2022-02-11, 16:00
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Han är säkert en tjurgubbe det har jag skriver många gånger. Han har kunde haft bättre juridisk rådgivning.
Men till syven och sist så är han bara en gammal gubbe med kognitiva svårigheter och de förändringar i hjärnan som det naturliga åldrandet ger. En gammal gubbe, som skickade ett brev till Ebba om att han ångrade sig och önskade att köpet gick tillbaka, redan mindre än 2 veckor efter kontraktet skrevs på och 2 veckor förre Ebba skulle tillträda.

Men varför ångrade han sig då inte, när Ebba ringde honom dagen innan dom skulle ses på banken?
Varför sa han sanningen att någon annan skrivit och skickat ångerbrevet, som han fått underteckna?
Varför sa han, jag har inte ångrat mig och vi ska träffas vid huset imorgon och samköra till banken?

Nej du MaryBlunt det var inte Esbjörn som ångrade sig, skickade något brev eller var på banken.
2022-02-11, 16:10
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Exakt vad viss tidsbegränsad dispositionsrätt innebär vet vi inte, men fastigheten är tomten och det där "viss" håller nog Esbjörn utanför huset.

Någon procentsats till ägandet finns inte registrerad.

Ebba Busch torde väl stå som ensam ägare, alltså 100%.
Men det var inte riktigt det jag svara på. Utan att fastigheten skulle vara 100% hennes, vilket jag inte tycker stämmer med verkligheten. Detta eftersom hon ska dela fastigheten med Esb.

Eller tyckte. Eller skulle. Gäller inte avtalet längre, så faller mina åsikter.
2022-02-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Utan att fastigheten skulle vara 100% hennes, vilket jag inte tycker stämmer med verkligheten. Detta eftersom hon ska dela fastigheten med Esb.

Det är inte frågan om att det skall delas något med någon.
Dispositionsrätt innebär, som ordet antyder, att Esbjörn har rätt att disponera fastigheten i viss form. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dispositionsr%C3%A4tt

I sin enkelhet kan det vara så att han fått lov att förvara saker i ett av förråden tills han hittar ett bättre ställe att förvara dem. Det innebär inte på något sätt att han ÄGER det förrådet, eller att han delar det med någon. Ebba äger förrådet och han äger sakerna i det
2022-02-11, 16:22
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Men det var inte riktigt det jag svara på. Utan att fastigheten skulle vara 100% hennes, vilket jag inte tycker stämmer med verkligheten. Detta eftersom hon ska dela fastigheten med Esb.

Om inte Ebba trots att Esbjörn brutit även det avtalet med sin ”överklagan” håller, pacta sunt servanda.
Vad Esbjörn i så fall har är ”viss tidsbegränsad dispositionsrätt”.
Ebba delar inte sin fastighet med säljaren det är hennes till 100%, men säljaren har en tidsbegränsad rätt att t.ex plocka blommor bakom sjöboden andra torsdagen i maj 2025.
2022-02-11, 16:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hennes uttalande handlade inte om att platta till Esbjörn. Det handlade om att platta till hans ombud som hade svårt att uppträda som ett ombud ska göra. Hade han varit advokat, hade han inte varit det längre, med tanke på alla hans övertramp.

Genom att platta till ombudet, skadar han Esbjörns sida.
Det är inte den vägen hon ska gå, genom att själv bryta lagen, om hon anser att ombudet är inkompetent eller inte agerar som han ska.

Om hon tycker att det är fel ombud han har bör hon agera som alla vi andra bör gör ai det här landet; anmäla honom, prata med Esbjörn själv och agera med de medel som är lagliga och lämpliga. Inte tror jag att Ebbas ombud tyckte att det här var ett adekvat sätt.

Citat:
Det var först när Binninge försvann som det började bli lite ordning på torpet och parterna började kommunicera med varandra.

Citat:
Nej, hon har faktiskt inte struntat i att Esbjörn har ångrat sig. Hon har gett Esbjörn ett antal chanser att hjälpa till att rätta till det som gått snett. Men Esbjörn har aldrig tagit den utsträckta handen från Ebba. Istället så fortsatte han bildligt talat att spotta på Ebba offentligt och så löser man inte en tvist.

Vi har redan pratat om det här. Jag tycker inte som du.
Jag tänker att Esbjörn känner att han är klämd på något sätt, lurad eller dragen vid näsan på något och det är därför han inte agerar rationellt.

För mig räcker det med att gubben ångrade sig där i början, att han ville betala tillbaka handpenningen. Rättsligt har hon rätten på sin sida, men inte moraliskt.

Båda har agerat dåligt på många sätt, men Ebba har övertaget eftersom hon har lagen på sin sida. Om hon anser att Esbjörns ombud agerar dåligt, bör hon inte sjjälv ta upp striden på samma sätt, eller värre, oalgligt.

Så löser man int en tvist.

Citat:
Eller så väljer hon strafföreläggande för att det politiska spelet kräver det? Att ha det ärendet valsande omkring i media kostar på andra sätt. Aldrig att hon hade fått fängelse för det där, det tror du inte på själv.

Jag tror inte att Ebba riskerar fängelse (gissning), men helt klart förstod hon vad som stod på spel. Naturligtvis tar man ett strafföreläggande i hennes sits, och det har inte att göra med att hon är oskyldig. Att det är det bästa av många skäl, det förstår nog de flesta, inte minst politiskt.

Citat:
Självklart kan du spekulera, men Ebbas förklaring är inte på något sätt orimlig eller anmärkningsvärd. Hon skilde sig från sina barns far och hon vill bo i närheten, så att barnen så småningom kan ta sig mellan de olika bostäderna på ett relativt säkert sätt. Det fanns inga bostäder till salu i området och det hade inte funnits det på lång tid och därför frågade hon Esbjörn.

Jamen, det där är väl också självklart.
Men jag tror nog att hon såg risken med att Esbjörn skulle gå ur tiden också. Det råkade sammanfalla i tid.

Citat:
Det är här och nu hon behöver en bostad och innan skilsmässan fanns inte behovet. Tror inte hon tänkte på den fastigheten som sin blivande bostad innan behovet fanns. Och det där med att Esbjörn dör och fastigheten går i arv, det kan ju vara en öppnare för att kunna köpa det, utan att trampa någon på tårna. Ingen har trots allt skött om fastigheten på årtionden, så hur intresserad är släkten att ta över det där? Det är inte så att en ny generation spenderar sina somrar där och förälskar sig i huset, eller hur?

Esjörn hade ju M*atz som han lovat huset till och hade inte M*atz blivit sjuk så hade huset gått till honom förmodligen?

Annars är väl de andra syskonbarnen arvingar, även om jag tyckt mig läsa någonsatans (tråden, media?) att Esbjörn inte var intresserad av att de skulle ta över. Om det stämmer, om jag fått fel för mig vet jag inte.

Om Esbjörn inte sköter huset, så är det väl hans ensak och inte de andra släktingarnas? Inte bestämmer jag över hur min pappa sköter sitt hus och gård, mer än att jag uppmanar honom att ta hjälp med hemtjänst, och att jag hjälper honom med det jag kan när jag är där och hälsar på. Han har liksom Esbjörn möjlighet att anlita någon om han vill för ev större projekt som ommålning av huset, ytt tak osv.

Citat:
Hon försökte gå Esbjörn till mötes, men han ville inte träffas.

Ja, och man kan undra varför?

Citat:
Ebba var i en utpressningssituation. Esbjörn hade tagit handpenningen och gått under jorden, plus den skitkastning som faktiskt skedde i media. Sedan slänger man på de juridiska kraven som jordabalken kräver, hennes politiska situation osv.

Jag tycker att det är Esbjörn som är i en utpressningssituation.
2022-02-11, 16:27
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tror att du har rätt i det här, och jag tror att de levande syskon barnen, samt Marz barn hade sålt huset vid Esbjörns frånfälle.

Grejen är ju bara att för Esbjörn kändes det som en släktgård. Han kan ha minnen av att släkten samlades där när han var barn. Och även om huset skulle säljas när han dog, så lever han ju ännu. Och det var hans hus som han ärvt av sina föräldrar. Han är säkert en tjurgubbe det har jag skriver många gånger. Han har kunde haft bättre juridisk rådgivning.

Men till syven och sist så är han bara en gammal gubbe med kognitiva svårigheter och de förändringar i hjärnan som det naturliga åldrandet ger. En gammal gubbe, som skickade ett brev till Ebba om att han ångrade sig och önskade att köpet gick tillbaka, redan mindre än 2 veckor efter kontraktet skrevs på och 2 veckor förre Ebba skulle tillträda.

I marschen mellan power-kvinnan Ebba och den gamla gubben Esbjörn, som ångrade sig. Faller lätt sympatierna på den gammal gubben. Om Ebba bara väntar ett par år så hade troligen huset varit ute till försäljning och då hade hon kunnat köpa utan att några frågetecken uppstått. Men bara för att det mest troligt kommer att säljas vid Esbjörns frånfälle. Så lever han ju fortfarande.

Jag förstår att du har ditt narrativ, men en del av det du skriver är lika fel som förut.

Esbjörn var där första gången när han var femton år gammal. Man var inget barn vid femton på den tiden. Skulle inte förvåna mig om Esbjörn yrkesarbetade redan.

Det där med släktgård är ett nytt påfund för att vinna sympatier i fastighetstvisten. Esbjörn och hans släkt har benämnt det som Kullen och inget annat.

En anledning till att han sålde, kan vara att han visste att Matz var döende och att ingen annan i släkten var intresserad av stället.

Ingenstans i Esbjörns ökända brev, står det att Esbjörn önskar att köpet gick tillbaka. Däremot framkommer det att han har ångrat sig och tonen är bara ett konstaterande, att allt är som det var innan kontraktsskrivningen, i och med att han betalat igen handpenningen. Ebba har absolut inget att säga till om här, det här är vad Esbjörn vill och det är bara för Ebba att acceptera faktum. Enligt mig ett rätt udda sätt att ångra sig på.

Inte ett ljud om att affären kändes fel då den gjordes, eller att Ebba har agerat felaktigt. Nej, bara ren ånger, pang bom och så har han och ska även dagen efter betala igen handpenningen.

"Uppsala 3sept 2020

Ebba Busch

Betr. köp av min fastighet 4:77+7:1=67
Marielund i Uppsala kommun.

Jag har ångrat försäljningen
och har därför återbetalt er-
hållen handpenning, 390.000 till
ditt konto.
Återbetalning görs den 4/9-020

Med vänlig hälsning

Esbjörn Bolin"
2022-02-11, 16:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Redan för 30 år sen hade toaletten nått sin tekniska livslängd för att få kallas hygieninrättning.
Den var tillika en sanitär olägenhet redan då.

Hur vet du det?
Det är visserligen möjligt, men det är många som har väldigt enkla lösningar på toa/duschrum på sin aäldre sommarhus.

Med sanitär olägenhet, vad avser du då?
2022-02-11, 16:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Dröm vidare.
Binninge drev en förtalsprocess mot Ebba. Det är en sak. Och den kan du glömma nu.
Ebba drev en process mot Esbjörn. Det är en annan sak. På vad sätt har Ebba i dessa processer mot Esbjörn begått något brott? Får intrycket att det är dit du vill komma.
För du anser inte att avtal skall hållas, eller?

Jag har aldrig sagt att man inte ska hålla sig till lagen.
2022-02-11, 16:45
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte vari felet ligger att allt gått så galet, men jag tror absolut att det finns flera komponenter som samverkar. Att Ebba har gjort alla rätt, det tror jag inte.

Det är jätteenkelt varför det gått fel. När man har en tvist kan man antingen försöka lösa den tillsammans, eller låta tredje man lösa den åt en när man inte kan komma överens, eller så kan man göra som Esbjörn och hans kompisar, se till att eskalera tvisten så den blir mer eller mindre omöjlig att lösa på egen hand.

Citat:
Det enda hon har gjort är att se om sitt eget hus, dvs ha sitt på det torra genom att vara välinformerad, ha ett skickligt ombud och att se till att lotsas så att det hela går rätt rättsligt till.

Precis, hon har sett om sitt eget hus. Hon har gjort allt som köpare man behöver göra innan man köper en fastighet. Hon har också tagit på sig en del uppgifter som normalt sett åligger säljaren och vad man än tycker om det, så har ingen kunnat påvisa att hon gjort något klandervärt där.

Citat:
Att hon sedan även rättsligt kör med hot om än det andra, noll tolerans för att motparten vill ha förlängd tid, är även det omoraliskt.

Hur lång tid behövde Esbjörn och hans kompisar? Till vad? Tilldelad tid är tillräcklig tid. De hade flera månader på sig att komma överens innan stämningen och de höll på i över ett år, utan att kunna lösa det sinsemellan. Ett år där Esbjörnsidan konstant utövade medial utpressning med hjälp av lögn och påhitt som inte hade någon förankring i verkligheten. Du pratar om hot från Ebba, jag tycker väl utpressning är betydligt värre än att ena parten vill ta det till rättegång där en objektiv part kan ta ställning till vem som har rätt och fel.

Citat:
Jag tror dock som du, att det hela startade i begynnelsen... när ingen var vittne.
Esbjörn kände sig överkörd på något plan och blev sedan sittande i rävsaxen.

Vilken rävsax? Han kan bevisligen ta hjälp när det behövs, så varför gjorde han det inte tidigare, redan innan påskrift? Han har också förmågan att hålla sig undan när han vill. Till syvende och sist, Esbjörn visste att Ebba ville köpa hans fastighet när han gick hem till henne där runt midsommar 2020. Vill man inte sälja, går man inte hem till någon som vill träffas enbart för att diskutera försäljning. Esbjörn är vuxen och förstår även det.

Han känner sig överkörd för att folk som ska föreställa hans vänner, har matat honom med lögner och påhitt. Han var glad och nöjd i månadsskiftet augusti/september och därefter var det någon som sa något. Det lär inte ha varit Ebba.

Citat:
Snurrigt värre är det om man läser polisförhöret med Esbjörn med anledning av trädfällningnen. Det är väl då man ser att han inte har alla hästar hemma...

Eller så ser man en lögnare som trasslat in sig. Han med sitt dåliga korttidsminne vet inte vad han sagt tidigare och då blir det osammanhängande.

Citat:
Tyvärr får vi aldrig veta resultatet från utredningen, och det kan nog Ebba vara riktigt glad för.

Vilken utredning? Barrys utredning eller alla vårdbesök innan dess som inte alls pekar på att Esbjörn var oförmögen? Han var kapabel då och det är fullständigt irrelevant om han inte är det idag.
2022-02-11, 16:47
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Skilj på ägarskap och nyttjanderätt.

Du kan få låna min bil en dag i veckan, men det är fortfarande bara min bil. Du har inte 14% ägarskap på den för det.
2022-02-11, 16:50
Medlem
Citat:
Hur vet du det?
Det är visserligen möjligt, men det är många som har väldigt enkla lösningar på toa/duschrum på sin aäldre sommarhus.

Med sanitär olägenhet, vad avser du då?
Alla som har enskilt avlopp, spec i en miljö nära vatten som det här med en övergödd sjö, vet att det inte räcker med nåt enkelt avlopp. Det krävs ansökan med godkänd lösning före arbete samt besiktning efter arbetet. Det har det varit krav på länge.
2022-02-11, 17:00
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Enda han ångra sig var priset. Enligt hans ombud
Vad synd att Ebba var så dumsnål då. Stämmer din teori så hade ju vi sluppit hela denna fars om Ebba visat god vilja och börjar budgivningen på 4.1.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in