2022-02-12, 18:48
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Lite? Jag skulle säga mkt. Det är ju USA som börjat med att dra hem personal

Då är vi alltså eniga om att informationen om ett anfall på onsdag skall betraktas som ren och skär propaganda då.
2022-02-12, 18:48
Medlem
Och så var Macron-Putin telekonf avslutad.

Här från Kremlin.

Vladimir Putin and Emmanuel Macron also discussed the situation concerning provocative speculations regarding the allegedly planned Russian “invasion” of Ukraine, which is accompanied by massive supplies of modern weaponry to Ukraine, thus creating conditions for possible aggressive actions by the Ukrainian military in Donbass.

http://en.kremlin.ru/events/president/news/67759

Ska kolla om Elysee har nåt från Macron.

Här den franska motsvarigheten. Tarvar google translate.

https://twitter.com/morcos_pierre/status/1492529745656954884
Senast redigerad av Ikea-Kamprad 2022-02-12 kl. 18:52.
2022-02-12, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ok, jag försöker förklara så att du förstår. USA har tradition att ofta alliera sig med olika grupper, även sådana som de inte gillar, bara för att skapa oreda för någon annan konkurrent som de ogillar ännu mer. Då är beväpnade nazis ett ypperligt verktyg för Biden. Min analys av USAs agerande i Ukraina är att om Ukraina inte gör som USA säger då ser de till att det blir oreda där. Ukraina är ett helamerikanskt projekt och de kommer inte att släppa Ukraina.
Din "analys"?

Så, vad är det Biden "säger åt" Ukraina, som de kanske inte gör? Och, var är beläggen? Och vad ska nazisterna göra? "Skapa oreda"? I Ukraina? Och det vinner Biden på, hur?

Nä, som sagt. Jag lovar ju att inte spela några spel, så jag ska försöka hålla det och inte ställa "motfrågor" till något som är så hopplöst debilt och dunkelt tänkt av en lågutbildad, lågintelligent, lågbegåvad, omoraliskt liten diktaturrunkare. Så jag säger bara: allt du säger är bara fantasier, de är "argument" du hittar på i syfte att stöda en idé, i stället för att låta verkligheten och data forma idén. Du far alltså med ett pseudovetenskapligt angreppssätt till objektiv verklighet, och med sådana personer kan man inte resonera. Du har nämligen inte antagit din position genom analys, så ingen analys i världen kan ta dig ur den. Du har anammat din position, eftersom du gillar den. Ett intellektuellt svart hål, med andra ord.

Sanningen, den objektiva verkligheten, är förstås att Ryssland har ansamlat en stor militär apparat som är komplett för att gå in i Ukraina. Allting är där, inklusive tross och logistik, sjukvård och påfyllning, militärpolis och allt annat i kvalité och kvantitet som inte behövs på övningar. Detta är ett verkligt militärt hot, som nu används som politiskt påtryckningsmedel. Biden har ingenting att sätta emot på plats i Ukraina, oavsett fantasifulla horder av "beväpnade nazister". Om Putin ämnar använda det samlat ihop återstår att se, men det finns inget annat på horisonten än krig med Ryssland eller fortsatt press från Ryssland för Ukrainas del. Om du vill hävda något annat så ljuger du. Medvetet. Det du påstår kan inte bortförklaras som "åsikter" eller "analys" eller "annat synsätt". Det är inte så att vi sitter och diskuterar olika tänkbara scenarier. Nej, du försöker sabotera debatten genom att ljuga. Genom att säga saker som är objektivt felaktiga, irrelevanta eller off topic. Varför du ljuger så ohämmat kanske du inte förstår själv. Jag har mina idéer om detta, men det är inte ämnet för tråden då det rör psykologi och kognition. Jag, till skillnad från dig, försöker begagna mig av metoder som gör att jag kan sortera ut dåliga data och att jag kan korrigera och utmana min egna uppfattning. Jag ändrar den i ljuset av nya belägg och investerar inte dogmatiskt i en specifik hållning. Jag anammar ett vetenskapligt angreppssätt och därför är denna debatt asymmetrisk. Dvs du kan rapa upp horder av lögner, där varje lögn kan ta en eftermiddag för att motbevisa, medans jag måste hålla mig till verifierbar sanning. Jag argumenterar därför i ständig uppförsbacke när det kommer till troll som dig. Jag kommer därför inte att spendera tid på sådant, eftersom jag vet att bevisbördan är din. Så nu, antingen visar du upp ovedersägliga bevis, tillsammans med en riktig analys och goda, ärliga argument. Eller så bör du hålla käften.
2022-02-12, 18:55
Medlem
Och från Reuters.

Putin said nothing on Macron call to indicate Ukraine invasion: French official

https://www.reuters.com/world/europe/putin-has-said-nothing-suggest-hes-preparing-invasion-french-presidency-official-2022-02-12/?taid=6207f3506194ae00018321e1&utm_campaign=trueAn them:+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_s ource=twitter
2022-02-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Då är vi alltså eniga om att informationen om ett anfall på onsdag skall betraktas som ren och skär propaganda då.

Kommer onsdagen o inget har hänt ja
Kommer onsdagen o det smäller vad kallar vi det då?
2022-02-12, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och från Reuters.

Putin said nothing on Macron call to indicate Ukraine invasion: French official

https://www.reuters.com/world/europe/putin-has-said-nothing-suggest-hes-preparing-invasion-french-presidency-official-2022-02-12/?taid=6207f3506194ae00018321e1&utm_campaign=trueAn them:+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_s ource=twitter
Ah, Putin sa inte till Macron att han kommer invadera Ukraina! Alltså kan det inte bli så. För så brukar man ju göra, precis som Eisenhower ringde Hitler innan dagen D, och Hitler ringde Stalin innan Barbarossa.

Prata kan de, alla världens ledare. Skit, är det mesta de kan prata. Därför ska man titta på deras handlingar. Putin har bevisligen förberett en riktig invasion, han har allt han behöver. Det är handlingen som avgör hur andra ska handla. Om Putin kommer invadera eller ej, är omöjligt att svara på, men det är också omöjligt att förneka att han hittills har handlat precis som om han kommer att invadera.

Sluta ljug "by omission".
2022-02-12, 19:01
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nu kommer det ju fram att på Onsdag så kommer det smälla.
Det enda man kan säga om prognoser är att de aldrig slår in. Just onsdag kommer ryssarna garanterat inte invadera, jag är säker på att de inte kommer invadera ö h t. Det har blivit alldeles för uppförstorat nu, hela världen har ögonen på detta och alla har mobiliserat. Ukraina är på tårna och USA har skickat soldater. Bara en idiot skulle invadera nu, och säga vad man vill om Putin: dum är han inte.
Senast redigerad av Tammer 2022-02-12 kl. 19:36.
2022-02-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Seer
Det som talar emot en invasion är väl att Ukraina har fått en så jävla lång förvarning.
Hur kan man vara så dum att man ger sin fiende en massa tid på sig att förbereda sig och få en massa defensiva vapen från väst under tiden?
Överraskningsmomentet i ett anfall är väldigt viktigt, och här har man gjort precis tvärtom, förvarnat så in i helvete långt i förväg.
Det är liksom inte så som man bedriver krig. Det bryter mot den mest grundläggande taktiken i krigföring.

Om Ryssland trots allt invaderar så kommer kostnaden bli extremt mycket högre än om de hade anfallit direkt iställe, helt i onödan. För de har från början varit medvetna om att kraven som de har ställt inte kommer att accepteras.
Ja det tar tid att flytta fram militära styrkor men inte så här lång tid. De skulle ha kunnat anfalla med några dagars förvarning.
Helst ska ju offret inte se det komma alls, så som Krim-operationen utfördes.

Ja, det är konstigt. Det kanske stämmer att han helt tappat verklighetsförankringen och trodde NATO, Sverige och Finland skulle skita ner sig och att dessutom att NATO skulle splittras helt eller delvis.

Nu sitter han i skiten och Sverige är närmare NATO än vi varit sen Palme skötte neutraliteten.

Dessutom får Ukraina mer vapen från NATO varje dag. Risken för Ryssland är väl är att upprustningen kommer att fortsätta.
2022-02-12, 19:20
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Seer
Det som talar emot en invasion är väl att Ukraina har fått en så jävla lång förvarning.
Hur kan man vara så dum att man ger sin fiende en massa tid på sig att förbereda sig och få en massa defensiva vapen från väst under tiden?
Överraskningsmomentet i ett anfall är väldigt viktigt, och här har man gjort precis tvärtom, förvarnat så in i helvete långt i förväg.
Det är liksom inte så som man bedriver krig. Det bryter mot den mest grundläggande taktiken i krigföring.

Om Ryssland trots allt invaderar så kommer kostnaden bli extremt mycket högre än om de hade anfallit direkt iställe, helt i onödan. För de har från början varit medvetna om att kraven som de har ställt inte kommer att accepteras.
Ja det tar tid att flytta fram militära styrkor men inte så här lång tid. De skulle ha kunnat anfalla med några dagars förvarning.
Helst ska ju offret inte se det komma alls, så som Krim-operationen utfördes.

Min spaning:

• Putin, Lavrov, Naryshkin, Patrusjev och de andra, trodde att väst skulle vika ner sig långt tidigare.

• Alternativt trodde de att Zelensky skulle vika ner sig.

• Så här långt har de haft gruvligt fel.

- Ukraina är nu Rysslands permanenta fiende. Landet kommer, när det här är över, att definitivt stänga dörren till Moskva och orientera sig mot väst. Även om man inte kan bli NATO-medlem, så ser man sannolikt ett EU-medlemskap framför sig inom de kommande 10 åren.
- NATO har samlat ihop sig.
- USA:s utrikesadministration har gjort nästan allt rätt sedan konflikten eskalerade.
- Finland hintar om NATO-medlemskap.
- I Sverige diskuterar vi för första gången NATO-medlemskap.
- Turkiet har vänt sig emot Ryssland och förser Ukraina med Bayaktar-drönare. Det här videoklippet måste skära i Putins bräckliga ego: YouTube
• En invasion kommer att få Rysslands ekonomi att, om inte implodera, så åtminstone skära ihop.
• Europa och världen vet nu vem Putin är.
- Jag är övertygad om att Putin vill framstå som en strongman. Men han vill nödvändigtvis inte ha krig.
- Däremot vill han gärna skörda frukterna från sina hot om krig. Där har hans planer gått fel. Utpressningen har inte lyckats.
- Att Europa, USA och NATO håller ihop, är sannolikt en rejäl överraskning för honom.
• Det som nu återstår, är att antingen hitta ett skäl att gå i krig, som är någorlunda ”rationellt”.
• Eller att få sådana utfästelser från väst, att han kan backa utan att förlora ansiktet.

Annars är jag enig med dig.
Överraskning och maskirovka ingår som centrala komponenter i den ryska doktrinen. Men de är inte tillämpliga här.
Många tror att Putin är något slags strategiskt geni. Jag tror att han improviserar just nu, vilket gör situationen extremt farlig.
2022-02-12, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det enda man kan säga om prognoser är att de aldrig slår in. Just onsdag kommer ryssarna garanterat inte invadera, jag är säker på att de inte kommer invadera ö h t. Det har blivit alldeles för uppförstorat nu, hela välden har ögonen på detta och alla har mobiliserat. Ukraina är på tårna och USA har skickat soldater. Bara en idiot skulle invadera nu, och säga vad man vill om Putin: dum är han inte.

Det förstår nog dom flesta
2022-02-12, 19:36
Medlem
Titta på detta klippet från en amerikansk professor som förklarar Ryssland- Ukraina krisen.
Klippet är från 2015, men det han sa då händer nu. Väldigt intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4&t=29s
2022-02-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Titta på detta klippet från en amerikansk professor som förklarar Ryssland- Ukraina krisen.
Klippet är från 2015, men det han sa då händer nu. Väldigt intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4&t=29s
Tack för tipset! Jag har sett att den där föreläsningen finns, har funnits i mitt "flöde" på YT s.a.s. under rätt lång tid, men har inte haft tid att se den än. Ska göra nu. Återkommer med kommentarer sedan. Jag har en förutfattad mening och den är att jag kommer hålla med rätt mycket.

Återkommer!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in