2022-02-16, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmanniska
Så om jag förstår det rätt, så har hon fått en begränsad anställning på 3 år i syfte att "berika".

Ok, fine det är statstelevisionen, jag kan se poängen med att inte alla har helsvensk bakgrund.

Men förklara nu för mig, varför ska just dessa personer anställas på 3 års basis? Andra programledare har ju program många fler år än så?

Dom vill väl inte skriva för långa avtal eftersom trenderna förändras. Nu är hon uppenbarligen inte berikande nog. Med tanke på att det är SVT vi talar om så kanske det blir Yasin eller dree low som får hennes jobb. Möjligvis Tusse, han borde ligga bra till med tanke på att han är ensamkommande flykting, allmänt feminin och uttryckt att han möjligvis även tillhör den procenten som tänder på mer än bara det motsatta könet.
Citera
2022-02-16, 10:22
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
Som vanligt har jag ingen aning om nånting men...

Gissar att Pia har något slags semi-frilans kontrakt. Troligtvis för att hon skulle få en högre
lön än vad som skulle kunna erbjudas via vanligt löneavtal. Nu när SVT vill förnya så biter avtalet
henne i nacken. Men som vanligt med såna här "historier" så är det ju inte sparken hon fått. Hon
har inte fått förnyat bara. Men hon kommer erbjudas något annat såklart. Och efter gråtattacken
blir det säkert ett lika bra avtal med något annan produktion. Eller hon får kanske tom stanna kvar?

Våra skattepengar som Pia grinar till sig. Medioker programledare.

- BBZW
Citera
2022-02-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Tack för denna tråd, ville nästan starta en själv. Pia klarar inte jobbet. Helt usel på att intervjua, självupptagen och pladdrar på om sig själv och aldrig frågor på djupet på intressanta gäster. Tappar bort sig och gör gästerna obekväma. Matinslagen passerar förbi där det kunde finnas mera att ge.

Gokväll har lyckats som program tack vare programledarna men har säkert tappat pga Pia. Jag vet inte hur delaktig i redaktionen hon varit men det känns som att en del udda inslag har kommit in sedan hon började. Jobba med något annat, tycker jag.

Exakt så uppfattar jag också det. Tack.
Citera
2022-02-16, 10:48
Medlem
Hursomhelstings avatar
Herrera gör sig inte i TV! Hon äger inte den talangen och då hon inte når fram ja då blir programmet lidande.
Det är väl snarare ett guds under att hon fick jobbet?

Problemet är att det råder en kultur där man har berörings skräck när det kommer till sådant som är negativt. Där dem bitarna ej förs fram rakt utan att personen ifråga bara så sakteligen puttas ut på plankan och att det beror på att vi har svaga chefer där allt är bara så himla bra till att det inte är så alls.
Citera
2022-02-16, 11:06
Medlem
TheKhurgans avatar
Hon visste ju att det var en tidsbegränsad anställning. Eller läser ho inte avtalen hon skriver på?

”Go' kvälls” ansvariga utgivare Bengt Strombro skriver i ett mejl till Expressen att Herrara tvingas sluta på grund av en tidsbegränsad anställning:

”Go' kvälls” ansvariga utgivare Bengt Strombro skriver i ett mejl till Expressen att Herrara tvingas sluta på grund av en tidsbegränsad anställning:

”Pia har haft en tidsbegränsad anställning. Vi ville väldigt gärna fortsätta att jobba med Pia efter det, men tyvärr kunde vi inte hitta en lösning som fungerade för båda parter. Vi tycker det är jättetråkigt att tappa Pia, men är glada att hon fortsätter inom SVT.”

Men det är klart. Är man kvinna och har babbe-påbrå så står man ju över alla former av lagar, regler och normer. Och givetvis tidsbundna anställningsavtal.

Fan vad trött på man blir på dessa jävla invandrare som gråter ut i media varje dag. Hon kan väl sätta sig på båten till Kuba då, och jobba i matvagn och få hepatit och AIDS och dö av en överdos till ljudet av kommunistisk propaganda som strömmar ur radion inne i plåtskjulet som hennes alkoholiserade pimp-man snickrade ihop efter det rasat i den förra stormen.

Eller bo kvar i Sverige i sin villa med bredband och TV och badtunna och pool och volvo XC90 och ipads och gratis skola och gratis sjukvård och A-kassa osv osv.

Håll käften och jobba kärring.
Citera
2022-02-16, 11:48
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hur funkar det på SVT egentligen. Kärringen har någon slags korttidskontrakt?
Jag har inte sett på TV på över 10 år, men henne har jag sett i SVT innan dess.
Har hon gått på korttidskontrakt sedan dess?

Hon är alltså 51 år & skall söka sommarjobb?? Passa på & njut av er gigekonomi.

Hon var väl "Hallåa" tidigare (precis som Jovan Radomir), och sen verkar de alltså ha sk programkontrakt där man kontraktanställs för ett visst program, och det får man max ha i 3 år enligt interna regler. Skulle gissa att de har egna företag den typen av programledare, medan Inger Ljung och Beppo som har varit nyhetsuppläsare på olika regionala sändningar nog är fast anställda?
Citera
2022-02-16, 12:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Hon var väl "Hallåa" tidigare (precis som Jovan Radomir), och sen verkar de alltså ha sk programkontrakt där man kontraktanställs för ett visst program, och det får man max ha i 3 år enligt interna regler. Skulle gissa att de har egna företag den typen av programledare, medan Inger Ljung och Beppo som har varit nyhetsuppläsare på olika regionala sändningar nog är fast anställda?
Jag har hör om begreppet att bli inLASad , dvs efter 2 års visstidsanställning (under en femårsperiod) så övergår det automatiskt till fast anställning. Men det här med 3 år fattar jag inte riktigt. Kan SVT kringgå LAS på något vis?
Citera
2022-02-16, 13:12
Medlem
Har public service blivit rasister
Citera
2022-02-16, 13:58
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Jag har hör om begreppet att bli inLASad , dvs efter 2 års visstidsanställning (under en femårsperiod) så övergår det automatiskt till fast anställning. Men det här med 3 år fattar jag inte riktigt. Kan SVT kringgå LAS på något vis?

Som jag förstått det, så är det ett avtal mellan SVT och fackförbundet Unionen där företrädesrätt förhandlats bort. Sedan är det myndigheten för radio och TV som bestämt i sändningstillståndet att SVT måste berika sitt utbud, men exakt hur det ska göras är nog inte reglerat.

Varför måste man ha tidsbegränsad anställning för att berika?

https://journalistklubbensr.se/f%C3%B6r%20medlemmar/programanst%C3%A4llda.html
Citera
2022-02-16, 14:32
Medlem
Q6s avatar
Pia bor i Stockholm och jobbar i Umeå.

Vem betalar för hennes resor?
Citera
2022-02-16, 14:37
Avslutad
Först är det väl nonsens att hon representerar befolkningen.

Precis som att inte Steffo Törnquist i TV4 och meteorologen Diana i SVT representerar någon befolkning. De är där för att göra ett jobb. Och göra det bra. Och det gör de. Deras olikheter är för att skapa ett dynamiskt program, en bra och tilltalande gestaltning. Men de är inte där för att representera något. Vill SVT har representation så är det folket i demokratin som röstar om representativiteten och inte de i TV-huset.

För det andra så är det bra att byta ut TV-ansikten.

I all form av kulturverksamhet, vare sig det är musik, hårdrock, konst, film eller TV, så vill man ju inte se samma sak om och om igen. Det är inget roligt med måndag hela veckan, eller att Dramaten visar Hamlet varje kväll, året runt, och bara det. Dessutom är det en möjlighet för henne att utveckla sig, vässa sig och bli ännu bättre på sitt programledarjobb som hon gjort bra hittills.

Ingen blir bra att vara livstidsanställd. Särskilt inte SVT:are.
Citera
2022-02-16, 14:46
Medlem
Wotans avatar
Citat:

Ja, lite märkligt. Känner själv ett par tjejer som jobbar inom dagis utan att ha barnvårdarutbildning. De är välkomna och uppskattade men får alltid gå precis innan två år har gått för att kommunen ska undvika att tvingas anställa dem. Sen tar de något halvår så kan de börja igen på ett nytt ställe i två år. 3 år på SVT kan ju ha med att göra att de är egna företagare som köps in, eller att de inte jobbar heltid under de tre åren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in