2022-02-18, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Washemo
En teori angående istiderna, vi är mellan två istider just nu, är att när jorden täcks av kilometer av is så avdunstar inte så mycket vatten på grund av uppvärmning, men samtidigt så pågår vulkanisk aktivitet, som det alltid gör, som släpper ut hundratal miljoner ton av giftiga växthusgaser årligen.
Vad som händer är att när en mindre volym av vatten avdunstar så minskar mängden vatten som cirkulerar i vattenkretsloppet vilket leder till att atmosfären blir smutsigare, vilket gör att växthuseffekten ökar, vilket smälter isen, vilket ökar vattenmängden i vattenkretsloppet, vilket renar atmosfären, vilket minskar växthuseffekten och så vidare, en naturlig cykel på 100.000(forskarna är mycket osäkra) år.
Så nu när människan har ökat mängden växthusgaser så kommer atmosfären snabbare börja rensa luften med ökad mängd vatten i omlopp.
Vissa forskare säger att vi har skjutit upp kommande isålder med en halv miljon år, istället för naturliga 50.000 år, på grund av utsläpp, men ingen vet riktigt. Kanske den industriella revolutionens massiva utsläpp av växthusgaser varit extremt positivt för människans framtida utveckling.
Det är iallafall mycket enklare att kyla ner jorden än att försöka värma upp den. Räcker med lite stoft i dom högre delarna av atmosfären så har vi vinter på sommaren.

Det var stoft ifrån en vulkan, sänkte temperaturen med 20 grader på vissa ställen, tjälen han inte gå ur jorden innan det frös igen och vintern började. Att jorden har problem med uppvärmning är inte riktigt korrekt, det är snarare nerkylning som är problemet. Det fanns en tid när det inte ens existerade snö uppe på bergstoppar, vid polerna eller under vintern, det var under en tid då jordens livskraft var i sin absoluta topp, enligt fossil och bioavtryck.

Du vet om att en asteroid slog ner på Grönland och avslutade istiden ganska abrupt?
Citera
2022-02-18, 02:07
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CxQIcKfd
Var inte bara att han hade fel i sitt uttalande, han utnyttjade folk genom att ge de domedagsprofetior och tjänade gott om pengar på sina uttalanden. Vissa kallar det bedrägeri. Men om man är politiker så är det bara politik.

Okej, jag känner inte till snubben tråden handlar om, men det där med att han tjänat pengar på att "förutspå något som inte visade sej vara sant" låter ju inte alls bra.
Hur tjänade han en massa pengar på det? Gav ut böcker? Höll föredrag kors och tvärs över världen? För du menar väl knappast i hans roll som politiker i Riksdagen? För då skulle väl varenda politiker anklagas för detsamma;-)

Det är alltid fel att tjäna pengar på att fara med osanning. Precis som världens största anti-vaxxers, sektledare, alla företag drivna med religiös agenda, alla företag som gör reklam för sina produkter där de framställer produkterna som liiite bättre än sanningen.
Glöm heller inte alla "spådamer" och "spåmän", alla som snackar om framtiden på sociala medier tex.
Citera
2022-02-18, 02:32
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
1987 blev det uppenbart varmare. Jag åkte själv alltid skidor som barn , men efter 87 blev det sporadiskt

Precis!

Vad roligt det var som barn med ofta långa vintrar, att bara kunna snöra på sej griller och dra ut på isen på sjön eller köra längd i skogen. Underbart: )

Hade gärna kört mer längd nu som vuxen också, roligt och så otroligt bra träning. Tyvärr ligger elljusspår med konstgjord snö en bit från mej. Men ska nog ta och undersöka om man kan ta sej med buss ut dit och kolla efter ett par längdskidor till nästa vinter.

För ca 3-4 vintrar sedan var det ju ett år då det var för milt även för snökanoner i Sthlmsområdet, vilket ju händer ibland men sällan hela säsonger. Minns jag läste om en företagare (ägare av ett elljusspår med snökanoner) i Bålsta som höll på att gå i konkurs. Det var aldrig under nollan ens några dagar i sträck för att snökanonerna skulle kunna jobba och snön kunna ligga kvar.
Jobbigt att vara så väderberoende som företagare..
Citera
2022-02-18, 02:37
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gayloard_Fokker
Så att alla slipper gissa: https://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/snodjup/

Toppen med riktig statistik!

Detta år lär gå till historien som ett av de snöfattigaste i Sthlm.

Lite puder har kommit några gånger och legat i några dagar (norr om stan iaf).
Citera
2022-02-18, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Hur tjänade han en massa pengar på det? Gav ut böcker? Höll föredrag kors och tvärs över världen? För du menar väl knappast i hans roll som politiker i Riksdagen? För då skulle väl varenda politiker anklagas för detsamma;-)

Han gjorde sig känd som klimatfanatiker med stort cred som meteorolog. Då kunde han gå med i Mp som gjorde honom till affischnamn, bl a för valet till EU-parlamentet. Där sitter han nu med hög lön och obefintlig skatt, så han tjänar betydligt mer nu än när han var meteorolog i TV.
Citera
2022-02-18, 02:50
Medlem
i vår skolbok på åttiotalet stor det om issmältningen men jag memorerade aldrig riktigt hur lång tid det skulle ta men jag vill minnas att det inte hade så jävla stort fokus. jag tror det var vissa gifter som kom och gick då och kärnkraften vart den stora frågan.

jag mins i alla fall att det stod om att om 40 år så är olja slut. Nu har det gått 40 år och man har aldrig tagit upp så mycket olja som just nu sägs det.

vist kommer den ta slut men jag tror med på att det som kulminerar snart och planar ut rätt långsamt. men japp den skulle vara slut enligt DDR-statens propaganda. har väl mer nått minne av att det i stort stod om istiden och hur det smälte av och landhöjningen och vi gick in i en varmare period.
Citera
2022-02-18, 03:05
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
i vår skolbok på åttiotalet stor det om issmältningen men jag memorerade aldrig riktigt hur lång tid det skulle ta men jag vill minnas att det inte hade så jävla stort fokus. jag tror det var vissa gifter som kom och gick då och kärnkraften vart den stora frågan.

jag mins i alla fall att det stod om att om 40 år så är olja slut. Nu har det gått 40 år och man har aldrig tagit upp så mycket olja som just nu sägs det.

vist kommer den ta slut men jag tror med på att det som kulminerar snart och planar ut rätt långsamt. men japp den skulle vara slut enligt DDR-statens propaganda. har väl mer nått minne av att det i stort stod om istiden och hur det smälte av och landhöjningen och vi gick in i en varmare period.

På din tid så visste man inte att det var farligt att röka. Nu vet man det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Psykopaterna växlar mellan klimathets, massinvandring och genus och feminism.
När folket är trötta på en av dessa så hoppar man till nästa.
Sen så slängde man in en ny kategori med BLM.

Det märks att det är nynazisternas afton när de använder ordet psykopat.
Senast redigerad av Mayahem 2022-02-18 kl. 03:08.
Citera
2022-02-18, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att MP gick från miljöfrågor till mångkultur och identitetspolitik kanske till viss del berodde på att man såg att klimatet inte förändrades som man hade hoppats.
Men nu verkar ändå klimatfrågan börja bli het igen. Jag har till exempel sett Bill Gates börja snacka om klimatfrågan, nu när pandemin är över. Sedan har vi ju Schyman som håller på att dra igång ett klimatparti.

Psykopaterna växlar mellan klimathets, massinvandring och genus och feminism.
När folket är trötta på en av dessa så hoppar man till nästa.
Sen så slängde man in en ny kategori med BLM.
Citera
2022-02-18, 03:06
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Han gjorde sig känd som klimatfanatiker med stort cred som meteorolog. Då kunde han gå med i Mp som gjorde honom till affischnamn, bl a för valet till EU-parlamentet. Där sitter han nu med hög lön och obefintlig skatt, så han tjänar betydligt mer nu än när han var meteorolog i TV.

Tack för info. Namnet har inte fastnat alls trots att jag var relativt inne i valrörelsen -06.
Citera
2022-02-18, 03:24
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag lär mig massor. Bl a miljörörelsen företräds av domedagsdårar som tycks dra fakta ur röven.
Man kan alltså starkt tvivla på domedagsutsagorna som matas ut och dess företrädare när de mässar "forskning visar...".

Och det "lärde" du dej först nu? Hade ingen aaaaning om tidigare? Okej vi säger så.
Välkommen till klimatdebatten, ingen vet vad som är helt sant ännu. Att klimatet gått fram och tillbaka är alla medvetna om. Det som är oroande är den supersnabba uppvärmningen som skett på kort tid. En lika snabb uppvärmning har aldrig skett förr i normala klimatkurvor. Så, nu fick du lära dej lite mer;-)

Jag menar absolut inte att häckla TS (som jag tycker brukar göra en hel del bra inlägg), men det är roligt med folk som håller koll på vad folk säger för att 15 år senare kunna komma dragande med "du hade fel". Ja människor har massor av fel i vad de sänder ut i tal och skrift varje dag.

Om jag säger "jag gissar att inaveln bland vissa grupper i samhället kommer orsaka många av de inavlade (föräldrar som är kusiner) en ny mystisk sjukdom innan 2045", vilket jag är övertygad om kommer ske förr eller senare.
Få se om någon nu kommer ihåg att ställa mej mot väggen om att jag hade fel i mitt uttalande för 23 år sedan, "det har inte alls kommit en ny sjukdom bland inavlade!" Fast den ligger troligtvis där och gror, precis som den globala uppvärmningen.
Citera
2022-02-18, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
På din tid så visste man inte att det var farligt att röka. Nu vet man det.

Stämmer inte alls man kände mycket väl till detta men ändå rökte folk på precis lika maniskt som dagens folk från forna sovjetstaterna.

Snarare upplever jag det som att man var inte så lite lite dummare på 70-80 talet när det gäller vissa områden.
Citera
2022-02-18, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etttryggareland
Vilka åtgärder?
Tror du Kinas nya kolkraftverk släpper ut mindre för att Sverige fiser? Gå inte på bluffen

Stämmer, man bygger ett nytt kolkraftverk i kina i veckan.

Så vårt jävla oljeverk är rätt slöjigt att ens snacka om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in