Citat:
Ursprungligen postat av
kapsylen1
En stor möjlighet i el bilar är ju att dom är så gott som service fria enligt många. Jag vet dock att biltillverkare vill tjäna pengar så dom kommer aldrig ska bilar som är service fria, det vore ekonomiskt självmord när alla har sin odödliga elbil.
Så vad kostar era bilar i service? Går det att göra någon service på dom själv? Ni med både elbil och en "vanlig" bil kan ju jämföra rätt direkt. Bäst är om bilarna ligger i samma klass då.
Serviceintervallerna, kostnaden och servicepunkterna skiljer sig naturligtvis mellan olika märken.
I mitt förra inlägg redogjorde jag exakt vika serviceåtgärder som gäller för tesla, detta gjorde jag eftersom ingen teslaägare/fanboy kommer redogöra det för dig..
Du kan läsa mitt tidigare inlägg här i tråden om det, och allt står även på teslas egen hemsida också.
Här är några exempel på serviceintervaller för elbilar:
KIA och Hyundai: kräver service varje 1.500e mil, eller en gång per år.
Peugeot: kräver service varje 2.000e mil, eller en gång per år.
Renault: kräver service varje 3.000e mil, eller en gång per år.
VW: kräver service vartannat år utan milbegränsning.
Tesla: rekommenderad service enligt serviceschema.
De servicepunkter som brukar göras på elbilar är:
- byte av kupeluftfilter
- byte av bromsvätska
- byte av kylvätska
- byte av 12 volts batteri
- rengöring, smörjning av bromsar
- kontroller av chassikomponenter, bromsar, fjädring etc,,
Byte av oljan i växellådan rekommenderas om vill behålla bilen länge.
Kostnaden för en service på en elbil varierar, den första servicen brukar vara den billigaste, sen blir det dyrare, kostnaden varierar från ca knappt 2.000 kr till över 10.000 kr per service.
Min ZOE har rullat 19.000 mil, och den billigaste servicen kostade 1.800 kr och dyraste kostade ca 7.500 kr.