2022-02-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Eller troligen inte. Det kan också bli så att det är övervägande vaccinerade som blir sjuka framåt. När de ovaccinerade har haft någon variant av covid får de ett bättre skydd, även om antikropparna dalar. Det innebär sannolikt att risken att drabbas av svår sjukdom blir lägre än för de vaccinerade som inte har haft covid. Inte direkt efter vaccinering, men efter ett par månader. Åtminstone med nuvarande vaccin. Samtidigt ligger det något i det du skriver, för även de vaccinerade drabbas ju nu i hög utsträckning av viruset. Snart finns inga mer att smitta.

Jag tror på utvecklingen i Danmark. Där har de bestämt att backa från fler doser just nu, de rekommenderar inte tre doser för yngre personer och inte fyra doser för de över 18 år.

Om vi ska komma ur pandemin på riktigt behöver vi sluta massvaccinera friska människor och fokusera på äldre och riskgrupper. Nej, jag menar inte att vi ska vägra Arne 37, som verkligen vill ha vaccindoser fast han inte har några underliggande sjukdomar, men att rekommendationen ska ligga på sårbara grupper.
Att ovaccinerade skulle få bättre skydd än vaccinerade är nog inte så sannolikt, eftersom vaccinerade verkar få covid i samma utsträckning som ovaccinerade. De vaccinerade får ju också naturliga antikroppar då.
Citera
2022-02-12, 14:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att ovaccinerade skulle få bättre skydd än vaccinerade är nog inte så sannolikt, eftersom vaccinerade verkar få covid i samma utsträckning som ovaccinerade. De vaccinerade får ju också naturliga antikroppar då.
Har du fakta till dina påstående om att vaccinerade får covid lika ofta som ovaccinerade?
Eller är det bara din antaganden?

Jag vet att 2 doser ger nästan obefintligt skydd mot Omicron men 3 doser ska enligt FHM ge mer än 50% skydd. AT har nämnt 70% men det är jag mycket tveksam till. Och sådant skydd är troligen inte många månader före det börjar sjunka.

Alltså mot symptomatisk sjukdom.
Citera
2022-02-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du fakta till dina påstående om att vaccinerade får covid lika ofta som ovaccinerade?
Eller är det bara din antaganden?

Jag vet att 2 doser ger nästan obefintligt skydd mot Omicron men 3 doser ska enligt FHM ge mer än 50% skydd. AT har nämnt 70% men det är jag mycket tveksam till. Och sådant skydd är troligen inte många månader före det börjar sjunka.

Alltså mot symptomatisk sjukdom.
Ja, vaccinerade har ju legat 25-50% högre i prevalens än jämnåriga ovaccinerade i snart en månad. Så de samlar uppenbarligen på sig väldigt mycket immunitet utöver vaccinet just nu.

I vilken utsträckning dessa har tagit en tredje dos vet jag inte, men jag känner flera stycken som fått omicron efter sin booster.
Citera
2022-02-12, 15:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men tänk så mycket smartare att ta ett enda prov på avloppsvattnet från hundratusen än att springa runt och testa hundratusen individer. Det kostar miljarder att testa allmänheten. Känner du för att betala?

Inte så länge man inte agerar på informationen. Tänker man ändå hålla för både ögon och öron oavsett vad man finner finns förstås ingen anledning att testa. Inte ens i avloppen.
Citera
2022-02-12, 15:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man vill spara 2 miljarder per månad, för så mycket kostar gratistestningen av allmänheten. Det är inte längre motiverat kasta så mycket pengar i sjön.

När var det motiverat enligt dig? Hade varit bättre att satsa dessa pengar på nedstängningar.
Citera
2022-02-12, 15:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Dumheter. Du fortsätter med ditt trams direkt efter din avstängning. Enskilda avlopp i storstadsregionerna är lätträknade och är egentligen endast förekommande i Roslagen, vilket handlar om några tusen hushåll. Ställ detta mot de 5-6 miljoner människor som bor i storstadsregionerna. Vi pratar inte om torrdass på Saltkråkan.

Bullshit. Finns gott om enskilda avlopp i princip alla kranskommuner en bit utanför Stockolm. Österåker, Vaxholm, Värmdö, Tyresö, Haninge, Huddinge, Nynäshamn.
Citera
2022-02-12, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Om jag har förstått saken rätt blir de vaccinerades skydd bättre än de ovaccinerades de första månaderna efter vaccination, åtminstone om de ovaccinerade inte har haft viruset. Efter ett halvår har de vaccinerades skydd sjunkit så pass mycket, åtminstone för de som bara har tagit två doser, att skyddet är sämre för vaccinerade än för ovaccinerade som har haft covid. Det är därför de vaccinerade måste ta en tredje dos.
Citera
2022-02-12, 15:17
Medlem
raskenss avatar
Nån som vet hur länge till dom kommer ha myndighetsgemensamma pressträffar på torsdagar? Börjar kännas dom går på tomgång sen länge.
Citera
2022-02-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bullshit. Finns gott om enskilda avlopp i princip alla kranskommuner en bit utanför Stockolm. Österåker, Vaxholm, Värmdö, Tyresö, Haninge, Huddinge, Nynäshamn.

Jo, men man skall ju titta på trender.
Det är ju knappast så att folk i innerstaden plötsligt åker till Österåker och skiter..
Citera
2022-02-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Munskyddstvång i alla miljöer ingen tvekan.

Är inte så det smittar, men visst, ta du på dig blöja igen om det känns bättre..
Citera
2022-02-12, 15:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jo, men man skall ju titta på trender.
Det är ju knappast så att folk i innerstaden plötsligt åker till Österåker och skiter..

Beror ju på vad man vill använda statistiken till som sagt. Varför är det intressant att se trender i områden med hög andel kommunalt vatten och avlopp? Vad man använder man datan till? Man har ju avskaffat alla restriktioner. Om smittan ökar i något avloppsrör i Täby. Stänger man skolorna då? Jag tror inte det.
Citera
2022-02-12, 15:51
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Om du kanske formulera dina inlägg med korrekta styckeinedelningar istället för att bombardera inlägget med 30+ oneliners som gör det hela svårläsligt och osamanhängande.

F.ö om vaccinet är en liten del av covid som triggar spikprotein, varför kan man inte smitta om man får symptom som vaccinerad? Vad skiljer det sig från att få covid från någon annan?

Jag och min fru blev 100% bortom alla tvivel smittade av covid i augusti av en som vaccinerad sig dagen innan. Absolut 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in