2021-07-12, 19:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ändå rätt klent med 70 mkr i årsintäkter? Drar inte Nalle Puh in en miljard eller så? Här står att Mumin säljer varor (inte omsätter) för 2 miljarder per år, borde vara minst 10-20% av detta till Tove Jansson?
https://www.expressen.se/nyheter/inl...m-ett-troll-9/

Vet inte vad det kan handla om. Astrid var kanske för godtrogen. Visst hon brydde sig nog om pengarna men om vi säger mot Mumin så äger inte ens hennes egna bolag allt.
Citat:
När Astrid Lindgren dog 2002 hade hon en taxerad förmögenhet på 6,8 miljoner, inte så mycket för en internationellt storsäljande författare. Det mesta av intäkterna från hennes böcker gick istället in i bolagen Tre Lindgren och Saltkråkan förvaltning.

Här står ju lite även om tvisten. Svensk Filmindustri betalar bara royalties.
https://www.expressen.se/nyheter/inl...att-strida-om/

Om inte ens Astrid var megarik så blev ingen av skådisarna det heller. Idag kanske de haft agenter för att få egna avtal. Det fanns ingen direkt tanke när filmerna spelades in att barnen skulle tjäna storkosing mer bara "kul" att få vara med antar jag. Sedan tog bolagen det mesta.
Citera
2021-07-12, 19:17
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vet inte vad det kan handla om. Astrid var kanske för godtrogen. Visst hon brydde sig nog om pengarna men om vi säger mot Mumin så äger inte ens hennes egna bolag allt.

Här står ju lite även om tvisten. Svensk Filmindustri betalar bara royalties.
https://www.expressen.se/nyheter/inl...att-strida-om/

Om inte ens Astrid var megarik så blev ingen av skådisarna det heller. Idag kanske de haft agenter för att få egna avtal. Det fanns ingen direkt tanke när filmerna spelades in att barnen skulle tjäna storkosing mer bara "kul" att få vara med antar jag. Sedan tog bolagen det mesta.
Det blir lite generande tidstypiskt när författare som GW, Guillou, Gardell, och några deckarbrudar som jag inte ens vet namnet på (Läckberg?) antagligen har 100 Mkr på banken och någon troligtvis mycket mer. Sverige var oerhört naivt om pengar på 1940-70-talet och kom ifatt västvärlden först år 2000 eller så. En mindre del av detta lever kvar än idag, som 50.000 kr i brottsskade-ersättning för ett dödat barn och tre månadslöner om du tar sparken frivilligt.

Å andra sidan göds intelligens bäst i fattigdom. Beatles hade aldrig funnits om de inte var utfattiga ett år i Hamburg, samma med samtliga genier. Jag undrar om det finns något geni inom bok, musik, film, som snabbt blev superrik och sedan ändå lyckades hålla kvaliteten i 30 år som Astrid gjorde, eller ens Beatles i 7 år.
Senast redigerad av Paris24 2021-07-12 kl. 19:21.
Citera
2021-07-12, 19:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det blir lite generande tidstypiskt när författare som GW, Guillou, Gardell, och några deckarbrudar som jag inte ens vet namnet på (Läckberg?) antagligen har 100 Mkr på banken och någon troligtvis mycket mer. Sverige var oerhört naivt om pengar på 1940-70-talet och kom ifatt västvärlden först år 2000 eller så. En mindre del av detta lever kvar än idag, som 50.000 kr i brottsskade-ersättning för ett dödat barn och tre månadslöner om du tar sparken frivilligt.

Å andra sidan göds intelligens bäst i fattigdom. Beatles hade aldrig funnits om de inte var utfattiga ett år i Hamburg, samma med samtliga genier. Jag undrar om det finns något geni inom bok, musik, film, som snabbt blev superrik och sedan ändå lyckades hålla kvaliteten i 30 år som Astrid gjorde, eller ens Beatles i 7 år.

Ja märkligt värre. Vi talar ändå om den 18:e mest översatta författaren någonsin (nr 4 gällande barnböcker). Det är en nivå ingen av dom här ens någonsin kommer i närheten av. Men naivt det var förmodligen så och lite "svenskt" också. Hon kom från en enklare bakgrund och det var fult att tjäna pengar på den tiden. Därmed tecknande hon nog dessa avtal som gav enskilda bolag mer inkomster än henne.

Men tidsandan får förklara det med skådisarna också. Om de fått en massa pengar och fortsatt skulle få det via royalties varje gång någon streamar och de syns på SF så skulle de kanske vara mer nöjda att varit med.
Citera
2021-07-12, 20:34
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ändå rätt klent med 70 mkr i årsintäkter? Drar inte Nalle Puh in en miljard eller så? Här står att Mumin säljer varor (inte omsätter) för 2 miljarder per år, borde vara minst 10-20% av detta till Tove Jansson?
https://www.expressen.se/nyheter/inl...m-ett-troll-9/
Lindgrenfigurerna säljs inte som merchandise i den utsträckning Nalle Puh-figurerna och Mumin gör. Lindgrens har sagt nej till väldigt många affärsidéer: reklam, tecknade filmer, merch...

Astrid Lindgren-koncernen måste omsätta mer än din siffra. Enbart Astrid Lindgren Vimmerby (nöjesparken?) omsätter en kvarts miljard/år och Astrid Lindgren Förvaltning AB omsatte lika mycket: 250-300 mkr/år innan corona.
Citera
2021-07-13, 11:28
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Här en typisk affisch till en Pippi-film 1970. Den är gjord av SFs mest kända affisch-konstnär, han hade inte minsta baktanke. Skott rakt upp i Pippis vulva.
http://www.svenskfilmdatabas.se/wp-c...e/ABA_2264.jpg
När man zoomar in och glor mellan hennes ben ser det ut som om de har gjort blygdläppar på bilden, om det nu inte är ett foto och det faktiskt är hennes blygdläppar. Eller så är det byxlinningen på trosorna som gör att det ser så ut.
Citera
2021-07-13, 11:30
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
När man zoomar in och glor mellan hennes ben ser det ut som om de har gjort blygdläppar på bilden, om det nu inte är ett foto och det faktiskt är hennes blygdläppar. Eller så är det byxlinningen på trosorna som gör att det ser så ut.
Det går att få ut mer av en Pippi-bild än man, och Inger Nilsson, kan tro.
Citera
2021-07-13, 12:50
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Den som skriver "sexualisering" är färgad av dagens sexualskräck som man ser överallt. men på 1960/70talet så t.ex duschade man alla åtminstone upp i högstadiet, och 10-åringar gick nakna på stranden. Det var helt enkelt mycket mer naivt på den tiden och allt var inte fokuserat på sex. Ni får sluta sex-swipa på nätet.

Här en typisk affisch till en Pippi-film 1970. Den är gjord av SFs mest kända affisch-konstnär, han hade inte minsta baktanke. Skott rakt upp i Pippis vulva.
http://www.svenskfilmdatabas.se/wp-c...e/ABA_2264.jpg
Det var ju både och. Visst sågs det som mer naturligt med nakenhet då, men samtidigt pågick ju den sexuella revolutionen, och i venndiagrammet mellan dessa två synsätt var det nog tyvärr lätt för pedofiler att komma undan.
Citat:
Ursprungligen postat av ThomeThome
Sexualisering av minderåriga sker och skedde också då, men det betyder inte att regissören gjorde det och att exakt allt som folk kan använda som runkmaterial för någon är producerat för att tillfredsställa pervon. Väldigt många sexualiserar fötter, mycket vanligare än pedofili, men det betyder inte att jag har den minsta tanke på det om jag gör en scen med en barfota kvinna. Extremt korkat argument.

Det finns dessutom många fler icke-pedofiler än pedofiler, så att säga att hans syfte måste ha varit perverst bara för att en minoritet pervon kan tänka sig att runka till det gör din poäng dubbelt korkad.
Det är ju jättetydligt att en massa regissörer är fotfetishister med tanke på hur de gestaltar fötter på film, Tarantino t.ex.

Nu har jag inte sett filmerna sen jag själv var barn, så jag kan inte uttala mig om specifika scener som jag inte ens minns, men det kanske är bra att ta ett ordentligt snack om saken och inte bara släta över och vifta bort eventuella oegentligheter bara för att Astrid blivit upphöjd till gud i Sverige.
Citera
2021-07-13, 13:53
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Det var ju både och. Visst sågs det som mer naturligt med nakenhet då, men samtidigt pågick ju den sexuella revolutionen, och i venndiagrammet mellan dessa två synsätt var det nog tyvärr lätt för pedofiler att komma undan.
Det är ju jättetydligt att en massa regissörer är fotfetishister med tanke på hur de gestaltar fötter på film, Tarantino t.ex.

Nu har jag inte sett filmerna sen jag själv var barn, så jag kan inte uttala mig om specifika scener som jag inte ens minns, men det kanske är bra att ta ett ordentligt snack om saken och inte bara släta över och vifta bort eventuella oegentligheter bara för att Astrid blivit upphöjd till gud i Sverige.
Ordet pedofil tror jag inte användes 1970. Det var tom så att miljöpartiet när det bildades föreslog att sex mellan alla åldrar skulle vara lagligt.

Att se en raffig Annika i trosor sitta i en gubbes knä hade inte varit det minsta konstigt på bio 1970, helt utan bi-tankar hos oss som såg på. Det är vi själva som komplicerat sex de senaste 40 åren. Vi är inte alls mer frigjorda, vi är striktare och räddare.
Citera
2021-07-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Astrid var inte regissör för filmerna så även om det var sant så är det inte kritik mot henne. Jag känner till några av scenerna som diskuteras, och det är bara idioti och moralpanik att tro att de var gjorda i sexuellt syfte.
Citera
2021-07-13, 19:19
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ordet pedofil tror jag inte användes 1970. Det var tom så att miljöpartiet när det bildades föreslog att sex mellan alla åldrar skulle vara lagligt.

Att se en raffig Annika i trosor sitta i en gubbes knä hade inte varit det minsta konstigt på bio 1970, helt utan bi-tankar hos oss som såg på. Det är vi själva som komplicerat sex de senaste 40 åren. Vi är inte alls mer frigjorda, vi är striktare och räddare.
Att det blivit striktare efter 80-talet vet jag, sen är jag egentligen för ung för att veta hur det var innan dess, så får ta dig på ditt ord.
Citat:
Ursprungligen postat av ThomeThome
Astrid var inte regissör för filmerna så även om det var sant så är det inte kritik mot henne. Jag känner till några av scenerna som diskuteras, och det är bara idioti och moralpanik att tro att de var gjorda i sexuellt syfte.
Jag tänkte mer ifall det hade blivit en stor diskussion på sociala medier och/eller ledarsidor. Där finns inte riktigt samma saklighet som det trots allt ändå ofta gör här.
Citera
2022-02-12, 02:51
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout

Det handlar inte om en scen, utan många med sexuella vinklar och undertoner. Du kan kalla mig överkänslig men jag känner igen "pedofilsignaler" och det är motbjudande att exploatera barnskådespelare på det sätt som Olle Hellbom gjorde.

I Pippi Examples av Palle Torsson visades 27 olika sekvenser med sexuella undertoner. Detta var från Pippifilmerna, lägg därtill andra filmatiseringar av Lindgrens böcker. Någon skrev här i tråden om en lång sekvens med Madicken och Elisabet när de sitter nakna.

Hellbom regisserade med pedofilens blick, det såg man inte då, det ser man nu. Hur bekväma var barnen med hans anvisningar? Det vore intressant om någon som jobbat med honom ville skriva i tråden anonymt.
Beklagar det som hände dig i din barndom. Vill vidare ställa en fråga till dig som är inkännande - de signaler och undertoner du talar om i ovanciterade inlägg - märker du av några sådana även i filmatiseringen av Astrids bok "Nils Karlsson Pyssling"?
Citera
2022-02-12, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forlatforatt
introt till madicken är det konstigt att ingen fått paniköver

"Madicken, Madicken, Piluttadej Piluttadej. Jag vet nånting hemligt som bara är för mig". Lite små barndomsminnen Amerikanerna verkar iallafall ha fått panik över pilutta er vilket gjort att detta ord strukits ur den amerikanska översättningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in