Citat:
Ursprungligen postat av
GanjaFarfar
Jag tycker själv att religion kan vara någonting fint som ger en hopp och styrka i svåra perioder i livet och att det absolut inte behöver vara "retarderat" som du så fint kallar det.
Men när vi har ca 250k "frikyrkomedlemmar" i Sverige och det dom senaste 10 åren invandrat lite drygt 1 miljon muslimer till Sverige så måste man väl ändå ställa sig frågan: Varför är allt fokus på frikyrkorna och så lite på detta "nya spännande" som vi vet så lite om sen innan?
Sure, jag är inte total religionsmotståndare, mycket fin konst och musik är sprungen ur religion. Och jag kan avundas religiösa kulturers sammanhållning, men det är fortfarande baserat på en lögn. Jag skulle inte kunna lura mig själv på det sättet, bara om jag haft en IQ runt 75 = retarderad. Samt skulle nog påstå att mer ont än gott kan tillskrivas religion.
Är alla praktiserande muslimer då? Och du vet själv svaret, man vill inte stöta sig, för man är svensk och konflikträdd. Jag ser det dock som ett gott tecken att även islam är representerat i den här dokumentären. Inte ens SVT kommer undan med att stoppa huvudet i sanden för evigt. I och med att vissa muslimska grupper kommer försöka flytta fram Islams position i samhället så kommer det bli svårare att ignorera.