Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Nu är ju antalet vaccinerade över 20 år ca 90 %. Så om bara 73% av dem som dör är vaccinerade är det en underdödlighet i gruppen. De ovaccinerade är alltså cirka ca 10% och de står för 17% av dödsfallen så är det en överdödlighet i gruppen.
Hög ålder och andra sjukdomar är sannolikt en större orsak till dödsfallen än dagens milda covid. Mild på grund av vaccinering men ändå en belastning som kan vara droppen.
Intressantare är hur många ovaccinerade som ligger i slutenvården och tar plats och resurser. De allra flesta kommer inte att dö tack vara den vård de får. Utan den hade det varit en helt annan sak. Antivaxxarna hade dött som flugor!
Tycker nog att det vore klädsamt om anitvaxxers ödmjukt tackar sjukvården för att de orkar ta hand om dessa korkade arroganta asen.
Visst är det så. Jag tror att de flesta tror att vaccinet har effekt.
Men jag måste ju säga att om vaccinet enbart minskar chansen att avlida med lite mindre en hälften, så är det inte vidare bra. Jag hade hoppats på en betydligt bättre resultat.
De ovaccinerade är alltså cirka ca 10% och de står för 17% av dödsfallen så är det en överdödlighet i gruppen.
Citat från ditt inlägg.
Man måste ju också vaccinera sig ofta för att behålla skyddet. För de allra sköraste är det ju en fördel. Så vida de inte drabbas av någon dålig biverkan.
Till din uträckning får du också lägga till att vi aldrig har sett så många barn i vården tidigare med covid varken i slutenvården eller på IVA. Det handlar inte bara om antalet utan andelen barn är ganska högt nu. Det går att se på veckorapporten från SIR t.ex. Även har det aldrig rapoterats så många avlidna barn som nu.
5 st 0-19 år har registrerats avlidna i år med covid. De första veckorna på förra året var den mest dödliga vågen vi haft och under de första 6 veckorna rapporterades det in 4 avlidna 0-19 åringar. Så
andelen avlidna barn och ungdomar med covid har aldrig varit så hög som nu. Den gruppen har låg vaccinationstäckning.
Jag vet inte vilka du tycker ska tacka sjukvården.
Jag är ovaccinerad och tycker att sjukvården har gjort ett jätte jobb och är värd vår respekt.
När jag fick covid förra vintern drabbades jag av hjärtproblem, det var långt innan min åldersgrupp erbjöds vaccin. Jag har inte fått någon vård eller hjälp med mina problem. Man konstaterade rubbningar i hjärtslagen och sa till mig att hjärtmuskel inflammation går över av sig själv. Hej då.