2022-02-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Hvis RU har modtaget noget, har vedkommende nok tidligere fået besked fra RU om, at han mener sig udsat for en fake under-cover aktion, som han må have skønt efter Frank bare pludselig forsvandt.

Ja, jeg antar at alt utbytte de kunne få av aksjonen, var tatt ut da VG publiserte saken. Så kan publiseringen gi noe tilleggseffekter, som flere har vært inne på
Citera
2022-02-10, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Hvis RU har modtaget noget, har vedkommende nok tidligere fået besked fra RU om, at han mener sig udsat for en fake under-cover aktion, som han må have skønt efter Frank bare pludselig forsvandt.

Frank forsvant vel ikke før etter at TH ble pågrepet? Men det kan godt hende RU forstod på et tidligere tidspunkt at han var under full overvåkning. Hvis han har formidlet det til noen andre, så kan det også være noe politiet har avdekket, som igjen vil føre til mistanke av denne personen.
Senast redigerad av Lorentsen 2022-02-10 kl. 13:26. Anledning: Omformulering
Citera
2022-02-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Politiets arbeid. Politiet...

Og hvordan tror du det vil være mulig å spore Monero, som er en usporbar kryptovaluta?
Citera
2022-02-10, 13:49
Medlem
Om siktelsene. Jeg mener å huske at TH ble siktet for drap, i de første nyhetsoppslagene, da han ble pågrepet. Senere ble siktelsen omtalt som drap eller medvirkning til drap.

Da RU ble anholdt ble han først siktet for drap eller medvirkning til drap, men politiet ønsket aldri å fremstille ham for varetektsfengsling. Det sier sitt om bevissituasjonen.

RU ble anholdt pga sitt forhold til TH. Siktelsen ble senere redusert til grov frihetsberøvelse, eller medvirkning til grov frihetsberøvelse, eller lignende. Men jeg må si jeg er fremdeles usikker på hva RU kan ha bidratt med i kidnappings- og krypto-plottet.

Det som jeg tror er mest sannsynlig at RU kan ha laget er oppskriftene på kjøp av Bitcoin og Monero, og overføringer til Bitcoin kommunikasjonskonto og løsepenger til Monero-kontoen. Spor etter involvering kunne kanskje finnes på datautstyret hans.

Siktelsen bygger kanskje på at RU burde ha forstått at krypto-oppskriftene kunne brukes til frihetsberøvelse eller kidnapping. At det var uaktsomt å lage disse oppskriftene på gøy liksom. Bare fordi en gammel mann har lyst til å se hvordan det kunne ha blitt gjort.

Personlig har jeg ingen tro på RU har bidratt til å lage disse bitcoin-kodene og resten av trusselbrevet. Det er noe gammelmanns-aktig over det.
Citera
2022-02-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Om siktelsene. Jeg mener å huske at TH ble siktet for drap, i de første nyhetsoppslagene, da han ble pågrepet. Senere ble siktelsen omtalt som drap eller medvirkning til drap.

Da RU ble anholdt ble han først siktet for drap eller medvirkning til drap, men politiet ønsket aldri å fremstille ham for varetektsfengsling. Det sier sitt om bevissituasjonen.

RU ble anholdt pga sitt forhold til TH. Siktelsen ble senere redusert til grov frihetsberøvelse, eller medvirkning til grov frihetsberøvelse, eller lignende. Men jeg må si jeg er fremdeles usikker på hva RU kan ha bidratt med i kidnappings- og krypto-plottet.

Det som jeg tror er mest sannsynlig at RU kan ha laget er oppskriftene på kjøp av Bitcoin og Monero, og overføringer til Bitcoin kommunikasjonskonto og løsepenger til Monero-kontoen. Spor etter involvering kunne kanskje finnes på datautstyret hans.

Siktelsen bygger kanskje på at RU burde ha forstått at krypto-oppskriftene kunne brukes til frihetsberøvelse eller kidnapping. At det var uaktsomt å lage disse oppskriftene på gøy liksom. Bare fordi en gammel mann har lyst til å se hvordan det kunne ha blitt gjort.

Personlig har jeg ingen tro på RU har bidratt til å lage disse bitcoin-kodene og resten av trusselbrevet. Det er noe gammelmanns-aktig over det.

Det kan for være at RU er blitt lurt inn i opplegget og blitt brukt av TH, men ville det ikke da vært naturlig at han samarbeidet med politiet? Hvorfor skulle han da lyve i avhør? Og hvorfor skulle han da trekke inn elementer i avhør før saken i det hele tatt var offentlig kjent? Jeg velger her å ha full tillit til politiet som har opprettholdt siktelsen for både TH og RU.
Citera
2022-02-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Du må nok oppdatere deg litt

Politiet med kraftig advarsel til gjerningspersonene
https://www.tv2.no/a/14028293/

Det kommer ikke frem noe her som gjør at politiet trenger å lete etter andre enn fellende bevis for TH og RU. Husk at politiet forplikter seg til å etterforske alle spor og tips. At snåsamannen har ringt politiet og sagt han tror AEH befinner seg på et kaldt sted, så er dette noe som også må vurderes. At politiet går bredt ut å søker etter tips trenger ikke betyr mer enn at de driver med spill på lik linje med operasjon Frank. At de lar media komme med sitater på at "noen kommer til å kjenne varmen" trenger ikke betyr at de faktisk leter etter noen som ikke er i sakskomplekset fra før. Folk på forumet her vedtar sine egne sannheter og låser seg til disse. Klasseeksempel på hvorfor vi avviklet juryordningen i Norge. Folk flest er idioter og bedrevitere. Meg selv inkludert.
Citera
2022-02-10, 14:57
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsvogeren
Det kan for være at RU er blitt lurt inn i opplegget og blitt brukt av TH, men ville det ikke da vært naturlig at han samarbeidet med politiet? Hvorfor skulle han da lyve i avhør? Og hvorfor skulle han da trekke inn elementer i avhør før saken i det hele tatt var offentlig kjent? Jeg velger her å ha full tillit til politiet som har opprettholdt siktelsen for både TH og RU.

Såvidt meg bekjent var det i tidlige avhør at RU løy.
Vi vet ikke hva han har fortalt etter han ble pågrepet.
Vi vet heller ikke i hvor stor grad han eventuelt har samarbeidet med politiet i ettertid.
Kun det forsvareren har sagt, at han har stilt velvillig opp og svart på alle spørsmål.
Citera
2022-02-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det står jo i artikkelen om møtene:
Vinteren 2020 hadde de flere møter på Tjuvholmen, hvor Frank fortalte at han hadde kontorer.

De møttes også i en bil ved en anledning, og kommuniserte via den krypterte tjenesten Wickr.
Og videre:
Og kanskje kom han til å få en andel av gevinsten, forteller han i avhør at han tenkte.
Jeg kan si med en gang at hvis RU gikk med på dette på bakgrunn av det som skrives her, at
han "kanskje" ville få en andel av gevinsten, så er han ikke mye til forretningsmann, ihvertfall.
Men det kan jo være han har fått et forskudd av noe slag. Det virker bare merkelig hvis han
skulle si ja til å bruke to måneder på dette, uten noen garanti for betaling.

Var mistankegrunnlaget mot RU i forkant av "Frank" nok til å ta ut en siktelse i seg selv?
Eller baserer siktelsen seg også på funn gjort i UC-operasjonen?

Tenker at RU kan være av typen som gjerne investerer av sin tid i noe han tror kan gi noe på sikt. Tror dette er nettopp det som gjorde at han tilbragte tid på Futurum også. Han ble forledet til å tro at det han bidro med kunne føre til at TH etterhvert ville satse og han få oppfylt sine drømmer.

Det er noe «fishy» med dette «operasjon Frank» greiene. Det at det publiseres i VG og Krimpodden underveis i en pågående etterforskning forteller det.
Citera
2022-02-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Tenker at RU kan være av typen som gjerne investerer av sin tid i noe han tror kan gi noe på sikt. Tror dette er nettopp det som gjorde at han tilbragte tid på Futurum også. Han ble forledet til å tro at det han bidro med kunne føre til at TH etterhvert ville satse og han få oppfylt sine drømmer.

Det er noe «fishy» med dette «operasjon Frank» greiene. Det at det publiseres i VG og Krimpodden underveis i en pågående etterforskning forteller det.

Hva legger du i fishy i denne sammenhengen?
Citera
2022-02-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Dersom det stemmer at RU har bidratt med dette bevisst eller ubevisst, så må han jo på ett senere tidspunkt ha oppdaget hva han hadde bistått med. Da opplysningene som fremkommer om betaling i trusselbrevet blir blir kjent i media. Han måtte jo "kjenne seg igjen". At han selv etter å ha oppdaget dette, går i garnet til denne UC agenten virker jo for meg helt koko og usannsynlig.
Citera
2022-02-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Hva legger du i fishy i denne sammenhengen?

At «operasjon Frank» ikke er det som forsøkes fremstilt.
Citera
2022-02-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
At «operasjon Frank» ikke er det som forsøkes fremstilt.

OPERASJON "FRANK" kan referere til TH at nå har politiet også avlyttet RU slik de gjorde med TH. Alt for å prøve å finne ut om de begge er skyldige i forsvinningen, men på forskjellig grunnlag.
Senast redigerad av Braskamin58 2022-02-10 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in