2022-02-16, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är i alla fall ett framsteg för dig att du erkänner att människor kan påverka risken för sexövergrepp genom att mörda alla som kommer nära. Om du tänker lite till så kanske du kan komma på bättre saker som de kan göra?

Ska jag tolka ditt inlägg som att det inte är någon mening med att undvika risker om man inte har en garanti för att riskerna inte faller ut? I så fall så kan man ju lika gärna lägga ner polis, militär, säkerhetsföretag, med flera verksamheter som arbetar med just skydd och säkerhet. Jag menar, det är ju inte säkert att de lyckas med sina respektive uppdrag.

Tråden handlar fortfarande inte om mig. Och nej, jag är ingen white knight och du kommer aldrig att få mig att erkänna att jag inte har våldtagit någon. Sexualdårar är något som från mitt perspektiv bara existerar, att jag skulle vara känslostyrd håller jag inte med om.

Hur tänker du dig att man skall ställa högre krav på sexualbrottslingar? Dessa lagförs redan för sitt beteende, och att till exempel berätta på jobbet att man har våldtagit någon är bland det minst socialt accepterade man kan göra. Som jag ser det så har man redan gjort allt man kan göra för att markera mot deras beteende. Det enda som återstår (givet att man vill minska antalet sexualbrott) är att öka riskmedvetenheten hos potentiella offer. Om jag hade velat se fler sexualbrott så hade jag gjort som du, det vill säga uppmanat offren att bete sig utan något som helst konsekvenstänk. Som sexualbrottsling så måste det onekligen vara praktiskt att hitta någon som till exempel ligger utslagen på en soffa.

Jo, jag har förstått ungefär hur du tycker att kvinnor ska leva och ta ansvar för att gruppen män ska slippa ta ansvar för sina egna handlingar.

Du tänker som talibanerna, de ska låsas in och isoleras från samhället, som de "oansvariga" godispåsar nu kvinnor tydligen är för vissa män.

nej du ska tolka mina inlägg precis som de är skrivna, nämligen att kvinnor ska ha rätt att leva som alla andra, och de som behöver "ta ansvar" för att INTE SKADA andra är de som ägnar sig åt att skada andra, samt de som väljer att skjuta skulden och ansvaret på offer så att GM kan gå fria....dvs du.

Inga offer är alltså "skyldiga" eller "ansvariga" för att de blir skjutna, misshandlade, överkörda på ett övergångställ med grönt ljus eller våldtagna.
Och samhället i form av lagar, normer och allmänna åsikter som skam och skuggläggande ex bör riktas in
där de ska riktas in, på GM.

Tråden handlar om DINA ÅSIKTER, eftersom du delar åsikter med pojkarna i undersökningen.

Jag tänker mig att man fortsätter på den linje som västvärlden har gått de senaste hundra åren, via att långsamt frångå de patriarkala idéerna om "kvinnans skuld", mindre värde och mannens rättigheter till kvinnors kroppar och rätt att "straffa" kvinnor som inte beter sig som de vill via våld, ex. sexuellt våld.

Att gå din väg är att återgå till ett "talibanskt tänk", att det är kvinnor som ska anpassa sig och ta ansvar för vad män väljer att göra...inte våldtäktsmän.
Citera
2022-02-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad är bättre saker att göra än att mörda alla som kommer nära? Pistolhota alla som kommer nära?
Då borde man ju vara ansvarig?

Vad borde den här kvinnan ha gjort för att ta sitt ansvar?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1OzBbK/valdtakt-i-centrala-stockholm

Hon borde självfallet låst in sig i en bunker varje kväll mellan 20 och 07.
Alla kvinnor borde "ta ansvar"! och framleva sina liv som hälften fångar, så att alla män kan ges möjligheten att fortsätta lalla runt ansvarslösa för sina handlingar, eftersom nu offren är de "ansvariga".
Citera
2022-02-16, 09:38
Medlem
Citat:
Jag har inte förespråkat pistolhot.

Om vi antar att mitt scenario är korrekt så hade hon dock inte råkat ut för något om hon hade legat hemma och sovit istället för att ränna runt och tigga drinkar. Det kan vara en lärdom för henne, men jag befarar att det inte kommer att vara det. Det är inte osannolikt att hon tycker som ett antal skribenter i tråden, det vill säga att händelsen till 100 procent kan tillskrivas den misstänkte gärningsmannen, och att hon därför kommer att figurera i liknande sammanhang i framtiden.

Vad hade du sagt om motsatsen varit ett förslag?

Vi låser in alla män efter 20. Förbjuder alla män alkohol, fester, umgänge med det motsatta könet, framföra motordrivna fordon etc etc Så ALLA män istället tvingas bära ansvar för vad ≈ 10% av dem hittar på?
Detta kommer ju trots allt då faktiskt drabba de skyldiga 10%. Och direkt minska all brottslighet och dödlighet i samhället dramatiskt.

Lika bra idé? som ditt att alla kvinnor och barn, som oftast är helt oskyldiga i handlingarna, ska tvingas bära ansvar för vad vissa vuxna män hittar på?
Senast redigerad av Merapi 2022-02-16 kl. 09:42.
Citera
2022-02-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Räcker att läsa första meningen för att förstå att du skrivit en ny uppsats om ett helt nytt och irrelevant ämne.

Du är en hycklare.

Som sagt: du är uppenbarligen inte intresserad av att ta del av vad andra skriver, utan mer ute efter att vara dryg och otrevlig. Hade du läst min text så hade du sett att jag inte är någon hycklare.
Citera
2022-02-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WrenchZeMonkey
Är fullt medveten om att det är förövarna som bär skulden. Det jag hävdar och det du verkar vara trög med att ta in, är att skuldfrågan är i mångt och mycket överflödig. Du kan inte häva efterspelet från en våldtäkt eller annan form av megaförnedring genom att straffa förövaren. Veka männískor gör bäst i att undvika förövare istället för att hoppas på rättssystemet och psykvård ska gulla dem tillbaka till normalitet när skadan väl är gjord. Det sistnämnda sker nämligen aldrig.

Och?

Jaså? Jag ser inte alls ovanstående som självklart. Jag vet inte hur pass insatt du är men våra fängelser är essentiellt fulla redan och går på överkapacitet. Då det är du och dina gelikar som insisterat på att fylla landet med folk som inte har några större prospekter än att hamna i fängelset eller livslångt bidragtagande, tack vare att er kompetens inte är en tusendel så potent som er "medkänsla" - Således ser jag det inte som mer än korrekt att ni är rädda för att röra er i samhället. Jag är inte rädd för kriminella, tvärt om kan de vara sköna kisar, varför skulle jag söka konflikt med dem eller att ställa mig mellan dem och deras mål? Idioti, det är polisens jobb, inte mitt.

Lugn nu, allt går enligt plan. Du har friheten du förtjänar, du skall inte ha mer frihet än så.
Förövarna behandlas exakt som är lämpligt enligt svensk standard, ogillar du detta får du flytta eller aktivera dig politiskt. Jag personligen kunde inte bry mig mindre, låt de kriminella härja, kanske lyckas de till och med riva det här ruttna systemet som i stort går ut på att knulla de fåtal produktiva män som bär den större delen av samhällets kostnader i röven medan de flesta andra grupper glider räckmacka, så varför i helvetet skulle jag någonsin ställa mig mellan dem och det? Nejnejnej. Tummen upp får de.

För att kunna undvika förövare, så måste folk veta vilka som är förövare. och det vet i regel inte folk. Så då får de sitta inlåsta i sina hem och vara rädda för att träffa andra människor, eftersom vem som helst skulle kunna vara en förövare.
Citera
2022-02-16, 19:23
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jo, jag har förstått ungefär hur du tycker att kvinnor ska leva och ta ansvar för att gruppen män ska slippa ta ansvar för sina egna handlingar.

Du tänker som talibanerna, de ska låsas in och isoleras från samhället, som de "oansvariga" godispåsar nu kvinnor tydligen är för vissa män.

nej du ska tolka mina inlägg precis som de är skrivna, nämligen att kvinnor ska ha rätt att leva som alla andra, och de som behöver "ta ansvar" för att INTE SKADA andra är de som ägnar sig åt att skada andra, samt de som väljer att skjuta skulden och ansvaret på offer så att GM kan gå fria....dvs du.

Inga offer är alltså "skyldiga" eller "ansvariga" för att de blir skjutna, misshandlade, överkörda på ett övergångställ med grönt ljus eller våldtagna.
Och samhället i form av lagar, normer och allmänna åsikter som skam och skuggläggande ex bör riktas in
där de ska riktas in, på GM.

Tråden handlar om DINA ÅSIKTER, eftersom du delar åsikter med pojkarna i undersökningen.

Jag tänker mig att man fortsätter på den linje som västvärlden har gått de senaste hundra åren, via att långsamt frångå de patriarkala idéerna om "kvinnans skuld", mindre värde och mannens rättigheter till kvinnors kroppar och rätt att "straffa" kvinnor som inte beter sig som de vill via våld, ex. sexuellt våld.

Att gå din väg är att återgå till ett "talibanskt tänk", att det är kvinnor som ska anpassa sig och ta ansvar för vad män väljer att göra...inte våldtäktsmän.
Jag hävdar att det är precis tvärtom mot vad du beskriver. Med makt kommer ansvar, och i och med att jag anser att kvinnor själva skall ha makten att bestämma över sina liv så följer det att jag även anser att de har ett ansvar. Du hävdar att kvinnor inte skall ha något ansvar, och med det följer även att de inte skall ha någon makt. Nu vet jag att du kommer att invända mot den senare beskrivningen, men det struntar jag i. Det går inte äta kakan och samtidigt ha den kvar.

Med detta sagt så ser jag gärna att samhället tar några steg mot ett talibanskt samhälle, men det beror på att det svenska samhället har kantrat till kvinnors fördel. Man kan faktiskt tala om att Sverige idag är ett samhälle där kvinnor har oproportioneligt stor makt, i synnerhet när det kommer till diverse sociala områden.

Och jo, många brottsoffer (inte bara kvinnor som blir utsatta för sexbrott) har i allra högsta grad bidragit till att de har utsatts för brott.
Citera
2022-02-16, 19:26
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad hade du sagt om motsatsen varit ett förslag?

Vi låser in alla män efter 20. Förbjuder alla män alkohol, fester, umgänge med det motsatta könet, framföra motordrivna fordon etc etc Så ALLA män istället tvingas bära ansvar för vad ≈ 10% av dem hittar på?
Detta kommer ju trots allt då faktiskt drabba de skyldiga 10%. Och direkt minska all brottslighet och dödlighet i samhället dramatiskt.

Lika bra idé? som ditt att alla kvinnor och barn, som oftast är helt oskyldiga i handlingarna, ska tvingas bära ansvar för vad vissa vuxna män hittar på?
Om motsatsen innebär att vi byter ut ordet kvinna mot ordet man i mitt resonemang så tycker jag väl snarare att män skall få bete sig som de vill, men att de samtidigt måste vara beredda att ta konsekvenserna av detta. Precis det jag har hävdat hela tiden med andra ord.

Du får gärna citera ett inlägg av mig där jag skriver att kvinnor skall låsas in efter 20, eller något av det andra du hävdar att jag har skrivit.
Citera
2022-02-16, 19:31
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
För att kunna undvika förövare, så måste folk veta vilka som är förövare. och det vet i regel inte folk. Så då får de sitta inlåsta i sina hem och vara rädda för att träffa andra människor, eftersom vem som helst skulle kunna vara en förövare.
Du erkände ju själv i ett tidigare inlägg att du skulle avråda din dotter från att besöka ett problemområde. Hur kommer det sig, om du inte identifierat en förhöjd risk i just den situationen? Jag tycker att ditt erkännande motsäger dina krav på att kunna identifiera individuella förövare.
Citera
2022-02-16, 20:14
Avslutad
Citat:
Jag hävdar att det är precis tvärtom mot vad du beskriver. Med makt kommer ansvar, och i och med att jag anser att kvinnor själva skall ha makten att bestämma över sina liv så följer det att jag även anser att de har ett ansvar. Du hävdar att kvinnor inte skall ha något ansvar, och med det följer även att de inte skall ha någon makt. Nu vet jag att du kommer att invända mot den senare beskrivningen, men det struntar jag i. Det går inte äta kakan och samtidigt ha den kvar.

Med detta sagt så ser jag gärna att samhället tar några steg mot ett talibanskt samhälle, men det beror på att det svenska samhället har kantrat till kvinnors fördel. Man kan faktiskt tala om att Sverige idag är ett samhälle där kvinnor har oproportioneligt stor makt, i synnerhet när det kommer till diverse sociala områden.

Och jo, många brottsoffer (inte bara kvinnor som blir utsatta för sexbrott) har i allra högsta grad bidragit till att de har utsatts för brott.
Vad menar du med kvinnor inte både kan äta kakan och ha den kvar?

Vad är det inte kvinnor kan ha makten att själva bestämma över och samtidigt ha någon makt?

Vilken makt ska de inte få ha om de vill befinna sig på Medborgarplatsen klockan 02.00 istället för att ligga hemma i sängen?

Vad tycker du att män ska ta för ansvar för att få behålla sin makt? Får män vara på Medborgarplatsen nattetid?
Citera
2022-02-16, 21:01
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Jag har aldrig haft något problem att med god marginal se vem som är en förövare eller helt enkelt kriminell och vem som är mellanmjölkssvensson, att du saknar den begåvningen är ditt problem.

Kanon, vore fantastiskt om fler låste in sig istället för att drälla runt och hamna i problem/skapa problem.
Mindre konsumtion skulle det också leda till vilket är super för miljön.

Bäst vore om du gick raka vägen hem från jobbet varje dag, du ska även undvika att stirra oss män i ögonen också, vi kan tolka det som en utmaning och svara med att karva upp dig som en döner kebab, slickade mot backen ska dina fega ögon vara.

Mmmmm!
Kanon!
Senast redigerad av WrenchZeMonkey 2022-02-16 kl. 21:11.
Citera
2022-02-16, 21:14
Medlem
Citat:

Du resonerar sanslöst förvirrat.
Kvinnor har ingen makt över average man, utan det som sker i ett våldtäktsfall är att någon utövar makt mot ett offer.

Och utövar man makt mot ett offer..dvs tvingar den till något den inte vill, så ja! då är det DENS, och bara dens ansvar, och inte offrets. Offret har ju just blivit fråntagen makten över att bestämma över sig själv.

Och kvinnor ska självfallet ha ansvar över sina egna handlingar, men...alltså inte över ANDRAS handlingar, såtillvida det inte handlar om deras barn.
Är män barn?

nej, det svenska samhället har äntligen tagit ansvar för att vuxna människor som äger snopp just ska ta ansvar för vad de väljer att göra och inte deras offer.

och ja kvinnor bär samma ansvar för sina handlingar, om de nu skulle välja att tvinga sig på sexuellt någon som inte vill, eller välja misshandla, mörda, stjäla eller dylikt.
Citera
2022-02-16, 21:17
Medlem
Citat:
Om motsatsen innebär att vi byter ut ordet kvinna mot ordet man i mitt resonemang så tycker jag väl snarare att män skall få bete sig som de vill, men att de samtidigt måste vara beredda att ta konsekvenserna av detta. Precis det jag har hävdat hela tiden med andra ord.

Du får gärna citera ett inlägg av mig där jag skriver att kvinnor skall låsas in efter 20, eller något av det andra du hävdar att jag har skrivit.

Du menar om jag, och låt säga ett gäng medsystrar får syn på en man i en park efter kl 22, så är det fritt fram att våldta vederbörande...hans ansvar, eftersom han rörde sig ensam genom en park....och då får "han ta konsekvenserna"

Ja ghar ingenstans hävdat att du skrivit detta, jag har raljerat över dina åsikter att kvinnor ska undvika risken av existerande män i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in