2022-02-15, 14:24
Medlem
Förväntar mig inget mindre än en tripprapport när du landat.
Lycka till!
Citera
2022-02-15, 15:01
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Känd biverkning vid överdosering är förstoppning. Behövs inte så väldigt mycket över DRI för att det skall kännas.
Citera
2022-02-15, 15:12
Medlem
needAlifes avatar
God och glad kexchoklad. Blir bra det där ska du se, vitaminer är alltid bra! Vilken vitamin ska du knapra härnäst?
Citera
2022-02-15, 15:18
Medlem
Frågan är hur fan en vuxen person lyckas gå och köpa en burk vitaminer för att råka äta upp framför ett YouTube-klipp.

Bryter kroppen din ihop är det fanimej inget mer än naturens rätt att du tar stryk av det du gjort vännen.
Citera
2022-02-15, 15:22
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Du kommer att få diarré men du är nu också helt immun mot Corona. Då kan det ju vara värt att skita ner i kalsongerna lite.
Citera
2022-02-15, 15:40
Avslutad
Ja det kanske inte är så bra det du gjort. Så här skriver Livsmedelsverket om överdosering av D-vitamin.

"Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, är övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av D-vitamin 100 mikrogram per dag för vuxna."
Citera
2022-02-15, 15:48
Medlem
Skidlifts avatar
D-vitamin går ur kroppen fort, så om detta är en engångs händelse så är det nog ingen större fara
Citera
2022-02-15, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wtsnobb
Tja!
I förmiddags gick jag till coop och råkade få med mig någon burk d-vitamin tuggtabletter med smak av bär. Har sedan suttit och kollat på youtube och ätit upp alla tabletter som om de vore godis. Jag är nyfiken på om det är någon fara med att trycka i sig d-vitamin på det här sättet. Jag åt 90 tabletter. Är det bra eller?

Känner mig som en d-vitamin narkoman.

Köp inte godis vitaminer längre 😅
Man kan ta väldigt mycket d vitamin utan problem.
Bäst är att ta en gång i veckan, alltså hela veckans dos. Det låter ju som du gjort det….
Citera
2022-02-15, 15:56
Medlem
Skidlifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Köp inte godis vitaminer längre 😅
Man kan ta väldigt mycket d vitamin utan problem.
Bäst är att ta en gång i veckan, alltså hela veckans dos. Det låter ju som du gjort det….

Nej det går inte att bunkra genom att ta en stor dos i veckan. Bäst är att ta dagligen, framförallt mörka årstiden.

Inga problem att ta mera än rekommenderade 100 microgram/ 4000 IE dagligen, framförallt om man är en större person.

Det finns många som tar 250 microgram / 10 000 IE dagligen
Citera
2022-02-15, 16:03
Medlem
D vitamin är en steroid
Citera
2022-02-15, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Nej det går inte att bunkra genom att ta en stor dos i veckan. Bäst är att ta dagligen, framförallt mörka årstiden.

Inga problem att ta mera än rekommenderade 100 microgram/ 4000 IE dagligen, framförallt om man är en större person.

Det finns många som tar 250 microgram / 10 000 IE dagligen

Stämmer inte
Citera
2022-02-15, 16:34
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Stämmer inte

Vilket stämmer inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera