2022-02-10, 23:12
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Jag fattar inte i vilka sammanhang som läraren kan ha sagt fel. Det kan ju inte vara allt för ofta utan mer när man nämner en viss grupp. Ex "nu får ni killar skärpa er" eller liknande. Hur ofta säger man han/hon till en elev? Man brukar ju nämna personer vid namn eller är det så att eleven ville bli kallad för hen?
Citera
2022-02-10, 23:14
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag fattar inte i vilka sammanhang som läraren kan ha sagt fel. Det kan ju inte vara allt för ofta utan mer när man nämner en viss grupp. Ex "nu får ni killar skärpa er" eller liknande. Hur ofta säger man han/hon till en elev? Man brukar ju nämna personer vid namn eller är det så att eleven ville bli kallad för hen?

Redan framkommit av tråden. Läraren använde namnet, men eleven krävde att bli kallad "hen"
Citera
2022-02-10, 23:15
Medlem
Det riktigt ologiska med detta är enligt mig att de har fått för sig att det skulle vara någon form utav diskriminering att inte bli behandlad (tilltalad) som övriga. Om något så är det ju en form utav lika-behandling. Sen har man ju det stora problemet med att en subjektiv känsla (att bli kränkt) ska vara den avgörande faktorn och inte det objektiva i frågan (vad läraren faktiskt sagt). Skulle det verkligen vara så att han/hon vore diskriminerande ordval kan vi nog alla förbereda oss på extra slant på kontot. Hoppas nu bara att läraren/skolan faktiskt tar DOs beslut vidare så att domstolen faktiskt får testa (och förhoppningsvis ändra) detta bissara och löjliga beslut.
Citera
2022-02-10, 23:16
Bannlyst
Trodde det var brottsligt att tvinga sig på någon annan sin egna läggning, speciellt om det är så att personen inte vill?

Vad är det här för skit egentligen? Tvärtom pedofili?

Går det o anmäla unge med familj för o vara ett gäng påträngande jävla äckel?
Senast redigerad av HBMorantis 2022-02-10 kl. 23:20.
Citera
2022-02-10, 23:17
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Redan framkommit av tråden. Läraren använde namnet, men eleven krävde att bli kallad "hen"

Ah missat det. Men då är det riktigt idiotiskt och det är ungefär som att jag på måndag vill bli kallad sverra och på tisdag vill jag heta lisa och om läraren inte säger det så ska jag ha ersättning för det
Citera
2022-02-10, 23:17
Medlem
Riktigt jävla absurt.

Kalla dig vad du vill, jag bryr mig inte ett dyft och tycker du ska respekteras för vad du är så klart - men att sätta krav på folk att benämna en ett påhittat pronomen och dessutom få 150 000 skadestånd som man väljer att ta emot utan skam, ja då är systemet fel.

Att bli kränkt är en grej. Jag kan kräva att alla ska kalla mig för Kalle fast jag heter någonting annat. Är det också en "Allvarlig kränkning" om folk väljer att använda mitt gamla namn?
Var drar man gränsen egentligen?

Finns det ingen möjlighet att göra en insamling till läraren. Inte nog med att tappa jobbet, 150 loppor skjadestånd på det med...
Citera
2022-02-10, 23:18
Medlem
Över min döda kropp att jag kallar någon för hen, det ordet finns inte i mitt vokabulär.
Citera
2022-02-10, 23:21
Avslutad
Så man får lika mycket för sånt trams som man får när en nära anhörig blir mördad.

Kan Sverige bli mer sinnessjukt? Det trodde man inte. Men det gick att bli ännu sjukare.
Citera
2022-02-10, 23:22
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Att utfärda böter på 150 000 kr för vad någon har sagt skadar inte det fria ordet menar du?
Nu är det inte frågan om att någon har sagt - eller vägrat säga, som i det här fallet - som lett till böter.

Det rör sig om diskriminering, som när det gäller offentlig verksamhet förstås inte ska förekomma. Men man kan fundera en stund på hur detta tolkas som diskriminering. Möjligen är det för att den som anser sig diskriminerad inte erhöll åtkomst till den gemenskap som den önskade genom att kräva andras lydnad i fråga om språkbruk.

"Det fria ordet" torde vara lika med det som ingår under yttrandefriheten. Eller är "det fria ordet" snarare "det fria ordvalet"?

Men då kommer förstås problematiken med att det inte innebär en gemenskap att vara ett visst kön eller som i gällande fall, inte vara ett kön.

"Diskrimineringen" består alltså av att något tvångsinkluderats i ett oönskat sammanhang istället för att exkluderas ur alla sammanhang, som i sig är ett sammanhang ("Namnlös" är också ett namn). Diskriminering från en icke-het istället för en något-het.
Citera
2022-02-10, 23:24
Avslutad
jaha lättförtjänta pengar.
be era ungar bli kallade what ever och hoppas någon lärare vägrar.
inkassera 150k och renovera köket!
Citera
2022-02-10, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Riktigt jävla absurt.

Kalla dig vad du vill, jag bryr mig inte ett dyft och tycker du ska respekteras för vad du är så klart - men att sätta krav på folk att benämna en ett påhittat pronomen och dessutom få 150 000 skadestånd som man väljer att ta emot utan skam, ja då är systemet fel.

Att bli kränkt är en grej. Jag kan kräva att alla ska kalla mig för Kalle fast jag heter någonting annat. Är det också en "Allvarlig kränkning" om folk väljer att använda mitt gamla namn?
Var drar man gränsen egentligen?

Finns det ingen möjlighet att göra en insamling till läraren. Inte nog med att tappa jobbet, 150 loppor skjadestånd på det med...
som jag förstått det är det skolan som betalar, inte läraren.
men den eleven kommer inte känna sig så bra, när skolan kanske drar in på något och hänvisar till
skolans budget..
Sorry kids resan till london blir inte av. finns inga pengar.
Citera
2022-02-10, 23:25
Medlem
Värt att nämna är att DO:s beslut inte på något vis är slutgiltigt då de inte är någon domstol. Vägrar skolan betala så måste DO göra en stämningsansökan. Problemet med sådana här ärenden är att de drabbade ofta kissar ner sig av rädsla och går med på en förlikning. Det är nog tveksamt om en sån här fråga skulle falla väl ut för kärande i domstolstvist. Men konstigare saker har ju hänt förvisso.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in