Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Den som skriver "sexualisering" är färgad av dagens sexualskräck som man ser överallt. men på 1960/70talet så t.ex duschade man alla åtminstone upp i högstadiet, och 10-åringar gick nakna på stranden. Det var helt enkelt mycket mer naivt på den tiden och allt var inte fokuserat på sex. Ni får sluta sex-swipa på nätet.
Här en typisk affisch till en Pippi-film 1970. Den är gjord av SFs mest kända affisch-konstnär, han hade inte minsta baktanke. Skott rakt upp i Pippis vulva.
http://www.svenskfilmdatabas.se/wp-content/uploads/image-archive/large/ABA_2264.jpg
Det var ju både och. Visst sågs det som mer naturligt med nakenhet då, men samtidigt pågick ju den sexuella revolutionen, och i venndiagrammet mellan dessa två synsätt var det nog tyvärr lätt för pedofiler att komma undan.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThomeThome
Sexualisering av minderåriga sker och skedde också då, men det betyder inte att regissören gjorde det och att exakt allt som folk kan använda som runkmaterial för någon är producerat för att tillfredsställa pervon. Väldigt många sexualiserar fötter, mycket vanligare än pedofili, men det betyder inte att jag har den minsta tanke på det om jag gör en scen med en barfota kvinna. Extremt korkat argument.
Det finns dessutom många fler icke-pedofiler än pedofiler, så att säga att hans syfte måste ha varit perverst bara för att en minoritet pervon kan tänka sig att runka till det gör din poäng dubbelt korkad.
Det är ju jättetydligt att en massa regissörer är fotfetishister med tanke på hur de gestaltar fötter på film, Tarantino t.ex.
Nu har jag inte sett filmerna sen jag själv var barn, så jag kan inte uttala mig om specifika scener som jag inte ens minns, men det kanske är bra att ta ett ordentligt snack om saken och inte bara släta över och vifta bort eventuella oegentligheter bara för att Astrid blivit upphöjd till gud i Sverige.