Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Vet inte vad det kan handla om. Astrid var kanske för godtrogen. Visst hon brydde sig nog om pengarna men om vi säger mot Mumin så äger inte ens hennes egna bolag allt.
Här står ju lite även om tvisten. Svensk Filmindustri betalar bara royalties.
https://www.expressen.se/nyheter/inl...att-strida-om/
Om inte ens Astrid var megarik så blev ingen av skådisarna det heller. Idag kanske de haft agenter för att få egna avtal. Det fanns ingen direkt tanke när filmerna spelades in att barnen skulle tjäna storkosing mer bara "kul" att få vara med antar jag. Sedan tog bolagen det mesta.
Det blir lite generande tidstypiskt när författare som GW, Guillou, Gardell, och några deckarbrudar som jag inte ens vet namnet på (Läckberg?) antagligen har 100 Mkr på banken och någon troligtvis mycket mer. Sverige var oerhört naivt om pengar på 1940-70-talet och kom ifatt västvärlden först år 2000 eller så. En mindre del av detta lever kvar än idag, som 50.000 kr i brottsskade-ersättning för ett dödat barn och tre månadslöner om du tar sparken frivilligt.
Å andra sidan göds intelligens bäst i fattigdom. Beatles hade aldrig funnits om de inte var utfattiga ett år i Hamburg, samma med samtliga genier. Jag undrar om det finns något geni inom bok, musik, film, som snabbt blev superrik och sedan ändå lyckades hålla kvaliteten i 30 år som Astrid gjorde, eller ens Beatles i 7 år.