Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Hennes uttalande handlade inte om att platta till Esbjörn. Det handlade om att platta till hans ombud som hade svårt att uppträda som ett ombud ska göra. Hade han varit advokat, hade han inte varit det längre, med tanke på alla hans övertramp.
Genom att platta till ombudet, skadar han Esbjörns sida.
Det är inte den vägen hon ska gå, genom att själv bryta lagen, om hon anser att ombudet är inkompetent eller inte agerar som han ska.
Om hon tycker att det är fel ombud han har bör hon agera som alla vi andra bör gör ai det här landet; anmäla honom, prata med Esbjörn själv och agera med de medel som är lagliga och lämpliga. Inte tror jag att Ebbas ombud tyckte att det här var ett adekvat sätt.
Citat:
Det var först när Binninge försvann som det började bli lite ordning på torpet och parterna började kommunicera med varandra.
Citat:
Nej, hon har faktiskt inte struntat i att Esbjörn har ångrat sig. Hon har gett Esbjörn ett antal chanser att hjälpa till att rätta till det som gått snett. Men Esbjörn har aldrig tagit den utsträckta handen från Ebba. Istället så fortsatte han bildligt talat att spotta på Ebba offentligt och så löser man inte en tvist.
Vi har redan pratat om det här. Jag tycker inte som du.
Jag tänker att Esbjörn känner att han är klämd på något sätt, lurad eller dragen vid näsan på något och det är därför han inte agerar rationellt.
För mig räcker det med att gubben ångrade sig där i början, att han ville betala tillbaka handpenningen. Rättsligt har hon rätten på sin sida, men inte moraliskt.
Båda har agerat dåligt på många sätt, men Ebba har övertaget eftersom hon har lagen på sin sida. Om hon anser att Esbjörns ombud agerar dåligt, bör hon inte sjjälv ta upp striden på samma sätt, eller värre, oalgligt.
Så löser man int en tvist.
Citat:
Eller så väljer hon strafföreläggande för att det politiska spelet kräver det? Att ha det ärendet valsande omkring i media kostar på andra sätt. Aldrig att hon hade fått fängelse för det där, det tror du inte på själv.
Jag tror inte att Ebba riskerar fängelse (gissning), men helt klart förstod hon vad som stod på spel. Naturligtvis tar man ett strafföreläggande i hennes sits, och det har inte att göra med att hon är oskyldig. Att det är det bästa av många skäl, det förstår nog de flesta, inte minst politiskt.
Citat:
Självklart kan du spekulera, men Ebbas förklaring är inte på något sätt orimlig eller anmärkningsvärd. Hon skilde sig från sina barns far och hon vill bo i närheten, så att barnen så småningom kan ta sig mellan de olika bostäderna på ett relativt säkert sätt. Det fanns inga bostäder till salu i området och det hade inte funnits det på lång tid och därför frågade hon Esbjörn.
Jamen, det där är väl också självklart.
Men jag tror nog att hon såg risken med att Esbjörn skulle gå ur tiden också. Det råkade sammanfalla i tid.
Citat:
Det är här och nu hon behöver en bostad och innan skilsmässan fanns inte behovet. Tror inte hon tänkte på den fastigheten som sin blivande bostad innan behovet fanns. Och det där med att Esbjörn dör och fastigheten går i arv, det kan ju vara en öppnare för att kunna köpa det, utan att trampa någon på tårna. Ingen har trots allt skött om fastigheten på årtionden, så hur intresserad är släkten att ta över det där? Det är inte så att en ny generation spenderar sina somrar där och förälskar sig i huset, eller hur?
Esjörn hade ju M*atz som han lovat huset till och hade inte M*atz blivit sjuk så hade huset gått till honom förmodligen?
Annars är väl de andra syskonbarnen arvingar, även om jag tyckt mig läsa någonsatans (tråden, media?) att Esbjörn inte var intresserad av att de skulle ta över. Om det stämmer, om jag fått fel för mig vet jag inte.
Om Esbjörn inte sköter huset, så är det väl hans ensak och inte de andra släktingarnas? Inte bestämmer jag över hur min pappa sköter sitt hus och gård, mer än att jag uppmanar honom att ta hjälp med hemtjänst, och att jag hjälper honom med det jag kan när jag är där och hälsar på. Han har liksom Esbjörn möjlighet att anlita någon om han vill för ev större projekt som ommålning av huset, ytt tak osv.
Citat:
Hon försökte gå Esbjörn till mötes, men han ville inte träffas.
Ja, och man kan undra varför?
Citat:
Ebba var i en utpressningssituation. Esbjörn hade tagit handpenningen och gått under jorden, plus den skitkastning som faktiskt skedde i media. Sedan slänger man på de juridiska kraven som jordabalken kräver, hennes politiska situation osv.
Jag tycker att det är Esbjörn som är i en utpressningssituation.