2022-02-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Det intressanta är här, om vi är rätt informerade, att pojken (hen, enligt föräldrarna) har ett tilltalsnamn, som läraren använde när hon pratade om pojken i tredje person. Men se det ville inte föräldrarna utan propsade på att barnet skulle omnämnas "hen". Man kan ju undra vad pojkens tilltalsnamn är eftersom föräldrarna inte tillät läraren att använda det.

Jag fortsätter på mitt resonemang ovan och ser framför mig följande scen: Pojkens kompisar knackar på och frågar efter honom. Modern alt Fadern svarar då t ex att "hen har stuckit till träningen..." eller liknande.
Är det möjligt???
Citera
2022-02-11, 20:10
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
En sak till
Hur ofta säger eg en lärare "hon" och "han" i klassrummet egentligen?
Hon o han säger man bara om man pratar om nån i tredje person, svårt att föreställa mig att det förekommit så ofta

"Klas och Saga är i samma grupp!"
"Saga, har du gjort läxan",,, typ såna situationer

knappast

"Klas och h*n den där är i samma grupp!"

Har henet suttit på helspänn och vägt bokstäver hela termin?
Lycka till i framtida kalifatet säger jag bara

Det ju här kan inte poängteras nog.

Föe övrigt ser man hen-bögar oprovocerat använda pronomen fast man inte behöver använda pronomen i en formulering. Blir ofta pronomen i varje mening. Oläsbart.
Citera
2022-02-11, 20:12
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Enda gången man kan använda det är när man inte vet könet på en person, tex någon har stulit ens cykel, men man såg inte vem: "Hen for åt det hållet". Och jo, jag representerar det vanliga folket. Verklighetens folk. Inte falafel-ätande, metrosexuella, MP-röstande, lilahåriga bögar från Södermalm, Haga och Möllevångstorget som gör menskonst-installationer och lever på skattepengar. Jävla clowner, det enda roliga är att när muslimsvinen tar över är ni kommunister och bögar de första som dinglar i lyktstolparna. Vi andra bara låter skägget växa, skär av halva kuken och tar en fru eller två till.

Det sättet att använda ordet är en ännu värre cancer. Vi klarade oss bra att formulera oss innan utan att använda dessa pronomen.
Citera
2022-02-11, 20:13
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det är det här Jordan Peterson blev känd för. Som lärare vägrade han titulera studenter med deras önskade titlar.

I Sverige har vi inga titlar. Det är möjligtvis ”du” när man ”titulerar” någon på universitetet och föreläsaren pekar på någon som bett om ordet.

Hon eller han känns som en sekundär referens när man pekat ut ”du” först. Och sedan refererar till denne med ”hon” eller ”han”.

Hela grejen känns vrickad eftersom vi inte har titulatur som i Nordamerika. Men diskrimineringsombudsmannen vill hänka på.

Här har vi personer som vill bli kränkta och myndigheter som vill beivra kränkthet.

Men är detta egentligen relevant för oss som skippat titlar sedan 60+ år? Är detta bara för att visa att vi liksom Nordamerika, som dock fortfarande har titlar, är lika progressiva?

Jag får inte ihop denna dynga.

Det hela är enkelt. I Sverige och i övriga västvärlden har det under de senaste 50 åren bit för bit växt fram en woke-rörelse som numera kommit till en punkt där vissa blivit så blint övertygade i sin woke-ideologi och vissa samtidigt inser att de kan livnära sig på den ideologin. Det är numera alltså en födokälla för vissa - inte alla - i det moderna samhället att definiera sig som icke-binär (+ dylikt) och för andra att, så som DO, att straffa alla som inte ställer upp på woke-ideologin. Woke-människorna förnekar att kopplingen mellan biologiskt kön och socialt/psykologiskt kön och menar att människor som tillmäter det biologiska könet betydelse inte är "vakna" och att de därför bör förmås, genom sociala interventioner, att vakna eller på olika sätt straffas. Det innebär, som i det här fallet där läraren ifråga är troende kristen, att woke-människorna, med stöd i lag, får diskriminera personer med avvikande ideologisk trosuppfattning.
Citera
2022-02-11, 20:18
Medlem
folie-a-mondes avatar
Citat:
Det är det här Jordan Peterson blev känd för. Som lärare vägrade han titulera studenter med deras önskade titlar.

I Sverige har vi inga titlar. Det är möjligtvis ”du” när man ”titulerar” någon på universitetet och föreläsaren pekar på någon som bett om ordet.

Hon eller han känns som en sekundär referens när man pekat ut ”du” först. Och sedan refererar till denne med ”hon” eller ”han”.

Hela grejen känns vrickad eftersom vi inte har titulatur som i Nordamerika. Men diskrimineringsombudsmannen vill hänka på.

Här har vi personer som vill bli kränkta och myndigheter som vill beivra kränkthet.

Men är detta egentligen relevant för oss som skippat titlar sedan 60+ år? Är detta bara för att visa att vi liksom Nordamerika, som dock fortfarande har titlar, är lika progressiva?

Jag får inte ihop denna dynga.

Det finns nog flera undervisningssituationer där du kan använder pronomen han eller hon. Det är nog till och med snarare regel än undantag, inte minst i en tight klassrumssituation som är typisk för mellan- och högstadiet.

Ex: * Du delar in eleverna i en grupp. "Karin och Karl - ni går till hennes bord och arbetar".
* En elev stör en annan. "Karin, sluta stör honom".
* "Det går bra att byta plats om han vill det"

Däremot borde man (med reservation för att felsägningar kommer ske åtminstone inledningsvis) kunna använda namnet istället för pronomen om en sådan konflikt uppstår som i det aktuella fallet.
Ex: * "Karin och Karl - ni går till Agnes bord och arbetar" el
* "Karin, sluta stör Karl".
* "Det går bra att byta plats om Olle vill det".
Citera
2022-02-11, 20:22
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Det finns ingen som vill bli kallad neger.
Jo, faktum är att detta är exakt vad JAG vill bli kallad.

Och framförallt vill jag ha 150 000 kr i skadestånd varje gång nån avstår från att göra mig till viljes på denna punkt.

Jag kräver att DO ska driva min sak.
Citera
2022-02-11, 20:28
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
En ”person” som blir så kränkt av att inte bli kallad hen får 150k i skadestånd.

Akilov som körde ihjäl en människa blev förpliktigad att betala 100k i skadestånd till pappan.

Upp är ner, ner är upp, krig är fred, frihet är slaveri, ignorans är styrka.

Och du skall nöja dig. Sådan är våran verklighet nu
Citera
2022-02-11, 20:31
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folie-a-monde
Det finns nog flera undervisningssituationer där du kan använder pronomen han eller hon. Det är nog till och med snarare regel än undantag, inte minst i en tight klassrumssituation som är typisk för mellan- och högstadiet.

Ex: * Du delar in eleverna i en grupp. "Karin och Karl - ni går till hennes bord och arbetar".
* En elev stör en annan. "Karin, sluta stör honom".
* "Det går bra att byta plats om han vill det"

Däremot borde man (med reservation för att felsägningar kommer ske åtminstone inledningsvis) kunna använda namnet istället för pronomen om en sådan konflikt uppstår som i det aktuella fallet.
Ex: * "Karin och Karl - ni går till Agnes bord och arbetar" el
* "Karin, sluta stör Karl".
* "Det går bra att byta plats om Olle vill det".
I Nordamerika där man har ”sir”, ”mam”, ”mr”, ”miss”, ”missis” kan jag förstå snårskogen.

I Sverige har vi inga titlar. Det är ”du” för hela slanten. Om man refererar till någon i tredje person så säger man ”hon/han sade”.

Det är inte så ofta i en undervisningssituation det sker men här vill alltså kränkt-olle bli kallad ”hen”.

Varför inte kalla alla ”det”?

Opersonligt och objektifierande. Men lika för alla. Liksom han i När Lammen Tystnar. ”Kan det smörja in sig med hudsalvan”?

Kan man använda det och objektifiera alla människor till nån som befinner sig i botten av en brunn med en seriemördande transa som bestämmer att hon där ner är ett ”det”.
Citera
2022-02-11, 20:37
Medlem
folie-a-mondes avatar
Vet inte om detta tagits upp (tråden har blivit lång), men om någon är intresserad av att förstå den inre logiken i fallet och inte bara spy ut sitt missnöje med wokeism så finns följande formulering i inledningen av skolans läroplan, Lgr 11:

Citat:
Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas.

Vet vi mer kring detaljerna i fallet? I min bok är det en skillnad på om läraren bara vägrat använda uttrycket "hen" och istället uteslutande använt tilltalsnamnet, vilket borde vara möjligt, eller om läraren aktivt och systematiskt använt det pronomen som eleven inte ville bli kallad. Jag anser att det hör till allmänt hyfs att inte kränka någon - hur överkänslig denne än är - såvida det kan undvikas med minimal uppoffring. Att använda tilltalsnamnet är i det fallet ingen större uppoffring. Om det istället varit frågan om att tvinga läraren att tala på ett visst sätt och använda hen så hamnar man dock i en principiellt absurd situation där samtliga elever helt fritt skulle få bestämma hur de vill bli tilltalade.

Jag tycker att skadeståndskravet verkar orimligt stort med tanke på att det är en bra bit över genomsnittet för mobbningsfall. Förmodligen resonerar DO kring att läraren, som till skillnad från elever har en institutionaliserat maktposition, inte bara varit försumlig utan haft ett uppsåt att diskriminera eleven. I typiska mobbningsfall där skadestånd utgår är skolan förmodligen endast vårdslös/försumlig, vilket anses mildare.
Citera
2022-02-11, 20:39
Medlem
folie-a-mondes avatar
Citat:
I Nordamerika där man har ”sir”, ”mam”, ”mr”, ”miss”, ”missis” kan jag förstå snårskogen.

I Sverige har vi inga titlar. Det är ”du” för hela slanten. Om man refererar till någon i tredje person så säger man ”hon/han sade”.

Det är inte så ofta i en undervisningssituation det sker men här vill alltså kränkt-olle bli kallad ”hen”.

Varför inte kalla alla ”det”?

Opersonligt och objektifierande. Men lika för alla. Liksom han i När Lammen Tystnar. ”Kan det smörja in sig med hudsalvan”?

Kan man använda det och objektifiera alla människor till nån som befinner sig i botten av en brunn med en seriemördande transa som bestämmer att hon där ner är ett ”det”.

Jag vill då mena att det sker väldigt ofta i undervisningssituationer. Men att det är enkelt löst genom att använda tilltalsnamnet istället för pronomen.
Citera
2022-02-11, 20:47
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Det hela är enkelt. I Sverige och i övriga västvärlden har det under de senaste 50 åren bit för bit växt fram en woke-rörelse som numera kommit till en punkt där vissa blivit så blint övertygade i sin woke-ideologi och vissa samtidigt inser att de kan livnära sig på den ideologin. Det är numera alltså en födokälla för vissa - inte alla - i det moderna samhället att definiera sig som icke-binär (+ dylikt) och för andra att, så som DO, att straffa alla som inte ställer upp på woke-ideologin. Woke-människorna förnekar att kopplingen mellan biologiskt kön och socialt/psykologiskt kön och menar att människor som tillmäter det biologiska könet betydelse inte är "vakna" och att de därför bör förmås, genom sociala interventioner, att vakna eller på olika sätt straffas. Det innebär, som i det här fallet där läraren ifråga är troende kristen, att woke-människorna, med stöd i lag, får diskriminera personer med avvikande ideologisk trosuppfattning.

Läraren är anställd, och hon har accepterat skolans värdegrund. Eleven är tvungen att gå i skolan. Läraren skall rätta sig efter reglerna. Det är i detta fallet inte svårt. Att ha så mycket empati att man kan förmå sig till att uttala ordet "hen" till en elev som vill bli omnämnd så. Och sinne för det väsentliga. Hur svårt kan det vara?
Skadeståndet är en sak i sig, och absurt. Huvudsaken är accepterandet av den icke-binära eleven.
Citera
2022-02-11, 21:04
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Läraren är anställd, och hon har accepterat skolans värdegrund. Eleven är tvungen att gå i skolan. Läraren skall rätta sig efter reglerna. Det är i detta fallet inte svårt. Att ha så mycket empati att man kan förmå sig till att uttala ordet "hen" till en elev som vill bli omnämnd så. Och sinne för det väsentliga. Hur svårt kan det vara?
Skadeståndet är en sak i sig, och absurt. Huvudsaken är accepterandet av den icke-binära eleven.
Här har vi en kollision. Läraren kunde ha använt namn. Eleven var för hårt hjärntvättad av att hbtqlmno öppnar alla dörrar enligt genusskolan. Men 150.000 i skadestånd visar mest att rättsväsendet är skadat i grunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in