2022-02-10, 23:58
Medlem
Dallasiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Jag tycker själv att religion kan vara någonting fint som ger en hopp och styrka i svåra perioder i livet och att det absolut inte behöver vara "retarderat" som du så fint kallar det.

Men när vi har ca 250k "frikyrkomedlemmar" i Sverige och det dom senaste 10 åren invandrat lite drygt 1 miljon muslimer till Sverige så måste man väl ändå ställa sig frågan: Varför är allt fokus på frikyrkorna och så lite på detta "nya spännande" som vi vet så lite om sen innan?

Kanske har att göra med att det är en större andel av de i som befunnit sig i de mer strikt svenska miljöerna som är villiga att träda fram? Kan tänka mig att rädslan för konsekvenser är än större sammanhang som inte är strikt västerländska.

Oavsett religiös åskådning tycker jag att man efter att ha sett programmet får en stor förståelse vilka problem som följer av fundamentalism. Det gäller oaktat om det handlar kristen/muslimsk/hinduistisk sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurdydurr
Det jag blev mest förvånad och upprörd över är journalistens uttal. "Jehovaaas". Har lite problem med b-toningen, såattsägaaah.

Det är förvånande nog så det uttalas. Minns själv hur jag reagerade när jag i högstadiet skulle besöka "Jehovaaas" vittnen för att få perspektiv på avvikande samfund. Samtliga medlemmar sa "Jehovaaas" istället för Jehovas.
Citera
2022-02-12, 22:01
Medlem
Rebali179s avatar
Denna skall bli intressant att se
De kan nog slå in en del dörrar för hur sekter kan vara
Citera
2022-02-13, 13:41
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Denna skall bli intressant att se
De kan nog slå in en del dörrar för hur sekter kan vara

För det första är det inte sekter det handlar om. Pingstkyrkan och Frälsningsarmén är inga sekter men jag misstänker att du inte har koll på vad det är öht.

För det andra är det återigen Anna Lindman som står bakom ytterligare ett program där man vill svartmåla religion och tro. Det är inte första gången. Och som vanligt gör hon aldrig ett reportage eller program över där människor funnit glädje eller är tillfreds med församlingslivet utan alltid ska det vara klagomål, gnäll och negativa rubriker.

Hur vore det om AL intervjuar och gör program om människor som trivs och mår bra i kyrkan? Men det är väl inte alls intressant för henne. Bedrövligt.
Citera
2022-02-13, 16:28
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
För det första är det inte sekter det handlar om. Pingstkyrkan och Frälsningsarmén är inga sekter men jag misstänker att du inte har koll på vad det är öht.

För det andra är det återigen Anna Lindman som står bakom ytterligare ett program där man vill svartmåla religion och tro. Det är inte första gången. Och som vanligt gör hon aldrig ett reportage eller program över där människor funnit glädje eller är tillfreds med församlingslivet utan alltid ska det vara klagomål, gnäll och negativa rubriker.

Hur vore det om AL intervjuar och gör program om människor som trivs och mår bra i kyrkan?
Men det är väl inte alls intressant för henne. Bedrövligt.

Måste ha förutsatt att det är sekter det handlar om eftersom det är Anna Lindman som har gjort programet. Tillhör själv Pingstkyrkan.
Men av din beskrivning så verkar det bara vara svartmålning av både religion och tro.

Undrar hur det blir den dagen Anna Lindman själv blir frälst
Citera
2022-02-13, 17:01
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Måste ha förutsatt att det är sekter det handlar om eftersom det är Anna Lindman som har gjort programet. Tillhör själv Pingstkyrkan.
Men av din beskrivning så verkar det bara vara svartmålning av både religion och tro.

Undrar hur det blir den dagen Anna Lindman själv blir frälst

Hon har själv gjort ett tidigare program om ENBART sekter. Det är detta https://www.svtplay.se/den-enda-sanna-vagen

Hon balanserar på en väldigt farlig väg när man beskyller vissa rörelser för sekter. Däremot är det trist att människor känner sig sårade i dessa rörelser men att skylla allt på kyrkan? Nja, det är jag ytterst tveksam till.
Citera
2022-02-13, 17:21
Medlem
kajus333s avatar
Man bör, kort sagt, skydda alla barn mot vidskepelse. Särskilt mot den form av vidskepelse som religion utgör.
Citera
2022-02-13, 17:24
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Hon har själv gjort ett tidigare program om ENBART sekter. Det är detta https://www.svtplay.se/den-enda-sanna-vagen

Hon balanserar på en väldigt farlig väg när man beskyller vissa rörelser för sekter. Däremot är det trist att människor känner sig sårade i dessa rörelser men att skylla allt på kyrkan? Nja, det är jag ytterst tveksam till.

Det var det programet jag tänkte på Tack för rättningen
Det verkar som att det blir anklagelser å smutskastning.
Undrar om folk är bittra på församlingar eller annat inom deras kyrka?
Eller är de svikna inom församlingen
Citera
2022-02-13, 18:45
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Från Sverige till Himlen är en filmserie hon gjorde för tiotalet år sedan som belyser vardagen hos troende människor. Upplever inte den som svartmålande. Tycker den serien lyfter fram både fina och mindre fina delar med olika religioner.
Citera
2022-02-13, 19:09
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Från Sverige till Himlen är en filmserie hon gjorde för tiotalet år sedan som belyser vardagen hos troende människor. Upplever inte den som svartmålande. Tycker den serien lyfter fram både fina och mindre fina delar med olika religioner.

Intressant upplysning, tack så mycket. Verkar dock inte som att den programserien finns på SVT Play längre. Dock på YT i viss mån.
Citera
2022-02-13, 20:40
Medlem
Citat:
Intressant upplysning, tack så mycket. Verkar dock inte som att den programserien finns på SVT Play längre. Dock på YT i viss mån.
Sitter och kollar på sista avsnittet nu på svtplay
Citera
2022-02-13, 22:37
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Precis, YouTube har en del avsnitt. Man kan också få tag på fler om man letar runt lite. Googlade till mig att det totalt finns 32 program.
Citera
2022-02-14, 10:13
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lattemorsa
Sitter och kollar på sista avsnittet nu på svtplay

Var hittade du programserien på SVT Play? Kan du länka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in