2022-02-14, 23:45
Medlem
Offerkoftan på här, asså det blir så pinsamt..
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/mrEk84/pia-herrera-tvingas-bort-fran-gokvall-i-svt

Citat:
Några veckor före jul fick jag en chock när vår gruppchef sa att de självklart ville skriva kontrakt med mig för hela 2022, men att det blir mitt sista år. Jag förstod ingenting, vad då sista? Det visade sig att en medarbetare får ha en så kallad programanställning i max tre år, och hamnar dessutom i karantän i tre månader därefter.

Citat:
SVT har ambitionen att bättre representera landets befolkning, och jag har tyckt att viljan känns ärlig, jag vill tro att den är det. Men i så fall måste mångfalden få finnas på riktigt, inte bara i form av punktinsatser. Samtidigt vill jag absolut inte få ett jobb bara för att jag ser ut så här eller har någon speciell etnisk bakgrund.

Rent krasst så tycker hon att hon ska få gå runt reglerna som finns för att hon inte är etnisk Svensk. "absolut inte få ett jobb bara för att jag ser ut så här", jo visst vi vi säger väl så.

Jättebra programledare men seriöst så tröttsamt med offerkoftan hela tiden från folk med utländskt påbrå. Vi är många etniska Svenskar som dagligen får nej från jobb för att invandrare med lönebidrag på 80% är mer attraktiva. Ser inte Svenskar som går ut i media och lipar över det, nej de får inte göra sin röst hörd det ska tystas ner.
Citera
2022-02-15, 00:00
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Några veckor före jul fick jag en chock när vår gruppchef sa att de självklart ville skriva kontrakt med mig för hela 2022, men att det blir mitt sista år. Jag förstod ingenting, vad då sista? Det visade sig att en medarbetare får ha en så kallad programanställning i max tre år, och hamnar dessutom i karantän i tre månader därefter.
Eftersom jag måste överleva ekonomiskt vågar jag inte riskera att stå utan jobb under årets svåraste månader - januari, februari och mars. Därför tog jag beslutet att lämna ”Go’kväll” redan till sommaren för då har jag chans att hitta ett sommarjobb. Pia Herrera förklarar att SVT mötte hennes reaktion med tystnad.
– Jag gissar att de i chefsledet blev förvånade över att jag valde att inte jobba kvar året ut, men de sa ingenting särskilt om det.

Näe, vad skulle de i chefsledet säga om att du behöver se över dina försörjningsmöjligheter som vanligt folk och behöver ha framförhållning för egen försörjning? Och hur kan du rimligen bli förvånad över att inte kontrakteras på livstid/långtid/överskådlig tid?

Du berör ju inte i programmet Go'kväll. Du säger mig noll och intet när du är i rutan, så skaffa dig ett jobb där du gör nytta, vänliga människa. Varför pratar du i AB om det som arbetare och välutbildade arbetare anammar som en livsbetingelse vid deltagande i arbetslivet?
Senast redigerad av Oucho.Sparks 2022-02-15 kl. 00:04.
Citera
2022-02-15, 00:10
Medlem
Milton.Millss avatar
Jaha, vem bryr sig? Är Go'kväll något som inte går att se utan just henne? Menar inget illa mot henne men tv-branschen är tuff och allt färre tittar på tv. Hon har haft tur bara att få jobbet från första början.
Citera
2022-02-15, 00:12
Medlem
Gabriel Knights avatar
Vad menar de med programanställning? Inger Ljung och Linda Olovsson har väl varit programledare i flera år i Go kväll. Har de också programanställning eller har de ett annat avtal?
Citera
2022-02-15, 00:21
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vad menar de med programanställning? Inger Ljung och Linda Olovsson har väl varit programledare i flera år i Go kväll. Har de också programanställning eller har de ett annat avtal?
Tänkte just det.
Linda, Inger och även Beppe har väl alla varit där i 10 år minst vid det här laget?

Antar att det är olika typer av anställningar.
Kan det vara någon form av projektetanställning?
Pia pendlar ju till Umeå medan dom 3 som varit där längre kanske är anställda eller har uppdrag på mer fast basis då dom är baserade i Umeå. Antar att Jovan också pendlar.
Senast redigerad av Steff83 2022-02-15 kl. 00:28.
Citera
2022-02-15, 01:12
Medlem
Abelssuns avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tänkte just det.
Linda, Inger och även Beppe har väl alla varit där i 10 år minst vid det här laget?

Antar att det är olika typer av anställningar.
Kan det vara någon form av projektetanställning?
Pia pendlar ju till Umeå medan dom 3 som varit där längre kanske är anställda eller har uppdrag på mer fast basis då dom är baserade i Umeå. Antar att Jovan också pendlar.

Undrade också vad programanställning var för något, reagerade när jag läste det. Låter lustigt om hon skulle tvingas bort för en typ av anställning, det går väl att förnya eller ändra om man bara vill. Inga regler utan undantag. Kanske är något annat som skurit sig. Hon får väl gå tillbaka och jobba som webb-redaktör på Regeringskansliet. Det kan nog Magda ordna.
Citera
2022-02-15, 09:04
Bannlyst
Tycker det är bra att hon får sluta.
Hon är rätt ryckig när hon pratar.
Citera
2022-02-15, 09:06
Medlem
"SVT har ambitionen att bättre representera landets befolkning, och jag har tyckt att viljan känns ärlig, jag vill tro att den är det. Men i så fall måste mångfalden få finnas på riktigt, inte bara i form av punktinsatser. Samtidigt vill jag absolut inte få ett jobb bara för att jag ser ut så här eller har någon speciell etnisk bakgrund."

Säg som det är, du vill ha afirmative action även i Sverige.
Citera
2022-02-15, 09:35
Medlem
Citat:

Programanställning är tydligen någon tidsbegränsad anställning som har som syfte att "berika verksamheten".

Intressant att hennes anställningsform tydligen var en total nyhet för henne.

Följande ord från Journalistförbundets beskrivning av anställningsformen är också intressanta:

"En förutsättning för att programanställningsformen ska kunna användas är alltså att du inte i någon större utsträckning har jobbat på public serviceföretaget tidigare och att din medverkan är berikande för verksamheten."

https://www.sjf.se/rad-stod/anstallningstrygghet/anstallningsformer/public-service

-Medverkan i På Spåret
-Nyhetspresentatör på Rapport, Aktuellt och A-Ekonomi
-Programledare för galan Världens Barn (2005)
-Återkommande gäst i Allsång på Skansen (2008)

Kan man verkligen kalla det för att inte ha jobbat för public serviceföretaget tidigare i någon större utsträckning?
Citera
2022-02-15, 10:27
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/mrEk84/pia-herrera-tvingas-bort-fran-gokvall-i-svt

Rent krasst så tycker hon att hon ska få gå runt reglerna som finns för att hon inte är etnisk Svensk. "absolut inte få ett jobb bara för att jag ser ut så här", jo visst vi vi säger väl så.

Jättebra programledare men seriöst så tröttsamt med offerkoftan hela tiden från folk med utländskt påbrå. Vi är många etniska Svenskar som dagligen får nej från jobb för att invandrare med lönebidrag på 80% är mer attraktiva. Ser inte Svenskar som går ut i media och lipar över det, nej de får inte göra sin röst hörd det ska tystas ner.
Max tre år?

Men...
"Programledaren Pia Herrera, 51, har varit på ”Go’kväll” i fem år."
Citera
2022-02-15, 16:12
Medlem
Citat:

Pia är inte invandrare.
Citera
2022-02-15, 16:18
Medlem
Citat:

Jaja det är jämt såhär när utländska personer utsätts för normala saker är det rasism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in