2022-02-13, 10:53
Avstängd
BästeHrMongolids avatar
Favorit i repris. Forum domineras av haters som skriver dynga om saker de inte förstår när kursen går ner. Gissa vad som händer med kursen när Tesla löst FSD. Alla kommer låtsas som de aldrig tvivlade, för ingen vill ju vara en av de där kompletta idioterna som inte fattade nånting.

Kul det skall bli att gräva fram inlägg från idag om ett år eller så.
Citera
2022-02-13, 11:35
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Med den logiken så kan inte nya disruptiva företag konkurrera med gamla förlegade företag.
Vilket är felaktigt.

Jag tror det är din förståelse för vad "disruption" är som är fel.

Hur man öppnar en bildörr är ett känt och löst problem, om man inte klarar det är det inte för att man är disruptiv utan helt enkelt bara oerfaren och dålig.

I allmänhet finns ingen garanti för att nya affärsmodeller kommer att fungera, därav behovet av riskkapital.
Citera
2022-02-13, 11:40
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Favorit i repris. Forum domineras av haters som skriver dynga om saker de inte förstår när kursen går ner. Gissa vad som händer med kursen när Tesla löst FSD. Alla kommer låtsas som de aldrig tvivlade, för ingen vill ju vara en av de där kompletta idioterna som inte fattade nånting.

FSD som det var definierat från början lär vi aldrig få se. Men Elon jobbar ju på att hela tiden sänka förväntningarna på systemet. Så snart är väll adaptiv farthållare det enda som behövs, och det hoppas jag att de fått till redan nu.
Citera
2022-02-13, 12:24
Avstängd
BästeHrMongolids avatar
Sedärja. Nu pumpas det ut 4680 celler med hög yield.

https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1492698445404000257?t=mj5tk5OMF9hdGjB-3FzZ-w&s=19
Citera
2022-02-13, 12:58
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Antagligen köper folk Volvo för att man vill ha en bil med världsledande krockskydd och ett fungerande förarstöd, Teslas kamerabaserade system är en återvändsgränd som aldrig kommer att nå full autonomi.

Om jag inte minns fel så är Tesla säkrare än volvo sedan många år tillbaka.
Citera
2022-02-13, 13:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Läs på lite mer
https://electrek.co/2020/02/07/tesla-aluminum-alloys-die-casting-in-electric-car-parts/amp/

Det där var ju ett helt annat patent. som handlar om att få hållfasta material som fortfarande har bra ledningsförmåga. Problemet med aluminium är att man får hög ledningsförmåga om man har rent aluminium som är notoriskt svårt att bygga saker av. Patentet verkar ha betydligt högre uppfinnarhöjd och anspråken ser klart bättre ut. Skulle hålla bättre i en rättslig process då anspråk 1 är klarare och anger en nickelhalt mellan 6-8%.

Det intressanta är att Tesla inte är ensam i världen om att utveckla material och teknik och på inget sätt utmärker sig om att ligga först. Man ser dock sällan långa artiklar om att typ Sandviken hart tagit fram ett hårdmetallskär som ökar produktiviteten 20% i NC maskiner.
Citera
2022-02-13, 13:01
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Om jag inte minns fel så är Tesla säkrare än volvo sedan många år tillbaka.

LOL. Dagens skämt.

Det är redan konstaterat att Tesla är ca tre gånger dödligare än europeiska bilar i samma prisklass.

Oavsett vad Elon Twittrar om...
Citera
2022-02-13, 13:03
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:

https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1492698445404000257?t=mj5tk5OMF9hdGjB-3FzZ-w&s=19

Jaha, vad händer nu då?
Tydligen är detta data sedan 22a januari.
Citera
2022-02-13, 13:04
Medlem
Citat:

Du menar som den kompletta idioten Elon som stod på scen och lovade självkörande taxibilar i slutet av 2020? Och alla idioter som faktiskt trodde på detta och köpte både aktier och bilar? Ja dessa kan ställa sig i skamvrån nånstans, var du en av dom?

Jag är ganska övertygad om att FSD inte kommer vara färdigt eller godkänt 2022 (total självkörning under alla förhållanden en människa klarar av, utan mänsklig övervakning), hävdar du motsatsen? Att bara säga ”när Tesla har löst FSD” är totalt meningslöst, ska du komma om 5-10 år och säga ”vad var det jag sa”?
Citera
2022-02-13, 13:05
Medlem
Citat:

FYI så är 92% yield väldigt nära gränsen för var som är ekonomiskt försvarbart och inte i form av yield.
Och 1 miljon celler, som de sägs ha i lager motsvarar färre än 1500 bilar. Och då sägs Kato Road ha producerat batterier i flertalet månader. Vill inte låta skitbearish men trodde personligen de hade kommit lite längre
Citera
2022-02-13, 13:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Om man skriver Teslakritiska inlägg så är det inte hat, däremot är det ofta Teslaanhängarna som skriver hatinlägg och kommer med personliga angrepp.
Citera
2022-02-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Jag tolkar inte Sandys uttalande som något bra. Vissa lösningar på konstruktioner har industrin lärt sig på de över 100 år man byggt bilar. Att komma på nya lösningar på gamla problem leder mest till barnsjukdomar som ju Tesla mycket riktigt är kända för.

Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Jag tror det är din förståelse för vad "disruption" är som är fel.

Hur man öppnar en bildörr är ett känt och löst problem, om man inte klarar det är det inte för att man är disruptiv utan helt enkelt bara oerfaren och dålig.

I allmänhet finns ingen garanti för att nya affärsmodeller kommer att fungera, därav behovet av riskkapital.

Du kan tro vad du vill om min förståelse och du kan tolka Sandy Munro som du vill. Det betyder ej att du har en gnutta rätt.

Jag kan tolka dina inlägg som att du är en tesla bull.

Det jag menar är att 100 års erfarenhet inte nödvändigtvis ger företag som är gamla i gemet en edge, det kan få företag att ej förnya sig tillräckligt, växa fast och ha svårt att byta inriktning när det kommer en disruptiv spelare som byter ut spelplanen.
t.ex. nokia - apple.
eller
"Legacy automakers" - tesla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in