2022-02-09, 12:11
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkj
Lite känns det som att du känner till Skugge jättemycket.
Nej, absolut inte1 varför tror du det?
Jag har aldrig varit intresserad av hennes texter o person men tyckte det ändå va intressant när jag blev visad texten där hon skriver om hur andra ser på henne - den där hon skrev om flytningar ex.

Jag blev intresserad för att jag undrade över vilka dom kvinnorna är som har mest utrymme i media.
Citera
2022-02-09, 12:21
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Kan inte läsa artikeln tyvärr - har du läst den? vad menas i artikeln med att " Linda Skugge saknar den humoristiska tävlingen om att vara värst och elakast."? o vem menar hon har liten snopp?
Citera
2022-02-09, 14:08
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Kan inte läsa artikeln tyvärr - har du läst den? vad menas i artikeln med att " Linda Skugge saknar den humoristiska tävlingen om att vara värst och elakast."? o vem menar hon har liten snopp?

Har inte heller läst artikeln men vet att bl.a Expressen eldade under sina skribenter så att de skulle vara riktigt jävliga, 90-talet och en bit in på 2000-talet. Björn Wiman var ökänd för det. Det fanns t.o.m skribenter som bad att han skulle sluta hetsa dem till personangrepp. Schulman är också ett typiskt exempel. Det var inte ett dugg humoristiskt tyckte jag. Wiman har fortsatt lite lätt på DN, han lägger ut beställningsjobb på edgy främst kvinnliga skribenter när han vill att nån han är avundsjuk på ska få pisk på hans sida. Eller lite allmänt, nåt lågsint pladdrigt elakt. "Ingen vill ligga med en vacker tavla", mot Lena Endre, det är fan inte en tjugoårig tjej som kommer på nåt sånt. Hon har minglat med Wiman och hört gubbsnacket. Osv. Tävlingen om att vara värst och elakast var nåt slags skolgårdslogik, mobbing var idealet. Så Skugge saknar det alltså? För att det är det enda hon kan, att tävla i elakhet?
Citera
2022-02-09, 20:13
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

Hon behandlar Tommy Lee (Motley Crüe) som var tillsammans med Pamela Andersson (Baywatch) om detta par då det tydligen gjorts någon film eller serie men svårt att följa någon röd tråd överhuvudtaget. Hon skriver som en wannabe upprorisk 17-årig tjej som snott en flaska vin av föräldrarna.
Citera
2022-02-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Hon behandlar Tommy Lee (Motley Crüe) som var tillsammans med Pamela Andersson (Baywatch) om detta par då det tydligen gjorts någon film eller serie men svårt att följa någon röd tråd överhuvudtaget. Hon skriver som en wannabe upprorisk 17-årig tjej som snott en flaska vin av föräldrarna.

Mycket träffande. Undrar just hur länge det kan fungera att lägga den typen av artiklar bakom betalvägg.
Räknar kulturredaktionen med att fnittriga elaka tonårstjejer ska pröjsa?
Citera
2022-02-10, 08:02
Medlem
Såg henne för nån vecka sedan. Hon såg ut som 60+. Helvete vad tidens tand inte har varit nådig där.
Citera
2022-02-11, 12:55
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Okej- ja, kan ju va det som menas med att "vara värst o elakast" o att Skugge saknar den sorts journalistiken som arbetssätt.

Googlade nu på det du skrev; "Ingen vill ligga med en vacker tavla" men hittade bara en artikel bakom betalvägg; https://www.dn.se/kultur/greta-thurfjell-det-ar-skillnad-pa-skonhet-och-atra-fa-vill-ligga-med-en-oljemalning/ är det den du menar?

Har du läst, vad skriver hon, Greta? menar hon att Lena Endre är som en vacker tavla o att det skulle göra att ingen vill ligga med henne? Hahah - Lena Endre är ju snyggaste kvinnan i Sverige! kvinnlig, varm, sensuell o vacker som ingen annan.

Skulle inte förvåna mig om Skugge m fl av dessa damer skulle va aningen avundsjuk på Endre, just för att hon är så varm o närvarande med ett starkt fördelaktigt utseende dessutom. Vet du om Linda Skugge skrivit ngt om Endre under sin karriär?

Schulman har jag aldrig läst så vet inget om det- du menar han, Alex va?
Citera
2022-02-11, 13:02
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Jaha - då är det hans penis som Skugge avser? Tänk att hon suttit o kikat på den!?

Har inte sett den filmen/ serien o kommer inte heller göra men hade vart intressant att läsa vad Skugge skrev om den- det måste jag erkänna.

Feting;
Citera
2022-02-11, 19:20
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Okej- ja, kan ju va det som menas med att "vara värst o elakast" o att Skugge saknar den sorts journalistiken som arbetssätt.

Googlade nu på det du skrev; "Ingen vill ligga med en vacker tavla" men hittade bara en artikel bakom betalvägg; https://www.dn.se/kultur/greta-thurfjell-det-ar-skillnad-pa-skonhet-och-atra-fa-vill-ligga-med-en-oljemalning/ är det den du menar?

Har du läst, vad skriver hon, Greta? menar hon att Lena Endre är som en vacker tavla o att det skulle göra att ingen vill ligga med henne? Hahah - Lena Endre är ju snyggaste kvinnan i Sverige! kvinnlig, varm, sensuell o vacker som ingen annan.

Skulle inte förvåna mig om Skugge m fl av dessa damer skulle va aningen avundsjuk på Endre, just för att hon är så varm o närvarande med ett starkt fördelaktigt utseende dessutom. Vet du om Linda Skugge skrivit ngt om Endre under sin karriär?

Schulman har jag aldrig läst så vet inget om det- du menar han, Alex va?

hahaha stod det vill ligga med en oljemålning? Det betyder ju att en del vill faktiskt det.
Mindes tydligen fel på rubriken, då finns risken att jag minns fel på det med Endre också men som jag minns det var det Lena Endre och Helen Mirren som skulle föreställa vackra kvinnor som ingen vill ligga med. För att det är skillnad mellan åtrå och skönhet. Vad vet hon om det, tänkte jag. Men också, för jag har jobbat i kultursektorn och samtidigt varit något av en hipster/wannabe/hangaround, det kan jag villigt erkänna, har hängt på många poesiuppläsningar och releasekalas och liknande evenemang och känner en del folk i kulturbranschen, lyckades aldrig bli publicerad trots enastående begåvning osv och la det där på hyllan. Klippte mig och skaffade ett hederligt jobb istället. Men jag har hört hur snacket går. Bland annat har jag hört Björn Wiman klaga på att det inte går att ha hemmafru längre. Det här tror nog ingen på eftersom han är helylle miljökämpe som är emot antisemitism. Och då måste det ju vara en modern och modig och radikal snubbe.
Men iinnan jag tappar tråden: jag tänkte att en tjugoårig tjej skulle troligtvis aldrig komma på att säga att ingen vill ligga med Lena Endre om hon inte hört sånt där skitprat av Wiman och hans manliga hängarounds. Men det var bara spekulationer och f.ö kanske jag mindes fel eftersom jag trodde rubriken var INGEN vill ligga med en vacker tavla. Fast i stället gav den utrymme för att en del vill ligga med en oljemålning.
Det här var innan artikeln låstes och tänker inte betala för att låsa upp den men någon annan postare kanske kan kolla upp det. Jag blev ganska så förbannad på den förnumstiga och föraktfulla artikeln men med förbehåll, det är inte passande att bli arg på tjugoåringar.
Skugge kan nog ha skrivit om Endre någon gång med tanke på hur många krönikor hon skrivit men det är inget jag lagt på minnet.
Ja Alex Schulman, som började sin karriär med att vara svinelak. Har svårt för honom men han är visst mäkta populär.
Citera
2022-02-12, 09:55
Medlem
Skugge är väl en av de första kaxiga unga kvinnorna som skrev subjektivt, obildat, "punkigt". Hon framträdde ju på den tiden då krönikor var jämförelsevis ovanliga och kultursidor mest bestod av mossiga artiklar av mer eller mindre lärda personer av båda könen. Allt annat än kändisskvaller och click bait. Personangrepp och elakheter har det förstås alltid funnits, ingen anledning att idealisera gamla tider. Det som skiljer nutiden från dåtiden är att det skett en medveten rörelse bort från bildning och intellektualitet med syftet att "föryngra", popularisera, och i den omgörningen av den kulturella offentligheten har unga kvinnor spelat en viktig roll. Edgy, som sagt var. Det är så att säga inte skribenter som Birgit Munkhammar eller Madeleine Gustafsson som efterfrågas idag.
Det här är inte Greta Thurfjells tråd men det är lite samma fenomen, hon promenerade in på DN kultur från Nöjesguiden. Och hur kunde det gå till?
Apropå att få vill ligga med en oljemålning, med gliringen till Lena Endre:

Citat:
Jag har älskat det. Velat det själv, velat igen, aldrig velat sluta. Jag har alltid föredragit äldre män. Jag vet inte om jag har intalat mig att jag alltid har föredragit äldre män. Jag har aldrig föredragit äldre kvinnor.Jag minns alla mina kändismän och hur de brukade ta på mig. När jag var femton. När jag var sjutton. När jag var tjugo. Och alla tjejer jag pratar med minns sina egna kändismän.

https://ng.se/artiklar/jag-minns-alla-mina-kandisman-och-hur-de-brukade-ta-pa-mig
Citera
2022-02-13, 16:05
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Jag hade verkligen velat läsa den där artikeln!! synd att man inte kan köpa in sig per artikel - jag skulle gärna betala men bara för dom artiklar jag vill läsa.

Fattar inte vilka paralleller Greta drar mellan Heberleins resonemang om sorgen över stigande ålder o sorgen över förlorad skönhet o Endre + Mirren, som jag tolkar det uppfattas va dom som är vackra men inte åtråvärda- enligt Greta själv. Ja, säkert med ett visst mått av indirekt inflytande från en o annan manlig skribent/ chef lr dyl.

Haha - det skulle va skoj om han Björn skrev en artikel på kultursidorna o utvecklade sina tankar om varför det inte går att ha hemmafru längre!!! Han skulle väl också kunna va lite sådär jätteprovocerande som Skugge är i sina texter.
Citera
2022-02-13, 16:20
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Feting; Ja, så tänker jag med.
Jag vet inte hur Skugge skrev där i begynnelsen när hon först kom in i mediavärlden men jag läste en artikel hon skrev om vasaloppet o tänkte genast på Pippi Långstrump på speed.

Är det Greta (ännu en till plutande blondin )som skrivit inlägget om hur hon minns sina kändismän som tog på henne?
Haha - du har så rätt!! där kan förklaringen ligga till varför hon dissar äldre kvinnor som Endre o Mirren!

Tolkar jag det rätt att Greta låg med äldre män/ kändismän redan som 14; åring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in