2022-02-11, 11:33
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Lyssna även på senaste med Tom Nash. Intressant med olika perspektiv.
https://youtu.be/7LKMJV3-dwY

Mm har redan lyssnat på den men är ett bra tips för övriga.

Detta är även en av anledningarna till att MeetKevin sålde allt sitt typ. Tom Nash har som sagt pratat om detta i någon månad men han hade ju trott på något lägre än 7,5%.

Detta är en av anledningarna till att jag själv inte köpt dippen sedan årskiftet. Innan köpte jag varje månad men nu inväntar jag bara för att se vad som händer och eventuella tillfälliga uppgångar väljer jag att stå utanför. Resonemanget för mig är writing on the wall är väldigt tydligt och inflationen kommer stiga högre och det kommer påverka börsen hårt. Vissa bolag kommer stå emot och inte vara några större problem mer än smärre korrektion. Men marknaden totalt sett troligen dippar mer än vad vi såg i början av året.
Citera
2022-02-11, 11:43
Avstängd
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Instämmer! Börsen kommer vara väldigt volatil i flera månader framåt. Ingen idé att försöka timea. Det kan gå åt vilket håll som helst beroende på hur mycket federal reserve höjer räntorna med och hur ofta. Om inflationen fortsätter gå upp så måste fed vara mer aggressiva i räntehöjningarna. Får dom inte kontroll på inflationen så blir det rejäla höjningar och risken för en lågkonjunktur ökar markant. Hoppas inte det går så långt

Risken finns att en räntehöjning för att råda bot på en sådan inflation som vi ser skulle vara rena dråpslaget mot marknaden i detta läget där flera brancher just får en chans att återhämta sig efter restriktioner, energibrist och konflikten mellan Ukraina/Ryssland som trappas upp. Så jag tror att FED's agerande i Mars kommer bli symbolisk. Så marknaden kommer partaja vidare tills det helt enkelt bara imploderar.

Just nu ser vi rädsla igen i marknaden. VIX uppe och nosar på 25 igen. Kan hålla i sig ett par dagar, Tesla får chansen att testa 850 och stänga gapet där, kanske dippa något lägre. Sen tror jag det blir en ordentlig återhämtning. Bara en gissning.
Citera
2022-02-11, 13:44
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Risken finns att en räntehöjning för att råda bot på en sådan inflation som vi ser skulle vara rena dråpslaget mot marknaden i detta läget där flera brancher just får en chans att återhämta sig efter restriktioner, energibrist och konflikten mellan Ukraina/Ryssland som trappas upp. Så jag tror att FED's agerande i Mars kommer bli symbolisk. Så marknaden kommer partaja vidare tills det helt enkelt bara imploderar.

Just nu ser vi rädsla igen i marknaden. VIX uppe och nosar på 25 igen. Kan hålla i sig ett par dagar, Tesla får chansen att testa 850 och stänga gapet där, kanske dippa något lägre. Sen tror jag det blir en ordentlig återhämtning. Bara en gissning.
Ja det finns många teorier ute nu. Jag hoppas din teori stämmer
Jag tror dock att feds största fokus är att få kontroll på inflationen. Visst riskerar vi en lågkonjunktur om räntorna höjs för mycket, men det är fortfarande bättre än en ekonomisk kollaps likt 2008. Vissa tror att inflationen kommer gå ner så fort pandemin är över och produktionskedjan kommer ikapp. Vi får hoppas på det
Min strategi är iaf att bara hålla mina aktier och rida ut stormen. Det räcker med en bra inflationsrapport och marknaden flyger upp. Då vill man inte sitta vid sidlinjen
Citera
2022-02-11, 20:48
Medlem
Citat:

Ukraina lär bli minst lika viktigt som FED nu för long durations. Med tanke på hur jävla spänt det är där just nu. Kommande vecka kommer bli spännande . Jag har ingen position men hoppas du tjänar pengar 👍
Citera
2022-02-11, 21:21
Avstängd
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ukraina lär bli minst lika viktigt som FED nu för long durations. Med tanke på hur jävla spänt det är där just nu. Kommande vecka kommer bli spännande . Jag har ingen position men hoppas du tjänar pengar 👍

Ja tänk vad passande denna nyheten kom.
Sen när det lugnar ner sig och konflikten styrs av (temporärt i alla fall) så kanske det blir en läglig trigger för rekyl, och/eller att FED's räntehöjning blir försiktigare än väntat. Jag är fortfarande inne på att vi får nya ATH i år, men vi får se. Väntade mig en stor skrämseldipp åtminstone.
Citera
2022-02-12, 15:26
Medlem
raskenss avatar
Orgnisationen byter namnför att inte bli förväxlad med Teslas produkt:

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/vill-inte-kopplas-samman-med-tesla/

Misstänker att det blir pyspunka för Teslas drömmar om FSD energiproduktion och Humamoida robotar. Ingen bubbla som plötsligt spricker men drömmarna kommer succesivt att blekna.
Senast redigerad av raskens 2022-02-12 kl. 15:35.
Citera
2022-02-12, 16:38
Medlem
Peppa-pigs avatar
Råttorna lämnar skeppet!

https://www.dn.se/ekonomi/volvo-cars-satsar-10-miljarder-pa-torslanda/

Teslachefen Adrian Clark dumpar skämtbolaget Tesla till förmån för Volvo Cars. Att detta beror på att loppet är kört för Tesla är självklart.

Fråga är om det är bra för Volvo?
Citera
2022-02-12, 17:07
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Råttorna lämnar skeppet!

Teslachefen Adrian Clark dumpar skämtbolaget Tesla till förmån för Volvo Cars. Att detta beror på att loppet är kört för Tesla är självklart.

Haha du är rolig du
Citera
2022-02-12, 18:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Råttorna lämnar skeppet!

De händer en hel del spännande på Volvo nu, så håll ögonen på det bolaget, dom är långt från uträknade, det är inte bara deras förbättrade gigapress och den nya batterifabriken finns en del annat som kokar där.

Tesla bränner förtroenden varje dag med sina framtidslöften om human robots, FSD och världsherravälde.
Citera
2022-02-12, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
De händer en hel del spännande på Volvo nu, så håll ögonen på det bolaget, dom är långt från uträknade, det är inte bara deras förbättrade gigapress och den nya batterifabriken finns en del annat som kokar där.

Tesla bränner förtroenden varje dag med sina framtidslöften om human robots, FSD och världsherravälde.

Men din kredibilitet står sig stark
Citera
2022-02-12, 19:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Men din kredibilitet står sig stark

Här är Teslas patent för deras "världsunika" aluminiumlegering för pressgjutning:
https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2021150604&_cid=P12-KRRFSH-32375-1

Det viktigaste är patentkraven 1,2,3.. osv i fallande rangordning. Första patentkravet har störst betydelse, alla andra är sekundära och har liten betydelse i en patenttvist:

"WHAT IS CLAIMED IS:
1. An alloy composition, comprising:
wherein the alloy comprises a yield strength of at least about 130 MPa and a bend angle of at least about 20° at a 3 mm section thickness when as-cast and without further processing."

Att kringgå eller bestrida det patentkravet som redan känd teknik är ungefär lika svårt som att lära sig laga pannkakor.
Citera
2022-02-12, 21:01
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här är Teslas patent för deras "världsunika" aluminiumlegering för pressgjutning:
https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2021150604&_cid=P12-KRRFSH-32375-1

Det viktigaste är patentkraven 1,2,3.. osv i fallande rangordning. Första patentkravet har störst betydelse, alla andra är sekundära och har liten betydelse i en patenttvist:

"WHAT IS CLAIMED IS:
1. An alloy composition, comprising:
wherein the alloy comprises a yield strength of at least about 130 MPa and a bend angle of at least about 20° at a 3 mm section thickness when as-cast and without further processing."

Att kringgå eller bestrida det patentkravet som redan känd teknik är ungefär lika svårt som att lära sig laga pannkakor.
Vad bra att vi har en rörmokare från Åmål som gör den typen av efterforskningar och kan berätta för oss andra. Du är en sann hjälte raskens. Ska sälja alla mina Tesla aktier på måndag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in