2022-02-15, 16:50
Medlem
Du kommer drömma vilt inatt. Dvitamin påverkar sömnen framför allt drömmarna. Räkna med en rejäl tripp inatt!
Citera
2022-02-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtsnobb
Tja!
I förmiddags gick jag till coop och råkade få med mig någon burk d-vitamin tuggtabletter med smak av bär. Har sedan suttit och kollat på youtube och ätit upp alla tabletter som om de vore godis. Jag är nyfiken på om det är någon fara med att trycka i sig d-vitamin på det här sättet. Jag åt 90 tabletter. Är det bra eller?

Känner mig som en d-vitamin narkoman.

Det var lite väl mycket. Du är immun mot covid några veckor framöver.

Åk och köp K2 vitamin det behövs för att hjälpa kroppen att få in allt kalcium i skelettet.
Citera
2022-02-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Enligt Flashbacks foliehattar är du nu immun mot Covid-19, så det är bara att gratulera

Men nej, jag tror inte att det är nyttigt att överdosera så mycket.

Antagligen inga som helst problem utan tvärtom bara bra:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4128480/

Objective
Daily vitamin D supplementation is often inadequate in treating vitamin D deficiency due to poor compliance. A single, large dose of vitamin D given at timed intervals may be an alternative strategy.

Results
Large, single doses of vitamin D consistently increased serum/plasma 25-hydroxyvitamin D (25[OH]D) concentrations in several vitamin D-sufficient and -deficient populations. Vitamin D3 doses ≥300,000 IU provided optimal changes in serum/plasma 25(OH)D and parathyroid hormone (PTH) concentrations. Vitamin D supplementation also impacted bone health and extraskeletal endpoints.

Conclusion
This review recommends that vitamin D3 be used for supplementation over vitamin D2 and concludes that single vitamin D3 doses ≥300,000 IU are most effective at improving vitamin D status and suppressing PTH concentrations for up to 3 months. Lower doses, however, may be sufficient in certain populations. Vitamin D doses >500,000 IU should be used judiciously in order to minimize adverse events.
Citera
2022-02-15, 22:17
Medlem
Fin-ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtsnobb
Tja!
I förmiddags gick jag till coop och råkade få med mig någon burk d-vitamin tuggtabletter med smak av bär. Har sedan suttit och kollat på youtube och ätit upp alla tabletter som om de vore godis. Jag är nyfiken på om det är någon fara med att trycka i sig d-vitamin på det här sättet. Jag åt 90 tabletter. Är det bra eller?

Känner mig som en d-vitamin narkoman.

Svar på frågeställningen: Nej det är inte bra. Rekommenderar dig att inte ta mera d-vitamintillskott under cirka 1-1,5 månader fram. Förövrigt låter det lite efterblivet att "råka" äta en burk vitaminer, inte ens gott ju..?
Citera
2022-02-16, 00:05
Medlem
Du bör ha kommenterat rännskitan du fick av sötningsmedlet, mannitol eller liknande sockeralkohol. Detta bevisar att du högst troligt trollar.

Det är inte bra för kroppen att få såna här doser men du lär inte dö heller om det nu är sant. Däremot hade jag köpt vitamin K2 i mk7 form samt magnesiumtillskott för att inte få en helvetes massa kalcium i blodkärlen.

Förövrigt är annars D-vitamin fettlösligt och tuggtabletter har ett mycket lägre upptag om du bara åt dessa på tom mage.
Troligtvis lägre än 25%.
Senast redigerad av VillJalentine 2022-02-16 kl. 00:21. Anledning: Stavfel
Citera
2022-02-16, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CxQIcKfd
180k enheter då. Ingen större fara. Men du har nog pumpat i dig tillräckligt med d-vitamin för att klara dig några månader.
vissa med extrem d vitamin brist får väl 100 000 enheter per dag under några veckor för att snabbt få upp värdet har jag förstått det som.

så 180 000 enheter som en engångsgrej borde väl inte vara någon större fara. men se till att få i dig k2 och magnesium i framtiden när du käkar d vitamin. och gå håll dig under 10 000 enheter per dag tills du har mätt dina nivåer.
Citera
2022-02-16, 02:28
Medlem
CxQIcKfds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
vissa med extrem d vitamin brist får väl 100 000 enheter per dag under några veckor för att snabbt få upp värdet har jag förstått det som.

så 180 000 enheter som en engångsgrej borde väl inte vara någon större fara. men se till att få i dig k2 och magnesium i framtiden när du käkar d vitamin. och gå håll dig under 10 000 enheter per dag tills du har mätt dina nivåer.

Precis.

Obildade idioter på Flashback som gapar om 1177 är skrattretande.
Citera
2022-02-16, 02:29
Medlem
CxQIcKfds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
D-vitamin går ur kroppen fort, så om detta är en engångs händelse så är det nog ingen större fara

Om du inte ens vet vad du pratar om så ge fan i att svara.
Citera
2022-02-21, 18:06
Medlem
Fick en ganska rejäl diarrée, hann typ inte till toaletten :/
Hände inget annat sen
Citera
2022-02-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fin-l
Svar på frågeställningen: Nej det är inte bra. Rekommenderar dig att inte ta mera d-vitamintillskott under cirka 1-1,5 månader fram. Förövrigt låter det lite efterblivet att "råka" äta en burk vitaminer, inte ens gott ju..?

Det blir inte mer d-vitamin för mig. Det var tabletter med smak av bär, väldigt goda. Jag var inte inställd på att de varken skulle vara goda eller att jag skulle vräka i mig dem när jag var i affären. Tänkte bara att ”lite d-vitamin kanske behövs” när jag gick förbi hyllan med kosttillskott.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in