2022-02-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Vad är det för rappakalja! Alla har ett biologiskt kön vid födseln, penis eller vagina.

Det bästa för barnet är om barnet får professionel hjälp, inte att läraren ska kalla barnet för "hen". Det är knappast 10-årings påhitt utan press från föräldrarna.

Som sagt innan, det finns ingen anleding att ändra det svenska språket för att en väldigt väldigt liten klick känner sig kränkta. Att barnet blir kallat "hen" kommer inte lösa de psykologiska problemen.

Svar nej, det föds ett antal individer varje år som antingen har dubbla kön, eller som får ett könsorgan som inte alls överensstämmer med andra egenskaper individer av det könet har senare under utvecklingen. Så alla har inte alls ett biologiskt kön. Den absolut klara majoriteten har det ja.

Då läraren antagligen saknas kompetens inom området, så lär den knappast kunna avgöra vad som är professionell hjälp eller inte, och har därför bara en sak att ta ställning till, nämligen att följa vad föräldrarna vill. Om läraren verkligen anser att det skadar barnet, står det läraren helt fritt, till och med ställs det krav på läraren genom lagen, att då lämna in en orosanmälan. Att fatta beslut som går mot föräldrarnas vilja saknar dock läraren helt mandat för, vilket också visade sig när denna skiljdes från sin tjänst ganska omgående.
Citera
2022-02-11, 14:33
Medlem
Hur svårt ska det vara att visa andra respekt, särskilt när det egentligen inte innebär någon ansträngning för egen del? Läraren var uppenbarligen en dryg översittare, och såna ska inte jobba med barn. Men ja, skadeståndet var helt vansinnigt högt.
Citera
2022-02-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Snälla någon, det är 2022, vi har väl ändå kommit lite längre än så där va??
Konstig fråga. Ska vi någonstans? Vart då?
Citera
2022-02-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Vad bra, då kan vi lika gärna lägga ner psykvården.
Om folk tror att dom är en katt, då ska vi istället se till att alla runtomkring hjälper den personen att hon den är det och hjälpa den personen att bli ännu sjukare istället.
Jaaaa vad bra

Om du nu inte råkar besitta kompetens inom psykvård, så håller jag helt med. Om du träffar på en person som lider av så pass kraftiga vanföreställningar så att denna tror sig vara ett djur, så spela med. Det blir absolut bäst så, än att du ska försöka leka läkare.

Samma sak om du hör att jag bryter höftkulan, så länge du inte är ortoped, så ser jag helst att du inte försöker operera mig. Helt ärligt alltså.

//Om du nu råkar vara en snygg blondin, med stora tuttar, så leker jag dock en annan sorts doktorlekar med dig, det kan jag lova dig.
Citera
2022-02-11, 14:37
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Jag ser det som så att det är en idiot till lärare som bara inte kunde säga hen, och byta ut a eller o mot ett e i ett ord med tre bokstäver.

Istället slösade idioten med skattepengar i och med att detta tagits upp.

Förresten tilltalar vi väl aldrig någon med ett biologiskt kön? Vi kan ju lika gärna säga Hej Penis och Hej Vagina då. Så vad fan spelar det för roll för läraren? Är man tillräckligt professionell kallar man HEN vad fan HEN vill utan problem.

Tycker det är bra att läraren markerar mot denna cirkus.

En elev kan och får önska mycket.
Som att bli kallad hen, tomte, fjäder-frun eller annat för den delen. Det är helt ok.
Samma gäller det om eleven vill ta ledigt eller be om läxhjälp.

Sedan är det upp till läraren att bestämma själv över sina ord och beslut.
Citera
2022-02-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBallRunkare
Alltid lika roligt med lättkränkta och mentalt sjuka hbtq "människor". Ska alltid känna sig speciella och bli behandlade med extra försiktighet bara för att de är "annorlunda".

Tycker det är lika kul när "konservativa" får damp om man kallar dom brunblå.
Citera
2022-02-11, 14:40
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alderia
Hur svårt ska det vara att visa andra respekt, särskilt när det egentligen inte innebär någon ansträngning för egen del? Läraren var uppenbarligen en dryg översittare, och såna ska inte jobba med barn. Men ja, skadeståndet var helt vansinnigt högt.

Barnet kommer att få problem i livet om hen inte lär sig att verkligheten är uppbyggd runt normer. Jag vill till och med påstå att normer är en grundkomponent i det vi kallar civilisation. Det hade aldrig kommit vatten ur kranen, vi hade aldrig haft lagar eller vägar eller bilar om alla hade blivit kränkta av allting.
Citera
2022-02-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Konstig fråga. Ska vi någonstans? Vart då?

Ja, som att till exempel förstå att det finns vissa biologiska skillnader mellan könen. Vilket det givetvis gör.

Men att det också finns rent sociala skillnader mellan könen.

Jag själv har till exempel aldrig hittat en biologiskt förklaring till varför en kille skulle gilla blått mer än rosa. Inte heller har jag hittat en biologiskt förklaring till varför tjejer skulle passa bättre än killar att ha kjol på sig. Tycker det verkar funka rätt bra i Skottland till exempel att killar har kjol på sig.
Citera
2022-02-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Vad är det för rappakalja! Alla har ett biologiskt kön vid födseln, penis eller vagina.

Det bästa för barnet är om barnet får professionel hjälp, inte att läraren ska kalla barnet för "hen". Det är knappast 10-årings påhitt utan press från föräldrarna.

Som sagt innan, det finns ingen anleding att ändra det svenska språket för att en väldigt väldigt liten klick känner sig kränkta. Att barnet blir kallat "hen" kommer inte lösa de psykologiska problemen.

Det är föräldrarna som borde ställas inför rätta och åtalas för barnmisshandel och desinformation.
Citera
2022-02-11, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Att ersätta "han" med Lars 100% är inte en bra lösning, utan en värdelös lösning om du frågar mig. Precis som mitt exempel tidigare:

Kan någon säga vart Lars är, skulle behöva tala med Lars, för Lars ska hjälpa mig med en uppgift i eftermiddag som bara Lars kan lösa, eftersom Lars är så bra på matte.

att jämföra med:

Kan någon säga vart Lars är, skulle behöva tala lite med honom, för han ska hjälpa mig med en uppgift i eftermiddag som bara han kan lösa, eftersom han är så bra på matte.

Skulle någon på min arbetsplats använda sig av alternativ 1, skulle jag låsa in alla vassa föremål och ringa psyket, men det kan bara är jag det.
Dina exempel är irrelevanta. DO kräver ju att läraren skall tilltala eleven med "hen". Dina exempel rör situationen där man omtalar eleven.

Citat:
Det var diskriminering när en lärare på en skola i Mellansverige vägrade att tilltala en elev med elevens önskade pronomen.
https://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/2022/2022-02-10-anvandandet-av-oonskat-pronomen-diskriminering-enligt-do

DO kräver att läraren gör våld på svenska språket, genom att byta "Kan du öppna boken?" mot "Kan hen öppna boken?".
Citera
2022-02-11, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alderia

Fast nu handlar det inte om respekt utan om att en lärare skall behöva låtsas tro på tomten för att en unge har blivit vilseledd av sina föräldrar.

Vad blir nästa steg? Att en religiös elev känner sig kränkt för att en lärare är ateist?

Nån j-l måtta får det vara på galenskaperna.

Det är föräldrarna som inte gjort sitt jobb och tutat i ungen en massa rapakalja.
Citera
2022-02-11, 14:47
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är föräldrarna som borde ställas inför rätta och åtalas för barnmisshandel och desinformation.

Precis. Föräldrarna borde förlora vårdnaden.
Inget tvivel om att det rör sig om barnmisshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in