2022-02-12, 21:54
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986

Men alla som blivit av med jobbet på grund av uthängningarna borde kunna begära ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Det ansvaret bör däremot, utifrån juridisk korrekthet, hamna på arbetsgivarna. I vissa fall har det funnits solklara juridiskt välgrundade skäl att avsluta anställningen, i andra fall där arbetsgivaren/företaget inte involverats i sexchatt/raggande är frågan hur de gått tillväga, de kanske köpte ut vederbörande, det är inga stora pengar för en vanlig anställd.

Citat:
Jag tror att detta nöje blir kort. Men det verkar ju finnas en hel del. Kanske kan starta ett parti och legalisera det hela?

Jag hoppas det håller och att det skapar en politisk opinion som skapar ett mer amerikanskt förhållningssätt till pedofiler och hebefiler. Vi behöver acceptera att avvikelsen inte är botbar och att åtgärderna vilar på det faktumet. Precis som med utåtagerande våldsmän.
Citera
2022-02-12, 22:06
Medlem
BeachBobs avatar
Pedofili är inget man botar. Dom hamnar på Skogome anstalten och där umgås dom med likasinnade och utbyter erfarenheter. Dumpen gör så att problemet kommer upp till ytan och sätter strålkastare på problematiken. Det gör i sin tur att vi förhoppningsvis får ett starkare regelverk och mer verktyg mot pedofiler.
Citera
2022-02-12, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Nä, men det kommer väl så småningom en anmälan eller två. Om aftonbladet får betala över 100tkr i skadestånd för att dom påstår att Persbrant varit på behandlingshem så ligger Dumpen brunt till juridiskt. Jag är lite oklar på vilka lagar det rör sig om däremot.

Men alla som blivit av med jobbet på grund av uthängningarna borde kunna begära ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Jag tror att detta nöje blir kort. Men det verkar ju finnas en hel del. Kanske kan starta ett parti och legalisera det hela?
Nej inte när personerna avskedats och gått med på detta själva.
Däremot t.ex. chauffören senast som hade eget åkeri kan troligen hävda och påvisa att hans förlust är saras fel. Då blir det dyrt.
Om man kan påföra hela bl.a. åkarens förlust och eventuell konkurs på Sara så reser hon sig aldrig någonsin igen. Då kommer inte ens skuldsanering på tal.
Citera
2022-02-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Ja, och Dumpen är att betrakta som media eftersom de arbetar med utgivningsbevis, vilket innebär att de arbetar utifrån rådande lag, grundlag till och med. Om Dumpen strider mot lagen så behöver det prövas rättsligt men fram till dess är det inte uppenbart att de bryter mot lagen eller att demokratin på något sätt skulle vara hotad.

Jag förstår det finns juridiska aspekter att förhålla sig till - och när det gäller juridik så ska jag inte uttala mig. Du har alldeles säkert rätt när du pratar om utgivningsbevis, grundlag osv. Tror dessutom det finns en tråd här som avhandlar just den juridiska biten.

Jag tror heller inte att dumpen - i all sin enkelhet hotar demokratin egentligen.
Men - det går inte att komma ifrån att P och S tagit på sig rollen att agera domare i de fallen som läggs ut på dumpen. Därav problematiseringen utifrån rättssamhället.
Som jag skrivit tidigare, P och S är säkert 100% pålitliga - och skulle aldrig hänga ut ngn felaktigt...eller? Jag är också 100% pålitlig - innebär det också att jag får agera folkdomstol!?
Sen - ser man till vilket samhälle som är önskvärt, så tror jag att den här typen av agerande inte är till gagn för oss alla. Pöbelmentalitet förflyttar gränser på ett sätt som kan bli farligt i ett samhälle.
Citera
2022-02-12, 22:22
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto--75
Som jag skrivit tidigare, P och S är säkert 100% pålitliga - och skulle aldrig hänga ut ngn felaktigt...eller? Jag är också 100% pålitlig - innebär det också att jag får agera folkdomstol!?
Sen - ser man till vilket samhälle som är önskvärt, så tror jag att den här typen av agerande inte är till gagn för oss alla. Pöbelmentalitet förflyttar gränser på ett sätt som kan bli farligt i ett samhälle.

Pålitlighet handlar i hög grad om varumärke, det är upp till var och en att bygga upp det och bevisa att man kan leverera pålitlighet, det gäller dig och det gäller alla andra som "säljer" något. När det gäller Dumpen så gissar jag att de har ett nätverk med de kontakter som behövs för att driva det här maskineriet men som jag skrivit några gånger innan, jag är för juridiska prövningar, just för att säkerställa att lagen följs.

När det gäller det fetstilta så har du så klart rätt_men_när rättssystemet reformerades under 60-talet och formades efter ideologi istället för beprövad vetenskap, så är det inte konstigt att vi idag har straff som inte ens i närheten speglar samhällsmedborgarnas rättsmedvetande. När inte straffsystemet fungerar så kommer folk drivas till vansinne, vissa kommer ta lagen i egna händer. Jag tycker Dumpen-initiativet är en mycket städad form för att blotta ett stort missnöje och ett stort problem. Det passar dessutom bra i en tid när straffrätten från flera adekvata håll anses behöva en total reformering, vilket jag personligen håller med om. Dumpen lyfter fram problemet och får igång diskussionerna, fenomenet kommer stressa våra politiker vars reaktionssträcka ligger på ungefär 30-40 år.
Citera
2022-02-12, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StortOllon
Däremot t.ex. chauffören senast som hade eget åkeri kan troligen hävda och påvisa att hans förlust är saras fel. Då blir det dyrt.
Om man kan påföra hela bl.a. åkarens förlust och eventuell konkurs på Sara så reser hon sig aldrig någonsin igen. Då kommer inte ens skuldsanering på tal.

Grundlagsskyddad granskande fri media är en grundbult i svensk demokrati. Vore media skadeståndsansvariga för företags förluster skulle de aldrig kritiskt kunna granska företag.

Grundlagsskyddade medier har hängt ut nät-rasister, vilket lett till ekonomisk skada för de uthängda. I tryckfrihetsmål har juryn ej ansett att de högt ställda kraven för att det ska vara förtal varit uppfyllda.
Citera
2022-02-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto--75
Jag förstår det finns juridiska aspekter att förhålla sig till - och när det gäller juridik så ska jag inte uttala mig. Du har alldeles säkert rätt när du pratar om utgivningsbevis, grundlag osv. Tror dessutom det finns en tråd här som avhandlar just den juridiska biten.

Jag tror heller inte att dumpen - i all sin enkelhet hotar demokratin egentligen.
Men - det går inte att komma ifrån att P och S tagit på sig rollen att agera domare i de fallen som läggs ut på dumpen. Därav problematiseringen utifrån rättssamhället.

Grundlagsskyddad journalistik är motsatsen till pöbelmentalitet. Det är en grundbult i svensk demokrati.

Att medier måste invänta domstolsbeslut inför varje publicering hör hemma i diktaturer.
Citera
2022-02-12, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Grundlagsskyddad journalistik är motsatsen till pöbelmentalitet. Det är en grundbult i svensk demokrati.

Att medier måste invänta domstolsbeslut inför varje publicering hör hemma i diktaturer.
Det handlar varken om granskning eller om åkeriet utan om förtal av en privatperson.
Citera
2022-02-12, 22:34
Medlem
Citat:
Det handlar varken om granskning eller om åkeriet utan och en privatperson.

Det är tillåtet för media att skriva om privatpersoner.
Citera
2022-02-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Pålitlighet handlar i hög grad om varumärke, det är upp till var och en att bygga upp det och bevisa att man kan leverera pålitlighet, det gäller dig och det gäller alla andra som "säljer" något. När det gäller Dumpen så gissar jag att de har ett nätverk med de kontakter som behövs för att driva det här maskineriet men som jag skrivit några gånger innan, jag är för juridiska prövningar, just för att säkerställa att lagen följs.

När det gäller det fetstilta så har du så klart rätt_men_när rättssystemet reformerades under 60-talet och formades efter ideologi istället för beprövad vetenskap, så är det inte konstigt att vi idag har straff som inte ens i närheten speglar samhällsmedborgarnas rättsmedvetande. När inte straffsystemet fungerar så kommer folk drivas till vansinne, vissa kommer ta lagen i egna händer. Jag tycker Dumpen-initiativet är en mycket städad form för att blotta ett stort missnöje och ett stort problem. Det passar dessutom bra i en tid när straffrätten från flera adekvata håll anses behöva en total reformering, vilket jag personligen håller med om. Dumpen lyfter fram problemet och får igång diskussionerna, fenomenet kommer stressa våra politiker vars reaktionssträcka ligger på ungefär 30-40 år.

Kapten klänning hade också ett starkt varumärke - men trots det så...ja.
(Nu menar jag alltså inte att P och S själva är förklädda övergreppspersoner).

Men, det finns ju andra sätt att påverka våra politiker, och här har vi nog ett problem. Vi, oss - du och jag, samhället. Det är ju vi som bestämmer hur straffen ska spegla synen på brottet. Opionsbildning borde inte behöva ske genom dumpen.
Citera
2022-02-12, 22:37
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Har du något personligt agg mot Sara? Eller förstår du inte hur viktigt och framåtskridande arbete dom gör.
Citera
2022-02-12, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Det är tillåtet för media att skriva om privatpersoner.
Det är aldrig tillåtet när konsekvenserna blir förtal. Vi säger så tillsvidare.
BeachBob Hon ska inte spänna sig.
Fast samtidigt måste jag säga att jag föraktar och avskyr män som försöker hålla sina sociala ytor välputsade. Pedofili skiter jag i men polerade fasader gör mig förbannad.
Senast redigerad av StortOllon 2022-02-12 kl. 23:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in