2022-02-10, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seranoskinkan
Om jag vill identifiera mig som ”Neger” då? Vem får skadestånd? Jag eller den mörkhyade? Jag blir ju kränkt om läraren inte kallar mig der, medans den mörkhyade blir kränkt av andra skäl? Måste läraren betala 300k?
Ställer bara fråga

Det är ju klart att du får betalt för hets mot folkgruppen om du identifierar dig som negrar.

Det är HBTQ regler det här så det inkluderar ju då såklart ALLA.
Citera
2022-02-10, 20:11
Medlem
otellos avatar
Citat:
Om jag vill identifiera mig som ”Neger” då? Vem får skadestånd? Jag eller den mörkhyade? Jag blir ju kränkt om läraren inte kallar mig der, medans den mörkhyade blir kränkt av andra skäl? Måste läraren betala 300k?
Ställer bara fråga
Jag hoppas verkligen att folk börjar missbruka detta sjuka regelverk.
Citera
2022-02-10, 20:12
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
För att vadå? Är du full?
Du skrev:

Man kan kalla någon för hen utan att tjafsa men man ska inte tvingas till det.

Därav min fråga, varför ska man inte kunna tvingas till det?
Citera
2022-02-10, 20:13
Medlem
qups avatar
Citat:
Ställer bara fråga

Svart är inget kön. Den debatten pågick innan generationen som är fast i kiss och bajsåldern lärde sig ”tänka kritiskt”. Snopp och snippa är den enda gångbara psykosomatiska länken värd att kämpa för.
Citera
2022-02-10, 20:13
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
https://www.do.se/om-do/pressrum/aktuellt/2022/2022-02-10-anvandandet-av-oonskat-pronomen-diskriminering-enligt-do

Vad anser ni om DOs beslut?

Det som var en Monthy Python sketch på 70-talet har blivt dagens verklighet. Och det kommer sannolikt att bli värre innan det blir bättre och förnuftet gör en återkomst.
Citera
2022-02-10, 20:15
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Hur vet du det?

Läste det när det var aktuellt sist. Tror det stod på Samnytt eller Fria Tider.
Citera
2022-02-10, 20:15
Medlem
Vi röstade för att landet skulle gå från ett homogent svenskt land, med svensk kultur och ett svenskt enat folk, till att bli ett vänsterblivet globalistiskt och mångkulturellt samhälle.
Jag hoppas ni är nöjda och gläds nu när ni fått som ni velat. Grattis!
Citera
2022-02-10, 20:16
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Du skrev:

Man kan kalla någon för hen utan att tjafsa men man ska inte tvingas till det.

Därav min fråga, varför ska man inte kunna tvingas till det?

Pojke och flicka är djupt vedertagna begrepp, dessutom inom en mer påverkbar ordklass än pronomen. Jag fattar inte ens grejen med det här med pronomen. Vem fan talar med någon i pronomen?
Citera
2022-02-10, 20:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Jo, så tänkte jag först, men sen tänkte jag till lite extra. Det är en oerhört tydlig markering och demonstration av vad läraren tycker om hur eleven identifierar sig och det är kränkande i sig. Läraren har gjort en stor sak av det och faktiskt därmed sänt ett budskap till andra elever om att det är ok att göra så.

Mao medverkar till att skapa en exkluderande miljö.

Nej. Det handlar om att ordet Hen dels är politiskt laddat och dels inte hör hemma i formella sammanhang som skolmiljö. Om missfostret vill bli kallad hen i sin privata umgängeskrets är det en sak, men man kan inte komma och kräva att övriga världen ska anpassa sig till dennes vanföreställningar.
Citera
2022-02-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Finns en lista över tillåtna pronomen eller kan man kräva tex "Ers höghet" eller "Dude" ?

Ja det här är ju en mycket bra fråga. Hur gör vi om lagstiftningen ska ta hänsyn till folks känslor på det här viset där de själva ska definiera slika saker, och inte som tidigare - fakta. Vi får ju ha listor på allt och upprätta någon slags kränkthetsbalk i lagen, som språkexperter löpande får uppdatera med årets modeord.
Citera
2022-02-10, 20:22
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Det handlar om att ordet Hen dels är politiskt laddat och dels inte hör hemma i formella sammanhang som skolmiljö. Om missfostret vill bli kallad hen i sin privata umgängeskrets är det en sak, men man kan inte komma och kräva att övriga världen ska anpassa sig till dennes vanföreställningar.
Detta är helt korrekt. Hur i hela helvete kan man tycka någonting annat??? Vet vi vem det är på DO som tagit detta vidriga beslut?
Citera
2022-02-10, 20:22
Medlem
Så jag har inte rätt till min egen åsikt vad som är en kvinna? För mig är en kvinna skapad med förutsättningar för att bli gravid. Sen kan hon precis som män vara steril men Gud (evolutionen) försökte i alla fall.

När jag gick i grundskolan fick jag lära mig att kvinnor har XX-kromosomer och män har XY men detta gäller alltså inte längre?

Jag förstår att det finns hermafroditer som har lite av allt möjligt och då tycker jag det är okej att de får välja kön själva.

Men jag som hårig, muskulös man med helskägg och flint och med en normal snopp kan alltså kräva att folk ska kalla mig för hen eller kvinna trots att jag inte på något sätt är skapad för att föda barn (äggstockar osv).

Intressant.... Det vore ju roligt att kräva det och sedan få skadestånd av alla som inte benämner mig hen...

Gäller detta även vid första möten? Säg att jag är ute hos kund och någon säger "killen där vid kaffemaskinen" har jag då rätt till skadestånd?
Senast redigerad av AbsolutPrada 2022-02-10 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in