2022-02-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
hans twitter för en dag sedan . Herr Karpathy är besviken över hur andra inte försöker göra jobbet åt Tesla.

”Computer vision research feels a bit stagnating in a local minimum of 2D texture recognition on ImageNet, COCO etc. This is great but only step 1. Unlocking further progress needs new framework:
1) the data source has to become diverse videos, not individual frames from internet”

Vill du motivera varför du anser att Teslas AV tech är bättre än de bolagen jag nämnde. Utan att skriva ”de E jObbigt att mAppa stÄder”. För en dag kommer även du inse att >50% av Ubers intäkter kommer ifrån 5 städer i USA.

Är ju inte direkt teslas Computer Vision framfart som stagnerat.
Alla som är före sin tid irriterar sig på sin samtid. Karpathy förstår ej varför inte mer forskning fokuserar på nya delar av CV när tekniken har så stor potential.

Mappa städe behöver ej vara jobbigt, det går att göra med CV och tesla gjorde det 2019
1:09:50
(1:09:20)
https://www.youtube.com/watch?v=-b041NXGPZ8&t=1180s&ab_channel=TopSpeed
Senast redigerad av blibbe 2022-02-10 kl. 21:27.
Citera
2022-02-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Såg det. Det han pratar om är igenkänning av texturer i 2D (i princip stillbilder). Teslas första försök till FSD baserades mycket riktigt på att analysera bild för bild. Den nuvarande versionen av FSD (som är en rebuild från grunden) analyserar små filmklipp (i praktiken 4D). Så jag tror du misstolkar det han säger och sätter det i fel sammanhang. Han har definitivt inte menat på att FSD närmar sig en stagnation lokalt. Det är jag väldigt säker på.

Hej, om du läser Mr Karpathys inlägg så efterfrågar han explicit mer forskning kring analys av filmklipp ist för stillbilder. Ha en god kväll. Min poäng var att när de väl har nått målet med perfekt igenkänning med video kan det jobbet ersättas med ett par LiDAR sensorer som inte ens är speciellt dyra längre. tom Apple sätter LiDAR på sina nyaste telefoner då LiDAR är så mycket bättre på att mäta avstånd än kamera
Citera
2022-02-10, 21:44
Avstängd
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Hej, om du läser Mr Karpathys inlägg så efterfrågar han explicit mer forskning kring analys av filmklipp ist för stillbilder. Ha en god kväll. Min poäng var att när de väl har nått målet med perfekt igenkänning med video kan det jobbet ersättas med ett par LiDAR sensorer som inte ens är speciellt dyra längre. tom Apple sätter LiDAR på sina nyaste telefoner då LiDAR är så mycket bättre på att mäta avstånd än kamera

Ja, de vill få datorn medveten om en värld i 3D vilket är lite av ett problem, vilket gör birds-eye view till en intressant approach. Jag tycker ändå att du missuppfattat vad han sa. Nej jag tror inte Lidar kommer vara nödvändigt alls, eller önskvärt. Avståndsbedömning är väldigt nära Lidar, många gånger bättre än en människas. Ja men ha en god kväll du med. Tack för att du drar upp nivån i forumet.
Citera
2022-02-10, 21:46
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Om vi får en marknadskrasch på 30-50% så vore det rimligt att Tesla var mycket högre värderad innan det. Annars blir ju värderingen absurt låg. Jag är inne på Tom Nash spår. Vi får åtminstone ett halvår av uppgång, sen går allt söderut i slutet på 2022 eller början av 2023.

Kul då har vi likande spåkulor 😊
Tror också på ett sånt jävla race innan det blir en rejäl sättning inkl TSLA.
Halvår? Jaa tänker precis samma.
Om det infrias finns det inte en chans i hel*ete att man lyckas släppa sina aktier i rätt tid ändå 😅
Citera
2022-02-10, 22:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Eller hur?

https://youtu.be/SVuBBAWbOTk
Enda lilla problemet är att Teslas kameror i kombination med mjukvaran inte klara av att särskilja blinkade ljus nattetid, det kommer Teslas kameror och mjukvara aldrig att göra, men LÄVÄL 2 är FSDÄÄÄÄ.
Citera
2022-02-10, 22:16
Avstängd
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Kul då har vi likande spåkulor 😊
Tror också på ett sånt jävla race innan det blir en rejäl sättning inkl TSLA.
Halvår? Jaa tänker precis samma.
Om det infrias finns det inte en chans i hel*ete att man lyckas släppa sina aktier i rätt tid ändå 😅

Ja jag inbillar mig inte att jag har en aning om exakt vad som kommer ske eller när, men det känns logiskt att låta undervärderade företag rusa upp en bit innan det kommer en negativ trigger som får marknaden att tappa 5-10% på en dag. Antingen så väntar de med att höja räntan eller så höjs den mindre än vad marknaden förväntat sig. Kanske vi segar oss ner i en kontrollerad krasch. Spännande skall det bli i alla fall. Kanske skulle avslöja att jag plockat in Tesla-björnar igen i intervallet 905-945. Bara en liten hedge, försumbart.
Citera
2022-02-11, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
När Tesla satte igång på allvar så valde dom cylindriska Panasonic celler som fanns tillgängligt i princip på hyllan. Dom moddade dom och satte in kylning och la in några patent runt designen. Sen dess har dom satsat allt på cylindriska celler. Dom marknadsför att andra får använda deras teknologi gratis men varför har ingen annan tillverkar velat använda cylindriska celler som tydligen ska vara överlägsna. Teslas har ju gratis erbjudit alla andra denna teknologi men ändå har ingen nappat.

Samma gäller Teslas egenutveckalde laddningsinfrastruktur. Tesla har gratis erbjudit alla andra att använda den teknologin men ingen har velat använda det.

Hur kan det komma sig att trots att Tesla har gratis erbjudit all deras teknologi till andra tillverkare så har ingen velat använda den?

Det beror naturligtvis på att teslas teknologi är värdelös
Citera
2022-02-11, 08:45
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfons1122
Tesla kommer ligga på över 2k dollar inom kort. Jag har utökat mitt innehav denna vecka

Citat:
Ja jag inbillar mig inte att jag har en aning om exakt vad som kommer ske eller när, men det känns logiskt att låta undervärderade företag rusa upp en bit innan det kommer en negativ trigger som får marknaden att tappa 5-10% på en dag. Antingen så väntar de med att höja räntan eller så höjs den mindre än vad marknaden förväntat sig. Kanske vi segar oss ner i en kontrollerad krasch. Spännande skall det bli i alla fall. Kanske skulle avslöja att jag plockat in Tesla-björnar igen i intervallet 905-945. Bara en liten hedge, försumbart.

Inflationen är 7.5% i usa. Börsen kommer ha röda tider framöver. Detta kommer med väldigt stor sannolikhet slå hårt mot börsmarknaden. Finns en anledning att många storspelare hoppade av marknade för några månader sedan.

Ifall man tror att man ska sälja om 6-12 månader för att timea dippen efter en bra rus uppåt så är man lite naiv. Köper man idag så bör man köpa för att hålla långsiktigt och kanske får se en börsmarknad som står still en längre period efter den riktiga krashen kommit.

*edit

Rob la nyss upp en video ser jag nu där han pratar om inflationen. Se om han säger något intressant.
https://youtu.be/F1Oaj2Lsd_8
Senast redigerad av libben 2022-02-11 kl. 09:00.
Citera
2022-02-11, 09:18
Avstängd
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Inflationen är 7.5% i usa. Börsen kommer ha röda tider framöver. Detta kommer med väldigt stor sannolikhet slå hårt mot börsmarknaden. Finns en anledning att många storspelare hoppade av marknade för några månader sedan.

Ifall man tror att man ska sälja om 6-12 månader för att timea dippen efter en bra rus uppåt så är man lite naiv. Köper man idag så bör man köpa för att hålla långsiktigt och kanske får se en börsmarknad som står still en längre period efter den riktiga krashen kommit.

*edit

Rob la nyss upp en video ser jag nu där han pratar om inflationen. Se om han säger något intressant.

Lyssna även på senaste med Tom Nash. Intressant med olika perspektiv.
https://youtu.be/7LKMJV3-dwY
Citera
2022-02-11, 09:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Teslas Betacuck version av FSDÄÄ fungerar verkligen smärtfritt

https://www.nyteknik.se/elbilar/teslaagaren-filmade-betasystemets-krock-7028599
Citera
2022-02-11, 11:10
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Teslas Betacuck version av FSDÄÄ fungerar verkligen smärtfritt

https://www.nyteknik.se/elbilar/teslaagaren-filmade-betasystemets-krock-7028599

Spelar inte så stor roll om det funkar eller ej så länge en tillräckligt stor grupp tycker att det är hippt med FSD så betalar dom gärna 20000USD för att lägga upp youtubefilmer.
Citera
2022-02-11, 11:20
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben

*edit

Instämmer! Börsen kommer vara väldigt volatil i flera månader framåt. Ingen idé att försöka timea. Det kan gå åt vilket håll som helst beroende på hur mycket federal reserve höjer räntorna med och hur ofta. Om inflationen fortsätter gå upp så måste fed vara mer aggressiva i räntehöjningarna. Får dom inte kontroll på inflationen så blir det rejäla höjningar och risken för en lågkonjunktur ökar markant. Hoppas inte det går så långt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in