2022-02-18, 15:50
Medlem
En stor möjlighet i el bilar är ju att dom är så gott som service fria enligt många. Jag vet dock att biltillverkare vill tjäna pengar så dom kommer aldrig ska bilar som är service fria, det vore ekonomiskt självmord när alla har sin odödliga elbil.

Så vad kostar era bilar i service? Går det att göra någon service på dom själv? Ni med både elbil och en "vanlig" bil kan ju jämföra rätt direkt. Bäst är om bilarna ligger i samma klass då.

Min bil som är en toyota aygo från 2006 servar jag en gång om året med ny olja samt oljefilter, känner jag mig snäll kanske den får något annat filter eller tändstift.
Avrundar jag uppåt för lite annat krafs som händer ibland, tex att avgasröret rostar av så kan vi säga att den kostar mig ca 1000kr i service om året och jag kör då lite över 1000 mil och jag servar den själv och även lagar något då de få tillfällen den går sönder, haft den i ca 6 år nu. Den har gått ca 16 tusen mil. Gamla ägare har bytt vattenpump och koppling som båda gick på garanti då de var skit från fabrik.

Så vad kostar elbilar att serva och har någonting dyrt gått sönder på dom i eran ägo el bilar att serva?

Elbilar är framtiden så då kan det vara bra att veta vad man kan förvänta sig för kostnad.
Citera
2022-02-18, 15:58
Medlem
10.200 mil.

Totalt 508 kr (torkarblad, kupéluftfilter, ca 5 liter spolarvätska.
Citera
2022-02-18, 16:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
10.200 mil.

Vad är det för bil?
Citera
2022-02-18, 16:14
Medlem
holmiums avatar
Citat:
10.200 mil.

Vad är för en bil som endast drar 5 l spolarvätska och en omgång torkarblad på 10200 mil ?
Citera
2022-02-18, 16:20
Medlem
Citat:
10.200 mil.

Är det hela servicen med ett byte av kupéfilter, då det andra är förbrukningsgrejor? Behöver inte bilen service eller skiter du i det? Märke och modell?
Citera
2022-02-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Vad är för en bil som endast drar 5 l spolarvätska och en omgång torkarblad på 10200 mil ?

Killgissning:
Det var verkstaden som fyllde på spolarvätskan och bytte torkarblad under en service.
Inte att Koll99 endast använt så lite spolarvätska utan att hen ville att det skulle fixas under en service som antagligen var "gratis" (ingick de tre första åren från nybilsköp eller leasing).
Citera
2022-02-18, 16:26
Medlem
Citat:
10.200 mil.

508 kr i service kostnad på 10200 mil är väldigt imponerande, vilken bil och vart köper jag den
Citera
2022-02-18, 16:33
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabyYodaOnAStick
Killgissning:
Det var verkstaden som fyllde på spolarvätskan och bytte torkarblad under en service.
Inte att Koll99 endast använt så lite spolarvätska utan att hen ville att det skulle fixas under en service som antagligen var "gratis" (ingick de tre första åren från nybilsköp eller leasing).

Förfogandeformen till fordonet är högst relevant. Det finns ju förfogandeformer som inte involverar ägande och det är inte unikt för elfordon. Dvs man ser inte dom egentliga kostnaderna utan betalar en månadsavgift "all inclusive".
Citera
2022-02-18, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Förfogandeformen till fordonet är högst relevant. Det finns ju förfogandeformer som inte involverar ägande och det är inte unikt för elfordon. Dvs man ser inte dom egentliga kostnaderna utan betalar en månadsavgift "all inclusive".

Det stämmer! Leasar själv en laddhybrid. Jag får se kostnaden för service, men på slutraden står det noll.

Nu har jag ännu inte gjort en service och inte fått se vad det kostar, men jag förstår vad du menar och så är det.
Citera
2022-02-18, 16:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är det hela servicen med ett byte av kupéfilter, då det andra är förbrukningsgrejor? Behöver inte bilen service eller skiter du i det? Märke och modell?

Han kör en tesla och skiter i att följa teslas rekommenderade servicepunkter.
Problemet är att han kan utsätta andra medtrafikanter för fara.
Precis detta är problemet med teslas rekommendation av service, de kräver inte att du lämnar in bilen på service för att garantierna ska gälla, - istället rekommenderar de kunden att serva bilen enligt schema.
De lägger alltså ansvaret på kunden, vilket kan få förödande konsekvenser då defekta chassikomponenter kanske inte uppmärksammas i tid, bromsvätskan inte byts ut etc,,

Teslas servicepunkter omfattar beroende på ålder/miltal bla:
- kontroll/ byte av bromsvätska
- rengöring och smörjning av bromsar fram och bak, varje år eller var 2.000e mil.
- luftkonditionseringsservice, byte av torkmedel enl schema.
- däckrotation varje 1.000e mil
- byte av kupeluftfilter
- kontroll av chassikomponenter, bromsar, fjädring etc

En basservice på teslas servicecenter kostar från ca 5.000 kr och uppåt.

De punkter som inte omfattas av någon fastställd bytesintervall hos tesla är bla 12 volt startbatteriet, byte av kylvätska och utbyte av oljan i växellådan, dessa kan man byta vid behov.
Batteriet brukar ge upp efter några år, och kylvätskan och växellådsoljan är att rekommendera att byta om man tänkt behålla bilen längre, det är ju lite av en investering.
Citera
2022-02-18, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
En stor möjlighet i el bilar är ju att dom är så gott som service fria enligt många. Jag vet dock att biltillverkare vill tjäna pengar så dom kommer aldrig ska bilar som är service fria, det vore ekonomiskt självmord när alla har sin odödliga elbil.

Så vad kostar era bilar i service? Går det att göra någon service på dom själv? Ni med både elbil och en "vanlig" bil kan ju jämföra rätt direkt. Bäst är om bilarna ligger i samma klass då.

Min bil som är en toyota aygo från 2006 servar jag en gång om året med ny olja samt oljefilter, känner jag mig snäll kanske den får något annat filter eller tändstift.
Avrundar jag uppåt för lite annat krafs som händer ibland, tex att avgasröret rostar av så kan vi säga att den kostar mig ca 1000kr i service om året och jag kör då lite över 1000 mil och jag servar den själv och även lagar något då de få tillfällen den går sönder, haft den i ca 6 år nu. Den har gått ca 16 tusen mil. Gamla ägare har bytt vattenpump och koppling som båda gick på garanti då de var skit från fabrik.

Så vad kostar elbilar att serva och har någonting dyrt gått sönder på dom i eran ägo el bilar att serva?

Elbilar är framtiden så då kan det vara bra att veta vad man kan förvänta sig för kostnad.

Detta är inte ovanligt.

* Kontroll av bromsar samt bromsvätska
* Rengöring av sensorer
* byte av kupe filter
* Uppdatering av mjukvara ( gratis men kostar tid)
* Övrig funktionskontroll
Citera
2022-02-18, 17:10
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1

Serviceintervallerna, kostnaden och servicepunkterna skiljer sig naturligtvis mellan olika märken.

I mitt förra inlägg redogjorde jag exakt vika serviceåtgärder som gäller för tesla, detta gjorde jag eftersom ingen teslaägare/fanboy kommer redogöra det för dig..
Du kan läsa mitt tidigare inlägg här i tråden om det, och allt står även på teslas egen hemsida också.

Här är några exempel på serviceintervaller för elbilar:
KIA och Hyundai: kräver service varje 1.500e mil, eller en gång per år.
Peugeot: kräver service varje 2.000e mil, eller en gång per år.
Renault: kräver service varje 3.000e mil, eller en gång per år.
VW: kräver service vartannat år utan milbegränsning.
Tesla: rekommenderad service enligt serviceschema.

De servicepunkter som brukar göras på elbilar är:
- byte av kupeluftfilter
- byte av bromsvätska
- byte av kylvätska
- byte av 12 volts batteri
- rengöring, smörjning av bromsar
- kontroller av chassikomponenter, bromsar, fjädring etc,,

Byte av oljan i växellådan rekommenderas om vill behålla bilen länge.

Kostnaden för en service på en elbil varierar, den första servicen brukar vara den billigaste, sen blir det dyrare, kostnaden varierar från ca knappt 2.000 kr till över 10.000 kr per service.
Min ZOE har rullat 19.000 mil, och den billigaste servicen kostade 1.800 kr och dyraste kostade ca 7.500 kr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in