2022-02-13, 18:10
  #1213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, det som startade diskussionen var att skribenten jag diskuterade med sa att "om du slår mig så slår jag tillbaka" varpå jag påpekade att det inte är nödvärn.

Det är nödvärn alla dagar i veckan att slå tillbaks i en sådan situation. Jag har redan bevisat det för dig i tråden genom att länka till både brottsbalken och anekdotiska exempel där personer friades för att de slog tillbaks.

Det märks verkligen att du är en kvinna, men inte bara en kvinna, utan en kvinna helt utan verkligshetsuppfattning. Du är väl van vid att kunna slå män utan att någon slår tillbaks, och tror att ingen man (eller kvinna) har rätt slå dig tillbaka när du initierar ett brottsligt ingrepp.

Så är det inte. Slår du någon har denna all rätt att nita dig tillbaks - även om du så bryter näsbenet på kuppen.

Uppsåt är alltid av yttersta vikt i samtliga brottsmål. Få in det här i din tjocka skalle nu.
Citera
2022-02-13, 18:14
  #1214
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det är nödvärn alla dagar i veckan att slå tillbaks i en sådan situation. Jag har redan bevisat det för dig i tråden genom att länka till både brottsbalken och anekdotiska exempel där personer friades för att de slog tillbaks.

Det märks verkligen att du är en kvinna, men inte bara en kvinna, utan en kvinna helt utan verkligshetsuppfattning. Du är väl van vid att kunna slå män utan att någon slår tillbaks, och tror att ingen man (eller kvinna) har rätt slå dig tillbaka när du initierar ett brottsligt ingrepp.

Så är det inte. Slår du någon har denna all rätt att nita dig tillbaks - även om du så bryter näsbenet på kuppen.
Nej din tröga fan. För hundrafemtionde gången: om du slår någon för att få den att sluta slå dig är det nödvärn. Om du slår någon för att ge igen för att den slagit dig är det inte nödvärn.
Citera
2022-02-13, 18:22
  #1215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej din tröga fan. För hundrafemtionde gången: om du slår någon för att få den att sluta slå dig är det nödvärn. Om du slår någon för att ge igen för att den slagit dig är det inte nödvärn.

Du kommer inte komma undan med att du försöker ändra din historia så det är lika bra att du erkänner att du hade fel, eller så släpper du det nu.

Du skrev något helt annat först, nämligen det här:
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, verkligen inte. Om A slår B och B slår tillbaka är båda skyldiga till slagsmålet.

"Det var han som började" höll inte ens som ursäkt i småskolan.

Det är felaktigt. Båda är inte skyldiga.
Citera
2022-02-13, 18:29
  #1216
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du kommer inte komma undan med att du försöker ändra din historia så det är lika bra att du erkänner att du hade fel, eller så släpper du det nu.

Du skrev något helt annat först, nämligen det här:


Det är felaktigt. Båda är inte skyldiga.
Gud vad du är tjatig.

Skribenten skrev följande: "Knuffar du mig, knuffar jag dig tillbaks. Slår du mig, slår jag hårdare tillbaka, så att du fattar att du gått över en gräns och nej.

Tar du mig på kuken, slår jag dig i ansiktet så att du fattar att du inte ska ta mig på kuken."

Varpå jag påtalade att detta inte är självförsvar. Rätten till självförsvar är inte samma sak som rätten att slå tillbaka.
Citera
2022-02-13, 18:42
  #1217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Gud vad du är tjatig.

Skribenten skrev följande: "Knuffar du mig, knuffar jag dig tillbaks. Slår du mig, slår jag hårdare tillbaka, så att du fattar att du gått över en gräns och nej.

Tar du mig på kuken, slår jag dig i ansiktet så att du fattar att du inte ska ta mig på kuken."

Varpå jag påtalade att detta inte är självförsvar. Rätten till självförsvar är inte samma sak som rätten att slå tillbaka.

Men du har fel. Alla dessa situationer är nödvärn. Tafsar någon på dig har du rätt att slå tillbaks:

https://nyheter24.se/nyheter/aktuella-brott/753321-tingsratten-okej-att-sla-ner-nagon-som-tafsar
Citat:
Under en fest tafsade en 35-årig man på en annan man som svarade med våld. Nu frias mannen från misshandel eftersom rätten anser att han agerat i nödvärn.
Citera
2022-02-13, 19:09
  #1218
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Men du har fel. Alla dessa situationer är nödvärn. Tafsar någon på dig har du rätt att slå tillbaks:

https://nyheter24.se/nyheter/aktuella-brott/753321-tingsratten-okej-att-sla-ner-nagon-som-tafsar
Ja samma sak igen då: att slå eller knuffa någon för att få den att sluta tafsa är nödvärn. Att slå eller knuffa någon för att ge igen för att den tafsat är inte nödvärn.
Citera
2022-02-13, 19:13
  #1219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag köper inte premissen att någon blir paralyserad av chock, i synnerhet inte om hon själv har deltagit tidigare. Dels då tror jag inte att det förekommer särskilt ofta, dels så är det inte säkert att den andra märker eller ens kan märka det. Som sagt, utan uppsåt inget brott.

Dessutom så köper jag inte att missnöje alltid stannar just där. Det finns ett väldigt stort tryck på kvinnor att allt som ens påminner om ett övergrepp skall anmälas, och ibland så är det inte ens målsägaren själv som driver på. Julian Assange är ett bra exempel på det senare.

Beträffande de andra fallen så har jag redan delgivit min inställning. Om någon säger nej så har hon tydligt visat att hon inte vill, och därmed det finns inget mer att diskutera i uppsåtsfrågan. Precis som det ska vara med andra ord.

När jag var med om en trafikolycka, var jag fullt med på att åka bil. Jag åkte bil frivilligt. Sedan hände något jag varken ville eller var beredd på. Vilket gjorde mig paralyserad av chock.

Mekanismen när det kommer till våldtäkt är densamma. Du kanske är fullt med på att festa, flirta och ha kul. Hångla lite också (precis som jag var när jag åkte bil). Men så gör någon något mot dig sexuellt som du varken vill eller är beredd på (trafikolycka). Vilket gör dig paralyserad av skräck.

Hångel är inte samma sak som samtycke till sex. Sex med kondom är inte samma sak som samtycke till sex utan kondom. Samtycke till vaginalsex är inte samma sak som samtycke till analsex.

Hångel kan vara en frivillig bilfärd, medans "sexet"/våldtäkten är den ofrivilliga trafikolyckan som gör offret paralyserat av chock. Sex med kondom kan vara en frivillig bilfärd, medans sex utan kondom är den ofrivilliga trafikolyckan som gör offret paralyserat av chock. Vaginalsex kan vara den frivilliga bilfärden, medans analsexet kan vara den ofrivilliga trafikolyckan som gör offret paralyserat av chock.

Vissa offer för våldtäkt har förmågan att säga nej, försöka slå sig loss. Men väldigt många offer för våldtäkt paralyseras av chock. Därför har man i lagen sett till att ansvaret ligger på förövaren att inhämta samtycke vid osäkerhet. Min misstanke är att de flesta förövare är fullt medvetna om att deras offer är paralyserat av chock, men att de väljer att bortse från det. För att sedan spela dumma och säga "jag trodde han/hon ville". Nu kommer de tack och lov inte undan med detta lika lätt längre.
Citera
2022-02-13, 19:20
  #1220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja samma sak igen då: att slå eller knuffa någon för att få den att sluta tafsa är nödvärn. Att slå eller knuffa någon för att ge igen för att den tafsat är inte nödvärn.

Det var inte vad du först sa, och inte vad skribenten du argumenterade mot påstod.

Du hade fel - get over it. Du förstod inte vad uppsåt eller nödvärn var, men det är okej, nu vet du bättre.
Citera
2022-02-13, 19:25
  #1221
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det var inte vad du först sa, och inte vad skribenten du argumenterade mot påstod.

Du hade fel - get over it. Du förstod inte vad uppsåt eller nödvärn var, men det är okej, nu vet du bättre.
Jo, det var vad skribenten jag argumenterade mot påstod.

Du förstår fortfarande inte vad uppsåt och nödvärn är men det är okej, alla kan inte ha så lätt för att fatta.
Citera
2022-02-13, 19:26
  #1222
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
bete sig som luder är väl det som killar/ män mest sysslar med....ständig strävan efter att knulla som kaniner, behandla sin partner som skit, nedvärdera, ljuga, utsätta och utnyttja...vad fan är inte det än genuint "luder" beteende?
Du är iallafall öppen med ditt manshat, det får man ge dig.

Tyvärr så kan jag inte ge dig rätt, gällande beskrivning av hur män beter sig.
Snarare framstår det som troligare, att din beskrivning är grundad på de oundvikliga konsekvenserna, som uppstår när trasiga själar finner varandra.
Citera
2022-02-13, 19:28
  #1223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo, det var vad skribenten jag argumenterade mot påstod.

Du vet verkligen inte när du ska sluta göra bort dig, eller hur? Vi kan ta det här igen om du vill.

Detta var vad du påstod:
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, verkligen inte. Om A slår B och B slår tillbaka är båda skyldiga till slagsmålet.

"Det var han som började" höll inte ens som ursäkt i småskolan.

Båda är inte skyldiga till slagsmålet, så du hade fel. Acceptera det och gå vidare nu.

Att du försöker låtsas som att du hela tiden sagt något annat på ett forum som Flashback är högst skrattretande eftersom att dina gamla inlägg finns kvar.
Citera
2022-02-13, 19:35
  #1224
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du vet verkligen inte när du ska sluta göra bort dig, eller hur? Vi kan ta det här igen om du vill.

Detta var vad du påstod:

Båda är inte skyldiga till slagsmålet, så du hade fel. Acceptera det och gå vidare nu.

Att du försöker låtsas som att du hela tiden sagt något annat på ett forum som Flashback är högst skrattretande eftersom att dina gamla inlägg finns kvar.
Jo din riktigt dumma fan, om B är skribenten och gör som skribenten sa att skribenten skulle göra och slår tillbaka så är B lika skyldig till slagsmålet. Att A slog först spelar ingen roll när båda har varit delaktiga i slagsmålet.

Kan du sluta vara så förbannat trög nu = Skribenten beskrev inte en självförsvarssituation. Exemplet med A och B var inte en självförsvarssituation

Att du tror att skribenten beskrev en självförsvarssituation beror på att du inte har koll. Och är allmänt dum i huvudet och vägrar att erkänna att du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in