2022-02-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
En stor möjlighet i el bilar är ju att dom är så gott som service fria enligt många. Jag vet dock att biltillverkare vill tjäna pengar så dom kommer aldrig ska bilar som är service fria, det vore ekonomiskt självmord när alla har sin odödliga elbil.

Så vad kostar era bilar i service? Går det att göra någon service på dom själv? Ni med både elbil och en "vanlig" bil kan ju jämföra rätt direkt. Bäst är om bilarna ligger i samma klass då.

Tesla har ju inga serviceintervall för att behålla garantin, tror nog dom är ensamma om det.
Dock är det nog smart att utföra viss service ändå, men som många av de gamla biltillverkarna gör idag med elbilar är överdrivet. De sätter samma serviceintervall på elbilar som fossilbilarna.

Mer rimligt vore kanske att ta första servicen efter 2 år eller säg 3000 mil.
Kan vara bra att kolla till det allmänna skicket på allt i bilen då även om den går perfekt. Kanske mest för att första besiktningen på en ny bil är efter 3 år och det kanske kan vara bra att kolla över skicket innan dess kan jag tycka.
Senast redigerad av JohnBlund 2022-02-18 kl. 17:17.
Citera
2022-02-18, 17:17
Moderator
Citat:
En stor möjlighet i el bilar är ju att dom är så gott som service fria enligt många. Jag vet dock att biltillverkare vill tjäna pengar så dom kommer aldrig ska bilar som är service fria, det vore ekonomiskt självmord när alla har sin odödliga elbil.

Så vad kostar era bilar i service? Går det att göra någon service på dom själv? Ni med både elbil och en "vanlig" bil kan ju jämföra rätt direkt. Bäst är om bilarna ligger i samma klass då.

Min bil som är en toyota aygo från 2006 servar jag en gång om året med ny olja samt oljefilter, känner jag mig snäll kanske den får något annat filter eller tändstift.
Avrundar jag uppåt för lite annat krafs som händer ibland, tex att avgasröret rostar av så kan vi säga att den kostar mig ca 1000kr i service om året och jag kör då lite över 1000 mil och jag servar den själv och även lagar något då de få tillfällen den går sönder, haft den i ca 6 år nu. Den har gått ca 16 tusen mil. Gamla ägare har bytt vattenpump och koppling som båda gick på garanti då de var skit från fabrik.

Så vad kostar elbilar att serva och har någonting dyrt gått sönder på dom i eran ägo el bilar att serva?

Elbilar är framtiden så då kan det vara bra att veta vad man kan förvänta sig för kostnad.
Laddhybrid av välkänt franskt märke.
Gjort en service, kostade 2700:- Ska göras en till 2000 mil efter den osv. tills garantin går ut, skulle tro att nästa blir lite dyrare, nog mer som ska bytas då.

Går det att göra själv? Ja givetvis, då kostar olja och filter kanske 1000:-/tillfälle, tändstift byts väl vid var tredje service?
Innan garantin gått ut och så länge maskinskadeförsäkringsdelen gäller är det eventuellt dumt att göra det.
Citera
2022-02-18, 18:23
Medlem
Många svar och de flesta elbilar verkar ha liknade eller samma service intervall som en vanlig bil, kostar saftigt gör det också. trodde faktiskt det skulle vara mindre service på en elbil men det verkar vara rätt lika. givetvis måste vissa saker oavsett bil bytas ut men ändå rätt saftiga priser.
trodde det skulle vara billigare och längre intervaller emellan service, dessutom rätt mycket billigare efter som saker som filter, olja, avgasreningssystem...ja listan för bensin och disel bilar kan göras rätt lång.
Citera
2022-02-18, 18:30
Medlem
Citat:
Många svar och de flesta elbilar verkar ha liknade eller samma service intervall som en vanlig bil, kostar saftigt gör det också. trodde faktiskt det skulle vara mindre service på en elbil men det verkar vara rätt lika. givetvis måste vissa saker oavsett bil bytas ut men ändå rätt saftiga priser.
trodde det skulle vara billigare och längre intervaller emellan service, dessutom rätt mycket billigare efter som saker som filter, olja, avgasreningssystem...ja listan för bensin och disel bilar kan göras rätt lång.

Det behövs inte alls lika mycket service på elbilar, men tillverkarna vill ju inte döda sina samarbeten med återförsäljarna som ofta är samma ställe som utför service, så då är det bäst att låtsas som att samma serviceintervall behövs på elbilarna för att behålla dom.
Citera
2022-02-18, 18:35
Medlem
Kör VW ID3 och vad jag fick info om när jag hämtade ut den var serviceintervall på 8000 mil / 24 månader.
När det väl är dags lät det ju inte vara några stora arbeten.
Möjligtvis kan jag tänka mig byta kupefilter i förtid.
Citera
2022-02-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nevelepride
Kör VW ID3 och vad jag fick info om när jag hämtade ut den var serviceintervall på 8000 mil / 24 månader.
När det väl är dags lät det ju inte vara några stora arbeten.
Möjligtvis kan jag tänka mig byta kupefilter i förtid.

Det var mer generöst än jag fick höra av Peugot.

De skulle ha en årlig service, minns inte antal mil, men oavsett mil så är det minst ett år.

Tycker det är vansinne. Totalt slöseri.
Citera
2022-02-18, 18:40
Medlem
herrstorks avatar
Största kostnaden är biltvätt.. Ca 100:-/vecka
Annars spolarvätska ca 5l/år
Och diverse rengöringsmedel för kupę och klädsel..
Citera
2022-02-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det var mer generöst än jag fick höra av Peugot.

De skulle ha en årlig service, minns inte antal mil, men oavsett mil så är det minst ett år.

Tycker det är vansinne. Totalt slöseri.

Å andra sidan har jag redan fått byta AC på den efter 800 mil. Givetvis garanti men blev några dagar på verkstad. Enligt andra ID-ägare så är det en del som drabbats av detta. Lite annat småfix också som skruvar och fästen som saknas. Lägre kvalitet än de VW jag ägt tidigare.
Citera
2022-02-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
Största kostnaden är biltvätt.. Ca 100:-/vecka
Annars spolarvätska ca 5l/år
Och diverse rengöringsmedel för kupę och klädsel..

Det var ofta. Själv tycker jag det är meningslöst att tvätta bilen ofta den här tiden på året då den blir skitig redan dagen efter.

Vet inte hur du tänker, men om jag tvättar bilen och sedan åker hem (Kan inte tvätta hemma) så är den redan lite skitig. Kör jag sedan en dag till så är den rejält skitig. Alltså bortakastade pengar på att göra den fin för på sin höjd några timmars fint urseende.
Citera
2022-02-18, 19:16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Det är ju i princip bara motorolja och filter som man slipper på elbilar, alla de andra grejorna har du ju på en elbil också - kylvätska, bromsvätska, kupeluftfilter, servo-olja, växellåds-olja, 12 volts batteri och alla chassikomponenter som behöver bytas, smörjas etc, bromsar, stag, fjädrar mm..

Avgassystem och sånt håller ju hur länge som helst på nyare förbränningsbilar, så det är väl inget man behöver räkna in som serviceåtgärder.

Ang reparationer är jag inte så säker att elbilarna är bättre heller, rätt mycket problem på elbilsforum att läsa - visst man slipper kamkedjor, turboladdare och sånt skit, men man har ju ändå samma potentiella risk på elbilar med haveri och defekter på elmotorn och reduktionsväxellådan.
Därtill har du andra saker på elbilar som kan krångla, tex laddsystem och 400v batteriet.
Citera
2022-02-18, 19:24
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det var ofta. Själv tycker jag det är meningslöst att tvätta bilen ofta den här tiden på året då den blir skitig redan dagen efter.

Vet inte hur du tänker, men om jag tvättar bilen och sedan åker hem (Kan inte tvätta hemma) så är den redan lite skitig. Kör jag sedan en dag till så är den rejält skitig. Alltså bortakastade pengar på att göra den fin för på sin höjd några timmars fint urseende.

Jag tvättar min ZOE minst två till tre gånger i veckan under vinterhalvåret, det är ju precis som du säger ofta regnigt och skitigt väder nu vid denna årstiden, och då krävs det att man tvättar ofta, annars ser ju bilen för jävlig ut..
Det behöver inte vara så avancerat, jag tvättade tex min bil här på gräsmattan med vattenslangen idag, det kostade ingenting, tog knappt en halvtimme och jag slapp skinna bilen eftersom det började regna vid perfekt tidpunkt när jag tvättat klart.
Annars brukar jag köra till tvättbåsen, kostar 60 kr för en heltvätt.
Citera
2022-02-18, 19:29
Medlem
Citat:
508 kr i service kostnad på 10200 mil är väldigt imponerande, vilken bil och vart köper jag den

Tesla Model 3P 2019.

Finns instruktionsfilm i den digitala "intruktionsboken" för byte av kupéluftfilter, servicekitet beställt från Tesla i appen. Det går åt väldigt lite spolarvätska eftersom munstycket sitter ute vid själva torkarbladet precis som på gamla Citroën CX.

Bromsarna inga problem, de motioneras vid varje rödljus och varje gång man stannar och jag brukar också göra några rejäl inbromsningar då och då. Knappt synbart slitage på klossar eller skivor.

Fick bud från bilfirmorna nu som innebär total milkostad inkl allt på 19,05 kr milen. De 5 örena är alltså servicen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in