Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-12, 23:47
Medlem
riskybizzys avatar
Trodde aldrig att jag skulle skriva detta men tanken att Lars J kan ha varit med i en Barbrogrupp går väl inte helt att avfärda? Det är inte normalt att obeväpnad följa efter en mördare som nyss skjutit ner en person med en magnum revolver framför ögonen på en. Vad har han egentligen i kassen som polisen pressar honom om i förhören, en Walkie talkie? Varför står han där bakom baracken och trampar?

I TPs bok framkommer uppgifter om att SE och LJ skall vara bekanta med varandra - uppgifter som kommer från polisen har jag för mig. Man antyder även att de skall haft någon form av sexuell handling för sig vilket jag iofs tror är skitsnack. Blir dock nyfiken på hur dessa rykten uppkom.
Senast redigerad av riskybizzy 2022-02-12 kl. 23:50.
Citera
2022-02-13, 00:10
Medlem
p.norths avatar
Ja du, kanske var SE som sköt och sprang bakom baracken och L.J sprang sedan uppför trappan för SE hade mordvapnet. Nää.. Hela alltet är bra mystiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Trodde aldrig att jag skulle skriva detta men tanken att Lars J kan ha varit med i en Barbrogrupp går väl inte helt att avfärda? Det är inte normalt att obeväpnad följa efter en mördare som nyss skjutit ner en person med en magnum revolver framför ögonen på en. Vad har han egentligen i kassen som polisen pressar honom om i förhören, en Walkie talkie? Varför står han där bakom baracken och trampar?

I TPs bok framkommer uppgifter om att SE och LJ skall vara bekanta med varandra - uppgifter som kommer från polisen har jag för mig. Man antyder även att de skall haft någon form av sexuell handling för sig vilket jag iofs tror är skitsnack. Blir dock nyfiken på hur dessa rykten uppkom.
Citera
2022-02-13, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tyvärr står ju inte Ekevis engagemang i paritet med hans journalistiska förmåga. Så mycket tid nedplöjt på detta utan att få fram något av intresse. Vad är poängen med att närma sig en massa vittnen och annat folk utan att ställa en enda fråga de inte redan fått tio gånger? Hans intervjuer är oerhört frustrerande att höra av det skälet. Men om det är så att han med jämna mellanrum super bort den kunskap om fallet han kan tänkas besitta så förklarar väl det saken.
Så är det. Han började hyggligt en gång i tiden på Youtube, även om det i de tidigare Palmemordet-intervjuerna - t.ex. med Borgnäs och Wall (Wall är sympatisk men mest en pratglad trivselgubbe med betydelselös skåpmat på repertoaren) - märktes att han var mycket av journalistisk valp, en nyfiken amatörjournalist eller wannabe-journalist, han var (och är en del fortfarande) farligt nära en charlatan-journalist till sättet. Exakt, om man vill snacka med gamla Palmemordetvittnen, lyckas får tid med någon (i Ekevis fall Jeppsson) är det av stor betydelse att intervjun eller samtalet sker med nya frågor och följdfrågor. Problemet Ekevi har är att han - även då han är nykter (inte som med Olden dvs.) - är rörig, oredig, inte inger någon som helst respekt eller dylik tyngd när han pratar med folk. Han har alltså snackat om en uppföljning, en ny intervju med Borgnäs. Det känns inte kompatibelt eller realistiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tack för en detaljerad redogörelse. Ja, jag stängde av under en av de senaste sändningarna, tyvärr.

Så jag missade helt det du skildrar. Kände väl vart det barkade ...

Det är inte "Svidde Bärs" som man vill se. Det är den modige och (helst) påläste intervjuaren OE.

Visst kan det "mer avslappnade" vara kul, fast då möjligen för en "Only Fans" eller nåt.

Gillar heller inte att OE så pass okritiskt ger "Matte" så mycket svängrum, han som hackade på ambulansföraren, även om arbetet med att förstärka ljudet är intressant i sig. "Mattes" slutsatser håller inte särskilt väl vid en jämförelse med vad vittnen som fanns på platsen har att säga.

Tycker att OE borde stå upp bättre för de som han tidigare intervjuat, som LJ och ambulansföraren.

Hur som helst tror jag det är svårt att hitta en person med detta engagemang och mod, som OE besitter. Så jag hoppas innerligt att han hittar en god form igen och kan leverera intervjuer i klass med den med ambulansföraren, LJ och några andra. Det är mänskligt att vackla till och fela.

Han är ung och har gott om tid att hitta rätt väg. Däremot inte bra om potentiella intervjuobjekt skräms bort.
Han har satsat mycket på Palmemordet på Youtube, tyvärr tycks han inte klara av att avhålla sig från andra ämnen (t.ex. Estonia - även om Estonia skulle kunna funka då det inte ligger alltför långt borta, men då måste han kunna leverera också - sedan klipp om Peter Wahlbeck och nyligen något om den politiserat massmediala situationen i Sverige, ett klipp jag tror Ekevi tog bort häromveckan).
Otto bör nog satsa helt och hållet på Palmemordsintervjuer med "ambulansföraren", "LJ" och liknande.
Risken finns, ganska så klart, att han skrämt bort tänkbara intervjuer, intervjuobjekt.
Frågan är vad han, om han, kan leverera nu den närmaste tiden i åtanke av årsdagen (36-årsdagen) om snart två veckor. Han har sagt för ett tag sen att han har intervjuer på gång och sedan att han ska befinna sig på plats vid Palme-mordplatsen för att göra dylikt program i samband med 28 februari...
Senast redigerad av Schadler 2022-02-13 kl. 04:29.
Citera
2022-02-13, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballografen66
TACK för det inlägget!!! Hans försvarstal i videon innehöll en hel del lögner. Han tog inte upp kritiken som riktade sig mot honom kring hur han SJÄLV faktiskt sa både för och efternamn på vittnet Lars. Samt hur Otto diskutera eventuell diagnos och förlöjliga vittnets röst. Han snacka bara om hur folk klagat kring att han söp. Vilket är illa nog. Totalhaveri. Försvarstalet blev rejält pinsamt när man sett fyllefilmen då det är klart att Otto ljuger. Inget vittne till mordet kommer vilja intervjuas av honom när de riskerar att hängas ut i en fyllevideo tillsammans med en gammal bekant.
Dr Jekyll och mr Hyde (eller omvänt) nästan rörande Otto Ekevi. Han försöker sig nu på ett spår han kört i omgångar på sitt Youtubekonto: sno andras produktioner rörande ämnen kring mordet på Olof Palme. Senast alltså med programmet i helgen angående förhöret med Stig Engström - ett tillgrepp, ett rofferi, om han nu inte fått tillstånd av Avsnitt att lägga ut det. Man kan misstänka att han helt sonika bara knyckt detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Haha tror du jämför fel. OE killgissar ju precis som H*dberg, såg du ens fyllesamtalen?

medans M*tte ändå granskar verkligt material.
Jag tycker nog också att Matte är något annat än science fiction-Palmemordet-författaren Claes Hedberg. Märkvärdigt hur många som gått bort sig rörande Claes Hedberg och Palmemordet - i stället för att se det han skrivit för vad det är, Palme-sci-fi, fantasilitteratur, så ska människor snacka om honom som om det han kommit med vore seriöst menat i nån mening.
Matte kan man dock behöva ha dylik brasklapp rörande, nånting säger mig att det snart kommer komma vissa käppar i hans hjul på Youtube. Lär finnas en gräns för hur mycket han kan prata om och eventuellt komma med ny info om LAC-banden. Oavsett om han får ut nytt material apropå det senaste han pratar i och med att han vill ha pengar för att få ut LAC-materialet och stålar till en advokat kopplat till det.
Citat:
Ursprungligen postat av RyanCrocker
Hur trovärdiga är uppgifterna från källa Mats? Är det flera som hört och kunnat verifiera buggningarna?
Du menar Matte, eller? (Du skriver "Mats", något Youtubekontot Matte aldrig kallat sig.)
Trovärdigheten är, skulle jag säga, kanske underskattad. Han som rattar Matte-kontot på Youtube drar i förekommande fall i trådar som (kanhända) ingen gjort. Ska bli intressant att följa om han får ut hela det LAC-material han blivit informerad om av polisen ska finnas. Intressant just att få reda på vad det är för något på banden, de 13 samtalen han fått uppgift om. Efter det? Vad ska Matte göra på Youtube då?...
Citera
2022-02-13, 08:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schadler
Dr Jekyll och mr Hyde (eller omvänt) nästan rörande Otto Ekevi. Han försöker sig nu på ett spår han kört i omgångar på sitt Youtubekonto: sno andras produktioner rörande ämnen kring mordet på Olof Palme. Senast alltså med programmet i helgen angående förhöret med Stig Engström - ett tillgrepp, ett rofferi, om han nu inte fått tillstånd av Avsnitt att lägga ut det. Man kan misstänka att han helt sonika bara knyckt detta.Jag tycker nog också att Matte är något annat än science fiction-Palmemordet-författaren Claes Hedberg. Märkvärdigt hur många som gått bort sig rörande Claes Hedberg och Palmemordet - i stället för att se det han skrivit för vad det är, Palme-sci-fi, fantasilitteratur, så ska människor snacka om honom som om det han kommit med vore seriöst menat i nån mening.
Matte kan man dock behöva ha dylik brasklapp rörande, nånting säger mig att det snart kommer komma vissa käppar i hans hjul på Youtube. Lär finnas en gräns för hur mycket han kan prata om och eventuellt komma med ny info om LAC-banden. Oavsett om han får ut nytt material apropå det senaste han pratar i och med att han vill ha pengar för att få ut LAC-materialet och stålar till en advokat kopplat till det.Du menar Matte, eller? (Du skriver "Mats", något Youtubekontot Matte aldrig kallat sig.)
Trovärdigheten är, skulle jag säga, kanske underskattad. Han som rattar Matte-kontot på Youtube drar i förekommande fall i trådar som (kanhända) ingen gjort. Ska bli intressant att följa om han får ut hela det LAC-material han blivit informerad om av polisen ska finnas. Intressant just att få reda på vad det är för något på banden, de 13 samtalen han fått uppgift om. Efter det? Vad ska Matte göra på Youtube då?...

Matte har ingen trovärdighet över huvud taget. Hans analyser har ingen, eller sällan någon, grund i vittnesmålen. Däremot får han gärna fortsätta med sitt ljudarbete, fast då helst utan kommentarer. Eller låta någon kommentera som är inläst på fallet.

Vad gäller OE:

Uppfattar det som att Avsnitt kontaktade honom angående förhöret med SE, om att lägga upp ljudfilen. Såg ett inlägg från dem under en av hans videos, angående detta, som sedan togs bort.

OE har på sin YouTube-sida skapat ett trevligt forum för diskussion. Ser inget fel i att han plockar eller "snor" ämnen och slutsatser som eventuellt diskuteras på andra håll, och tar upp det i sina videos.

OE är kanske än så länge inget för en expertpublik. Han skulle kunna vara lite mer påläst och ställa fler relevanta frågor. Vara mer kritisk. Men men, han är relativt ung och kan säkert bli bättre med tiden.

Redan nu tycker jag intervjuerna med ambulansföraren och LJ var givande. Har bara sett en bråkdel av hans produktion. Finns säkert fler guldkorn. Alla gamla uvar som rapporterat kring fallet är väl färdiga för pension nu. Men här har vi en som kan föra fanan vidare.
Citera
2022-02-13, 12:42
Avslutad
Del 6 https://sverigesradio.se/avsnitt/palmeutredningen-inifran-del-6-operation-alfa-vinna-eller-forsvinna
Citera
2022-02-13, 13:51
Medlem
Har det dykt upp någon mera information om operationen ”Cosi fan tutte”,?

Kan operationen påverkat arbetet på ledningscentralen på mordkvällen, arbetet på ledningscentralen verkar ju inte ha fungerat särskilt bra?
Citera
2022-02-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Del 6 https://sverigesradio.se/avsnitt/palmeutredningen-inifran-del-6-operation-alfa-vinna-eller-forsvinna

Citat Mårten Palme " Till media sa Hans Holmer att han var 95 procent säker på att PKK stod bakom mordet på Olof Palme.
Till oss sa han att han var 100 procent säker"
Citera
2022-02-13, 14:45
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Citat Mårten Palme " Till media sa Hans Holmer att han var 95 procent säker på att PKK stod bakom mordet på Olof Palme.
Till oss sa han att han var 100 procent säker"
Lite om Iran Irak konflikten som Olof Palme var medlare i.
Förklarar till viss del PKK's roll.

https://www.washingtonpost.com/archive/opinions/1986/12/14/yaacov-nimrodi-a-tale-of-arms-and-the-man/bd0ebc20-660f-4e9a-8f5e-4495eb1a4534/
Citera
2022-02-13, 16:44
Medlem
RyanCrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schadler
Du menar Matte, eller? (Du skriver "Mats", något Youtubekontot Matte aldrig kallat sig.)
Källa Mats

https://kvartal.se/artiklar/del-1-pkk-sparet/?fbclid=IwAR2pPAI8mx0e8PWVhGxqZG8sjttLBAko60G7IPms auDxBpdREe9ixN-a3hM#
Citera
2022-02-13, 16:48
Medlem
RyanCrockers avatar
Vilket straff fick Halis Ikincisoy efter att ha skjutit mot polisen i GS?

https://sverigesradio.se/avsnitt/palmeutredningen-inifran-del-6-operation-alfa-vinna-eller-forsvinna
Citera
2022-02-13, 17:36
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Ja du, kanske var SE som sköt och sprang bakom baracken och L.J sprang sedan uppför trappan för SE hade mordvapnet. Nää.. Hela alltet är bra mystiskt.

Haha, nja knappast. Stämmer ju inte med YN vittnesmål. Ja, ju mer man fördjupar sig i denna soppa desto knäppare blir det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in