2022-02-12, 10:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Falska propaganda?

Ge dig, jag länkade och återgav det som Fohm skrivit i sin veckorapport. Där var det tydligt vad som gällde.

Medans du skrev detta.

Du skrev inget om att det skulle handla om andelen per 100 000 invånare i ditt inlägg. Det är ju snarare du som kom med falsk propaganda. Nu tror jag dok att alla har koll som läser i tråden och att ingen tror att de flesta som registrerats avlidna är ovaccinerade. Du får utrycka dig mer noggrant i fortsättningen.

Visst, du behöver inte bekymra dig, inom några veckor kommer jag inte att hänga här alls. Men FHM:s statistik visar, helt klart, att ovaccinerade är överrepresenterade vad gäller död i Covid-19 om man tar hänsyn till deras andel av befolkningen. Sedan är det ju oundvikligt att en massa äldre, som dött av andra orsaker än Covid-19 också kan dö, med, covid 19 så länge som vi har en hög smittspridning. Och denna siffra kommer aldrig att bli noll, då SARS-COV2 har kommit för att stanna.
Citera
2022-02-12, 10:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nu är ju antalet vaccinerade över 20 år ca 90 %. Så om bara 73% av dem som dör är vaccinerade är det en underdödlighet i gruppen. De ovaccinerade är alltså cirka ca 10% och de står för 17% av dödsfallen så är det en överdödlighet i gruppen.

Hög ålder och andra sjukdomar är sannolikt en större orsak till dödsfallen än dagens milda covid. Mild på grund av vaccinering men ändå en belastning som kan vara droppen.

Intressantare är hur många ovaccinerade som ligger i slutenvården och tar plats och resurser. De allra flesta kommer inte att dö tack vara den vård de får. Utan den hade det varit en helt annan sak. Antivaxxarna hade dött som flugor!

Tycker nog att det vore klädsamt om anitvaxxers ödmjukt tackar sjukvården för att de orkar ta hand om dessa korkade arroganta asen.
Visst är det så. Jag tror att de flesta tror att vaccinet har effekt.

Men jag måste ju säga att om vaccinet enbart minskar chansen att avlida med lite mindre en hälften, så är det inte vidare bra. Jag hade hoppats på en betydligt bättre resultat.
De ovaccinerade är alltså cirka ca 10% och de står för 17% av dödsfallen så är det en överdödlighet i gruppen.
Citat från ditt inlägg.

Man måste ju också vaccinera sig ofta för att behålla skyddet. För de allra sköraste är det ju en fördel. Så vida de inte drabbas av någon dålig biverkan.

Till din uträckning får du också lägga till att vi aldrig har sett så många barn i vården tidigare med covid varken i slutenvården eller på IVA. Det handlar inte bara om antalet utan andelen barn är ganska högt nu. Det går att se på veckorapporten från SIR t.ex. Även har det aldrig rapoterats så många avlidna barn som nu.

5 st 0-19 år har registrerats avlidna i år med covid. De första veckorna på förra året var den mest dödliga vågen vi haft och under de första 6 veckorna rapporterades det in 4 avlidna 0-19 åringar. Så andelen avlidna barn och ungdomar med covid har aldrig varit så hög som nu. Den gruppen har låg vaccinationstäckning.

Jag vet inte vilka du tycker ska tacka sjukvården.

Jag är ovaccinerad och tycker att sjukvården har gjort ett jätte jobb och är värd vår respekt.

När jag fick covid förra vintern drabbades jag av hjärtproblem, det var långt innan min åldersgrupp erbjöds vaccin. Jag har inte fått någon vård eller hjälp med mina problem. Man konstaterade rubbningar i hjärtslagen och sa till mig att hjärtmuskel inflammation går över av sig själv. Hej då.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-12 kl. 10:18.
Citera
2022-02-12, 10:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast det är ju ytterst få skador som fastställs som biverkningar av de här vaccinen. Jag har hört att många får veta att deras skador, som uppkommit efter vaccinationerna, antagligen beror på att de har haft covid, även om det inte har bekräftats genom test.

Har bland annat en kollega som blev sjuk i anknytning till sin vaccination, hon är fortfarande sjukskriven ett år efteråt, har tillbringat många månader på neurologen eftersom hon helt plötsligt inte kunde gå längre och nu är lite bättre så hon klarar av att gå med rollator kortare sträckor, men kan inte gå i trappor. Hon är nyss fyllda 40 år och frisk sedan tidigare. Vet inte att hon hade haft covid innan vaccineringen, ändå säger läkarna att det troligast är sjukdomen och inte vaccineringen som ligger bakom hennes funktionsnedsättning.

Jag vet, du och jag är på samma sida avseende massvaccinationen!
Citera
2022-02-12, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nu är ju antalet vaccinerade över 20 år ca 90 %. Så om bara 73% av dem som dör är vaccinerade är det en underdödlighet i gruppen. De ovaccinerade är alltså cirka ca 10% och de står för 17% av dödsfallen så är det en överdödlighet i gruppen.

Hög ålder och andra sjukdomar är sannolikt en större orsak till dödsfallen än dagens milda covid. Mild på grund av vaccinering men ändå en belastning som kan vara droppen.

Intressantare är hur många ovaccinerade som ligger i slutenvården och tar plats och resurser. De allra flesta kommer inte att dö tack vara den vård de får. Utan den hade det varit en helt annan sak. Antivaxxarna hade dött som flugor!

Tycker nog att det vore klädsamt om anitvaxxers ödmjukt tackar sjukvården för att de orkar ta hand om dessa korkade arroganta asen.

Nu är det nog dags att sluta skuldbelägga just de som inte har tagit vaccinen mot covid. Försök jämställa de personerna med de som inte vaccinerat sig mot influensan, de som missbrukar, eller tar andra risker. Alla som aktivt gör något som skulle kunna leda till skador ska skuldbeläggas. Är det inte så det blir med din inställning? För det är väl inte bara en sjukdom som leder till vårdens situation i dag?
Citera
2022-02-12, 11:13
Medlem
Merwinnas avatar
I Danmark överväger de att avrunda vaccinationsprogrammet till våren:

https://www.sst.dk/da/Nyheder/2022/Ingen-nye-udvidelser-af-covid-19-vaccinationsprogrammet

Sundhedsstyrelsen planlægger afrunding af vaccinationsprogrammet
Med baggrund i den meget store beskyttende immunitet i befolkningen, og fordi vi kan se tegn til, at den tredje vinterbølge bøjer af, og fordi vi ved, at det forestående sæsonskifte også vil mindske smitten, så går Sundhedsstyrelsen nu i gang med at planlægge en afrunding af det nuværende vaccinationsprogram for alle målgrupper, herunder også programmet for børn på 5-11 år.

Sundhedsstyrelsen vil følge epidemiens udvikling tæt i de kommende uger, og vi forventer, at vi i slutningen af februar kan udmelde datoer for afrunding af vaccinationsprogrammet.

Det står inget om en fjärde spruta till hösten. Undrar hur det blir här? Det får inte bli en ekonomisk fråga - om man ska betala själv, när vaccinationsprogrammet är över! (Riskgrupperna lär väl få gratis, precis som de får influensavaccinet varje år.)
Citera
2022-02-12, 11:48
Medlem
Citat:
5 st 0-19 år har registrerats avlidna i år med covid. De första veckorna på förra året var den mest dödliga vågen vi haft och under de första 6 veckorna rapporterades det in 4 avlidna 0-19 åringar. Så andelen avlidna barn och ungdomar med covid har aldrig varit så hög som nu. Den gruppen har låg vaccinationstäckning.

Samtliga av dessa har inte dött AV infektionen utan de har dött av helt andra orsaker såsom cancer, olyckor, prematura komplikationer. En stor majoritet av barnen var dessutom prematura neonatala barn som också hade RS-virus.

Det är väldigt få i Sverige, någonsin oavsett ålder, som har dött av den korrekta dödsorsaken; viral lunginflammation eller viral nedstängning av vitala organ.
Citera
2022-02-12, 12:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Den myten håller inte nu när vi har riktig data.

Enligt data så är förekomsten av smitta per 100.000 nu lika stor bland ovaccinerade som bland vaccinerade. Sen är ovaccinerade kraftigt överrepresenterade på både IVA och bland dödsfall.

Om man påstår att de som ligger på IVA gör det av andra anledningar än Covid 19 men råkar ha Covid 19 så påstår man samtidigt också att smittspridningen är mycket högre bland ovaccinerade (vilket vi vet att den inte är) ELLER att ovaccinerade hamnar på IVA i mycket större omfattning än vaccinerade av andra anledningar - t ex ovaccinerade är oftare inblandade i bilolyckor eller måste operera sig oftare osv vilket inte låter realistisk.

Fler ovaccinerade i utanförskapsområden o de ligger väl på IVA oftare?
Citera
2022-02-12, 12:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men alltså, har man vaxxat sig, allteftersom det blivit ens tur, så har man ju gjort det man har kunnat. Får man en genombrottsinfektion ändå, så är det inte ens eget fel, och då behöver man inte skämmas för att man tar upp en plats på sjukhuset. De som avstått vaxx utan medicinsk grund, ja - jag tycker inte att det är så självklart att de ska ha skattefinansierad vård. Man kan inte låta dem dö, men man kan gott låta dem betala av kostnaden i efterhand. En del av den i alla fall, efter förmåga.
Har man inte vaccinerat sig har man undvikit allvarliga biverkningar av vaccinet och man har gjort vad man kunnat i bemärkelsen lagligen avstått vaccin. Inget olagligt alltså, hur mycket du än vill moralisera. Sjukvård nekas ingen ens om de gjort något brottsligt, som t ex kört rattfull och mejat ner en barnfamilj, så varför neka sjukvård till en som bara lagligen avstått från att bli försökskanin för ett tvivelaktigt vaccin?

Ett undantag där folk kan nekas vissa mer ingripande vårdåtgärder kan dock vara vid organtransplation, att en rökare inte får en ny lunga t ex, om de inte slutar röka. Men det handlar inte om moral utan om chansen att det medicinska ingreppet ska lyckas. De får ändå annan vård relaterade till sina besvär.

Du verkar drivas av hat mot ovaccinerade. Inte hör man ovaccinerade önska att vaccinerade ska drabbas av vidriga biverkningar, däremot titt som tätt att massvaccinationsförespråkare önskar att ovaccinerade ska drabbas av allvarlig sjukdom och död. Vad är ni för läbbiga äckel egentligen?

De borde ha erbjudit antikroppstest först till alla som skulle till att vaccinera sig. Att som nu urskillningslöst tjata om vaccin till alla inger inget vidare förtroende.
Citera
2022-02-12, 12:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet, du och jag är på samma sida avseende massvaccinationen!
Ändå vill du straffa ovaccinerade med utebliven vård. Det går inte ihop. Det gör dig till massvaccinationsförespråkare.
Citera
2022-02-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Då får man satsa på att minska antalet anländande resenärer till en nivå som man klarar av att hantera. Till att börja med, så borde myndigheterna ha varit mycket kvickare med att avråda från resor till Italien. En sådan avrådan kom inte förrän långt in i mars 2020, och då var det sedan länge för sent.

Det gjordes inte ens några försök att stoppa smittan vid gränsen. Jag hade haft mycket större förståelse för misslyckandet, såvida det hade gjorts seriösa försök att stoppa viruset.

Som sagt det enda som hade hjälpt litegrann skulle varit att ställa in sportlovet i Stockholm. Hade möjligen fördröjt smittan till de utsatta områdena. Men i princip hade det i alla fall dragit igång på samma sätt ändå bara något fördröjt över tid.
Citera
2022-02-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Fler ovaccinerade i utanförskapsområden o de ligger väl på IVA oftare?

Du går alltså på linjen att det är folk i utanförskapsområden som drar upp risken att hamna på IVA av andra anledningar än Covid 19 med 10-20 gånger?
Citera
2022-02-12, 13:30
Medlem
Citat:
Det är det nog i alla fall om det ser likt ut under flera mätningar.

Men om jag mins rätt så var det en artikel och i den framkom det att mätningarna kan vara ganska svajiga. Ena veckan visa minskning för att sedan öka nästa igen o.s.v. Det är ju ändå en sjukdom som sprids mycket i kluster. Då är det ju inte så konstigt om stickprov i avloppet kan vara svajigt.

Jag tyckte att det var ganska så tydligt i veckorapporten att man inte kan utläsa en minskning av smittan i vecka 5. Men inte heller utesluta den.

Minskningen av tester var 37% och minskningen av positiva fall var 30%, enligt Fohm senaste veckorapport för läget vecka 5.

Vi kan ju tvista om detta i evigheter. Jag tänker inte tro något. För det finns inget underlag just nu för att veta.
Jo, visst, du har helt rätt i att de där avloppsmätningarna hade enorma variationer. Men om man ser en kraftig nedgång som håller i sig så är det intressant.

Antalet ovaccinerade på IVA faller också brant, i alla fall bland 0-64 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in