2022-02-14, 19:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det tycket jag inte . Men om vi pratar 40-60 år .. där finns det många som får reda på sin diagnos först när de behöver covidvård.. Jag pratar inte om de med kraftig fettma ..
De flesta som avlidit lär ha haft 4 riskfaktorer, minns inte var jag läste det. Man är nog inte dödsdömd bara för att man har diabetes eller högt blodtryck, det ska nog till att man är allmänt sjuklig.
Citera
2022-02-14, 20:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Många får reda på först på sjukhuset att de är i riskgrupp vilket inte många förstått ..
Då är nog inte särskilt sjuka. En viss riskökning behöver inte vara så himla allvarligt om risken inte var så stor till att börja med.
Citera
2022-02-14, 20:34
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du tror sanning är en åsikt?

Nej men har man åsikten att någon ljuger bör man ju kunna ställa det i relation till den sanning man själv förespråkar ..
Citera
2022-02-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är du i riskgrupp, fet eller sjuk?
Annars är du bara onormalt orolig.

Vaccinet skyddar hyffsat mot allvarlig sjukdom.
Jag är fullständigt ointresserad av en 4:e dos.

Du en liten fråga, jobbar du eller inte.
Jag jobbar och sitter i möte nu men kan skriva lite ändå.
Om du inte jobbar tror jag du behöver bättre sysselsättning än detta för den verkar påverka dig negativt.

Varför är du ointresserad av en fjärde? I höst är ditt skydd borta och då kommer det troligen en ny covidvåg.

Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja vaccinsamordnare Richard Bergström erkände ju tillslut nyligen att dom inte riktigt vet vad det blir för långsiktiga effekter för immunförsvaret av vaccinet så det är ju vansinnigt att ta för många doser.

Vaccinet var ju testat med bred erfarenhet sade dom för ett tag sedan. Här puddlas det friskt nu när pandemin är på väg mot sitt slut.

https://swebbtv.se/w/7PiTLYp3sM8herf3i8kYYu

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tyckte Sara Byfors på senaste pressen sa att det skyddar ungefär 50% mot smitta medan Tegnell hävde ur sig 70% för någon vecka sedan, kanske någonstans där emellan?

Skyddar mot smitta har det aldrig gjort. Ändå måste vi vaccinera mer för att begränsa smittspridningen.🤷‍♂️
Citera
2022-02-14, 21:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Smittspridningen har verkligen spårat ur fullständigt. Känns som smittskyddsåtgärderna är totalt otillräckliga.
Citera
2022-02-14, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittspridningen har verkligen spårat ur fullständigt. Känns som smittskyddsåtgärderna är totalt otillräckliga.

Vart har det spårat ut? Vad baserar du det på?
Citera
2022-02-14, 21:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vart har det spårat ut? Vad baserar du det på?

Att väldigt många är sjuka och smittade i Covid just nu.
Citera
2022-02-14, 21:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Tvingas ifrågasätta validiteten och trovärdigheten i det data som kablas ut via Ourworldindata. Man rapporterar att antalet bekräftade fall i UK är 1,060 smittade personer per 100,000 invånare (7 dagars snitt). Och detta när det korrekta antalet är 568 smittade. Man redovisar alltså DUBBELT mot det korrekta antalet.

Hur fel är de andra ländernas siffror? Pinsamt.
Citera
2022-02-14, 22:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varför är du ointresserad av en fjärde? I höst är ditt skydd borta och då kommer det troligen en ny covidvåg.

Vaccinet var ju testat med bred erfarenhet sade dom för ett tag sedan. Här puddlas det friskt nu när pandemin är på väg mot sitt slut.

https://swebbtv.se/w/7PiTLYp3sM8herf3i8kYYu

Skyddar mot smitta har det aldrig gjort. Ändå måste vi vaccinera mer för att begränsa smittspridningen.🤷‍♂️
Den mutation som nu är aktuell är mild och vi med vaccin har redan ett bra skydd mot allvarlig sjukdom.
Pandemin är snart slut och sedan enstaka utbrott av Omicron. Över 2 år att följa detta gör mig nöjd med situationen. Troligen har jag redan haft covid utan att märka det då Omicron är så utbredd i samhället nu. Oroliga får väl fortsätta låsa in sig. Jag och min familj har övergått till sättet att leva vi hade 2019. Den smittspridning vi ser i Danmark verkar inte bli speciellt allvarlig och vi har nog motsvarande här.
Det jag ser av uppgifter på jobbet med de som är hemma för förkylningssymptom så har de denna veckan radikalt minskat. Vi så en del förra veckan att ökningen avtog.
Det är på väg att gå över nu.
Så det är nog dags att stänga den här tråden.
Citera
2022-02-14, 22:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Det fungerade bra mot tidigare varianter.
Citera
2022-02-14, 22:40
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Tvingas ifrågasätta validiteten och trovärdigheten i det data som kablas ut via Ourworldindata. Man rapporterar att antalet bekräftade fall i UK är 1,060 smittade personer per 100,000 invånare (7 dagars snitt). Och detta när det korrekta antalet är 568 smittade. Man redovisar alltså DUBBELT mot det korrekta antalet.

Hur fel är de andra ländernas siffror? Pinsamt.
Nu är det ju per miljon invånare.. De använder inte några egna data utan john Hopkins öppna databas som använder denna metod:
This analysis uses a 7-day moving average to visualize the number of new COVID-19 cases and calculate the rate of change. This is calculated for each day by averaging the values of that day, the three days before, and the three next days. This approach helps prevent major events (such as a change in reporting methods) from skewing the data.
Senast redigerad av crisscross 2022-02-14 kl. 23:14.
Citera
2022-02-15, 00:06
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nu är det ju per miljon invånare.. De använder inte några egna data utan john Hopkins öppna databas som använder denna metod:
This analysis uses a 7-day moving average to visualize the number of new COVID-19 cases and calculate the rate of change. This is calculated for each day by averaging the values of that day, the three days before, and the three next days. This approach helps prevent major events (such as a change in reporting methods) from skewing the data.
Räknar man baserat på det data som redovisas av Johns Hopkins så är antalet smittade mindre än hälften av det som redovisas på Ourworldindata. Hälften. Tragiskt att Ourworlindata inte ens klarar av en så enkel sak. Frågan är som sagt hur illa ställt det är med andra länders siffror.

Du får väl räkna ut själv om 568 är per 100,000 eller per 1,000,000 om UK har 388,700 smittade senaste 7 dagarna...

För oss som vet vad vi håller på med är det 5,680 smittade per 1,000,000. Inget annat. Och hur de kom fram till 1,060 smittade per 100,000 vet nog bara expertisen på FB...
Senast redigerad av Takadongtakadang 2022-02-15 kl. 00:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in