2022-02-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Verkar ju helt horribelt.

Skolan är numera en postmodern hönsgård där känslor och godtycke har ersatt förnuftet.

Tror f-n att PISA dalar och hälften inte får godkända betyg.

Men föräldrarna satte sin unge på kartan.
Dom hoppas att deras sagoprins(essa) ska gå till historielänkarna som en ny Rosa Parks.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Ja det är ingen bra lösning men det är inte alls det jag skriver om. Det du skriver om är när man talar om någon annan. använder man tredje person singular - han, hon, ev. "hen".

Men om du läser vad jag skriver en gång till så är det inte detta. Det som jag skriver om är när man tilltalar personen. Då använder man namnet eller du. Aldrig han eller hon eller annat. Problemet i det här fallet var ju att lärare ville använda barnets namn vid tilltal men fick inte för föräldrarna då barnet skulle tilltalas "hen". Det gör man inte.

Det är ju som jag skulle säga - Hen kan hen hämta hens väska.
När det korrekta tilltalet är - Lisa (personens namn) kan du hämta din väska.

Så jag citerar dig - "Skulle någon på min arbetsplats använda sig av alternativ 1, skulle jag låsa in alla vassa föremål och ringa psyket, men det kan bara är jag det."

Ingen, ingen, absolut ingen i den här sopan har någonsin sagt att elevens namn inte får användas. Det den anställde gav som motförslag till att använda "hen" var att ersätta det med elevens namn. Då det är en onaturlig lösning, vilket jag visat ett antal gången, godtog givetvis inte arbetsgivaren eller föräldrarna det.

Man har alltså inte velat ändra elevens namn till "hen". Inte heller har man varit ute efter att eleven enbart ska benämnas som "hen". Man har velat att skolpersonalen ska ersätta "han"/"hon" med "hen" istället.
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Det verkar råda lite missförstånd i tråden. DO delar inte ut skadestånd. De gör endast skadeståndsanspråk. Mottagaren kan då välja att betala eller låta DO gå till domstol. Jag förmodar att detta går till domstol för det är uppenbart helt orimliga summor.
Citera
2022-02-11, 14:24
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ingen, ingen, absolut ingen i den här sopan har någonsin sagt att elevens namn inte får användas. Det den anställde gav som motförslag till att använda "hen" var att ersätta det med elevens namn. Då det är en onaturlig lösning, vilket jag visat ett antal gången, godtog givetvis inte arbetsgivaren eller föräldrarna det.

Man har alltså inte velat ändra elevens namn till "hen". Inte heller har man varit ute efter att eleven enbart ska benämnas som "hen". Man har velat att skolpersonalen ska ersätta "han"/"hon" med "hen" istället.

Ok. Då har jag missat detta. För i så fall hade det ju varit helt skogstokigt. Men man vet ju aldrig i dagens läge...
Citera
2022-02-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Jag ser det som så att det är en idiot till lärare som bara inte kunde säga hen, och byta ut a eller o mot ett e i ett ord med tre bokstäver.

Istället slösade idioten med skattepengar i och med att detta tagits upp.

Förresten tilltalar vi väl aldrig någon med ett biologiskt kön? Vi kan ju lika gärna säga Hej Penis och Hej Vagina då. Så vad fan spelar det för roll för läraren? Är man tillräckligt professionell kallar man HEN vad fan HEN vill utan problem.

Läraren är inte ens i närheten av att vara tillräckligt professionell. Saknar ju till och med förståelsen för det mest grundläggande i sin yrkesroll. Förhoppningsvis var det sista gången läraren satte sin fot inom skolans värld som arbetsplats. Men vad vet man.
Citera
Medlem
Citat:

Du tycker man ska prata över huvudet på ungen när den befinner sig i klassrummet?
Som om hen inte finns, ska man prata om hen bara för att få rätt pronomen?
Citera
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Hen är inget kön nej. Det är det inte heller någon som påstått.

Finns massvis av vettiga lärare som hade kallat eleven för "hen".

Det är helt sant att de flesta, dock inte alla, men de flesta individerna är tjej eller kille, biologiskt.

Återigen, så är det ingen i den här röran som motsatt sig något av de du angett ännu.

Sedan kommer vi till själva sakfrågan. En elev, alternativt dennas vårdnashavare har uppgett vad som krävs för att eleven ska må bra. Skolpersonalen, som enbart har en funktion, nämligen att få barnet att må bra och lära sig saker är frångått den informationen. Vete fasen om jag skulle kalla den personalen i så fall för vettig.

Eleven skulle mår bra av att bli tilltalad korrekt.
Det här jävla HBTQ tramset förvirrar människor. Att hålla på med sånna här jävla dumheter är vansinne. Läraren borde fått fria händer att tala förstånd med ungen..
Citera
2022-02-11, 14:26
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Snälla någon, det är 2022, vi har väl ändå kommit lite längre än så där va??

Vi vet att inte alla individer har ett biologiskt kön. Den stora massan har det ja, men inte alla.
Vi vet också att det biologiska könet inte alltid överensstämmer med det sociala könet.

Givetvis kan vi motarbeta en sådan utveckling om vi vill, och ärligt talat, vad som än rockar din båt, så kör på. Själv orkar jag inte riktigt bry mig vad du har för uppfattningar i den frågan.

När det gäller en personal i skolan är det en annan femma. Den är där för barnets skull i första hand, och ska därför så långt som möjligt arbeta för just barnets skull. Här har barnet alternativt barnets vårdnadshavare talat om för den anställde, som enbart uppbär lön för att ta hand om barnet, hur den ska göra i sitt arbete för att nå det bästa resultatet. Något personen vägrat, därav har vi ett problem.

Nu har den anställde skiljts från sitt arbete, vilket var bra, då den inte fullföljde sitt arbete. Nu kommer skolan straffas, för att skolan inte kunde fullfölja sitt ansvar, nämligen att skydda barnet.
Vad är det för rappakalja! Alla har ett biologiskt kön vid födseln, penis eller vagina.

Det bästa för barnet är om barnet får professionel hjälp, inte att läraren ska kalla barnet för "hen". Det är knappast 10-årings påhitt utan press från föräldrarna.

Som sagt innan, det finns ingen anleding att ändra det svenska språket för att en väldigt väldigt liten klick känner sig kränkta. Att barnet blir kallat "hen" kommer inte lösa de psykologiska problemen.
Citera
2022-02-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det verkar råda lite missförstånd i tråden. DO delar inte ut skadestånd. De gör endast skadeståndsanspråk. Mottagaren kan då välja att betala eller låta DO gå till domstol. Jag förmodar att detta går till domstol för det är uppenbart helt orimliga summor.

Ligger väl ungefär i samma nivåer som de flesta andra skadestånd som skolor fått betala elever som utsatts liknande övergrepp vad jag kan förstå. Nu spelar det mig mindre roll om skolan väljer att gå vidare, men räknar ganska kallt med att en sådan process kommer kosta betydligt mer än vad det kan tänkas ge.

Samtidigt kan man ju diskutera om skolan verkligen ska ha ett skadeståndsansvar här. Ja, den hade anställt ett pucko, men den valde ju samtidigt att skilja personen från den tjänsten tämligen omgående när problemet uppdagades, och försökte ju lösa problemet så snabbt som möjligt under hela processen.
Citera
2022-02-11, 14:30
Medlem
Dock tror jag att man lyfter frågan nu, för att ta fokus från arabvärldens hot om terrordåd mot Sverige.
För att Sverige anses kidnappar muslimbarn enligt vissa.

over and out
Citera
2022-02-11, 14:30
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Läraren är inte ens i närheten av att vara tillräckligt professionell. Saknar ju till och med förståelsen för det mest grundläggande i sin yrkesroll. Förhoppningsvis var det sista gången läraren satte sin fot inom skolans värld som arbetsplats. Men vad vet man.

Vad bra, då kan vi lika gärna lägga ner psykvården.
Om folk tror att dom är en katt, då ska vi istället se till att alla runtomkring hjälper den personen att hon den är det och hjälpa den personen att bli ännu sjukare istället.
Jaaaa vad bra
Citera
2022-02-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Så enkelt är det ju inte att könsbestämning biologiskt kön. Finns de som har en uppsättning könskromosomer som kan vara annorlunda än ”xx” eller ”xy”. Man kan även ha yttre könsdelar som pekar på ett kön medan de inre pekar på ett annat. En del är både och eller varken eller, eller något annat. Inte så ovanligt faktiskt vad jag läst mig till. Vissa får veta först den dag de blir vuxna och själva försöker få barn men inte kan och man gör en utredning. Så så enkelt är inte ens det biologiska könet. Kanske är inte ens du vad du tror?

Sedan är det väl skit samma oavsett för om personen vill bli kallad hen istället för han eller hon så är det väl bara att respektera det?
Jag skulle kunna tänka mig att använda "hen" om (inte till) en person som verkligen fysiskt sett är tvåkönad, förutsatt att personen själv (inte någon annan) bett om det (inte krävt det). Utifrån vad jag läst finns inget som tyder på att detta är vad det handlar om i det här fallet. Att en fysiskt normal kille eller tjej känner sig lite osäker på sin könsidentitet räcker inte, och jag tror inte att det (nödvändigtvis) är det bästa för barnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in