Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-13, 18:36
Medlem
Kriminalkommissarie Jerker Söderbloms utredning av vittnen på brottsplatsen

https://drive.google.com/file/d/1oLowXFjFH3Wrj9I9TM5AMsJvKRcb3SZ7/view

19871204 a 9594 Jerker Söderbloms pm.
Citera
2022-02-13, 21:08
Medlem
riskybizzys avatar
Jag såg nyss del 6 av "Dagbok från UD" med Bo Theutenberg, se länken. Han tycks ju här vara säker på sin sak när det gäller KGBs skuld och att beslut om mordet togs vid mötet i Damaskus. Han hänvisar här till källa Mats och de hemliga buggningar som fanns men inte kunde användas som bevismaterial.

Är detta desinformation eller sanning undrar jag. Tycker att det känns lite vinklat precis såsom vi förespråkare för en högerkonspiration säkert också kan göra oss skyldiga till. Har för mig att han tidigare hållit dörren öppen för ett motiv mer i linje med landsförrädarspåret men utifrån denna intervju och rundvandring på mordplatsen så tycker jag han är tydlig med var han står.

https://youtu.be/NJkrK9B8Q0o
Citera
2022-02-13, 22:13
Medlem
Ulf Dahlsten om Olof Palme

"Hos Olof Palme var jag statssekreterare
och under de sista åtta månaderna också
ansvarig för säkerhetsfrågor.
Det var dock inte förrän dagen före mordet som jag för
första gången deltog i ett möte där FRAs
chef redogjorde för vissa speciella spaningsinsatser utförda på statministerns direkta uppdrag.

I mina ”halvtidsmemoarer“ Nirvana Kan Vänta som jag skrev 2001
innan USA-samarbetet blivit allmänt känt,
uttryckte jag mig försiktigt om hur arbetet
fungerade:
”Den socialdemokratiska regeringen diskuterade sällan säkerhetsfrågor i plenum.
För de diskussionerna fanns en mindre
grupp bestående av statsministern, utrikesministern, försvarsministern och deras respektive statssekreterare.
Därutöver fanns det extremt känslig information förvärvad
i samarbete med andra, främst USA, som
enbart rapporterades till statsministern
själv.” (sid 175)

Den sista meningen baserade jag på intrycket att hans närmaste utrikespolitiska
medarbetare föreföll okunniga om Sveriges
samarbete med USA.

Jag har efteråt förstått att inte heller ÖB var informerad och
att omfattningen förefaller varit större än
vad jag själv fick veta under den aktuella
tiden (om det nu inte är så att omfattningen kommit att överdrivas något i senare berättelser).
Vad jag borde förstått då, men
förstått först senare, var att försvarsminister Anders Thunborg var fullt informerad. "

https://kkrva.se/hot/2013:1/dahlsten_finlands_sak_var_var.pdf
Citera
2022-02-14, 02:13
Medlem
p.norths avatar
Vad hette den polisman som körde sin blå passat upp till en norrländsk by den 2a mars 1986? Som även började jobba där som biträdande i garage på polishuset.
Citera
2022-02-14, 03:01
Medlem
p.norths avatar
https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_2_GRK_Granskningskommissionens_ bet%C3%A4nkande.pdf/88
Citera
2022-02-14, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schadler
Så är det. Han började hyggligt en gång i tiden på Youtube, även om det i de tidigare Palmemordet-intervjuerna - t.ex. med Borgnäs och Wall (Wall är sympatisk men mest en pratglad trivselgubbe med betydelselös skåpmat på repertoaren) - märktes att han var mycket av journalistisk valp, en nyfiken amatörjournalist eller wannabe-journalist, han var (och är en del fortfarande) farligt nära en charlatan-journalist till sättet. Exakt, om man vill snacka med gamla Palmemordetvittnen, lyckas får tid med någon (i Ekevis fall Jeppsson) är det av stor betydelse att intervjun eller samtalet sker med nya frågor och följdfrågor. Problemet Ekevi har är att han - även då han är nykter (inte som med Olden dvs.) - är rörig, oredig, inte inger någon som helst respekt eller dylik tyngd när han pratar med folk.

Ja, dilemmat är väl att en person som Ekevi inte är någon auktoritet och får prata med vittnen lite på nåder. De har inget intresse av att ta djup i något särskilt, tänka till i en viss detalj, nästan som om de var förhörda, i en doldis Youtube-kanal. Det blir så klart platt. "Ja, Kalle, här står vi på mordplatsen igen. Berätta vad du såg." Det trista är att de här personerna för varje framträdande närmar sig punkten då de tycker sig ha pratat färdigt och sen tystnar för alltid. Man kan därför undra om de här hobbyreportrarna gör mer skada än nytta.
Citera
2022-02-14, 18:13
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, dilemmat är väl att en person som Ekevi inte är någon auktoritet och får prata med vittnen lite på nåder. De har inget intresse av att ta djup i något särskilt, tänka till i en viss detalj, nästan som om de var förhörda, i en doldis Youtube-kanal. Det blir så klart platt. "Ja, Kalle, här står vi på mordplatsen igen. Berätta vad du såg." Det trista är att de här personerna för varje framträdande närmar sig punkten då de tycker sig ha pratat färdigt och sen tystnar för alltid. Man kan därför undra om de här hobbyreportrarna gör mer skada än nytta.
Har en utgångspunkt att mer bevakning generellt sett är bra. Om man ska komma fram till en mer slutgiltig lösning eller hitta nya uppgifter till utredning är det väl upp till privatspanare och hobbyjournalister att gå samman. Har ingen direkt uppfattning om Ekevi men har gör ett spretigt intryck på sin kanal då han blandar bevakning om MOP med kritik mot Pfizer och intervjuer med Peter Wahlbeck. Generellt sett är nog många av mordplatsvittnena väldigt trötta på att bli kontaktade i tid och otid av diverse journalister.
Senast redigerad av Ograst 2022-02-14 kl. 18:15.
Citera
2022-02-14, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Har en utgångspunkt att mer bevakning generellt sett är bra. Om man ska komma fram till en mer slutgiltig lösning eller hitta nya uppgifter till utredning är det väl upp till privatspanare och hobbyjournalister att gå samman. Har ingen direkt uppfattning om Ekevi men har gör ett spretigt intryck på sin kanal då han blandar bevakning om MOP med kritik mot Pfizer och intervjuer med Peter Wahlbeck. Generellt sett är nog många av mordplatsvittnena väldigt trötta på att bli kontaktade i tid och otid av diverse journalister.

Om man kom åt Socialdemokraternas arkiv på Sveavägen skull säkert mycket klarna
Det skulle inte förvåna mig om lösningen finns där
Citera
2022-02-14, 18:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag såg nyss del 6 av "Dagbok från UD" med Bo Theutenberg, se länken. Han tycks ju här vara säker på sin sak när det gäller KGBs skuld och att beslut om mordet togs vid mötet i Damaskus. Han hänvisar här till källa Mats och de hemliga buggningar som fanns men inte kunde användas som bevismaterial.

Är detta desinformation eller sanning undrar jag. Tycker att det känns lite vinklat precis såsom vi förespråkare för en högerkonspiration säkert också kan göra oss skyldiga till. Har för mig att han tidigare hållit dörren öppen för ett motiv mer i linje med landsförrädarspåret men utifrån denna intervju och rundvandring på mordplatsen så tycker jag han är tydlig med var han står.

https://youtu.be/NJkrK9B8Q0o

Ulf Dahlsten berättar i kvartals Podd om att Olof Palme hade NATOs försvarsgarantier till sverige vid ett sovjetiskt anfall i sitt kassaskåp . Detta ger ett stöd för Bo Theutenbergs uttalande om att OP i inte gick i sovjets ledband utan när det kom till kritan stod på den demokratiska världens sida.

https://www.expressen.se/nyheter/hemliga-papperet-i-palmes-kassaskap-usa-var-redo/

Intressant nog blir det sovjetanstrukna personer som Hans Holmer och Sverker Åström som kopplar greppet om PU. Tillsammans med Ebbe Carlsson bedriver dessa en förtalskampanj mot sveriges främste landsförrädarjägare, PG Näss.

https://mailchi.mp/fa556468716c/nu-ppnas-frsta-luckan-i-kvartals-valkalender-1044126?e=c0a799792f

KGB avhopparen Oleg Gordijevskij pekade redan i slutet av 80-talet på att Pierre Schori och den i Lockerbie döde Bernt Carlsson var KGB-tillgångar. En del av vad BT kallar entouraget. En medlem av detta är fd statssekreteraren och Moskvaambassadören Sven Hirdman som ända sedan kalla krigets dagar bedrivit Sovjet respektive Putin-vänlig propaganda . Om än i något förtäckta ordalag.

För egen del övertygar BT mig inte om att Latif mördat OP på KGBs uppdrag. Men det är intressant att syna denna världshistoriens värsta mördarorganisation i sömmarna. Bevisligen hade dom vid tiden för MOP mycket skit för sig i Sverige. Intressanta uppgifter finns kvar att finna i mordets kölvatten.
Senast redigerad av mvagrippa 2022-02-14 kl. 18:47.
Citera
2022-02-14, 21:28
Bannlyst
I afton var det smygpremiär på det sjunde avsnittet från SR:s dokumentär "Palmeutredningen inifrån". Plats Kulturhuset i Stockholm.

I panelen satt Oisín Cantwell, Kurdo Baksi samt teamet bakom dokumentären.

Inget nytt framkom mer än att ett av barnbarnen till en från PKK-spåret i nutid läste eller hade disputerat inför Mårten Palme.

Enligt teamet begicks det sju mord runt tiden för Palmemordet. Sex av dessa löstes...

En av frågorna till panelen var vem som var Hans Holmérs chef och det var väl på den tiden landshövdingen Lennart Sandgren?

Finns det något förhör släppt med Sandgren?
Senast redigerad av fiveinchboots 2022-02-14 kl. 21:44. Anledning: tillägg
Citera
2022-02-14, 21:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
I afton var det smygpremiär på det sjunde avsnittet från SR:s dokumentär "Palmeutredningen inifrån". Plats Kulturhuset i Stockholm.

I panelen satt Oisín Cantwell, Kurdo Baksi samt teamet bakom dokumentären.

Inget nytt framkom mer än att ett av barnbarnen till en från PKK-spåret i nutid läste eller hade disputerat inför Mårten Palme.

En av frågorna till panelen var vem som var Hans Holmérs chef och det var väl på den tiden landshövdingen Lennart Sandgren?

Finns det något förhör släppt med Sandgren?

I sin bok ”Olof Palme är skjuten” berättar Hans Holmer om sitt möte med Lennart Sandgren. Under HHs briefing för landshövdingen om MOP somnar LS.

LS hade dock ingen befälsrätt över HH. Det hade regeringen sett till med en lagändring 1984. Det året slutade Landshövdingen att vara tillsynsmyndighet över Länspolismästaren. Den sistnämnde lydde nu direkt under regeringen.
Citera
2022-02-14, 21:47
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ulf Dahlsten berättar i kvartals Podd om att Olof Palme hade NATOs försvarsgarantier till sverige vid ett sovjetiskt anfall i sitt kassaskåp . Detta ger ett stöd för Bo Theutenbergs uttalande om att OP i inte gick i sovjets ledband utan när det kom till kritan stod på den demokratiska världens sida.

https://www.expressen.se/nyheter/hemliga-papperet-i-palmes-kassaskap-usa-var-redo/

Intressant nog blir det sovjetanstrukna personer som Hans Holmer och Sverker Åström som kopplar greppet om PU. Tillsammans med Ebbe Carlsson bedriver dessa en förtalskampanj mot sveriges främste landsförrädarjägare, PG Näss.

https://mailchi.mp/fa556468716c/nu-ppnas-frsta-luckan-i-kvartals-valkalender-1044126?e=c0a799792f

KGB avhopparen Oleg Gordijevskij pekade redan i slutet av 80-talet på att Pierre Schori och den i Lockerbie döde Bernt Carlsson var KGB-tillgångar. En del av vad BT kallar entouraget. En medlem av detta är fd statssekreteraren och Moskvaambassadören Sven Hirdman som ända sedan kalla krigets dagar bedrivit Sovjet respektive Putin-vänlig propaganda . Om än i något förtäckta ordalag.

För egen del övertygar BT mig inte om att Latif mördat OP på KGBs uppdrag. Men det är intressant att syna denna världshistoriens värsta mördarorganisation i sömmarna. Bevisligen hade dom vid tiden för MOP mycket skit för sig i Sverige. Intressanta uppgifter finns kvar att finna i mordets kölvatten.

Nej, han övertygade inte mig heller. Är lätt att förledas med tanke på hans CV, insyn i UD samt, inte minst, relation till Palme. När han står utanför gamla dekorima går han iofs igång när han pratar om Stay-behind så lite svårt att få grepp om det hela. Han pratar om en bil som skall ha kört från grand till mordplatsen. Har missat detta konstigt nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in