2022-02-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad som är vad i den här historien är svårare att få klart för sig, och Esbjörns irrationella beteende i den här hisorien är ju ett tecken på att något är galet.
Du måste tänka på att det är en hel del av det du kallar "Esbjörns irrationella beteende" som faktiskt inte kan vederläggas att det är Esbjörn själv som står för.

Esbjörn i person har uttalat sig vid ett par tillfällen innan förlikningen.
Vad han framför där passar ibland rätt dåligt ihop med vad som sedan anförs i exempelvis Expressen och vad ombuden uttalar sig om

Esbjörn säger i förhöret angående trädfällningen att "han ångrade sig nästan direkt" och att "det (alltså priset) var nog lite lågt" Det skulle ju kunnat motbevisas i en rättegång där det vittnas om att han inte alls visade ånger 10 dagar senare.
Det har också framkommit att det var den gode vännen Ulf som författat brevet till Ebba och Esbjörn skrev på det. Datumen på det stämmer inte 100% med berättelsen att han skulle ångrat sig direkt när han kom hem och Ulf förklarade för honom. varför då vänta 13 dagar med att skicka ett brev?

"Esbjörn" säger senare att det var just röjningen som gjorde att han ångrat att han sålde
dock finns det en historia om att han inte reagerade på röjningen förrän 5 september när han och Matz var vid huset.
(man kan tänka sig att detta var en korrigering när man insåg att det fanns vittnen på icke-ånger innan det datumet)
Esbjörn säger i MuF att han sålde av fri vilja utan tvång

Vad som är Esbjörns egna ord och vad som är tillrättalagt av bland annat Brännström i artiklarna (för att passa narrativet) är ytterst oklart

Efter förlikningen så har man inte hört eller sett Esbjörn själv yttra sig.
Inte förrän häromdagen, och då är det åter igen en 2-hands källa

Vi vet alltså inte ens om Esbjörn var den som både klagade inför stadfästelsen och den som skrev överklagan.

Esbjörn har nog hela tiden enbart ångrat att han sålde lite för billigt, det irrationella kommer av att folk omkring honom dels försökt hålla detta vid liv i media dels (tyvärr) suga ut så mycket pengar de kan av honom
Senast redigerad av rhdf 2022-02-11 kl. 14:25.
2022-02-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det var inget testamente som dom hade det var inte bevittnat eller ens giltigt då du inte kan skriva ett sånt avtal som gäller mer än 24 månader.
Så hans sk. testamente blev ogiltigt för mer än tio år sen
Det jag menade var att Esbjörn skulle kunnat skriva ett giltigt testamente för att säkerställa att Matz fick huset. Det där gåvobrevet var ju som sagt ogiltigt, men han kanske hade velat hålla det löftet (eller risken är väl att han hade Esbjörnat det med)
2022-02-11, 14:25
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf

Baserat på vad vi vet så verkar det som att ingen aktivt brytt sig om huset under många år.
Ägandet sträcker sig endast över 3 generationer, egentligen bara 2 eftersom
samtliga Esbjörns syskonbarn avsade sig ägandet 2007.
Inget av dessa syskonbarn verkar alltså ha några känslomässiga kopplingar till huset, förutom Matz som i förbigående mumlade om att han kanske ville ha det som sommarstuga.
Om jag inte minns helt fel så är de syskonbarn som fortfarande är i livet barn till Esbjörns syster. Systern som vid föräldrarnas död blev utan andelar i huset. Hennes barn lyckades få andelar efter sin morbror vid hans död. De har således troligen inte ens satt sin fot i Marielund.

Det nämns i ett brev att ett gammal tavla/foto på huset hade tagits om hand av någon släkting. Fick uppfattningen att detta hade skett efter att Matz hade plockat med sig mopederna och att den som hade tagit med sig tavlan/fotot var ett systerbarn.

Att systern inte fick ärva sommarstugan har troligtvis kompenserats med att hon fick ärva något annat istället.
2022-02-11, 14:34
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det jag menade var att Esbjörn skulle kunnat skriva ett giltigt testamente för att säkerställa att Matz fick huset. Det där gåvobrevet var ju som sagt ogiltigt, men han kanske hade velat hålla det löftet (eller risken är väl att han hade Esbjörnat det med)
Ja det är ju troligt men han ringde ju MZ och frågade innan om han var intresserad, vilket han inte var
2022-02-11, 15:04
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Baserat på vad vi vet så verkar det som att ingen aktivt brytt sig om huset under många år.
Ägandet sträcker sig endast över 3 generationer, egentligen bara 2 eftersom
samtliga Esbjörns syskonbarn avsade sig ägandet 2007.
Inget av dessa syskonbarn verkar alltså ha några känslomässiga kopplingar till huset, förutom Matz som i förbigående mumlade om att han kanske ville ha det som sommarstuga.
Om jag inte minns helt fel så är de syskonbarn som fortfarande är i livet barn till Esbjörns syster. Systern som vid föräldrarnas död blev utan andelar i huset. Hennes barn lyckades få andelar efter sin morbror vid hans död. De har således troligen inte ens satt sin fot i Marielund.
Hur var det nu, var det inte fel när jag spekulerade nyss? (även om jag baserade det på kända fakta)
Som jag påtalade ovan, Inget av syskonbarnen har visat intresse för huset.
Gissningsvis skulle de, med undantag av Matz om han fortfarande hade varit i livet, fortsättningsvis inte ha något intresse av det.
Jag tror att du har rätt i det här, och jag tror att de levande syskon barnen, samt Marz barn hade sålt huset vid Esbjörns frånfälle.

Grejen är ju bara att för Esbjörn kändes det som en släktgård. Han kan ha minnen av att släkten samlades där när han var barn. Och även om huset skulle säljas när han dog, så lever han ju ännu. Och det var hans hus som han ärvt av sina föräldrar. Han är säkert en tjurgubbe det har jag skriver många gånger. Han har kunde haft bättre juridisk rådgivning.

Men till syven och sist så är han bara en gammal gubbe med kognitiva svårigheter och de förändringar i hjärnan som det naturliga åldrandet ger. En gammal gubbe, som skickade ett brev till Ebba om att han ångrade sig och önskade att köpet gick tillbaka, redan mindre än 2 veckor efter kontraktet skrevs på och 2 veckor förre Ebba skulle tillträda.

I marschen mellan power-kvinnan Ebba och den gamla gubben Esbjörn, som ångrade sig. Faller lätt sympatierna på den gammal gubben. Om Ebba bara väntar ett par år så hade troligen huset varit ute till försäljning och då hade hon kunnat köpa utan att några frågetecken uppstått. Men bara för att det mest troligt kommer att säljas vid Esbjörns frånfälle. Så lever han ju fortfarande.
2022-02-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Grejen är ju bara att för Esbjörn kändes det som en släktgård. Han kan ha minnen av att släkten samlades där när han var barn. Och även om huset skulle säljas när han dog, så lever han ju ännu. Och det var hans hus som han ärvt av sina föräldrar. Han är säkert en tjurgubbe det har jag skriver många gånger. Han har kunde haft bättre juridisk rådgivning.

Notera att Esbjörn, vad jag minns aldrig har kallat huset släktgård (som sagt jag kan ha missat det)
Hela Narrativet med släktgård, föräldrahem och att han mer eller mindre bodde i huset tills Ebba köpte det är en produkt av Leif Brännström.

Tjurskalligheten har nog dessutom förvärrats av att folk i hans omgivning varit på honom om att han inte borde sålt, och om han skulle sålt så skulle han tagit mer betalt och framförallt inte sålt till Ebba.
2022-02-11, 15:27
Medlem
Jag noterar förövrigt en märklig tystnad från media i allmänhet men Tersaeus i synnerhet.

Jag tolkar det som att media helt enkelt sopat det hela under mattan och inte ens bemödar sig med att be Sture om ett uttalande
2022-02-11, 15:32
Medlem
Citat:
Jag tror att du har rätt i det här, och jag tror att de levande syskon barnen, samt Marz barn hade sålt huset vid Esbjörns frånfälle.

Men till syven och sist så är han bara en gammal gubbe med kognitiva svårigheter och de förändringar i hjärnan som det naturliga åldrandet ger. En gammal gubbe, som skickade ett brev till Ebba om att han ångrade sig och önskade att köpet gick tillbaka, redan mindre än 2 veckor efter kontraktet skrevs på och 2 veckor förre Ebba skulle tillträda.

I marschen mellan power-kvinnan Ebba och den gamla gubben Esbjörn, som ångrade sig. Faller lätt sympatierna på den gammal gubben. Om Ebba bara väntar ett par år så hade troligen huset varit ute till försäljning och då hade hon kunnat köpa utan att några frågetecken uppstått. Men bara för att det mest troligt kommer att säljas vid Esbjörns frånfälle. Så lever han ju fortfarande.
Vad är det för släktgård? Kan du berätta mer om den? Var ligger den och hur blev den inblandad i köpet av sommarhuset? Är det där järnvägen och den stora glasverandan finns?
Eller är allt bara som vanligt en fantasi från din sida?
2022-02-11, 15:36
Medlem
Citat:

Enda han ångra sig var priset. Enligt hans ombud
2022-02-11, 15:36
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
I vilket inlaga var det där Esb svara rätten att han sålde av frivilja?

MUF bilagan med sammanställningen står det.
Fanns direktrapportering från MUF där det gick att lyssna på frågan och vad Esbjörn svarade.
Men dom går inte att finna längre då slaskmedia städade bort det ganska fort.
2022-02-11, 15:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag gör som du och sällar mig till skaran som sett och upplevt det ni talar om.

Jag hakar på igen, mycket för att det känns bra att få igång en diskussion och inte bara få påhopp.

Citat:
Det Krmkr skrev om att dela ut skam är intressant. Den vinkeln hade jag inte tänkt på innan. Men det är oxå det Ebba använder sig av när hon hänvisar till sina två små barn. Eller att hon begick förtalet av omtanke för dagens barn.

Ja, det är verkligen sant.
Skam på oss som önskar att Esbjörn är dement och skam på oss som "skyddar" en pedofil. Sk, men m på oss för vi är pedofiler allihop...ja, det finns ingen måtta på hur mycket skam vi ska bära...

Ja, och lite lika med Ebba, som kanske inte skuldbelägger oss, men så mycket skickligare väver in det så att om man inte lider med henne och hennes barn för allt som de varit utsatta för, alltifrån att barnens framtida boende är hotat, vi tar ifrån dom rätten att känna att Esbjörns hus är platse för dom här på jorden, och inte minst skammen vi borde känna eftersom Ebba har blivit fråntagen möjligheten att prata om det som hon borde ha pratat om, istället för husköpet...

Ja, tänk att hon också var "tvungen" att begå ett brott också... allt för den otroligt viktiga sakens skull. Hennes egna barn , inklusive alla andra barns skull...

Citat:
Precis som du säger så har smuttskastningen av alla runt Esbjörn varit monumental. Med tanke på hur många stenar som vänts kan man väl konstatera att väldigt lite konkret skit och fakta på oegentligheter kommit fram. Verkar särdeles rekorderligt folk det där. Jag är övertygad om att om någon/ några skulle lagt ner den tiden på att leta skit om människor i Ebbas nätverk hade man hittat betydligt mer. Men det är ingen som letat på det sättet. För ens moral säger en att man inte ska dra in oskyldiga människor.

Själv försökte jag mig på att dra in Truls, för att exemplifiera för Ebbotarna vad de höll på med. Tyvärr gick det deras näsa fullständigt förbi. Och de drog genast på sig den offerkoftan de alltid gör när någon kritiserar Ebba.

Det är säkert sant.

Citat:
Att Ebba begått tveksamheter i denna affär står klart för alla som är lite insatta. Men just putsande och friserandet av dessa oklarheter som sker här är för mig unikt i en tråd. När man måste putsa och frisera en sanning för att någon ska förstå så är det nog en lögn tänker jag. Sanningen är generellt ganska lätt att förstå. Det är säkert sant.
Visst finns det mycket som kan verka underligt, men så länge man inte har bevis är det riktigt otrevligt att gå ut som Ebba i media.

Det blir väl lite av samma trolleri som Ebba kan göra; en stämningsansökan är information. I tråden är Ebbas brott nästan inte ett brott, hon är inte ens dömd. Då tas återigen Bininges brott upp och läggs på oss som att vi minsann skyddar pedofiler...

Tänk att jag innan jag gick in i tråden var helt ovetandes om vilket brott Binninge gjort, men via tråden har detta malts på så mycket, så nu vet jag. Detta trots att det borde vara off topic. Hur kommer det sig?

Citat:
Jag tänker att om en husaffär resulterar i 4 rättsliga processer. En förundersökning som blev nedlagd, ett som ledde till åtal, det vill säga strafföreläggandet, en skadespråks anmälan som ledde till ett hemligt avtal och att hon köpte sig fri, och så själva stämningen om bättre rätt till huset. Då har man skött den fastighetsaffären väldigt väldigt dåligt. Ur en väl skött fastighetsaffär är både säljare och köpare nöjda.

Citat:
Att skylla allt på Esbjörn är ju oxå befängt. Ebba har ju en villkorlig dom som bevis på att hon själv ställer till det. Det enda felet Esbjörn själv gjort i detta var ju att ångra sig. Att han kände sig överkörd av Ebba och att han när han försent insåg att kontraktet var påskrivet. Det gick snabbt och det blev fel. Men till hans försvar kan man säga att han enligt Ebba sa nej redan från början.

Jag vet inte vari felet ligger att allt gått så galet, men jag tror absolut att det finns flera komponenter som samverkar. Att Ebba har gjort alla rätt, det tror jag inte.

Det enda hon har gjort är att se om sitt eget hus, dvs ha sitt på det torra genom att vara välinformerad, ha ett skickligt ombud och att se till att lotsas så att det hela går rätt rättsligt till.

Att hon sedan även rättsligt kör med hot om än det andra, noll tolerans för att motparten vill ha förlängd tid, är även det omoraliskt.

Jag tror dock som du, att det hela startade i begynnelsen... när ingen var vittne.
Esbjörn kände sig överkörd på något plan och blev sedan sittande i rävsaxen.

Snurrigt värre är det om man läser polisförhöret med Esbjörn med anledning av trädfällningnen. Det är väl då man ser att han inte har alla hästar hemma...

Vidlyftig skrev väl Barry Karlsson. Ja, någt är det.

Tyvärr får vi aldrig veta resultatet från utredningen, och det kan nog Ebba vara riktigt glad för.
2022-02-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte vari felet ligger att allt gått så galet, men jag tror absolut att det finns flera komponenter som samverkar. Att Ebba har gjort alla rätt, det tror jag inte.
Men du kan ändå inte få fram EN ENDA SAK hon gjort fel?
Det är bara din känsla att hon inte gjort rätt.
Jodå så att.... Stark argumentation där.

Glömde hon anlita en besiktningsman? Man har ju som köpare en rätt omfattande undersökningsplikt.
Glömde hon anlita en mäklare till skrivuppdraget?
Glömde hon ta med penna till signeringen av kontraktet?

Vad är det för ostämda mystiska felaktigheter du far efter?
Kan du int vara lite tydligare med dina anklagelser?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in