2022-02-10, 20:25
Medlem
Är nog för gammal för att jänga med i allt, men samtidigt, vad är problemet? Kalla folk vad de vill bli kallade, är väl så enkelt som det kan bli?
Citera
2022-02-10, 20:25
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Så jag har inte rätt till min egen åsikt vad som är en kvinna? För mig är en kvinna skapad med förutsättningar för att bli gravid. Sen kan hon precis som män vara steril men Gud (evolutionen) försökte i alla fall.

När jag gick i grundskolan fick jag lära mig att kvinnor har XX-kromosomer och män har XY men detta gäller alltså inte längre?

Jag förstår att det finns hermafroditer som har lite av allt möjligt och då tycker jag det är okej att de får välja kön själva.

Men jag som hårig, muskulös man med helskägg och flint och med en normal snopp kan alltså kräva att folk ska kalla mig för hen eller kvinna trots att jag inte på något sätt är skapad för att föda barn (äggstockar osv).

Intressant.... Det vore ju roligt att kräva det och sedan få skadestånd av alla som inte benämner mig hen...

Gäller detta även vid första möten? Säg att jag är ute hos kund och någon säger "killen där vid kaffemaskinen" har jag då rätt till skadestånd?
Jag hoppas det. Det kommer missbrukas.
Citera
2022-02-10, 20:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
https://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/2022/2022-02-10-anvandandet-av-oonskat-pronomen-diskriminering-enligt-do

Vad anser ni om DOs beslut?

Idiotbeslut. (Om det är sant och inte fake news, jag ser så mycket fake news här, tyvärr..)

Man kan kalla denne/denna/"denom" vid namn. Man kan på detta sätt undvika att använda pronomen. Javisst kommer detta att låta "knepigt", men heter "hen" exempelvis Sara eller Lars, så undviker man hela "hen-konceptet" genom att kalla personen för "Sara" eller "Lars".

Bara ett tips, pronomen är egentligen till för att "ersätta namn" i löpande text/tal. Det är det "pronomen" egentligen betyder.
Citera
2022-02-10, 20:26
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Detta är helt korrekt. Hur i hela helvete kan man tycka någonting annat??? Vet vi vem det är på DO som tagit detta vidriga beslut?

Jag trodde den här typen av sinnessjuka beslut från DO skulle upphöra efter att Katri Linna försvann, men alla hennes efterträdare verkar ju ha fortsatt i hennes banor.
Citera
2022-02-10, 20:28
Medlem
Säkert en curlad unge som har slickat för mycket silversked och växt upp med högre medelklass ideal.

Det finns många exempel av såna här familjer där föräldrar lär ut till barn vad som är trendigt och "vad som är rätt och fel". Oftast också helt bortkopplade från verkligheten och håller sig till sina sekt ideal.
Citera
2022-02-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag hoppas det. Det kommer missbrukas.

Ja det borde ju vara helt fritt fram för mig som man att använda kvinnliga toaletter och omklädningsrum hos alla allmänna/publika inrättningar också??

På mitt jobb har kvinnorna separat omklädningsrum. Men det är alltså inte ofredande om jag väljer att gå in där och titta när de ombyter. Jag kanske är en kvinna den dagen.

Helt sjuka lagar.
Citera
2022-02-10, 20:32
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
På min tid tilltalades man med förnamnet eller "du". Inte med "han" eller "hon". Det verkar som gammelsvenska kombinerat med nyspråk att tilltala en elev med "hen".
"Vill hen hämta smygvinkeln?"

Ja detta är det märkliga.

När skulle en lärare behöva säga han eller hon om en elev?

-Pelle, Lisa där borta kan du be henne sluta stöka?

Trolig situation 🤔
Citera
2022-02-10, 20:35
Medlem
Hen blev till ett riktigt men.
Citera
2022-02-10, 20:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Idiotbeslut. (Om det är sant och inte fake news, jag ser så mycket fake news här, tyvärr..)

Man kan kalla denne/denna/"denom" vid namn. Man kan på detta sätt undvika att använda pronomen. Javisst kommer detta att låta "knepigt", men heter "hen" exempelvis Sara eller Lars, så undviker man hela "hen-konceptet" genom att kalla personen för "Sara" eller "Lars".

Bara ett tips, pronomen är egentligen till för att "ersätta namn" i löpande text/tal. Det är det "pronomen" egentligen betyder.

Edit, lägger till ett exempel:
"Sara skulle gå ut i skogen för att plocka svamp. Hon gick långt in i skogen, så hon till slut gick vilse".

Hen-variant:
"Sara skulle gå ut i skogen för att plocka svamp. Hen gick långt in i skogen, så hen till slut gick vilse".

Kringgå-variant:
"Sara skulle gå ut i skogen för att plocka svamp. Sara gick långt in i skogen, så Sara till slut gick vilse".

Hoppas att min poäng går fram. Alltså om "vi behöver" så slutar vi använda pronomen!
Om det ska vara "hen-skit" gällande detta!
Citera
2022-02-10, 20:41
Medlem
Den här tråden är ju ren njutning. Att veta att ni sitter där ute i stugorna och kokar av ilska och att om en generation eller två är eran sort utdöd
Citera
2022-02-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengummangickinte
Är nog för gammal för att jänga med i allt, men samtidigt, vad är problemet? Kalla folk vad de vill bli kallade, är väl så enkelt som det kan bli?
Kan bli jobbigt. Särskilt om det är något du inte tror på, eller tar så värst seriöst med tanke på den föga åldern. Tänk att i ditt arbete ständigt behöva rätta ditt språk till något nymodigt hittepå-ord för att en liten förvirrad parvel med utvecklingsstörda föräldrar satt sig på tvären med armarna i kors, och den press som hela tiden hänger över dig att göra detta med tanke på de bevisliga konsekvenserna. Varför kan "Saga" inte bara kallas för hon?

"Hen" finns inte ens i mitt vokabulär. Om jag skulle tvingas använda det för EN enskild elev på vad, 10-12 år? Nä, fy fan.
Citera
2022-02-10, 20:42
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idevaerlden
Lite nyfiken på en sak, varför inte tilltala han med namn?

Detta problem är inte ens ett problem, eller gick läraren runt och kallade han för pojken hela tiden?
Känns som det finns mycket att kolla upp här innan vi unisont börjar Flashbackhata.

Det handlar om makt och att tvinga andra att ändra sitt språk. Då säger det sig självt att det inte går att hitta en kompromiss.

Som George Orwell skriver i 1984, där regimen ändrar och reducerar ords betydelse:

"The purpose of Newspeak was not only to provide a medium of expression for the world-view and mental habits proper to the devotees of Ingsoc, but to make all other modes of thought impossible."

När du kontrollerar språket kontrollerar du hur folk kan tänka. Det är därför identitetspolitikens företrädare har en sådan fixering vid ord och språk. Det räcker inte med att de säger "hen". Du måste tvingas säga det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in