2022-02-13, 11:38
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du inser väl att en väldtäktsförövare har "kört mot rött" och offret har "gått mot grönt"?
Risken våldtäktsoffret gör är att "gå över vägen, även om det är grönt".
Grönt ljus innebär inte att man inte skall se sig för, det trodde jag alla som har körkort (har du det?) visste.
Citera
2022-02-13, 11:38
Medlem
Citat:
Då har du inte förstått vad våldtäkt är. Och då behövde jag göra liknelsen där du blir analt våldtagen av Hubba-Bengt. För att du ska förstå.

Om vi säger såhär: Skulle du hellre vilja ha ett bett i dolmen än att bli analt våldtagen av Hubba-Bengt?

Man behöver inte bli analt våldtagen av en bög för att det ska vara våldtäkt.

Att ens flickvän suger av en när man ligger naken i sängen men ej givit samtycke är också våldtäkt.

Blir du hellre bestulen än knivhuggen? Har du då inte förstått vad stöld är?
Citera
2022-02-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Grönt ljus innebär inte att man inte skall se sig för, det trodde jag alla som har körkort (har du det?) visste.

Ja, man ska se sig för ändå.
Det är en lätt regel att följa.

Mycket svårare att följa regeln "undvika förövare" när man inte vet vilka som är/inte är förövare. Synd att du har svårt att förstå detta...
Citera
2022-02-13, 11:45
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ja, man ska se sig för ändå.
Det är en lätt regel att följa.

Mycket svårare att följa regeln "undvika förövare" när man inte vet vilka som är/inte är förövare. Synd att du har svårt att förstå detta...
Det är väl snarare att undvika risksituationer som jag har skrivit om.
Citera
2022-02-13, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Man behöver inte bli analt våldtagen av en bög för att det ska vara våldtäkt.

Att ens flickvän suger av en när man ligger naken i sängen men ej givit samtycke är också våldtäkt.

Blir du hellre bestulen än knivhuggen? Har du då inte förstått vad stöld är?

Du skriver ju att du inte har något emot om din flickvän suger av dig. Och då är det inte våldtäkt. Därför behövde jag dra in Hubba-Bengt i detta, för att du ska förstå att våldtäkt är för något.

Har du inget emot att bli avsugen av din flickvän, så lär hon märka det och ta detta som ett samtycke = ingen våldtäkt. För har du inget emot det som sker, lär du både stöna, och visa att du vill ha mer.

Vid oaktsam våldtäkt har offret något emot det som händer och förövaren bör märka av detta. Lagen ser till att igen förövare kan spela dumbom. Inte ens Hubba-Bengt kan spela dumbom när han säger "jag trodde att palats ville" när du i själva verket låg blixtstilla och paralyserad av chock när han våldtog dig analt.
Citera
2022-02-13, 11:52
Medlem
Citat:
Du skriver ju att du inte har något emot om din flickvän suger av dig.

Nej, det skriver jag inte.
Citera
2022-02-13, 11:56
Medlem
Citat:

Risksituationer är där förövarna finns. Och ingen kan i förväg veta vilka som är förövare. Att gå till tvättstugan klockan 17 på kvällen kan vara en risksituation om en förövare finns där. Att däcka full på en efterfest är ingen risksituation, om det inte finns någon förövare där.
Citera
2022-02-13, 11:57
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ja vissa mäns beteende att tycka de ska ha rätt köra kuken i människor som inte gett sitt medgivande till detta bara för att de är "nakna", "ligger bredvid" eller cyklar eller går på "fel" ställe, klär sig "fel", sover, är fulla, går på krogen, är snygga, är på en fest, ligger med din kompis...what ever! av alla de "skäl" som nu våldtäktsmän använder i sin skalle och som försvarstal för varför de gjorde som de gjorde.
Gör verkligen att man häpnar.

men, jag antar att du om du hamnar bredvid en man som berättar att han anklagats för våldtäkt, sexbrott vid flera tillfällen, så skulle du bara dunka vederbörande i ryggen och beklaga att han "utsatts" för alla dessa typer av kvinnor som beskrivs ovan?
För jävlar vilka "provocerande" kvinnor.....att de bara vågar existera! och ta plats i samhället....nått sånt eller hur?
Jag tror inte att vi kommer så mycket längre med den här diskussionen. Jag kommer inte att ändra mig, du kommer inte att ändra dig, och framför allt så kommer samhällets normer inte att ändra sig. Om man anser att sexuella övergrepp är ett problem så kommer det du förespråkar inte att åstadkomma något alls, medan det jag förespråkar antagligen hade kunnat minska övergreppen. Du anser att kvinnor inte skall omfattas av kausalitet, jag anser att de bör göra det.

Om en man hade berättat för mig att han hade lagförts för flera våldtäkter så hade jag undrat varför han inte har lärt sig något. Det är möjligt att jag hade haft sympati för honom om han hade råkat ut för galningar som diskuteras i tråden, men frågan hade fortfarande kvarstått. Innebär det att jag skammar honom för att han har utsatts rättsövergrepp? Kanske. Är det fel? Nej.

Jag behandlar både män och kvinnor som människor med ansvar för sitt eget liv, något som verkar vara väldigt provocerande. Som tur är så finns det stora delar av samhället, både män och kvinnor som tänker som jag. Kvinnor är vuxna människor, inte barn eller efterblivna.
Citera
2022-02-13, 11:58
Medlem
Citat:
japp.

Kvinnor ska inte gå ut, inte bära kläder som visar hud, inte gå på fester, inte ta taxi, inte röra sig i parker, inte umgås med främmande män, inte ha relationer överhuvudtaget med män, helst inte vistas i samma lokal med män dvs inte arbeta, utbilda sig eller röra sig i samhället alls, och verkligen inte försöka ha sex med män! absolut inte!
De ska isolera sig totalt, då först antar jag att kvinnor kan anses som befriade från ansvar över vad män gör mot dem?

Nått sånt hade du tänkt dig, eller hur?
Senast redigerad av Merapi 2022-02-13 kl. 12:11.
Citera
2022-02-13, 11:59
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Risksituationer är där förövarna finns. Och ingen kan i förväg veta vilka som är förövare. Att gå till tvättstugan klockan 17 på kvällen kan vara en risksituation om en förövare finns där. Att däcka full på en efterfest är ingen risksituation, om det inte finns någon förövare där.
Jag tror inte att vi kommer längre här. Jag menar, med ditt resonemang så är det lika farligt att gå över en gångbana som det är att gå över en motorväg. Jag menar, det är ju inte säkert att det inte kommer någon dåre i 110 km/h på gångbanan, och det är ju inte säkert att det kommer någon bil just när du går över motorvägen.
Citera
2022-02-13, 12:01
Medlem
Citat:
Jag tror inte att vi kommer så mycket längre med den här diskussionen. Jag kommer inte att ändra mig, du kommer inte att ändra dig, och framför allt så kommer samhällets normer inte att ändra sig. Om man anser att sexuella övergrepp är ett problem så kommer det du förespråkar inte att åstadkomma något alls, medan det jag förespråkar antagligen hade kunnat minska övergreppen. Du anser att kvinnor inte skall omfattas av kausalitet, jag anser att de bör göra det.

Om en man hade berättat för mig att han hade lagförts för flera våldtäkter så hade jag undrat varför han inte har lärt sig något. Det är möjligt att jag hade haft sympati för honom om han hade råkat ut för galningar som diskuteras i tråden, men frågan hade fortfarande kvarstått. Innebär det att jag skammar honom för att han har utsatts rättsövergrepp? Kanske. Är det fel? Nej.

Jag behandlar både män och kvinnor som människor med ansvar för sitt eget liv, något som verkar vara väldigt provocerande. Som tur är så finns det stora delar av samhället, både män och kvinnor som tänker som jag. Kvinnor är vuxna människor, inte barn eller efterblivna.

Samhällets normer HAR ändrats och är på ändring hela tiden, kära du...
Att du inte har upptäckt detta än, utan fortsätter och harva i nått misogynt talibanskt 1800 tal, med "kvinnans skuld!" får ju vara ditt egna lilla problem.

ja precis, du sympatiserar med våldtäktsmän, absolut inte med hens offer.
Citera
2022-02-13, 12:01
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
japp.

Kvinnor ska inte gå ut, inte bära kläder som visar hud, inte gå på fester, inte ta taxi, inte röra sig i parker, inte umgås med främmande män, inte ha relationer överhuvudtaget med män, helst inte vistas i samma lokal med män, och verkligen inte försöka ha sex med män! absolut inte!

Nått sånt hade du tänkt dig, eller hur?
Som sagt, jag tänker mig ingenting. Det är upp till och och en att avgöra vilka risker man är villig att ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in