2022-02-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag tvättar min ZOE minst två till tre gånger i veckan under vinterhalvåret, det är ju precis som du säger ofta regnigt och skitigt väder nu vid denna årstiden, och då krävs det att man tvättar ofta, annars ser ju bilen för jävlig ut..
Det behöver inte vara så avancerat, jag tvättade tex min bil här på gräsmattan med vattenslangen idag, det kostade ingenting, tog knappt en halvtimme och jag slapp skinna bilen eftersom det började regna vid perfekt tidpunkt när jag tvättat klart.
Annars brukar jag köra till tvättbåsen, kostar 60 kr för en heltvätt.

Kan inte tvätta hemma då jag bor i lägenhet, men jag kan åka till OKQ8 självtvätt, brukar hamna på max 100 kr för tiden plus de saker jag själv behöver köpa, som tvättmedel plus svampar osv, annars åker jag till en tvätttunnel, som tar typ 350 kr för en bra tvätt.

Etta annat alaternativ är attlåta invandrarna tvätta bilen manuellt och det bli bra, men kostar lika mycket som en automattvätt. Blir mycket bättre, men tar typ 1 timme. Vettefan vad man ska göra av tiden under tiden, så därför är det lätt att det blir en automattvätt i tvätttunnelen.
Citera
2022-02-18, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabyYodaOnAStick
Killgissning:
Det var verkstaden som fyllde på spolarvätskan och bytte torkarblad under en service.
Inte att Koll99 endast använt så lite spolarvätska utan att hen ville att det skulle fixas under en service som antagligen var "gratis" (ingick de tre första åren från nybilsköp eller leasing).

Absolut inte. Köpt bilen själv, servar sedan 30 år mina bilar själv. Men aldrig såhär billigt.

Min andra bil kostar ca 2500 kr/år i service då det är många oljor och filter som skall bytas i axlar, fördelningslåda och automatlåda förutom motor. Med tanke på att den rullar kanske 300 mil/år så är det lite dyrare per mil...
Citera
2022-02-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
10.200 mil.

Totalt 508 kr (torkarblad, kupéluftfilter, ca 5 liter spolarvätska.

Det var riktigt snåla torkarbladsköp du gjort. Ett par schysta torkarblad som slits ut istället för lossnar i bitar, ligger på minst 300:-/ paret.
Citera
2022-02-18, 19:53
Medlem
Humeruss avatar
Jag skulle vilja veta samma fast för el-bilar som är från innan 2017.

Tesla är dock sinnessjuka som inte kräver några servicear på bilar som är typ 300-550hk och i regel tycks köras rätt hårt 😅
Citera
2022-02-18, 19:54
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kan inte tvätta hemma då jag bor i lägenhet, men jag kan åka till OKQ8 självtvätt, brukar hamna på max 100 kr för tiden plus de saker jag själv behöver köpa, som tvättmedel plus svampar osv, annars åker jag till en tvätttunnel, som tar typ 350 kr för en bra tvätt.

Etta annat alaternativ är attlåta invandrarna tvätta bilen manuellt och det bli bra, men kostar lika mycket som en automattvätt. Blir mycket bättre, men tar typ 1 timme. Vettefan vad man ska göra av tiden under tiden, så därför är det lätt att det blir en automattvätt i tvätttunnelen.

350 kr är rena rånet för en tvätt.. då skulle jag lagt över 1.000 kr i veckan på tvätt..

Nej, 60 kr betalar jag för att tvätta bilen i tvättbås, men oftast tvättar jag hemma istället.
Men ibland svänger jag in om i ett tvättbås och spolar av bilen för 20 kr om jag har kört i regnväder, så blir den iaf ren till 95%. Har bara 2 km hem från tvättbåsen.
Citera
2022-02-18, 19:56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag skulle vilja veta samma fast för el-bilar som är från innan 2017.

Det är i princip samma serviceintervall på elbilar från 2016 som 2022.
Skillnaden är att det inte fanns så många modeller då.
Citera
2022-02-18, 19:56
Medlem
dusugermers avatar
Räkna med ungefär samma servicekostnader som på vilken bil som helst. Något billigare är det, men verkstäderna vet hur man tar betalt.
Givetvis kan du komma undan nästan gratis, men då ryker alla garantier.
Citera
2022-02-18, 19:59
Medlem
Citat:
Han kör en tesla och skiter i att följa teslas rekommenderade servicepunkter.
Problemet är att han kan utsätta andra medtrafikanter för fara.
Precis detta är problemet med teslas rekommendation av service, de kräver inte att du lämnar in bilen på service för att garantierna ska gälla, - istället rekommenderar de kunden att serva bilen enligt schema.
De lägger alltså ansvaret på kunden, vilket kan få förödande konsekvenser då defekta chassikomponenter kanske inte uppmärksammas i tid, bromsvätskan inte byts ut etc,,

Teslas servicepunkter omfattar beroende på ålder/miltal bla:
- kontroll/ byte av bromsvätska
- rengöring och smörjning av bromsar fram och bak, varje år eller var 2.000e mil.
- luftkonditionseringsservice, byte av torkmedel enl schema.
- däckrotation varje 1.000e mil
- byte av kupeluftfilter
- kontroll av chassikomponenter, bromsar, fjädring etc

En basservice på teslas servicecenter kostar från ca 5.000 kr och uppåt.

De punkter som inte omfattas av någon fastställd bytesintervall hos tesla är bla 12 volt startbatteriet, byte av kylvätska och utbyte av oljan i växellådan, dessa kan man byta vid behov.
Batteriet brukar ge upp efter några år, och kylvätskan och växellådsoljan är att rekommendera att byta om man tänkt behålla bilen längre, det är ju lite av en investering.

Nej, det kan inte få förödande konsekvenser. "Inte bytt bromsvätska i tid" . Hur många bilar tror du det rullar ute i Sverige där bromsvätska inte blivit bytt på 10+ år? Många!

Bromsen fungerar även om det blir lite vatten i vätskan för din information.

Kontroll av chassi löser bilprovningen.
Citera
2022-02-18, 20:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Räkna med ungefär samma servicekostnader som på vilken bil som helst. Något billigare är det, men verkstäderna vet hur man tar betalt.
Givetvis kan du komma undan nästan gratis, men då ryker alla garantier.

Hyundai/KIA utnyttjar detta till max, de kräver att elbilarna servas varje 1.500e mil eller en gång per år, det som inträffar först, och de är stenhårda med att du följer serviceschemat och inte överskrider serviceintervallet med för många km eller dagar, för ryker alla garantier på bilen.
Därmed har man bundit kunden till sig under en lång tid, då batterigarantin på elbilar oftast är 8 år eller 16.000 mil, och den vill man ju gärna inte bli av med..
Citera
2022-02-18, 20:05
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Hyundai/KIA utnyttjar detta till max, de kräver att elbilarna servas varje 1.500e mil eller en gång per år, det som inträffar först, och de är stenhårda med att du följer serviceschemat och inte överskrider serviceintervallet med för många km eller dagar, för ryker alla garantier på bilen.
Därmed har man bundit kunden till sig under en lång tid, då batterigarantin på elbilar oftast är 8 år eller 16.000 mil, och den vill man ju gärna inte bli av med..
Även Renault, som du själv äger...
Citera
2022-02-18, 20:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Renault 3.000 mil mellan service, Hyundai/KIA har 1.500 mil, det är en avsevärd skillnad.
Citera
2022-02-18, 20:23
Medlem
Citat:

Renault medger 30dagar försenad service eller Max 150mil,sen gäller inte garantin. Serviceintervallen på Zoe är 1år eller 3000mil, det som inträffar först. Servicekostnaden varierar mellan 1500kr-8000kr! På vissa årsmodeller ligger byte av kylväska samt 12v batteri på,samma service och då snackar vi 5000kr+ för den servicen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in