2022-02-14, 18:30
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Utifrån vad som skrivits, så verkar det ha varit någon praktikant (el. dyl) som utformade och höll i lektionen, där den namngivna läraren var formellt ansvarig. Upplägget, det s.k. rollspelet, var påfallande omdömeslöst - i synnerhet då minst ett barn kom från en kristen, frireligiös familj - men någon "sammansvärjning" (av vilka?) har det självfallet inte handlat om.

Det är imo märkligt att åklagaren uppenbarligen köper den egendomliga förklaringen, att barnen ålades att skriva: "Hej jag är muslim" eller "Hej jag tillhör islam" som en övning i att använda stor bokstav och punkt på ett korrekt sätt.

Ja det är en uppenbar efterhandskonstruktion och en sådan skrivövning skulle funkat lika bra om de fick skriva att de är kristen eller ateist. Att det finns idioter som inte reagerar mot detta visar bara att de förtjänar att islamiseras.
Citera
2022-02-14, 18:51
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Det är imo märkligt att åklagaren uppenbarligen köper den egendomliga förklaringen, att barnen ålades att skriva: "Hej jag är muslim" eller "Hej jag tillhör islam" som en övning i att använda stor bokstav och punkt på ett korrekt sätt.
Jag ser inte varför det inte skulle kunna vara just så dumt men det blir bara spekulationer.
Citera
2022-02-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Vad hade hänt om en journalist hängt ut en lärare som tvingat elever att erkänna sig som nazister?

Precis samma sak antar jag.
Citera
2022-02-14, 20:43
Medlem
Citat:
Trosbekännelse? AbsolutPrada undrade:

Du undrade: "Var har detta ägt rum?". Därför fick du en länk till en bild av flickans skrivbok, där hon i enlighet med lärarens instruktion präntat: "jag tillhör islam".

https://katerinamagasin.se/9-aringar-tvingas-skriftligt-erkanna-sig-till-islam-av-larare-pa-bruksskolan-i-tierp/

Jag växte inte upp i en religiös familj, dock gjorde vi det som förväntades av oss, dop, konfirmation etc och kyrkan hade fritidsverksamhet etc...

Jag skulle ha tagit mig illa vid om jag tvingats bekänna min tro i skrift till en annan religion. Och jag tvivlar muslimer (etc) skulle tillåtet sina ungar i pränt bekänna sig till en annan tro.

Visst idag är jag ateist och skulle inte bry mig men som grabb.......

Men visst om allt är teater så kan väl ungarna skriva

"Min själ är såld till djävulen", "jag hatar min mor och far och vill se dem döda" osv...
Citera
2022-02-14, 20:45
Medlem
Citat:
Om du studerar illustrationen i inlägget, så ser du en bild av flickans skrivbok, där hon präntat: "jag tillhör islam".

https://katerinamagasin.se/9-aringar-tvingas-skriftligt-erkanna-sig-till-islam-av-larare-pa-bruksskolan-i-tierp/

Ja? Inte alls okej att tvinga barn tvinga sig säga de tillhör Islam!!!!

Många barn tror ju deras döda föräldrar är i himmelen och kollar ner på dem osv! Visst Islam har sin himmel med 72 oskulder/barn...
Senast redigerad av AbsolutPrada 2022-02-14 kl. 20:48.
Citera
2022-02-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Var bekänner sig eleverna till någon tro?

"JAG TILLHÖR ISLAM" skrev flickan!

Men visst, tvinga alla muslimska barn att skriva ner på pränt att de "tillhör kristendomen" om det inte är så big deal.

idiot
Citera
2022-02-14, 21:02
Medlem
Citat:
Det låter spontant som en efterkonstruktion, att barnen ska skriva: "Hej jag är muslim" eller "Hej jag tillhör islam" för att rollspelet ska kombineras med en övning att använda stor bokstav och punkt på ett korrekt sätt.

https://morgonposten.se/2022/02/11/ingen-ide-att-blanda-ihop-islam-och-manskliga-rattigheter-sager/

Det kan väl i och för sig stämma att de använder det som skrivövning, och då ingår såklart stor bokstav och punkt i övningen. Men det gör de med allt de skriver, dvs gör det till skrivövning, så det är såklart bara skitsnack. Man behöver inte ha ett rollspel att man är muslim för det, speciellt inte när de muslimska eleverna slapp övningen under lektionen om kristendom vilket gör att hela upplägget gapar ihåligt och uppenbart för alla som har vett nog att se det.
Citera
2022-02-14, 21:11
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Jag växte inte upp i en religiös familj, dock gjorde vi det som förväntades av oss, dop, konfirmation etc och kyrkan hade fritidsverksamhet etc...

Jag skulle ha tagit mig illa vid om jag tvingats bekänna min tro i skrift till en annan religion. Och jag tvivlar muslimer (etc) skulle tillåtet sina ungar i pränt bekänna sig till en annan tro.

Visst idag är jag ateist och skulle inte bry mig men som grabb.......

Men visst om allt är teater så kan väl ungarna skriva

"Min själ är såld till djävulen", "jag hatar min mor och far och vill se dem döda" osv...
-
Du har helt rätt och det här är mycket större än att en lärare har gjort något eller inte.
Journalisten ser problemet och attackerar det i ett försök att beskriva ett mycket större kulturellt problem i Sverige. Som du är jag eller var ateist, nu mera agnostiker.
Islam kommer att vinna i ett sekulärt samhälle. Så enkelt är det. Inte om 10 år men om 50. Jag skiter i vilket men det vore fel att ignorera frågan för barnens skull.
Citera
2022-02-14, 22:33
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummoningSalt
Namngivningen. Hon hade fått samma journalistiska/opinionsbildande effekt utan att skriva namnet på läraren.

Är rätt intressant om läraren är hudsvensk eller muslim....
Borde vara värre om det är en muslim som tvingar barnen att bekänna sig till islam.
KJ gjorde skolan en välgärning med att förminska skadan som läraren orsakat, genom att delge världen att ingen ondsint muslim var inblandad.

Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Precis samma sak antar jag.

Beror väl på om åklagaren är nazistvänlig eller SD+KD-hatare som i detta fall antar jag.
Skrämmande att val av åklagare kan vara helt avgörande hur det blir.
Hur går valet till? Får åklagarna själva vilka fall de vill ta sig an?

Jag kan se det framför mig...
Micke:
-YES!! Det är Katerina som är anmäld. Jag tar det!
Citera
2022-02-15, 07:11
Medlem
Fred Friendlys avatar
Så, ett mindre klokt, dumt rentav, rollspel, men Janouch skarvade och slirade med sanningen? Extremist från vilken frikyrka går bananas och kontaktar Janouch? Ungefär så?
Citera
2022-02-15, 07:28
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Klart de blev "tvingade" att delta i lektionen.
Enda orsaken att du är upprörd är för att det handlar om Islam, samma sak men med kristendom hade du struntat i och de har garanterat gjort liknande saker med varenda religion.
Källa på det?
Citera
2022-02-15, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovetstefan
Katerina kan knappast räknas som en journalist bara genom att skriva några inlägg på Facebook. Dessutom får hon nu ta sitt straff, att hänga ut läraren borde hon förstått var ett stort misstag att göra, hade räckt med att skrivit ut skolans namn.
Journalist är ingen skyddad tilte. Vem som helst som anser sig vara det ÄR det...
Hon är lika mycket journalist som de flesta fåren på valfri morgon- eller kvällstidning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in