Citat:
Ursprungligen postat av
deliciousdelux
"SVT har ambitionen att bättre representera landets befolkning, och jag har tyckt att viljan känns ärlig, jag vill tro att den är det. Men i så fall måste mångfalden få finnas på riktigt, inte bara i form av punktinsatser. Samtidigt vill jag absolut inte få ett jobb bara för att jag ser ut så här eller har någon speciell etnisk bakgrund."
Säg som det är, du vill ha afirmative action även i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wotan
Eftersom hon har varit i rutan 18:45 varje vardag i flera år nu så lär kvoten för "ljusbruna, kubanska kvinnor som var hyfsat attraktiva för 10-15 år sedan men nu börjar bli lite degiga" vara uppfylld för några decennium framåt? Kanske dags för "finska män med bakåtkammat hår och en hund utan koppel", "lesbiska eskimåer med ett ben och amfetaminberoende", "arbetslösa olivodlare från Swatdalen" eller någon annan smal intressegrupp att synas i rutan? Om nu alla i landets befolkning ska få representeras, alltså...
Instämmer. Det där brukar jag ofta fundera på varje gång årets sommarpratare i SR presenteras eller när man sitter och försöker förstå vad någon nyhetsuppläsare som gått direkt från SFI in i en tv-studio, och betonar ord helt åt helvete, säger. Vi är väl säkerligen runt minst 1.000.000 Svenskar från arbetarklassen ,eller som Thomas Nordegren kallade oss i sitt radioprogram, White Trash, varför har vi noll representation i public service?
Varför finns inte mångfalden på riktigt när det gäller representationen av "gul blend" kärringar, 50 åriga svenska män i skinnväst med raggarbil, etniskt svenska gamla tjackisar etc?
Så fort det dyker upp en Farmen-kristina eller liknande blir det en given succé. Varför ger inte mångfaldsvurmande public service ETT enda sommarprat/år till en WT som får berätta om ett livslångt amfetaminmissbruk med alla anekdoter i spåren av ett sådant liv eller en person som tillbringat hela yrkeslivet i en taxi med allt man varit med om då, bland alla jävla tillrättalagda akademiker, kockar, hbtq-personer och folk från jordens alla övriga hörn.
ETT sommarprat av en arbetarklassare, är det för mycket begärt??