Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Vidarebefordrar information jag snappat upp.
Fokus Estonias nu borttagna video var delar ur filmmaterial som tidigare inte funnits enkelt tillgänglig, men om det vekligen hållits hemligt vet jag inte.
I vilket fall kommer filmen från Riksarkivet och enligt besked från Riksarkivet har det varit så pass stor efterfrågan på gamla ROV-filmer att de i samband med att nya filmerna (HK 2021) publicerades i höstas valde att publicera en hel del av filmerna från 1994 på sin hemsida.
Ett flertal filmer finns alltså fritt tillgängliga på Riksarkivets hemsida sedan i höstas och i det mateialet finns även filmen med soffan som FE gjorde en grej av.
Länk till filmerna på Riksarkivets hemsida nedan.
Inte tittat på mateialet ännu, men totalt vekar det röra sig om ca 17 timmar ROV-film från 1994.
https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=statens+haverikommission&EndastDigitali serat=false&BegransaPaTitelEllerNamn=false&lk=Ladd a+kategorier&AvanceradSok=False&typAvLista=Standar d&page=1&postid=Arkis+9c700fcb-6d00-44ac-80a9-15a94322c21c&tab=post&FacettState=undefined%3ac%7c &prependUrl=%2fnad&vol=n%2cn&s=Balder
Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Har ovan läkat filmmaterial hemlighållits av "myndigheterna"?
Så här skrev Lars Ångström i en debattartikel i Expressen sommaren 2006:
En bit från vraket ligger ombordkörningsrampens räcken avskurna och slängda på botten. Bilderna är enligt loggen i bildrutan tagna klockan 19.39.
/.../
Dessa bilder, som bland annat ligger på min hemsida, är offentliga bilder från haverikommissionens omfattande filmmaterial.
https://www.expressen.se/debatt/utred-de-frammande-dykarna-pa-estonia/
Uppenbarligen har L. Ångström haft tillgång till filmbilderna på räcket åtminstone sedan 2006 och precis som han skriver syns räcket från bogrampen vid klockslag 19:39 enligt klockan i filmen. 7 minuter tidigare, vid 19:32, passeras det som vi nu vet är en soffa från Estonias däck.
Huruvida bilderna på soffan fanns med i det bildmaterial som enligt L.Å år 2006 var offentligt material går inte veta. Men om L.Å. hade tillgång till bilderna på soffan redan 2006 så var han inte direkt ärlig i hur han la orden i nu borttagna filmen på Fokus Estonias YT-kanal och det är dessutom i så fall anmärkningsvärt att han med hjälp av sina "experter" på minst 16 år inte lyckats lista ut det jag (med ledning i rätt riktning av bland annat
Humpelumpe) kom fram till på ett på mindre än en timme.
I nu raderade videon sa LÅ att Fokus Estonia nu har tillgång till "alla" dykfilmer från första dykningarna 1994 och ett rimligt antagande är att LÅ då syftar på de fritt tillgängliga filmerna på Riksarkivets hemsida som länkats i inläggen ovan.
I B1B - JUTTA 1 vid 36:20 - 37:15
http://arkis2dok.ra.se/ra/420632/v_6557_01.mp4
ser man den vrakdel som enligt LÅ i borttagna videon på FE:s YT-kanal:
Den kommer inte från Estonia
/.../
Än så länge i Februari 2022 är den här vrakdelen oidentifierad
I denna tråd var vrakdelen inom någon timme identifierad som baksidan av en avbruten del från en av sofforna ute på Estonias däck 7 eller 8. Det gick ana att vrakdelen/soffan var vit på framsidan.
I B1A - SIMO 1 vid 18:00 - 18:10 i
http://arkis2dok.ra.se/ra/420632/v_6556_01.mp4
ser man en av de vita sofforna ute på Estonias däck 7 eller 8.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att ingen av de experter inom Fokus Estonia som granskat dessa filmer innan LÅ spelade in och publicerade videon på YT insåg att vrakdelen är mycket snarlik en av de soffor som filmats på Estonias vrak och finns med i en av dykfilmerna.
Om FE missat sambandet så var de klumpiga.
Om FE medvetet teg tyst om sambandet så, tja... och detsamma gäller om det är så illa att L.Å hade tillgång till dessa bilder 2006 som offentligt material redan då och nu ger sken av att filmerna hållits hemliga fram tills nu.
Nu ska jag försöka sluta hacka på FE (för tillfället), men jag hoppas alla tar sig en funderare över deras tveksamma och kanske till och med medvetet oärliga agerande i detta fall.
....jag ska även sluta citera mig själv... 😏