2022-02-15, 16:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stianm
Det er ikke umulig i å kunne forestille seg at visirets "ramphousing" klatrer vertikalt skrått fremover over toppen av rampen hvis at begge gangjernsinnfestningen var avslitte og at oljeslangene på visirets hydrauliksylindre hadde blitt sprengt pga. overtrykk noe som er meget sannsynlig.
Og at dette skjer samtidig og rett etter at Atlantlåsen og sidelåsene sviktet.
Jeg ser for meg at visirets hydrauliksylindre er det siste som forhindrer at visiret faller i sjøen, og at revnene som hydrauliksylindrene skaper er siste del av sekvensen for visirets løsrivelse.

Jeg skal forsøke å finne den videoen der at det sies at det var bilfritt frem til centercasingen, hvis dette er riktig så er alle "vann rundt bilene observasjoner" sett fra monitoren i ECR rettet i mot akter-rampene, og dette åpner nye opp for ytterligere nyanser i denne analysen.
Nope, sorry.
Det som skär sönder fördäcket är de kraftiga infästningarna för hydraulkolvarna under lyftarmarna till bogvisiret. Dessa infästningar är bara i kontakt med fördäcket om bogvisiret vilar på detsamma (vilket det tämligen givet i huvudsak gör eftersom det väger 55-60 ton).

När lyftarmarna vilar på fördäcket så kan bogvisiret bara röra sig några dm framåt utan att fastna på rampen. Även om vi antar att rampen då böjs till nuvarande form så räcker inte det för att sköra upp hål hela vägen till förskottet.
Citera
2022-02-15, 16:54
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Det är nog riktigt att vissa filmer bara får ses på plats; men jag har svårt att tro att det finns synliga kvarlevor på dessa, tror mer att det är så att det är väldigt långa sekvenser och att det är därför inte allt läggs upp.

Å andra sidan så skulle det inte vara några problem att lägga upp det. Det är ingen extra "kostnad" och så riskerar man inte att framstå som otransparant.

Själv undrar jag om det finns filmer som är så känsliga att inte ens riksarkivet har dessa.
Citera
2022-02-15, 17:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Hvis at det skulle vise seg at vannet på bildekk har akkumulert i akterenden på Estonia
så sannsynligjør dette at akterenden sank først, men det sannsynliggjør også redusert nedløp av vann fra bildekk til dekk 1 via centercasingen i fremre del av båten.
Jag tror inte någon idag menar att vattnet på däck 0 & 1 i någon väsentlig utsträckning kom från bildäck*, utom sent i förloppet. Det är i stället ventilationskanalerna i sidorna som är boven. Fören antas vattenfyllas via däck 4 långt senare. Ditt argument är alltså lite av en halmgubbe.

*) Undantaget är styrmaskinrummet i aktern som mycket riktigt kan vattenfyllas från bildäck, se Kehrens avhandling.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-02-15 kl. 17:04.
Citera
2022-02-15, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nope, sorry.
Det som skär sönder fördäcket är de kraftiga infästningarna för hydraulkolvarna under lyftarmarna till bogvisiret. Dessa infästningar är bara i kontakt med fördäcket om bogvisiret vilar på detsamma (vilket det tämligen givet i huvudsak gör eftersom det väger 55-60 ton).

När lyftarmarna vilar på fördäcket så kan bogvisiret bara röra sig några dm framåt utan att fastna på rampen. Även om vi antar att rampen då böjs till nuvarande form så räcker inte det för att sköra upp hål hela vägen till förskottet.

Jeg ser logikken ut fra de forutsetninger du legger til grunne, men jeg betviler at det er de øvre "kraftiga infästningarna för hydraulkolvarna" som skaper disse revnene først, jeg begrunner dette med at hydraulikslangene på retursiden ikke har kunnet holde trykket pga. de enorme kreftene som nå drar i stempelet på sylinderen.
Følgelig så ryker returslangen og da mister sylindrene all kraft og blir kraftløse som en sykkelpumpe, og derfor løfter visiret seg og de relativt tynne/skarpe stemplene blir "kniven" som lager disse revnene, senere kommer de tykkere sylindrene og utvider bredden på disse revnene.
Jeg har store problemer med å se for meg at de øvre skråvinklede festeørene for stemplene har kunnet få noe som helst skjæreeffekt på dekket og tverrbjelker da disse ikke ville ha kunnet bevege seg noe særlig vertikalt hvis at hydrauliksylindrene var tette, olje kan som kjent ikke komprimeres.
Min ide er at når slangen ryker så er det mest sannsynlig at stempelet er det første som skjærer den første revnen, når den nedre innfestningen for sylindrene i den siste delen av scenarioet løsner så bidrar de til at revnene øker i størrelse, dette skjer altså når den nedre infestningen ryker, når disse ryker så tar visiret med seg hele sylinderen og derav skapes bredere revner.
Citera
2022-02-15, 17:22
Medlem
Citat:
Jag tror inte någon idag menar att vattnet på däck 0 & 1 i någon väsentlig utsträckning kom från bildäck*, utom sent i förloppet. Det är i stället ventilationskanalerna i sidorna som är boven. Fören antas vattenfyllas via däck 4 långt senare. Ditt argument är alltså lite av en halmgubbe.

*) Undantaget är styrmaskinrummet i aktern som mycket riktigt kan vattenfyllas från bildäck, se Kehrens avhandling.

Men kjære vene da, vann på dekk 1 er allerede en realitet kl 0102 og mest sannsynlig før dette!
Ventilasjonskanalene slipper ikke inn vann før at skipet ligger i 38 grader slagside , og det var sannsynligvis ikke før kl.0115
Det rapporteres ikke om vann i maskinrommet eller i ECR, men hvis at vannet på bildekk i virkeligheten akkumulerte i akterskipet så er det ikke usannsynlig at vann etetr hvert har kunnet renne ned i åpninger på enginecasingen.
Citera
2022-02-15, 17:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Men kjære vene da, vann på dekk 1 er allerede en realitet kl 0102 og mest sannsynlig før dette!
Ventilasjonskanalene slipper ikke inn vann før at skipet ligger i 38 grader slagside , og det var sannsynligvis ikke før kl.0115
Det rapporteres ikke om vann i maskinrommet eller i ECR, men hvis at vannet på bildekk i virkeligheten akkumulerte i akterskipet så er det ikke usannsynlig at vann etetr hvert har kunnet renne ned i åpninger på enginecasingen.
Fartyget både stampade och rullade i sjön. Inget konstigt alls om vattnet tog sig över de 100 mm höga trösklarna till hissarna eller de 230 mm höga dito till övriga dörrar. I synnerhet som vittnena på däck 1 talar om ”rännilar längs väggarna” och motsvarande.

Sedan är det ett besynnerligt resonemang du för eftersom vi har 8-9 vittnen som berättar om vatten i trapphuset eller vid dörrarna till bildäck 2. Så varför vill du ständigt ifrågasätta att vatten kom in från bildäck redan tidigt i förloppet?
Citera
2022-02-15, 18:03
Medlem
Citat:
Fartyget både stampade och rullade i sjön. Inget konstigt alls om vattnet tog sig över de 100 mm höga trösklarna till hissarna eller de 230 mm höga dito till övriga dörrar. I synnerhet som vittnena på däck 1 talar om ”rännilar längs väggarna” och motsvarande.

Sedan är det ett besynnerligt resonemang du för eftersom vi har 8-9 vittnen som berättar om vatten i trapphuset eller vid dörrarna till bildäck 2. Så varför vill du ständigt ifrågasätta att vatten kom in från bildäck redan tidigt i förloppet?

"Vann i trapphuset" er vel det samme som vannlekkasjer i gjennom dørpakninger og sills tenker jeg, altså relativt små men synlige mengder!
Bildekksdørene er skyvedøre og kunne stenges og åpnes fra dekk 5, vi har alle indikasjoner på at alle disse var stengte, med et mulig unntak der at et vitne beskriver en smal døråpning.
Jeg betviler ikke små vannlekkasjer i gjennom bildekkets dørsills og dørpakninger, det jeg betviler er at disse lekkasjene på gjeldende tidspunkt ca. kl. 0102/05 ikke samsvarer hva mengder angår med det som de samme vitnene hadde observert og erfart på dekk 1.
Spørsmålene blir da, hvorfor roper og skriker de panikkslagne vitnene som er på vei opp tll dekk 7 at det er vann på dekk 1?, hvorfor finner Linde det formålstjenlig å rapportere dette til brua der de reagere med forundring på dette?
Citera
2022-02-16, 00:44
Medlem
Citat:
"Vann i trapphuset" er vel det samme som vannlekkasjer i gjennom dørpakninger og sills tenker jeg, altså relativt små men synlige mengder!
Bildekksdørene er skyvedøre og kunne stenges og åpnes fra dekk 5, vi har alle indikasjoner på at alle disse var stengte, med et mulig unntak der at et vitne beskriver en smal døråpning.
Jeg betviler ikke små vannlekkasjer i gjennom bildekkets dørsills og dørpakninger, det jeg betviler er at disse lekkasjene på gjeldende tidspunkt ca. kl. 0102/05 ikke samsvarer hva mengder angår med det som de samme vitnene hadde observert og erfart på dekk 1.
Spørsmålene blir da, hvorfor roper og skriker de panikkslagne vitnene som er på vei opp tll dekk 7 at det er vann på dekk 1?, hvorfor finner Linde det formålstjenlig å rapportere dette til brua der de reagere med forundring på dette?
Det er en ting som jeg nå har oppdaget, og det er at når det gjelder kalkyleringer angående behovet for oppdrift for å holde Estonia flytende i siste del av synke forløpet så mangler det en faktor og det er det faktumet at båten hviler med akterenden i mot sjøbunnen på et gitt tidspunkt.
Dette gjør at behovet for oppdrift eller behovet for innestengt luft i høyeste grad blir redusert vesentlig.
Dette gjør at det blir et enda større paradoks at føren angivelig forsvinner ned i dypet så radikalt raskt.
Det sies at bulben på Sewol ferjen hang flytende i overflaten av vannspeilet i 10 timer før den sank, også i dette tilfellet så gikk akteren ned først og traff havbunnen, men da etter 2-3 timer på 40-50 meters dyp!
Således er det en te gang ingen tvil om at det 50 minutt langen synkeforløpet for Estonias del blir vanskelig og forklare ut fra at skroget ikke var punktert....dette betinget at føren faktisk på Estonia faktisk sank ca. kl.0150 Estisk tid!?
Citera
2022-02-16, 00:49
Medlem
Citat:
Att rampen skulle ha knäckts på mitten medan den fortfarande var stängd…? Jag kan inte se hur det skulle gått till. Man kan förvisso tänka sig att bogvisiret sliter i rampen och böjer den, men det förklarar inte skadorna på dess undersida. Sedan har vi de avbrutna gångjärnen och manövercylindrarna; hur skadas de om ramepen aldrig är öppen? Det är ju också en kedja av händelser: allt tyder på att bogvisirets lyftarmar ätit sig genom fördäck och orsakat de stora revorna på SB och BB sida, men det går inte om rampen aldrig öppnats.

Bildäck var såvitt känt fullt lastat, men bara undre delen. Jag tror det innebär att övre bildäcket är upphissat, och i så fall är det väl sådär 6 m takhöjd därinne. Med 140 grader slagsida kan jag då tänka mig att fordonen i fören hamnat ”nere vid bildäckets tak”’vilket för det möjligt att ta sig in.

Det vore givetvis att föredra att se de där filmerna som Kurm väl lovade skulle bli offentliga… någon gång?

Det er en ting som jeg nå har oppdaget, og det er at når det gjelder kalkyleringer angående behovet for oppdrift for å holde Estonia flytende i siste del av synke forløpet så mangler det en faktor og det er det faktumet at båten hviler med akterenden i mot sjøbunnen på et gitt tidspunkt.
Dette gjør at behovet for oppdrift eller behovet for innestengt luft i høyeste grad blir redusert vesentlig.
Dette gjør at det blir et enda større paradoks at føren angivelig forsvinner ned i dypet så radikalt raskt.
Det sies at bulben på Sewol ferjen hang flytende i overflaten av vannspeilet i 10 timer før den sank, også i dette tilfellet så gikk akteren ned først og traff havbunnen, men da etter 2-3 timer på 40-50 meters dyp!
Således er det en te gang ingen tvil om at det 50 minutt langen synkeforløpet for Estonias del blir vanskelig og forklare ut fra at skroget ikke var punktert....dette betinget at føren faktisk på Estonia faktisk sank ca. kl.0150 Estisk tid!?
Citera
2022-02-16, 03:55
Medlem
Citat:

Jeg trodde at jeg var på tynn is når jeg foreslo at stemplene var de som skar opp fordekket, men bilder av disse innfestningørene viser at det sitter alt for mye maling igjen på disse for at disse alene har kunnet skape disse revnene, det er også slik at disse ørene etter stor sannsynlighet var gjort av vanlig skips stål type ST 52, dette er en relativ myk ståltype.
Stålkvaliteten i stemplene derimot er av mye hardere mangan legert stål med krommet overflate.
Bildene viser deformasjoner i disse stemplene.
Jeg tror at det er sannsynlig at disse ørene helt i begynnelsen har skjært inn i fordekket men at stemplene tok over etterhvert...
Citera
2022-02-16, 11:45
Medlem
Citat:
Det finns olika teorier på hur hon sjönk. Förmodligen var det inte en sådan extrem pitch som i fallet med Sewol. Överbyggnaden och aktern skulle i så fall ha betydande skador. Det saknas skador när man dykt ner. Det innebär att fartyget sjönk ofantligt snabbt. Jag har svårt att förstå hur flytkraft inte gick till fören. Enligt all logik skulle bakändan ha slagit i havsbotten precis som Sewol och fören varit ovanför vattenytan ett tag. Men förmodligen började hela fartyget sjunka långt innan den nådde 180 grader slagsida. Det är verkligen en gåta vart all flytkraft försvann.

Det är ju onekligen så att Estonia hade en akterlig trim. Då hade man kunnat tänka sig att vattnet vid en progressive flooding samlas på aktern och att flytkraften förflyttas förut. Istället upphörde all flytkraft innan hon ens nådde 180 graders slagida. Helt sinnesjukt.
Citera
2022-02-16, 13:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankrun
Det finns olika teorier på hur hon sjönk. Förmodligen var det inte en sådan extrem pitch som i fallet med Sewol. Överbyggnaden och aktern skulle i så fall ha betydande skador. Det saknas skador när man dykt ner. Det innebär att fartyget sjönk ofantligt snabbt. Jag har svårt att förstå hur flytkraft inte gick till fören. Enligt all logik skulle bakändan ha slagit i havsbotten precis som Sewol och fören varit ovanför vattenytan ett tag. Men förmodligen började hela fartyget sjunka långt innan den nådde 180 grader slagsida. Det är verkligen en gåta vart all flytkraft försvann.

Det är ju onekligen så att Estonia hade en akterlig trim. Då hade man kunnat tänka sig att vattnet vid en progressive flooding samlas på aktern och att flytkraften förflyttas förut. Istället upphörde all flytkraft innan hon ens nådde 180 graders slagida. Helt sinnesjukt.
Kommentar: den flytkraft som finns på däck 0 och 1 när slagsidan >90 grader kan omöjligen förflyttas förut eftersom vi har WT-skott mellan sektionerna.

Vad som däremot kommer att hända när aktern sjunker till botten är att flytkraften i sektionerna föröver minskar pga vattentrycket. Det är ingen liten effekt; redan vid 10 m djup undertill på ”lufbubblan” i en WT-sektion komprimeras luften till hälften av ursprunglig volym. Instängd luft i en sektion på mitten (~40 m djup) komprimeras till ~1/5 och kommer knappt att bidra alls till flytkraften. En självförstärkande process, kan man säga.

Detta sagt så är frågan om tänkbar flytförmåga i fören när aktern vilar på botten intressant. Jag gjorde en överslagsräkning längre bak i tråden; skall leta rätt på den.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-02-16 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in