Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Min poäng är att du har precis lika mycket kontroll över en bildåre som dundrar fram mot övergångstället som du tänker passera, som du har över en sexualdåres existens. Det vill säga, ingen kontroll alls. Att du sedan anser att du inte skall behöva anpassa dig efter sexualdåren är faktsikt fullständigt irrelevant. Det är inte ens ett argument, bara en känsloyttring. Det du har att spela med är ditt eget beteende. Var du befinner dig, vem du tilltalar, hur du klär dig, vilka droger du tar, och så vidare.
Ärligt talat så tror jag inte att vi två kommer så mycket längre. Du anser att hela världen skall anpassa sig efter dig och dina känslor (ja, du kör med känsloargument, inte logik), vilket givetvis aldrig kommer att hända. Mitt råd till dig är att du bara accepterar att alla människor som någonsin har levt, som lever nu, och som någonsin kommer att leva är bundna av olika typer av begränsningar. Det enda vi kan göra är att bestämma hur vi vill leva våra liv inom ramen för dessa begränsningar. Det finns massor av saker som jag skulle vilja göra, men som av diverse anledningar aldrig kommer att inträffa. Det enda som jag kan göra åt det är ett förlika mig med tanken. Varför kan inte du göra detsamma?
Och snälla, bespara oss båda tiden genom att inte skriva att du anser att allt ansvar vilar på gärningsmannen och bla bla bla. Jag vet redan att du tycker det, och jag bryr mig lika lite som jag gjorde för en vecka sedan. Implikationen blir då att det även är gärningsmannen som har all kontroll, det vill säga att offren är fullständigt maktlösa. Anser du att det är på det sättet, eller anser du att offren ändå har någon form av kontroll över vad de råkar ut för?
Och min poäng är, att det är till 100% bildårars ansvar och fel för att de "dundrar fram mot övergångställ" och aldrig offrens. Ingen skulle komma på tanken att anklaga Lina 22, som gått för grön gubbe, för att Fyllekajan Lars 56, framförde sin Volvo i 90 km /h mot rött ljus, att hon "sände ut signaler" att hon ville bli överkörd.
Ingen skulle heller komma på tanken att börja lobba för att människor inte ska ta risken med att gå över övergångställ....utan allt arbete för att minska trafikolyckor handlar om att se till att bilar sköter sig.
Du hänger inte med i forskning i saken alls märker jag.
Det är inte kläder, eller farliga platser utomhus etc som är den stora riskfaktorn, för att utsättas för sexuellt våld, utan könet kvinna, i hemmet, och av någon mansperson du redan känner.
Så, kvinnor, om de vill minska riskerna rejält, bör alltså undvika ha något hem, och/ eller överhuvudtaget låta någon med snopp träda över tröskeln....
Blir du nöjd då?
Och känsloargumenten här är helt på din sida, min sida kör med logiken.
Den som väljer att göra ett personbrott, såsom våldtäkt, är den som är skyldig till detta både juridiskt, moraliskt och allmänt ansvarsmässigt, och inte offren.