Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Ja, som att till exempel förstå att det finns vissa biologiska skillnader mellan könen. Vilket det givetvis gör.
Men att det också finns rent sociala skillnader mellan könen.
Jag själv har till exempel aldrig hittat en biologiskt förklaring till varför en kille skulle gilla blått mer än rosa. Inte heller har jag hittat en biologiskt förklaring till varför tjejer skulle passa bättre än killar att ha kjol på sig. Tycker det verkar funka rätt bra i Skottland till exempel att killar har kjol på sig.
Det är för att det inte finns någon biologisk förklaring till det. Ända fram till 1940-talet var rosa en rekommenderad färg till pojkar då den var stark och synlig medan blått var mer diskret och därför mer passande på flickor som helst skulle hålla sig mer i bakgrunden och inte synas för mycket medan pojkar fick och skulle ta mer plats.
Innan dess var barnkläder oftast vita, detta då vita tyger kunde kokas och man då heller inte behövde ha olika kläder till pojkar och flickor då alla hade kolt ungefär till tre års ålder eller så.
Jag ser fler och fler killar som använder de där arbetskjolarna i stället för brallor. Jag ser inte varför kjol skulle vara reserverat för kvinnor. Det är ett mycket bekvämt plagg, jag delar gärna med mig av det.