2022-02-10, 11:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
På en av bilderna från mordplatsen så kan man se kulturhusets upplysta vägg. Är inte det tillräckliga bevis för att man kan se siluetten av LJ?
Vilken bild tänker du på här? Kan du länka?
Citera
2022-02-10, 11:17
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Ingenting i SE:s berättelse(r) verkar vara självupplevt. Han fyller ut sin historia med bakgrundsinformation och egna reflektioner. Det saknas mer detaljerade uppgifter vad som försigick på platsen. Det tydligaste exemplet är hans uppgift om ögonblicket före och efter skotten. Han hör vad han tror är en avgasknall.... för det smäller ju så mkt på gatorna om kvällarna... han hade bråttom.... han har en svart urtavla....snubblar på enkropp.... gänguppgörelse tror han. Hans strategi är att lämna så lite verifierbar fakta som möjligt. Vi lär oss väldigt lite av hans utsagor. Samma sak med det stycke du citerade.... där han raljerar över AH:s bakgrund och hennes insats. Återigen en avsaknad av intryck från platsen.

Jag tycker själv att AH gjorde en verkligt berömvärd insats som försökte rädda livet på OP. Men med den skottskada som OP fått och som hon inte kunde ha helt klart för sig så var det säkert lönlöst med hjärtmassage.

Jag bara försöker föreställa mig hur det kunde sett ut med blod som strömmar ur näsa ,mun och skotthål och AH som försöker pumpa liv i OP. Om man antar att SE verkligen var ett vittne och tyckte det såg brutalt ut så kan man tänka sig hur det såg ut för LP. Om hon inte var i chock innan så blev hon det antagligen då.
Citera
2022-02-10, 12:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ingenting i SE:s berättelse(r) verkar vara självupplevt. Han fyller ut sin historia med bakgrundsinformation och egna reflektioner. Det saknas mer detaljerade uppgifter vad som försigick på platsen. Det tydligaste exemplet är hans uppgift om ögonblicket före och efter skotten. Han hör vad han tror är en avgasknall.... för det smäller ju så mkt på gatorna om kvällarna... han hade bråttom.... han har en svart urtavla....snubblar på enkropp.... gänguppgörelse tror han. Hans strategi är att lämna så lite verifierbar fakta som möjligt. Vi lär oss väldigt lite av hans utsagor. Samma sak med det stycke du citerade.... där han raljerar över AH:s bakgrund och hennes insats. Återigen en avsaknad av intryck från platsen.
https://www.youtube.com/watch?v=m9OkNV9Q4TY&t=900s

"... det var ungefääär som man tänker sig efter biodags, folk som promenerar åt olika håll, det fanns folk lite här och där som rörde på sig, det fanns folk bakom mig, framför mig, jag passerade människor .. ,"

AL: Hur var det med folk på trottoaren, det var inte tomt där?
SE: Det fanns folk framför, jag sprang om en del, eller gick, jag gick fort.

Vilka gick eller sprang han om på de där 50-60 meterna mellan Skandiaentrén och mordplatsen. Har någon eller några vittnat om en man i rock som passerat i hög fart, det vore ju jätteintressant och skulle ge SE alibi.

Eller har de vittnesmålen också kommit bort, på samma sätt som Supervittnets?
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-10 kl. 12:49.
Citera
2022-02-10, 14:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Håller inte alls med det fetstilta.
Som GM chansar han dumt och rejält mer än nödvändigt. Samtal med personer...o.s.v. Han placerar sig 10-faldigt om som vittne på mordplatsen(om inte med fler uppgifter än så). Helt idiotiskt om han skulle vara gärningsman.
Sedan alla lögner totalt sett som det måste vara om han är GM...
Citera
2022-02-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men det är inte skitsamma att vittnen pekar ut mörk rock va ?

Inte direkt ointressant heller sen att Engström hade liknande kläder så till den grad att han nämner ordet förväxlad är märkligt väl ?

Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nej, det finns inga sådana exakta uppgifter. De allra flesta som är övertygad om att SE är oskyldig menar dock att han kommer sent till mordplatsen, ca 45 sek efter skotten. Det minskar naturligtvis möjligheten att LP fortfarande är i icke chockat tillstånd. Det mest logiska för mig är att LP inte haft ett samtal med SE, vi tycker olika helt enkelt.

Man kan också beakta att SE enligt materialet inte nämnt något till väktarna den 28 feb eller någon på mordplatsen om att LP sagt till honom att mördaren hade mörkblå täckjacka.

Du pekar ut en man som mördare med hänvisning till ”det mest logiska” och vad denne man ”inte nämnt”.

Starkt case.
Citera
2022-02-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja det är ett av flera frågetecken, det håller jag med om. Jag försöker hålla en neutral attityd. Vad gäller just detta finner jag det osannolikt att LP inte var chockad, utan gick att prata med. Även det att LP ska ha sagt ”förresten har de skjutit mig också” är inte rimligt.

Så frågan är om han hittar på, har drömt, minns fel, vill vara det centrala vittne han inte var etc. En möjlighet kan ju vara att SE själv var chockad och därför inte gör en korrekt registrering av vad som sägs.

Men just denna bit är ju mystisk, helt enkelt. Hans beskrivning av LP på mordplatsen är sannolikt inte korrekt, av någon anledning.

Det är inte såhär man löser mord eller ens hittar misstänkta:

” Vad gäller just detta finner jag det osannolikt att LP inte var chockad, utan gick att prata med. Även det att LP ska ha sagt ”förresten har de skjutit mig också” är inte rimligt.

(…)

Men just denna bit är ju mystisk, helt enkelt. Hans beskrivning av LP på mordplatsen är sannolikt inte korrekt, av någon anledning.
Citera
2022-02-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Visst förstod jag, det jag menade var att det inte var svårt "att klara sig bättre" om man kommer undan med alla lögner, typ den här, efter att inledningsvis till och med sagt 23.23. Inte svårt att klara sig under sådana omständigheter.

https://www.youtube.com/watch?v=m9OkNV9Q4TY&t=1280s

En riktig lögnklassiker, "... då hade jag kollat den samma dag ja ".

Han kom undan med allt, kan det ha haft att göra med överklassbakgrunden? Det var nog mycket lättare att härja med en undersköterska.

Jag upprepar, hade Engström blivit konfronterad med RB-förhöret så hade han kunnat hamna i ett prekärt läge. Men han hade hon nog kommit undan ändå, det hade nog varit för sent redan 1989. Smart nog såg han ju till att hamna på bild redan dagen efter mordet, bränt signalementet och garderat sig mot eventuella framtida utpekningar. Det hade varit en lågt hängande frukt för SE-försvaret, även jämfört med "det ser man ju vem som är alkoholist"-utpekningen.

Har detta någonsin fungerat i historien?

I Sverige eller utomlands?

Smart nog såg han ju till att hamna på bild redan dagen efter mordet, bränt signalementet och garderat sig mot eventuella framtida utpekningar.”

För mig låter det som något ett barn hittar på, men du tycks jobba minst halvtid på att försvara åklagaren och Filter så du kan säkert rada upp ett antal andra exempel där denna fantastiska metod praktiserats med framgång.
Citera
2022-02-10, 15:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleAndersson

Smart nog såg han ju till att hamna på bild redan dagen efter mordet, bränt signalementet och garderat sig mot eventuella framtida utpekningar.”

För mig låter det som något ett barn hittar på, men du tycks jobba minst halvtid på att försvara åklagaren och Filter så du kan säkert rada upp ett antal andra exempel där denna fantastiska metod praktiserats med framgång.
Men tänk om någon av dem (vilka de nu var?) han sprang om mellan Skandiaentrén och mordplatsen hade pekat ut honom?

(FB) Skandiamannen

Men de har inte heller lyckats ge honom alibi.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-02-10 kl. 15:43.
Citera
2022-02-10, 15:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ingen vidare logik kring SE's "smarta drag" att visa sig på bild om man samtidigt ska hqa honom till Grand.
Detta har diskuterats tidigare här också, men verkar inte riktigt gå in.

SE har aldrig sagt sig ha varit vid Grand, men däremot mordplatsen. Syftet med den smarta strategin att visa sig i tidningen är ju att "bränna signalementet" och på sig själv som ett vittne vid mordplatsen.

Vid Grand skulle SE som GM har exponerat sig för 100 tals biobesökare och även tryckt näsatr mot glaset och visa ansiktet för några av dem. (Enligt TP)

Tänk om någon från Grand känt igenom honom....?

Smart? Ja så lär det väl fortsatt låta här inne.
Citera
2022-02-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Rena tramserier från din sida.

Lisbeth noterar att mannen i beige är avvärjande inför att Lisbeth vill ha hans hjälp.

Stig Engström säger att han gick ända fram till Lisbeth och Olof. Det är något som inte stämmer.

Jag har i mitt inlägg inte skrivit hur Lisbeth borde eller inte borde agerat utan enbart vad hon själv säger, dvs att mannen varit avvärjande vilket är tvärtemot Stigs berättelse om att han hjälpte till på brottsplatsen.

Vad är det för fakta du vill ha fram med ditt misslyckade personangrepp på mig.

Du får läsa dina egna inlägg bättre:

”Då borde Lisbeth se Stig komma fram till Olof Palme och se honom delta i upplivningsförsöken.”

Var du där och tittade på?

Har du blivit beskjuten av en mördare?
Citera
2022-02-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Rena tramserier från din sida.

Lisbeth noterar att mannen i beige är avvärjande inför att Lisbeth vill ha hans hjälp.

Stig Engström säger att han gick ända fram till Lisbeth och Olof. Det är något som inte stämmer.

Jag har i mitt inlägg inte skrivit hur Lisbeth borde eller inte borde agerat utan enbart vad hon själv säger, dvs att mannen varit avvärjande vilket är tvärtemot Stigs berättelse om att han hjälpte till på brottsplatsen.

Vad är det för fakta du vill ha fram med ditt misslyckade personangrepp på mig.

”Då borde Lisbeth se Stig komma fram till Olof Palme och se honom delta i upplivningsförsöken.”

Citera
2022-02-10, 16:00
Medlem
Citat:

Helt rätt, jag skriver enbart om vad Lisbeth såg och inte såg vilket hon, Lisbeth, själv redogör för.

Inte det minsta hur hon agerar eller inte agerar vilket du orerar över.

För vi skall väl ta Lisbeth, på allvar, när hon säger att hon ser något.

Att jag formulerar det som en antagande, inte slutsats, beror på att jag efterfrågar vad det är för man hon säger sig ha sett, efter mordet. Var det Stig eller någon annan?

Jag var långt ifrån Stockholm hela februari och mars och för övrigt hela 1986.

Stockholm är en stad jag besökt ett fåtal gånger.

Edit: Jag börjar fundera på om du förstår vad det är jag skriver.
Senast redigerad av Utredaren 2022-02-10 kl. 16:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in