2022-02-17, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WrenchZeMonkey
Icke, jag förväntar mig inget av kvinnor alls. Kvinnor är fria att leva deras liv och leva med konsekvenserna av deras agerande.

Hade jag själv varit kvinna hade jag dock aldrig druckit mig redlös och somnat med röven i vädret hos totala främlingar eller tagit emot drinkar av dem för den delen, detta är iaf ett sätt som en kvinna självmant kan minimera risken för sig själv, det finns många fler.

Du menar alltså att en kvinna ej kan ansvara för hennes egen säkerhet?
Intressant.

Det kan du ju argumentera, jag är likgiltig då jag anser att ansvarsfrågan är överflödig, är skadan gjord så är den gjord, en smart kvinna undviker skadan.

Din poäng?

Och om du nu som man, hade druckit dig redlös och somnat med röven i vädret hos främlingar
och vaknat och insett att dessa främlingar har haft "skoj" med din röv.

Tycker du då att detta varit ditt fel? och ansvar? och inte främlingarnas? att du får "skylla dig själv"
och att främlingarna...ju har "rätt" att välja göra dig illa, eftersom du varit så korkad att supa och äga en röv?

DÄR har du vad som diskuteras i denna tråd.

Ingen skadas för att någon super eller äger en röv. Det är därför ett fullt lagligt beteende och inte speciellt moraliskt fel alls.
däremot så skadas folk av att människor har sex med dem mot deras vilja.
Och därför som detta är olagligt och BORDE anses som moraliskt totalt fel av alla.

Men vissa fortsätter och tro på gamla tiders moral av att ägandet av kvinnlig röv är moraliskt fel.
Senast redigerad av Merapi 2022-02-17 kl. 08:59.
Citera
2022-02-17, 08:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du fattar fortfarande inte skillnaden mellan riskminimering och skuldbeläggning.

Alla får bedöma sina risker i samhället och hantera risker efter eget huvud.
Det ger fortfarande inte någon minskad skuld hos förövare.

Alla får ta eget ansvar för sitt eget brottsliga handlande och sluta försöka skylla detta på offret.
Och omgivningen bör göra detsamma, lägga skulden för att ett brott sker, där den verkligen hör hemma.

Finns INGET beteende som människor gör som ger andra någon moralisk rätt att våldta dem.
Det säger mycket om vilket samhälle de vill ha, ett där kvinnors rörelsefrihet inte försvaras utan där man säger att om kvinnor utnyttjar sin rörelsefrihet får de skylla sig själva.

Misogyni, kallas det.
Citera
2022-02-17, 09:15
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Tycker du då att detta varit ditt fel? och ansvar? och inte främlingarnas? att du får "skylla dig själv"
och att främlingarna...ju har "rätt" att välja göra dig illa, eftersom du varit så korkad att supa och äga en röv?

DÄR har du vad som diskuteras i denna tråd.

Till viss del, ja. Jag ansvarar trots allt för min egen säkerhet.

Skuld och rätt frågan känns överflödig.
Att ha "rätt" är nog en klen tröst efter att ha fått röven plöjd av en grobian.
Citera
2022-02-17, 09:19
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ja visst, låt oss anklaga alla manliga offer för rån, misshandel och sexuella brott etc, att det är DERAS fel!
De borde inte gått ut, existerat, varit man, eller överhuvudtaget fötts. '

Eeeeeh, gumman. När min kusin blev av med klocka och planbok med kontanter efter att ha tagit fram planboken för att fiska upp 5 euro blandt 2000 euro, mitt fram för 20 zigenare och 50 hungriga negrar mitt på natten bakom centralstationen i Rom, så konstaterede:

- Polisen
- Jag
- Gamla farmor

“Vad fan gör du med dyr klocka där!? Och varför tog du ut kontanter mitt framför sånt pack? Du är ju blåst.”
Citera
2022-02-17, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Eeeeeh, gumman. När min kusin blev av med klocka och planbok med kontanter efter att ha tagit fram planboken för att fiska upp 5 euro blandt 2000 euro, mitt fram för 20 zigenare och 50 hungriga negrar mitt på natten bakom centralstationen i Rom, så konstaterede:

- Polisen
- Jag
- Gamla farmor

“Vad fan gör du med dyr klocka där!? Och varför tog du ut kontanter mitt framför sånt pack? Du är ju blåst.”

Ja inte så smart...men? var han ansvarig för att någon valde ta hans klocka?
Och finns det månne någon skillnad tycker du mellan att äga en dyr klocka...och äga en vagina?
Nej, att vara osmart eller välja ta risker i sitt liv är inte vare sig omoraliskt, "fel" eller olagligt.
Senast redigerad av Merapi 2022-02-17 kl. 09:29.
Citera
2022-02-17, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det säger mycket om vilket samhälle de vill ha, ett där kvinnors rörelsefrihet inte försvaras utan där man säger att om kvinnor utnyttjar sin rörelsefrihet får de skylla sig själva.

Misogyni, kallas det.

Precis.
Citera
2022-02-17, 09:28
Medlem
Citat:
Till viss del, ja. Jag ansvarar trots allt för min egen säkerhet.

Skuld och rätt frågan känns överflödig.
Att ha "rätt" är nog en klen tröst efter att ha fått röven plöjd av en grobian.

Nej, vem som ska bära skulden för att brott sker juridiskt och vad som ska ses på som "rätt och "fel" i ett samhälle moralsikt är själva grunden för hela samhället och definitivt inte något "överflödigt".

Och det är skillnaden mellan att kunna gå vidare med sitt liv eller inte för väldigt många offer.
inkl. män.
Citera
2022-02-17, 09:32
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ja inte så smart...men? var han ansvarig för att någon valde ta hans klocka?
Och finns det månne någon skillnad tycker du mellan att äga en dyr klocka...och äga en vagina?
Nej, att vara osmart eller välja ta risker i sitt liv är inte vare sig omoraliskt, "fel" eller olagligt.

Tror att ni blubberfeminister felkonstruerar. Ingen man tycker att våldtäckten är ok, utom våldtäcktsmannen. Och inte tyckte polisen, jag eller min farmor att nigerianen som sprang med klocka och planbok gjorde rätt.

Men vi tyckte att min kusin var en idiot.

(Överkurs, jag vet)
Citera
2022-02-17, 09:52
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Nej, vem som ska bära skulden för att brott sker juridiskt och vad som ska ses på som "rätt och "fel" i ett samhälle moralsikt är själva grunden för hela samhället och definitivt inte något "överflödigt".

Och det är skillnaden mellan att kunna gå vidare med sitt liv eller inte för väldigt många offer.
inkl. män.

Så kan man ju se på det.
Jag tror jag ser på skuldfrågan som mer dynamisk än statisk.
Givetvis är det förövaren som alltid står för lejonparten av skulden.
Men skulle ändå tro att det är skillnad på våldtäkt och våldtäkt.
Citera
2022-02-17, 09:54
Medlem
Citat:
Så kan man ju se på det.
Jag tror jag ser på skuldfrågan som mer dynamisk än statisk.
Givetvis är det förövaren som alltid står för lejonparten av skulden.
Men skulle ändå tro att det är skillnad på våldtäkt och våldtäkt.

Och vad är skillnaden mellan ha sex med någon man vet inte vill....och ha sex med någon man vet inte vill?
Citera
2022-02-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Tror att ni blubberfeminister felkonstruerar. Ingen man tycker att våldtäckten är ok, utom våldtäcktsmannen. Och inte tyckte polisen, jag eller min farmor att nigerianen som sprang med klocka och planbok gjorde rätt.

Men vi tyckte att min kusin var en idiot.

(Överkurs, jag vet)

men tråden handlar inte om idioti, tråden handlar om var människor lägger ansvaret för att brott sker.

Din släkting har helt enkelt inget ansvar för att någon väljer att ta hans klocka.
Han kan välja att lägga mer eller mindre energi på att skydda sig och sina ägodelar, men! han bär inget ansvar för vad andra gör.
Citera
2022-02-17, 10:03
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Och vad är skillnaden mellan ha sex med någon man vet inte vill....och ha sex med någon man vet inte vill?

Har ingen aning, tänkte mer från ett tredjepersonsperspektiv.

Ser inte riktigt likadant på överfallsvåldtäkter och fall där "offret" följer med "förövaren" hem t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in