2022-02-11, 15:32
Medlem
Med fördel får vi hoppas att detta hamnar i domstol och då gärna i minst Hovrätten så att vi får ett slut på dessa dumheter.
Citera
2022-02-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ortiz
Varför inte kalla personen för hen bara? Fattar om man råkar säga fel av misstag men om man inte säger hen av princip är man väldigt fjantig. Vad spelar det för roll för en själv vad en annan person vill kallas?

Det blir ju lite märkligt om andra skall avgöra vad du får säga och sedan straffa dig om du inte följer det, eller?

Fascism
Citera
2022-02-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ja, som att till exempel förstå att det finns vissa biologiska skillnader mellan könen. Vilket det givetvis gör.

Men att det också finns rent sociala skillnader mellan könen.

Jag själv har till exempel aldrig hittat en biologiskt förklaring till varför en kille skulle gilla blått mer än rosa. Inte heller har jag hittat en biologiskt förklaring till varför tjejer skulle passa bättre än killar att ha kjol på sig. Tycker det verkar funka rätt bra i Skottland till exempel att killar har kjol på sig.

Det är för att det inte finns någon biologisk förklaring till det. Ända fram till 1940-talet var rosa en rekommenderad färg till pojkar då den var stark och synlig medan blått var mer diskret och därför mer passande på flickor som helst skulle hålla sig mer i bakgrunden och inte synas för mycket medan pojkar fick och skulle ta mer plats.

Innan dess var barnkläder oftast vita, detta då vita tyger kunde kokas och man då heller inte behövde ha olika kläder till pojkar och flickor då alla hade kolt ungefär till tre års ålder eller så.

Jag ser fler och fler killar som använder de där arbetskjolarna i stället för brallor. Jag ser inte varför kjol skulle vara reserverat för kvinnor. Det är ett mycket bekvämt plagg, jag delar gärna med mig av det.
Citera
2022-02-11, 15:40
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Varför inte kalla personen för hen bara? Fattar om man råkar säga fel av misstag men om man inte säger hen av princip är man väldigt fjantig. Vad spelar det för roll för en själv vad en annan person vill kallas?
För att en skitunge som inte kommit i puberteten, sossarna, domstol eller någon annan djävel ska inte tvinga mig att använda deras hittepånyspråk.
Citera
2022-02-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idevaerlden
Lite nyfiken på en sak, varför inte tilltala han med namn?

Detta problem är inte ens ett problem, eller gick läraren runt och kallade han för pojken hela tiden?
Känns som det finns mycket att kolla upp här innan vi unisont börjar Flashbackhata.

Fast om pojken nu har ett typiskt pojknamn så hade den väl krävt att läraren skulle göra om namnet till ett feminint - allt annars är såklart kränkning i allra högsta grad!
Citera
2022-02-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Själv vill jag att man använder pronomenet The Distinguished Sir Finkelshire. Hur svårt kan det vara?

Detta har nämligen DO fastslagit: ”Att en lärare, mot en elevs uttryckliga vilja, medvetet låter bli att använda det pronomen som eleven identifierar sig med är en allvarlig form av trakasserier […]”

Notera att DO inte nämner några riktlinjer för vilka pronomen som kan komma på fråga. Eller om det finns nån som helst begränsning i elevens rätt att vilja använda pronomen. Eller vad som gäller tex vid lektion i främmande språk. Med tanke på att hen är ett helt påhittat ord, så …

Håller med dig i övrigt, men Hen är faktiskt ett ord enligt SAOL.
Citera
2022-02-11, 15:44
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Håller med dig i övrigt, men Hen är faktiskt ett ord enligt SAOL.
SAOL är infekterat av identitetspolitik.
Citera
2022-02-11, 15:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Därför att det inte finns tvingar individen till att acceptera ideologiska och politiska föreställningar som strider mot dennas övertygelse. En människa måste få vara självbestämmande när det gäller vilka ord och benämningar denna använder och inte tvingas att använda benämningar där någon annan bestämmer över vad som är korrekt.
Citera
2022-02-11, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964

Där är vi eniga.
Men SAOL är SAOL, de bestämmer orden!

Sen betyder ju inte det att man måste använda orden dock
Citera
2022-02-11, 15:47
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Där är vi eniga.
Men SAOL är SAOL, de bestämmer orden!

Sen betyder ju inte det att man måste använda orden dock
https://svenska.se/saol/?sok=neger

Denna finns också i SAOL; men man kanske ska undvika nuförtiden.
Citera
2022-02-11, 15:48
Medlem
Citat:
https://svenska.se/saol/?sok=neger

Denna finns också i SAOL; men man kanske ska undvika nuförtiden.

Bruka fritt och hänvisa till SAOL.

Tycker SAOL borde vara större än så och markera genom att totalt eliminera all historia kring ordet neger så att vi kan få fred på jorden och bli enade hens!
Citera
2022-02-11, 15:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Nja, iofs, men principen är att inte bestämma vad folk skall säga utan att beskriva vad de faktiskt säger och då används hen numera i språket.

Att SAOL skall fungera deskriptivt och inte normativt går förstås att diskutera, men det är i grunden sunt, då det är motsatsen till att försöka bestämma hur folk skall uttrycka sig, som nu DO försöker med hjälp av repressalier och straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in