Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Nope, sorry.
Det som skär sönder fördäcket är de kraftiga infästningarna för hydraulkolvarna under lyftarmarna till bogvisiret. Dessa infästningar är bara i kontakt med fördäcket om bogvisiret vilar på detsamma (vilket det tämligen givet i huvudsak gör eftersom det väger 55-60 ton).
När lyftarmarna vilar på fördäcket så kan bogvisiret bara röra sig några dm framåt utan att fastna på rampen. Även om vi antar att rampen då böjs till nuvarande form så räcker inte det för att sköra upp hål hela vägen till förskottet.
Jeg ser logikken ut fra de forutsetninger du legger til grunne, men jeg betviler at det er de øvre "kraftiga infästningarna för hydraulkolvarna" som skaper disse revnene først, jeg begrunner dette med at hydraulikslangene på retursiden ikke har kunnet holde trykket pga. de enorme kreftene som nå drar i stempelet på sylinderen.
Følgelig så ryker returslangen og da mister sylindrene all kraft og blir kraftløse som en sykkelpumpe, og derfor løfter visiret seg og de relativt tynne/skarpe stemplene blir "kniven" som lager disse revnene, senere kommer de tykkere sylindrene og utvider bredden på disse revnene.
Jeg har store problemer med å se for meg at de øvre skråvinklede festeørene for stemplene har kunnet få noe som helst skjæreeffekt på dekket og tverrbjelker da disse ikke ville ha kunnet bevege seg noe særlig vertikalt hvis at hydrauliksylindrene var tette, olje kan som kjent ikke komprimeres.
Min ide er at når slangen ryker så er det mest sannsynlig at stempelet er det første som skjærer den første revnen, når den nedre innfestningen for sylindrene i den siste delen av scenarioet løsner så bidrar de til at revnene øker i størrelse, dette skjer altså når den nedre infestningen ryker, når disse ryker så tar visiret med seg hele sylinderen og derav skapes bredere revner.