur mycket olja jag behövt fylla på så blev det ett halvt oljebyte mellan varje service 😂😂
Citera
2022-02-18, 23:49
Medlem
Det är åtskilligt mer som skall hanteras vid service på en bensindriven bil jämfört med elbil. Många detaljer är som andra redan noterat exakt detsamma (bromsvätska mm), men på en bensindriven bil tillkommer:
Olja + filter
Kontroll av avgasvärden, ev justering
Byte av kamrem
Tändstift
Kontroll och justering a ventilspel
För något äldre bilar även:
Tändkablar
Fördelarlock + rotor
Brytarkontakter + kondensator
Inställning av tändning och kamvinkel

Går säkert att hitta fler detaljer, men se det som exempel.
Förutom serviceåtgärder finns givetvis allehanda komponenter som regelbundet går sönder och måste bytas som inte är aktuella på elbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in