2022-02-14, 13:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
1. Att viruset inte har en dödlighet på 10% utan snarare på 0,2%
2. Att det skulle komma fler lockdowns efter den första
3. Att det skulle införas vaccinpass
4. Att dödstalen är kraftigt överdrivna
5. Att omikron är en förkylning
6. Att vaccinet är onödigt för alla utanför riskgrupp
7. Att vaccinet inte hindrar smittspridning
8. Att vaccinet kan orsaka hjärtmuskelinflammation
9. Att vaccinet kan orsaka menstruationsrubbningar
10. Att det bara är tjockisar och multisjuka åldringar som dör efter infektion

10 punkter jag kom på på rak arm. Säkert glömt en hel del.

Ingen har påstått att viruset har en dödlighet på 10%, utan den tycks snarare ligga i intervallet på 0,5-1%, men det är betydligt fler som har behov av läkarvård efter en infektion.
Vaccinpass har ju en dubbel påverkan. Dels förmå fler att vaccinera sig, men även att skydda andra från ovaccinerade. Är dödstalen överdrivna ? Var då? Många har garanterat avlidit utan diagnos, även i Sverige. Covid19 är ingen förkylning. Alla över 12 år i Sverige erbjuds vaccin. I andra länder vaccinerar man ännu yngre. I USA tror jag man vaccinerar från 6 år. Även personer utanför riskgrupp kan bli svårt sjuka och avlida. Vaccinet skyddar även mot Omikron. 30-50% blir inte ens smittade och replikerar därmed inte nytt virus om de blir utsatt för smitta. En covid-infektion kan orsaka alla de besvär som du oroar dig för gällande vaccinet, men är så mycket vanligare efter en infektion än en vaccination. Nej, det finns även unga friska ynglingar som dött efter de blivit infekterade med covid19.
Citera
2022-02-14, 13:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du borde förstå mer vid det här laget.

Jag gör ett försök att förklara även om chansen att du ska fatta är låg.

Man kan se trender i smittspridningen. Man kan behöva lokala restriktioner om smittspridningen totalt skenar och sjukvården riskeras. Vi har redan nu en kraftigt ökande sjukhusinläggning och stor frånvaro bland sjukvårdspersonal. Har du uppenbarligen ingen koll på.
Man kan se typ av virus, BA.1 eller BA.2. Vet du skillnaden?
Om du har kollat kurvor för Danmark och UK så ser man skillnader men ändå vissa mindre bra saker i Danmark. Smittspridningen går inte ner utan tar nu fart igen och för UK så gick smittspridningen ner för snabbt och beror troligen på att de först haft BA.1 med risk att den tar fart igen, men de mäter och övervakar läget.
Danmark släppte restriktionerna men har ändå koll på smittspridningen. Vi släppte restriktionerna men har nu nästan ingen koll alls.
Skenar det nu här så märker vi inget före det är för sent att göra något.
Dyker det upp en ny mutation som är allvarligare har vi noll koll på sådant.
De flesta utvecklade länder mäter och rapporterar smittspridningen men vi har konsekvent hittat på egna sätt. Nu med noll koll.

Dessutom är informationen om smittspridning bra att se om det går ner till låga nivåer för då kan oroliga stackare som du våga sig ut bland folk igen.

Med det sätt vi har hanterat pandemin har vi ifrågasatts av andra länder och jag skulle inte vara förvånad om det kommer avrådan från att resa till Sverige då vi troligen har en omfattande smittspridning samtidigt som vi har väldigt dålig koll på utvecklingen.

Man kan även se en hel del annat också vid analyser av avloppsvatten. Andra typer av virus, bakterier mm.
Ägna nu lite tid att söka information istället för att hitta på massa eget trams som du skriver om här sedan.

Vad man kan göra är en sak. Vad man gör är något annat. Man gör ju inget av det du föreslår att man kan göra och det finns absolut inga sådana intentioner heller. Det är genomtydligt. FHM skiter i smittspridningen. Det har man gjort länge, men nu säger man ju det dessutom rakt ut genom att ta bort samtliga rekommendationer och åtgärder. Därav finns ju heller inget behov av att mäta från deras perspektiv.
Citera
2022-02-14, 13:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Borde man inte kunna svara på det redan nu?

Jag läste att det hittat fall i Israel där personer först fått BA.1 och sedan BA.2. men att det var så få fall så att de kunde räknas på en hand. Vi ser att smittan ökar igen i hela Skandinavien förutom Sverige då med vår förändrade test strategi. Danmark hade ju sin högsta notering i går med 46 312, vilket dok inte är jätte mycket högre en 29 januari med 45 920. Men jag tycker ju ändå att smittan inte borde öka i Norge, Danmark, Island och Finland utan minska, i all fall i Danmark.

Men att det ökar kanske bara beror på att den är mer smittsam. Vi får väl se, att det blir några få fall med återinfektion är kanske inte konstigt, så länge det inte drabbar flertalet.

Det kan man kanske om man har tillgång till all data?

Danmark har väl haft toppar på över 50K fall? Verkar mer som de hamnat på en platå nu. Om det naturliga skyddet från tidigare infektion inte står emot så finns det många kvar att smitta.
Citera
2022-02-14, 13:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej skitvattenanalysen (som du tidigare, då det passat, talat dig varmt om) gör ingen praktisk nytta. Eftersom ingen lägre bryr sig om omikronsnuvan. Men däremot lätt att sälja infon till aftonhoran och gratis PR för diverse universitet.

Just så ligger det till. Frånsett det felaktiga att INGEN bryr sig, för det finns det säkert de som gör. Däremot bryr sig inte vår kära "smittskyddsmyndighet" om saken. Man vill helst inte veta. Man gör bedömningen att det är värt 100 liv om dagen, bara man kan lyfta rekommendationerna.
Citera
2022-02-14, 13:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan man kanske om man har tillgång till all data?

Danmark har väl haft toppar på över 50K fall? Verkar mer som de hamnat på en platå nu. Om det naturliga skyddet från tidigare infektion inte står emot så finns det många kvar att smitta.
Du har rätt. Jag snurrade till det lite.

Det var 7 dagar snittet som jag tittade på. I det är alltså toppnoteringen i går.
https://www.vg.no/spesial/corona/norden/
Citera
2022-02-14, 13:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du har rätt. Jag snurrade till det lite.

Det var 7 dagar snittet som jag tittade på. I det är alltså toppnoteringen i går.
https://www.vg.no/spesial/corona/norden/

Det ser ut som de nordiska länderna har samma upptick som uk, hoppas det stannar där.
Citera
2022-02-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Just så ligger det till. Frånsett det felaktiga att INGEN bryr sig, för det finns det säkert de som gör. Däremot bryr sig inte vår kära "smittskyddsmyndighet" om saken. Man vill helst inte veta. Man gör bedömningen att det är värt 100 liv om dagen, bara man kan lyfta rekommendationerna.
Jo det har du rätt i, en och annan hypokondriker lever nog fortfarande i en coronapsykos.

Överdödlighet i Sverige a 100 liv per dag pga Omikronsnuvan och indragna restriktioner och rekommendationer ? och nån myndighetsperson har dragit den slutsatsen? Officiellt? Källa?
Citera
2022-02-14, 13:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Tänkte citera lite då diskussionen i tråden berör återinfektion av omikron BA.1 och BA.2.
But scientists believe that reinfections may be occurring at higher rates when people have asymptomatic or mild cases in their first Omicron infections.

“Yes, you can get Omicron twice,” Stanley Weiss, an epidemiologist at Rutgers School of Public Health, told Yahoo, citing discussions with colleagues in South Africa. “If you had a mild infection, didn’t get a very good immune response, and you get exposed again with a big dose of the virus, it’s definitely possible,” he said.
Kanske det kan vara så som det beskrivs här? Eller så här?
She explained that among patients with a low viral load, PCR tests, which are highly accurate and used in clinical settings, often detect infections that quicker, less precise rapid antigen tests miss. The testing differences mean that patients may think they have been reinfected with COVID when really they have a lingering viral load from their initial infection.

“It’s possible that you have COVID and you test positive, and then you get another cold and you do a PCR again—we see this all the time,” Doron said. “So I think there are some falsely labeled reinfections, although, you know, time will tell whether we are seeing true Omicron reinfections.”
https://fortune.com/2022/02/10/can-you-catch-omicron-twice-reinfections/
Citera
2022-02-14, 13:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo det har du rätt i, en och annan hypokondriker lever nog fortfarande i en coronapsykos.

Överdödlighet i Sverige a 100 liv per dag pga Omikronsnuvan och indragna restriktioner och rekommendationer ? och nån myndighetsperson har dragit den slutsatsen? Officiellt? Källa?

Det beror ju på att det dör färre av matgiftning samt att det inte dör lika många i trafikolyckor och i skjutningar längre.
Citera
2022-02-14, 13:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tyckte John Campbell hintade lite i sin video igår om ett eventuellt upptick i UK som möjligtvis skulle kunna vara BA.2 som tar över efter BA.1, sen om den återinfekterar återstår att se. Om det är så lär det här bli en segdragen historia.
BA.2 är mer smittsam än BA.1.
Jag har inget sett om att den som haft BA.1 skulle få BA.2 eller omvänt.
BA.2 är ingen mutation av BA.1 utan båda fanns från början då Omicron dök upp.
Ska finnas en BA.3 också men är troligen mindre smittsam så den har inte fått någon spridning.

Sjukdomsläget ska tydligen vara precis samma .Alltså BA.2 ger inte värre sjukdom.
Citera
2022-02-14, 13:59
Medlem
Citat:
Hade man önskat att undvika pandemin så skulle det vara den fria rörligheten som behövt att vara det enda vi offrade under en kortare period. Det är vad jag tror. Smittan dök upp i Kina men det var Europa som spred smittan över hela värden med den fria rörligheten.

Detta ända vi inte kunde tömma på. Minns Tegnells uttalande tidigt i pandemin. Att stängda gränser till och med var skadligt under pandemier.

Jag undrar vad som hade hänt om Europa i början av pandemin helt stängt sina gränsen. Kanske det inte blivit en pandemi? Kanske vi sluppit all denna skiten om vi bara stängt våra gränser i tre månader och passat lite på.
Just det där med "begränsad tid" tror jag inte på. Så fort man släpper efter får man ju en pandemi.

Om man ska tänka fritt tror jag att stänga alla landsgränser + aktiv smittspårning hade varit det mest effektiva. Om man redan har okontrollerad spridning inom ett land så tror jag lösningen är att temporärt stoppa resande mellan regioner för allt utom varutransporter. Man hade nog ändå sett en viss spridning, men jag tror nyckeln för att smittspårning ska fungera bra är att man bara träffar människor inom samma administrativa område. Typ din region eller allra helst din egen stadsdel. Istället för att säga "du får inte gå på restaurang" så säger man "du får gå på restaurang men bara i din hemregion".

Problemet är att det här inte är en lösning, bara en fördröjning av problemet. Men rent hypotetiskt hade man kanske kunnat hålla spridningen på en låg nivå tills alla intresserade hade vaccinerat sig, och sen släppt efter. Men det är kantat av problem. Typ, att väldigt få vill vaccinera sig utan smittspridning, och att många trivs bättre i ett krisläge med stängda gränser (och som struntar i hur det påverkar andra människor och företag). Risken finns ju att man blir som Australien, och låter polisen börja spöa folk på gatan istället för att återgå till något normalt, när man kanske egentligen vill bli som Norge. Det är inte alls säkert att Norge hade kunnat öppna nu (psykologiskt) om man inte hade haft Sverige bredvid sig hela pandemin.
Citera
2022-02-14, 14:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har ett antal trippelvaccinerade kollegor som ändå fått covid 2 gånger. Undrar hur många antikroppar de har nu haha
Skyddet mot Omicron är inte så bra för vaccinet då det inte är framtaget för Omicron.
Skyddet från tidigare covid (annan mutation) eller 2 doser vaccin verkar båda typerna värdelösa-

Ger endast skydd mot allvarlig sjukdom.

Jag har också en trippelvaccinerad kollega som nyss fick Omicron. Jag är inte alls förvånad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in