Citat:
Ursprungligen postat av
RolleAndersson
Du skriver om vad hon borde sett, det är underligt.
Om hon sagt ”vad gör du?” till mördaren och denne var Skandiamannen så hade hon tveklöst pekat ut honom dagarna efter mordet.
Det är svårt att komma runt.
Först för att undvika missförstånd. Jag tror inte att Stig Engström sköt Olof Palme.
Med ditt logiska resonemang om att LP hade kunna peka ut SE "dagarna efter mordet" så kan man också säga att om mannen LP såg på 30 meters avstånd efter mordet hade "likt SE kommit ända fram till LOP och hjälpt till i återupplivning försök, så hade hon också " tveklöst kunna peka ut mannen"
Men det var inte så enligt LP, hon såg mannen komma mot sig men sen "såg hon honom inte mer". Och det är underligt i allra högsta grad.
För att du inte skall säga att jag hittar på eller polisens förhörsledare hittar på så har jag kopierat in en ordväxling mellan Christer Petterssons advokat Arne Liljeros och Lisbeth Palme nedan. Dvs, det är ingen sammanfattning utan dialogen som den utspelar sig.
Svea hovrätt 1989-09-18 52 Förhör med fru Lisbeth Palme
Citat:
Arne Liljeros: Sedan har ni sett en annan person som var avvärjande och inte ville hjälpa er. På vilket avstånd var den mannen?
Lisbeth Palme: Tre gånger längre avstånd säkert. Tre fyra gånger längre bort, ett tjugotal meter bedömer jag det som.
Arne Liljeros: Hur var den här mannen klädd?
Lisbeth Palme: Personen måste ha gått mot den plats där vi befann
oss och gav ett smalare intryck, tunnare, och det var ett orangefärgat ljus där, tyckte jag att jag uppfattade det som, ett ljus över gatan. Så jag vet inte om det var någonting beige eller någonting sådant. Jag tror att jag uppfattade det som något ljusare färg på jackan.
Arne Liljeros: Skulle personen ha kommit norrifrån, från Tegnérgatshållet?
Lisbeth Palme: Ja.
Arne Liljeros: Ni har sagt vid förhör att ni sett en man på 30 m avstånd iklädd kort beige plagg som tittade, enligt ett förhör i april maj, mot er. Ni talade om beige plagg, det är väl riktigt?
Lisbeth Palme: Jag uppfattade det som ljusare, kanske beige. Det är möjligt att det kan vara en annan färg, eftersom jag tror att det är ett orange ljus. Då blir det ju litet andra färger. Det kanske herr Liljeros vet.
Arne Liljeros: Vart tog den här mannen vägen?
Lisbeth Palme: Det vet jag inte, det har jag också sagt.
Arne Liljeros: Gick han i riktning mot er?
Lisbeth Palme: Ja.
Arne Liljeros: Och sedan såg ni honom inte?
Lisbeth Palme: Nej.