2022-02-12, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tänkte väl. Men det är väldigt många ändå. De där unga människorna som har dött, det är någons make, någons far, någons son, någons bror... Troligen några kvinnor också.

Nu kommer det antagligen snart att bli masslakt igen, när restriktionerna tagits bort. Ända fram till slutet av maj... Är så less på detta, även om det inte drabbar mina närstående och mig själv.
Dödligheten i gruppen 20-59 år är ungefär som trafiken, fast trafikolyckor sker året om och drabbar i mycket större utsträckning barn, ungdomar och personer med bra hälsa (lång förväntad livslängd).

Man kan lika gärna säga "Nu när de börjar köra bil igen så blir det en masslakt på vägarna. Stoppa bilarna!"
Citat:
Men alltså, har man vaxxat sig, allteftersom det blivit ens tur, så har man ju gjort det man har kunnat. Får man en gemonbrottsinfektion ändå, så är det inte ens eget fel, och då behöver man inte skämmas för att man tar upp en plats på sjukhuset. De som avstått vaxx utan medicinsk grund, ja - jag tycker inte att det är så självklart att de ska ha skattefinansierad vård. Man kan inte låta dem dö, men man kan gott låta dem betala av kostnaden i efterhand. En del av den i alla fall, efter förmåga.
Ovaccinerade betalar redan för sin egen sjukvård. Det kallas skatt.
Citera
2022-02-12, 08:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Det är vilseledande!! Det är det jag försöker säga. De använder siffrorna som ska låta värst. De hade aldrig skrivit "3 st fler barn är inlagda med Covid i Stockholm än för en vecka sedan" trots att det också är sanning och ger en mer rättvis bild av läget.

Du tycker att det är vilseledande för att du skulle gärna se att frågan tigs ihjäl. Ni har väl hela tiden hävda att covid är ofarligt, en snuva, det kan inte drabba de små barnen. När det så dyker upp några enstaka fall går ni bananas och blir förbannade på medierna och vill revidera matematiken.

För fan superlöjligt
Citera
2022-02-12, 08:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Dödligheten i gruppen 20-59 år är ungefär som trafiken, fast trafikolyckor sker året om och drabbar i mycket större utsträckning barn, ungdomar och personer med bra hälsa (lång förväntad livslängd).

Man kan lika gärna säga "Nu när de börjar köra bil igen så blir det en masslakt på vägarna. Stoppa bilarna!"

Ovaccinerade betalar redan för sin egen sjukvård. Det kallas skatt.

För mig skulle privatbilismen gärna få begränsas, så du skäller upp i fel träd nu. Jag tycker att det är jättekonstigt, att flera människor får dö av den OM DAGEN, och ännu flera bli handikappade för livet. Kraven borde vara mycket högre för att få köra bil, än vad de är idag. Något jämförbart med det som krävs för att få flyga passagerarflygplan.

Jaha. Då kan man också gå runt och tutta på hus, för att det är så roligt att se på när brandkåren kommer och släcker. Man har ju ändå betalat till dem över skattsedeln... Näpp, den logiken håller inte.
Citera
2022-02-12, 08:37
Medlem
Citat:
För mig skulle privatbilismen gärna få begränsas, så du skäller upp i fel träd nu. Jag tycker att det är jättekonstigt, att flera människor får dö av den OM DAGEN, och ännu flera bli handikappade för livet. Kraven borde vara mycket högre för att få köra bil, än vad de är idag. Något jämförbart med det som krävs för att få flyga passagerarflygplan.

Jaha. Då kan man också gå runt och tutta på hus, för att det är så roligt att se på när brandkåren kommer och släcker. Man har ju ändå betalat till dem över skattsedeln... Näpp, den logiken håller inte.
I gruppen 20-49 år dör inte flera personer per dag. Det dör en handfull per vecka när det är som värst (några veckors tid) och nästan uteslutande av de som har sämst hälsa i gruppen. Så här kommer det se ut varje år, resten av våra liv. Det är bara att vänja sig.

Att med uppsåt sätta eld på hus är verkligen inte samma sak som att drabbas av en sjukdom.

Det här med att ovaccinerade dominerar på IVA är bara en engångsföreteelse i början av en sjukdom. Vi närmar oss en punkt där i stort sett alla ovaccinerade redan haft covid, och därefter kommer det vara jämnt skägg mellan vaccinerade och ovaccinerade.
Citera
2022-02-12, 08:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men det intressanta är ju andelen per 100 000 invånare, och då blir bilden en helt annan, med tanke på att ca 95 procent i de äldsta åldersgrupperna är vaccinerade och, typ, bara 5 procent är ovaccinerade. Alltså dags för dig att sluta med din falska propaganda!
Falska propaganda?

Ge dig, jag länkade och återgav det som Fohm skrivit i sin veckorapport. Där var det tydligt vad som gällde.
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Hittills har 227 bekräftade fall rapporterats avlidna under vecka 3. Föregående tre veckor var medeltalet 122 dödsfall per vecka. Bland de
rapporterade dödsfallen vecka 3 var 61 ovaccinerade, vilket motsvarar 27 procent.
Senaste veckorapport.

Alltså 73% av de avlidna var fullvaccinerad och fortfarande är det så att de flesta som avlider är 80+.

Medans du skrev detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men, för tillfället, så är det, främst ovaccinerade 65 plusare som dör, i, covid-19.

Du skrev inget om att det skulle handla om andelen per 100 000 invånare i ditt inlägg. Det är ju snarare du som kom med falsk propaganda. Nu tror jag dok att alla har koll som läser i tråden och att ingen tror att de flesta som registrerats avlidna är ovaccinerade. Du får utrycka dig mer noggrant i fortsättningen.
Citera
2022-02-12, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Värdelöst som analysinstrument av de anledningar jag räknar upp. Dessutom underskattar du grovt hur många enskilda avlopp som finns även i storstadsregionerna. Vill man veta utbredningen gäller det att testa. Inte krypa runt i kloakerna. Det borde även du inse.
Dumheter. Du fortsätter med ditt trams direkt efter din avstängning. Enskilda avlopp i storstadsregionerna är lätträknade och är egentligen endast förekommande i Roslagen, vilket handlar om några tusen hushåll. Ställ detta mot de 5-6 miljoner människor som bor i storstadsregionerna. Vi pratar inte om torrdass på Saltkråkan.
Citera
2022-02-12, 09:02
Medlem
Citat:
Om det inte var en så ful sak att slå vad om, skulle jag vilja slå vad med dig om att vi kommer att ha tresiffriga dödstal/dag i mars... Men ingen kan vara gladare än jag, om du vinner!
Det dör ca 250 människor om dagen i Sverige. Så du kommer ha rätt.
Citera
2022-02-12, 09:07
Medlem
Citat:

Håller din logik?
Citera
2022-02-12, 09:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Dumheter. Du fortsätter med ditt trams direkt efter din avstängning. Enskilda avlopp i storstadsregionerna är lätträknade och är egentligen endast förekommande i Roslagen, vilket handlar om några tusen hushåll. Ställ detta mot de 5-6 miljoner människor som bor i storstadsregionerna. Vi pratar inte om torrdass på Saltkråkan.
I stället för att bråka om det kan ni ju bara använda existerande siffror.
Av Sveriges befolkning är omkring 87 procent anslutna till det kommunala vatten- och avloppledningsnätet. Det visar siffror från SCB som för första gången publicerar uppgifter om vatten- och avloppsanslutningar som officiell statistik.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/miljo/vattenanvandning/vattenuttag-och-vattenanvandning-i-sverige/pong/statistiknyhet/vattenuttag-och-vattenanvandning-i-sverige/

Här är även en karta.

Värmland har t.ex låg andel med kommunalt avlopp medans Skåne har hög andel.

Edit:
Göteborg är helt klart den storstad som har störst andel personer som inte har kommunalt avlopp.

Utöver detta om man vill veta om toppen kom vecka 5 kan man ju läsa veckorapporten.
Vecka 5 provtogs 335 710 individer för covid-19 i Sverige, vilket är en minskning med 37 procent jämfört med vecka 4.

Under vecka 5 rapporterades 185 778 bekräftade fall av covid-19 i Sverige, vilket är en minskning med 30 procent jämfört med vecka 4.

Såväl antalet provtagna individer som bekräftade fall av covid-19 minskade mellan vecka 4 och 5, vilket bedöms i huvudsak bero på anpassade rekommendationer för testning och smittspårning. Det tyder på att smittspridningen var ungefär på samma höga nivå som föregående vecka.
Känns som jäkligt osäkert att uttala sig om vi nått toppen vecka 5 eller inte.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-12 kl. 09:35.
Citera
2022-02-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu framgår ju inte varför dessa ligger på IVA. Behöver ju inte vara på grund av Covid...

Den myten håller inte nu när vi har riktig data.

Enligt data så är förekomsten av smitta per 100.000 nu lika stor bland ovaccinerade som bland vaccinerade. Sen är ovaccinerade kraftigt överrepresenterade på både IVA och bland dödsfall.

Om man påstår att de som ligger på IVA gör det av andra anledningar än Covid 19 men råkar ha Covid 19 så påstår man samtidigt också att smittspridningen är mycket högre bland ovaccinerade (vilket vi vet att den inte är) ELLER att ovaccinerade hamnar på IVA i mycket större omfattning än vaccinerade av andra anledningar - t ex ovaccinerade är oftare inblandade i bilolyckor eller måste operera sig oftare osv vilket inte låter realistisk.
Citera
2022-02-12, 09:28
Medlem
Citat:
Men alltså, har man vaxxat sig, allteftersom det blivit ens tur, så har man ju gjort det man har kunnat. Får man en genombrottsinfektion ändå, så är det inte ens eget fel, och då behöver man inte skämmas för att man tar upp en plats på sjukhuset. De som avstått vaxx utan medicinsk grund, ja - jag tycker inte att det är så självklart att de ska ha skattefinansierad vård. Man kan inte låta dem dö, men man kan gott låta dem betala av kostnaden i efterhand. En del av den i alla fall, efter förmåga.
Mmm måste gälla alla som får biverkningar av vaccet också dom får skylla sig själva och betala sin egen vård. Eller
Citera
2022-02-12, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I gruppen 20-49 år dör inte flera personer per dag. Det dör en handfull per vecka när det är som värst (några veckors tid) och nästan uteslutande av de som har sämst hälsa i gruppen. Så här kommer det se ut varje år, resten av våra liv. Det är bara att vänja sig.

Att med uppsåt sätta eld på hus är verkligen inte samma sak som att drabbas av en sjukdom.

Det här med att ovaccinerade dominerar på IVA är bara en engångsföreteelse i början av en sjukdom. Vi närmar oss en punkt där i stort sett alla ovaccinerade redan haft covid, och därefter kommer det vara jämnt skägg mellan vaccinerade och ovaccinerade.

Eller troligen inte. Det kan också bli så att det är övervägande vaccinerade som blir sjuka framåt. När de ovaccinerade har haft någon variant av covid får de ett bättre skydd, även om antikropparna dalar. Det innebär sannolikt att risken att drabbas av svår sjukdom blir lägre än för de vaccinerade som inte har haft covid. Inte direkt efter vaccinering, men efter ett par månader. Åtminstone med nuvarande vaccin. Samtidigt ligger det något i det du skriver, för även de vaccinerade drabbas ju nu i hög utsträckning av viruset. Snart finns inga mer att smitta.

Jag tror på utvecklingen i Danmark. Där har de bestämt att backa från fler doser just nu, de rekommenderar inte tre doser för yngre personer och inte fyra doser för de över 18 år.

Om vi ska komma ur pandemin på riktigt behöver vi sluta massvaccinera friska människor och fokusera på äldre och riskgrupper. Nej, jag menar inte att vi ska vägra Arne 37, som verkligen vill ha vaccindoser fast han inte har några underliggande sjukdomar, men att rekommendationen ska ligga på sårbara grupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in