Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Visst är det så i någon mån. Gubben ångrade sig och Ebba i den utsatta position hon har, var tvungen att acceptera att backa för att behålla väljarnas förtroende, för att åtminstone utstråla moral.
Inte tycker jag att Ebba ska (skulle) backa bara för att hon är politiker.
En sak som jag tänker på, är att vi alla har lite olika moraliska kompasser, även om det kanske finns någon slags gemensam hållning i stora drag. Våra lagar är ju utformade efter vårt rättsmedvetande. De ändrar sig lite allteftersom, både i tid och efter vad som händer i samhället.
Så naturligtvis kommer det vara människor som utan att vara helt ute och cyklar i den moraliska kompassen som kan tycka lite olika här. Mycket beroende på att vi inte vet vad som hände innan kontraktet skrevs på.
Vad jag tror är att vi utgår från olika perspektiv här. Jag tänker att Ebba kan ha gett Esbjörn förhoppningar utifrån han kanske lite stela perpektiv om hur saker och ting förhåller sig. Ditt perpektiv är annat, kanske att Ebba har haft en annan ingång än vad jag tänker.
Citat:
Men betyder det att det är det mest moraliska att göra? Jag anser inte det. Om en säljare sålde sin fastighet i en fullt juridiskt och moraliskt korrekt affär, är det då omoraliskt att köparen inte vill backa, när säljaren senare ångrar sig? Jag tycker inte att köparen är omoralisk då faktiskt.
Det är väl här jag tänker annorlund än du.
Om vi hade pratat om en helt fullt kapabel människa, utan några som helst vare sig kognitiva eller psykiatriska nedättningar, då kan det vara en annan historia. Men även då, skulle jag ha svårt att kunna känna glädje över att bo i ett hus som någon kände sorg och ånger över att de sålde. Varje situation är speciell och kräver inkännande och djupare förståesle för vad som händer.
Citat:
Jag tror inte hon tänkte på konsekvenserna. Det var i stundens hetta. Hon hade tagit orättfärdig skit i månader från Binninge och Brännström. Det var en ryggmärgsreflex som stod henne dyrt.
Så kan det vara, och jag tror att Ebba kan vara impulsiv. Det har ma märkt i hennes uttalanden i politiken. Men det finns en Ebba som också är en mycket envis person (tror jag) och då kan hon vara mycket strategisk. Kanske känslorna tog överhanden, men hon är inte dum.
Citat:
Om Esbjörn inte har testamenterat bort fastigheten när han dör, så tillfaller det arvingarna. Eftersom föräldrarna är döda är det hans syskon som ärver. Ett avlidet syskons arvslott hamnar hos syskonets barn om denne har sådana. Matz har barn, så de skulle få del i fastigheten (vet inte hur många syskon och syskonbarn det finns så hur stor andel var och en får har jag ingen koll på).
Jag har haft koll, men glömt det för stunden.
Det finns t ex här en del "underligheter" som gör att man förstår/misstänker att Esbjörn är en egensinnig man.
Citat:
Men om Esbjörn har testamenterat bort fastigheten, så finns det ingen som automatiskt har rätt till hälften, utan det blir Esbjörns testamente som styr.
Nä, man kan väl inte göra barn arvslösa, men i Esbjörns fall kan han ha en egen vilja.
Citat:
Så ville Esbjörn förhindra att andra än Matz ska ha fastigheten, så borde det finnas ett testamente.
Ja, det tror jag.
Citat:
I sak har du rätt. Det är enbart Esbjörns ensak hur han sköter fastigheten. Men samtidigt har han slagit på stora trumman och sagt att det är så viktigt att fastigheten ska stanna i släkten och hur älskad fastigheten är. Misskötseln och visionerna för Kullen går inte ihop alls. Kanske lever de efter det kinesiska visdomsordet "Den man älskar, agar man", men nja, tror inte det.
Jo, så kan man tänka.
Men jag har sett grannar här som låter huset förfalla, men verkar älska det ändå. Trädgården sköter de däremot på sitt sätt. Det är gamla cyklar, bilar och annat gammalt bråte, balkongen förfaller och taket behöver läggas om. även på landet ser jag personer som har sina svårgheter att få ihop det. Bråte ställs på den glasade verandan som att det vore ett förråd och inget underhåll av något slag sker. Det betyder inte för mig att de inte älksar sina hus.
Männsikor är inte perfekta. Det finns "defekter" och vissa klarar inte av det som vi andra ser som "måsten".
Citat:
Att tvingas följa lagar och förordningar kan kännas jobbigt och orättvist ibland. Men det är inte någon som helst utpressning att tvingas stå för sin underskrift om allt har gått rätt till. Fram till röjningen i augusti/september så finns det inte det minsta tecken om att något har gått orätt till. Hade något gått orätt till, hade det funnits tecken på det, hur bra än Ebba hade velat dölja det.
Att det skulle enbart handla om att tvingas följa lagar, det är väl något som vi alla måste förhålla oss till, det ser jag jag inte som att det är det det handar om.
Ett tecken på att det inte gått rätt till är väl hur utfallet blivit.
Att Esbjörn haar olika versioner i media om när han ångrade sig t ex känns väldigt kontsitgt.
Vad som felas är svårt att säga, men något är galet.
Som sagt, jag tror att det är många faktorer här som spelar in.