2022-02-17, 11:14
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Nej men det har väl blivit svårare och svårare med snötillgången överlag? Krävs nog faktiskt inte så mkt mer för att snön helt enkelt går över till regn.

Då får man hämta snö från andra ställen igen för att fylla spåren till Vasaloppet/lägga ner.

Jag vet faktiskt inte och vägrar uttala mig på lika lösa boliner som Holmgren bevisligen gjorde.
Citera
2022-02-17, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag vet faktiskt inte och vägrar uttala mig på lika lösa boliner som Holmgren bevisligen gjorde.

Ingen risk, det är lugnt, du kan säga och hävda vad du vill i Svt/Sr m fl utan att riskera bli motsagt, ifrågasatt eller avkrävd källa eller underlag...

...förutsatt du är vänster, klimathysteriker, Bidenanhängare/Trumphatare, mörkhyad, skattefinansierad, kvinna/HBTQ eller yrkeskriminell... (men om du inte är något av listade så är det knepigare förstås).
Citera
2022-02-17, 11:34
Medlem
Holmgren är för smart att själv tro på klimathotet. Han är uppenbarligen köpt.
Citera
2022-02-17, 11:47
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Ingen risk, det är lugnt, du kan säga och hävda vad du vill i Svt/Sr m fl utan att riskera bli motsagt, ifrågasatt eller avkrävd källa eller underlag...

...förutsatt du är vänster, klimathysteriker, Bidenanhängare/Trumphatare, mörkhyad, skattefinansierad, kvinna/HBTQ eller yrkeskriminell... (men om du inte är något av listade så är det knepigare förstås).

Tiderna förändras som tur är. Ibland får t,om Lorentz "the twat" Tovatt mothugg.
Citera
2022-02-17, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Likadant som prästerna mässade att strax är satan på jorden, tiden på jorden är ute.

Mp är nutidens präster.

Dagens sanning
Citera
2022-02-17, 11:51
Avslutad
Citat:
Jag är inte någon radikal miljöaktivist men irriterar mig på sådana som tror att bara för att det råkar vara kallt en månad på vintern just där dom bor i Svedala så är hela temperaturhöjningspratet bara trams, och höhö de sa att oljan skulle ta slut också och det gjorde den inte, och?

Bara för att det råkar vara kallt här ett år så handlar ju uppvärmningen om ett globalt snitt, givetvis kan det bli lokala/årliga variationer ändå.

Som sagt ingen miljöaktivist men irriterar mig på ohederliga motargument.

Det hela är ett stort påhitt fattar du väl. Om forskare får i jobb att bevisa att jorden håller på att kylas ned hade dom kunnat hitta 5000 anledningar och rapporter för att så är det, jorden vill bli kallare tills år 2100 då det kommer va snö i Afrika om vi inte gör bla bla bla bla
Citera
2022-02-17, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
När jag tittar ut genom fönstret lyser gräsmattan iaf grön och svampigt blöt. Som den har gjort större delen av vintern. Vi har fått något tunt lager snö ibland som smält bort 2 dagar senare. (Stockholm)

Åk till min grannort och fråga hur många som fortfarande kan (eller som någonsin haft kunskapen) åka skidor och skridskor. Is har vi faktiskt, men den är så osäker att man inte ger sej ut själv.
Isrinkar är ockuperade av skrikiga småbarn, hockeybarn och deras morsor och förtar dessutom naturupplevelsen av skridskor på "riktig" is.
Vikingarännet som går över nordöstra Mälaren har fått ställas in flera gånger senaste åren pga för tunn is.

Åkte alltid skidor och skridskor varje vinter när jag var barn på 80- och 90-talen och snömängden var större. Då var det ofta djup snö, men fanns barvintrar även då.
2010 var en smällkall vinter med massa snö och ihängande minusgrader, låga temperaturer -10 och under, i flera veckor.

1987 blev det uppenbart varmare. Jag åkte själv alltid skidor som barn , men efter 87 blev det sporadiskt
Citera
2022-02-17, 12:04
Medlem
fittknullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Men du, det blev ju både snö och Vasalopp 2022.....

Knappt, det ser förjävligt. Aldrig blir det vintrar som förr nu för tiden. 2012 är senaste vintern jag minns med en jävla massa snö. Blir faktiskt ledsen i ögat.
Citera
2022-02-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
I mitten på sjuttiotalet var det många gröna jular.
Långfärdsskridskor existerade knappt för det fanns aldrig naturisar. Men vinter 85-86 då jävlar var det vinter och svinkallt från 31 oktober till mars. I Stockholm.
Folk har så kort minne att man kan luras som man vill.
Citera
2022-02-17, 12:36
Medlem
Tyvärr tjänar vissa (politiker och media) på att skrämma människor. Vare sig det är klimathysteri, coronahysteri eller rysslandshysteri. Och det lär tyvärr fortsätta. Rädda människor är mer lättpåverkade.
Citera
2022-02-17, 13:15
Medlem
Gayloard_Fokkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
När jag tittar ut genom fönstret lyser gräsmattan iaf grön och svampigt blöt. Som den har gjort större delen av vintern. Vi har fått något tunt lager snö ibland som smält bort 2 dagar senare. (Stockholm)

Åk till min grannort och fråga hur många som fortfarande kan (eller som någonsin haft kunskapen) åka skidor och skridskor. Is har vi faktiskt, men den är så osäker att man inte ger sej ut själv.
Isrinkar är ockuperade av skrikiga småbarn, hockeybarn och deras morsor och förtar dessutom naturupplevelsen av skridskor på "riktig" is.
Vikingarännet som går över nordöstra Mälaren har fått ställas in flera gånger senaste åren pga för tunn is.

Åkte alltid skidor och skridskor varje vinter när jag var barn på 80- och 90-talen och snömängden var större. Då var det ofta djup snö, men fanns barvintrar även då.
2010 var en smällkall vinter med massa snö och ihängande minusgrader, låga temperaturer -10 och under, i flera veckor.

Så att alla slipper gissa: https://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/snodjup/
Citera
2022-02-17, 13:55
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Kan jag inte, men det är nog lätt att hitta information om man är intresserad så jag förutsätter att de som begriper sig på sådant här (forskare osv) och som inte tror på det hela lätt hade kunnat motbevisa det för allmänheten.

Finns kanske något fåtal forskare som är skeptiska med de flesta verkar väl eniga. Jag är egentligen inte speciellt intresserad av detta ämne.

Läser man bara Aftonbladet tror man lätt det. Men så ser inte verkligheten ut - finns massvis med forskare som motbevisat detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in