Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
ja vissa mäns beteende att tycka de ska ha rätt köra kuken i människor som inte gett sitt medgivande till detta bara för att de är "nakna", "ligger bredvid" eller cyklar eller går på "fel" ställe, klär sig "fel", sover, är fulla, går på krogen, är snygga, är på en fest, ligger med din kompis...what ever! av alla de "skäl" som nu våldtäktsmän använder i sin skalle och som försvarstal för varför de gjorde som de gjorde.
Gör verkligen att man häpnar.
men, jag antar att du om du hamnar bredvid en man som berättar att han anklagats för våldtäkt, sexbrott vid flera tillfällen, så skulle du bara dunka vederbörande i ryggen och beklaga att han "utsatts" för alla dessa typer av kvinnor som beskrivs ovan?
För jävlar vilka "provocerande" kvinnor.....att de bara vågar existera! och ta plats i samhället....nått sånt eller hur?
Jag tror inte att vi kommer så mycket längre med den här diskussionen. Jag kommer inte att ändra mig, du kommer inte att ändra dig, och framför allt så kommer samhällets normer inte att ändra sig. Om man anser att sexuella övergrepp är ett problem så kommer det du förespråkar inte att åstadkomma något alls, medan det jag förespråkar antagligen hade kunnat minska övergreppen. Du anser att kvinnor inte skall omfattas av kausalitet, jag anser att de bör göra det.
Om en man hade berättat för mig att han hade lagförts för flera våldtäkter så hade jag undrat varför han inte har lärt sig något. Det är möjligt att jag hade haft sympati för honom om han hade råkat ut för galningar som diskuteras i tråden, men frågan hade fortfarande kvarstått. Innebär det att jag skammar honom för att han har utsatts rättsövergrepp? Kanske. Är det fel? Nej.
Jag behandlar både män och kvinnor som människor med ansvar för sitt eget liv, något som verkar vara väldigt provocerande. Som tur är så finns det stora delar av samhället, både män och kvinnor som tänker som jag. Kvinnor är vuxna människor, inte barn eller efterblivna.