2022-02-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Hoppas Sverige aldrig mer gnäller över lärarbrist när man uppsåtligen försöker få människor att söka sig ifrån yrket.

Sverige är så jävla dåligt.

Så vi ska ha kvar lärare som inte kan tillgodo se barns bästa menar du?? Så om det råkar vara en pedofil på en skola ska den inte sägas upp, för det är ju sådan lärarbrist. Om det är en barnmisshandlare, så låt den vara kvar, eftersom lärarbristen.

Självklart ska folk kunna sköta sitt arbete, lärarbrist eller inte. Vi kommer inte lösa lärarbristen genom att anställa klappträn.
Citera
2022-02-11, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Totalt felaktig slutsats. Eleven har ett kön och läraren vet vilket det är. Vad eleven vet eller inte vet, eller tycker, funderar på, eller känner, förändrar inte detta.

Enligt ditt resonemang skulle gravt dementa personer inte ha ett kön, eftersom de är så förvirrade att de inte själva vet vilket kön de har. En person som är medvetslös har då inte heller något kön, eftersom man inte kan veta något samtidigt som man är medvetslös. Eller sover, är död, osv, osv.

Vad du har för kön är inte subjektivt. Vilken läkare som helst kan könsbestämma dig, precis som vilken veterinär som helst kan könsbestämma din katt - utan att fråga den vad den tycker eller känner.

Så enkelt är det ju inte att könsbestämning biologiskt kön. Finns de som har en uppsättning könskromosomer som kan vara annorlunda än ”xx” eller ”xy”. Man kan även ha yttre könsdelar som pekar på ett kön medan de inre pekar på ett annat. En del är både och eller varken eller, eller något annat. Inte så ovanligt faktiskt vad jag läst mig till. Vissa får veta först den dag de blir vuxna och själva försöker få barn men inte kan och man gör en utredning. Så så enkelt är inte ens det biologiska könet. Kanske är inte ens du vad du tror?

Sedan är det väl skit samma oavsett för om personen vill bli kallad hen istället för han eller hon så är det väl bara att respektera det?
Senast redigerad av Grantoppen2 2022-02-11 kl. 14:11.
Citera
2022-02-11, 14:10
Medlem
Rollofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Så vi ska ha kvar lärare som inte kan tillgodo se barns bästa menar du?? Så om det råkar vara en pedofil på en skola ska den inte sägas upp, för det är ju sådan lärarbrist. Om det är en barnmisshandlare, så låt den vara kvar, eftersom lärarbristen.

Självklart ska folk kunna sköta sitt arbete, lärarbrist eller inte. Vi kommer inte lösa lärarbristen genom att anställa klappträn.

Barnets bästa är att bli tilltalad med ett könsneutralt pronomen? Jag tycker synd om dig.
Citera
2022-02-11, 14:13
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Hen är inget Kön, det finns ingen vettig lärare som hade kallat ett barn för HEN. Är du dum på riktigt eller låtsas du bara? Antingen är man tjej Eller kille, det finns två kön.
Och ens lärare uppgift är inte att förvirra barn.
Eller ska vi medvetet lära ut fel saker också? Ja då kan vi lika gärna skita i all undervisning med ditt tankesätt.
Citera
2022-02-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Totalt felaktig slutsats. Eleven har ett kön och läraren vet vilket det är. Vad eleven vet eller inte vet, eller tycker, funderar på, eller känner, förändrar inte detta.

Enligt ditt resonemang skulle gravt dementa personer inte ha ett kön, eftersom de är så förvirrade att de inte själva vet vilket kön de har. En person som är medvetslös har då inte heller något kön, eftersom man inte kan veta något samtidigt som man är medvetslös. Eller sover, är död, osv, osv.

Vad du har för kön är inte subjektivt. Vilken läkare som helst kan könsbestämma dig, precis som vilken veterinär som helst kan könsbestämma din katt - utan att fråga den vad den tycker eller känner.

Snälla någon, det är 2022, vi har väl ändå kommit lite längre än så där va??

Vi vet att inte alla individer har ett biologiskt kön. Den stora massan har det ja, men inte alla.
Vi vet också att det biologiska könet inte alltid överensstämmer med det sociala könet.

Givetvis kan vi motarbeta en sådan utveckling om vi vill, och ärligt talat, vad som än rockar din båt, så kör på. Själv orkar jag inte riktigt bry mig vad du har för uppfattningar i den frågan.

När det gäller en personal i skolan är det en annan femma. Den är där för barnets skull i första hand, och ska därför så långt som möjligt arbeta för just barnets skull. Här har barnet alternativt barnets vårdnadshavare talat om för den anställde, som enbart uppbär lön för att ta hand om barnet, hur den ska göra i sitt arbete för att nå det bästa resultatet. Något personen vägrat, därav har vi ett problem.

Nu har den anställde skiljts från sitt arbete, vilket var bra, då den inte fullföljde sitt arbete. Nu kommer skolan straffas, för att skolan inte kunde fullfölja sitt ansvar, nämligen att skydda barnet.
Citera
2022-02-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodcoviddod
Du är inte ensam i din kamp mot den mentala sjukdomen. Du kan börja se klippet från 13:37 (leet!). Hela woke fallerar på definitionen av vad en kvinna är, vilket de inte klarar av att definera.

Tack, bra klipp!

Gillar Matt Walshs klockrena kommentar

"- Om jag Känner mig snygg o briliant, betyder inte att Du måste säga det varje gång du tilltalar mig!" lyssna tom 13.13
(ungefär översatt)
Håller med, blir diktatoriskt att avkräva att andra ska kalla en det adjektiv man valt ut åt sig själv för dagen
Idag känner jag mig kunglig, så alla i lunchrummet måste säga Ers Höghet??
Och imorrn känner jag mig som en slyna, så då måste alla kalla mig Eyy Hore! kom hit sa jag te dig!!?

Även denna kommentar låser eg hela debatten:
Fråga: Vad ÄR en kvinna? - Hensen kan inte svara på det, såklart
Men det kan MAtt Walsh!

" Kvinnlighet går ner i benen, i ditt DNA, om man gräver upp ett 100 år gammalt sklett, kan man inte se vad sklettet tänkte/kände sig som, men man kan se vad sklettets hade för kön i dess benstruktur"
(ungefärligt övesatt)
kolla till ca 15.50"

Senast redigerad av Stina2017 2022-02-11 kl. 14:20.
Citera
2022-02-11, 14:16
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Att ersätta "han" med Lars 100% är inte en bra lösning, utan en värdelös lösning om du frågar mig. Precis som mitt exempel tidigare:

Kan någon säga vart Lars är, skulle behöva tala med Lars, för Lars ska hjälpa mig med en uppgift i eftermiddag som bara Lars kan lösa, eftersom Lars är så bra på matte.

att jämföra med:

Kan någon säga vart Lars är, skulle behöva tala lite med honom, för han ska hjälpa mig med en uppgift i eftermiddag som bara han kan lösa, eftersom han är så bra på matte.

Skulle någon på min arbetsplats använda sig av alternativ 1, skulle jag låsa in alla vassa föremål och ringa psyket, men det kan bara är jag det.

Ja det är ingen bra lösning men det är inte alls det jag skriver om. Det du skriver om är när man talar om någon annan. använder man tredje person singular - han, hon, ev. "hen".

Men om du läser vad jag skriver en gång till så är det inte detta. Det som jag skriver om är när man tilltalar personen. Då använder man namnet eller du. Aldrig han eller hon eller annat. Problemet i det här fallet var ju att lärare ville använda barnets namn vid tilltal men fick inte för föräldrarna då barnet skulle tilltalas "hen". Det gör man inte.

Det är ju som jag skulle säga - Hen kan hen hämta hens väska.
När det korrekta tilltalet är - Lisa (personens namn) kan du hämta din väska.

Så jag citerar dig - "Skulle någon på min arbetsplats använda sig av alternativ 1, skulle jag låsa in alla vassa föremål och ringa psyket, men det kan bara är jag det."
Citera
2022-02-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Jo det verkar det ju vara. Läraren vill säga elevens namn men får inte av föräldrarna. Eleven ska tilltalas "hen".

Verkar ju helt horribelt.

Skolan är numera en postmodern hönsgård där känslor och godtycke har ersatt förnuftet.

Tror f-n att PISA dalar och hälften inte får godkända betyg.
Citera
2022-02-11, 14:17
Medlem
löls avatar
Citat:

Oj oj oj, vad du drog på dina svängar med en pedofil jämförelse.
Har du tagit din medicin kan jag då fråga. Lika relevant som ditt svar mot ovanstående.

Snälla var lite trevlig mot varandra än att spy bajs.
Citera
2022-02-11, 14:18
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollof
Barnets bästa är att bli tilltalad med ett könsneutralt pronomen? Jag tycker synd om dig.
Nej barnets bästa är att bli tilltalad med sitt namn. Man tilltalar ingen i tredje person singular. Detta används endast när man talar om någon annan.
Citera
2022-02-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Hen är inget Kön, det finns ingen vettig lärare som hade kallat ett barn för HEN. Är du dum på riktigt eller låtsas du bara? Antingen är man tjej Eller kille, det finns två kön.
Och ens lärare uppgift är inte att förvirra barn.
Eller ska vi medvetet lära ut fel saker också? Ja då kan vi lika gärna skita i all undervisning med ditt tankesätt.

Hen är inget kön nej. Det är det inte heller någon som påstått.

Finns massvis av vettiga lärare som hade kallat eleven för "hen".

Det är helt sant att de flesta, dock inte alla, men de flesta individerna är tjej eller kille, biologiskt.

Återigen, så är det ingen i den här röran som motsatt sig något av de du angett ännu.

Sedan kommer vi till själva sakfrågan. En elev, alternativt dennas vårdnashavare har uppgett vad som krävs för att eleven ska må bra. Skolpersonalen, som enbart har en funktion, nämligen att få barnet att må bra och lära sig saker är frångått den informationen. Vete fasen om jag skulle kalla den personalen i så fall för vettig.
Citera
2022-02-11, 14:21
Medlem
Jag ser det som så att det är en idiot till lärare som bara inte kunde säga hen, och byta ut a eller o mot ett e i ett ord med tre bokstäver.

Istället slösade idioten med skattepengar i och med att detta tagits upp.

Förresten tilltalar vi väl aldrig någon med ett biologiskt kön? Vi kan ju lika gärna säga Hej Penis och Hej Vagina då. Så vad fan spelar det för roll för läraren? Är man tillräckligt professionell kallar man HEN vad fan HEN vill utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in